Συνεχίζεται η αντιπαράθεση μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας σχετικά με το πώς θα κάνουν τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να χαλιναγωγήσουν το χρέος τους, υπογραμμίζοντας τις δυσκολίες που έχει το μπλοκ καθώς προσπαθεί να συμφωνήσει στους νέους δημοσιονομικούς κανόνες μέχρι το τέλος του έτους.
Το κρίσιμο σημείο της αντιπαράθεσης είναι αν τα κράτη μέλη με υπερβολικό χρέος και δημοσιονομικά ελλείμματα θα πρέπει να προβαίνουν σε σταθερές ετήσιες μειώσεις ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση.
«Το πραγματικό σημείο της διαφωνίας είναι αν, ναι ή όχι, θα πρέπει να έχουμε αυτόματους και ενιαίους κανόνες στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρούνο .
Πόσο «πράσινο» θα είναι το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας – Ποιες χώρες κινδυνεύουν
«Η απάντησή μας είναι ξεκάθαρα «όχι» γιατί θεωρούμε ότι θα ήταν οικονομικό λάθος και πολιτικό λάθος», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι αυτό είχε οδηγήσει σε ύφεση στο παρελθόν.
Απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους λίγο αργότερα, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ αντέδρασε: «Κατά την άποψή μας, οι αυτόματοι κανόνες είναι πολύ εντάξει και χρειάζονται».
Οι προτάσεις της Κομισιόν
Τον περασμένο Απρίλιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, έδωσε στη δημοσιότητας τις προτάσεις της για τη μεταρρύθμιση των δημοσιονομικών κανόνων του μπλοκ, και στόχος είναι να επιτευχθεί μία συμφωνία μεταξύ των κρατών μελών μέχρι το τέλος του έτους.
Το σύμφωνο σταθερότητας ανεστάλη κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, με την αναστολή να παίρνει παράταση μέχρι το τέλος του 2023 λόγω του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Τα όρια ελλείμματος και δημόσιου χρέους 3% και 60% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος θα παραμείνουν αμετάβλητα. Οι κυβερνήσεις θα καταρτίσουν πολυετή σχέδια με δημοσιονομικούς στόχους, με τους δείκτες χρέους να αναμένεται να είναι χαμηλότεροι μέχρι το τέλος. Θα απαιτηθεί ελάχιστη δημοσιονομική προσαρμογή 0,5% του ΑΕΠ ετησίως, εφόσον τα ελλείμματα υπερβαίνουν το ανώτατο όριο.
Οι αντιρρήσεις της Γερμανίας
Η συζήτηση για τη μεταρρύθμιση έχει επισημάνει τις διαφωνίες μεταξύ της Γερμανίας και των συμμάχων της που θέλουν λιγότερη ευελιξία και περισσότερα κεφάλαια που ανησυχούν ότι η υπερβολική πίεση για γρήγορη μείωση του χρέους θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την οικονομική ανάπτυξη.
Ο Λίντνερ, ο οποίος έσπευσε να επικρίνει τις προτάσεις, προσπάθησε να δείξει ότι η Γερμανία δεν είναι μόνη. Μαζί με άλλους δέκα ομολόγους του -μεταξύ των οποίων από τη Δανία, την Αυστρία, την Τσεχία και τις χώρες της Βαλτικής- δημοσίευσαν την Πέμπτη μια κοινή επιστολή στην οποία απευθύνουν έκκληση για αυστηρότερη δημοσιονομική πειθαρχία που περιλαμβάνει αριθμητικά σημεία αναφοράς, μια κοινή ασφάλεια και περιορίζει το περιθώριο της Επιτροπής για διμερείς διαπραγματεύσεις .
Ο υπουργός υπερασπίστηκε την πρότασή του για ετήσια μείωση κατά 1% του χρέους προς το ΑΕΠ για χώρες που υπερβαίνουν το ανώτατο όριο του μπλοκ, λέγοντας ότι δεν είναι υπερβολικά φιλόδοξη.
«Για ένα κράτος μέλος με 100% χρέος προς το ΑΕΠ, η επιστροφή στο 60% θα σήμαινε τουλάχιστον 40 χρόνια περιόδου προσαρμογής», είπε. «Υπάρχουν κράτη μέλη που είναι πάνω από το 100%, που σημαίνει ότι στη διάρκεια της ζωής μου δεν θα τα δω να επιστρέφουν στο 60%».
Ο Γάλλος Λε Μαερ, από την πλευρά του, ο οποίος ανησυχεί ότι τα αυτόματα μέτρα θα θέσουν σε κίνδυνο την ανάπτυξη και τις επενδύσεις στην άμυνα και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, μίλησε με ομολόγους του, συμπεριλαμβανομένου του Ιταλού Τζιανκάρλο Τζιορτζέτι στο περιθώριο της συνάντησης του EcoFin την Παρασκευή.
Η Ρώμη συγκαταλέγεται μεταξύ των πρωτευουσών που θέλουν οι δαπάνες, όπως η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, να λαμβάνονται ξεχωριστά κατά τον υπολογισμό του χρέους.
Χτίζοντας Γέφυρες
Η ανάγκη για πρόοδο στις συζητήσεις αυτές, έρχεται καθώς η Ευρώπη παλεύει να μειώσει τον αυξανόμενο πληθωρισμό που οδήγησε σε έναν επιθετικό κύκλο νομισματικής σύσφιγξης, περιπλέκοντας την εικόνα των δαπανών για τις κυβερνήσεις που πρέπει επίσης να βρουν περισσότερα χρήματα για την εξυπηρέτηση του χρέους τους.
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι προέτρεψε τις χώρες να παραμερίσουν τις άκαμπτες θέσεις σχετικά με τη μεταρρύθμιση και να αναζητήσουν κοινό έδαφος.
«Η Επιτροπή εργάζεται για μια λύση που βασίζεται στο κοινό συμφέρον, όχι σε αυτή ή την άλλη εθνική θέση», είπε ο Τζεντιλόνι σε δημοσιογράφους στο Λουξεμβούργο την Πέμπτη. «Η ξεκάθαρη πεποίθησή μας είναι ότι αυτή είναι η ώρα να χτίσουμε γέφυρες και όχι να σκάβουμε χαρακώματα».
Ο Ολλανδός υπουργός Οικονομικών Sigrid Kaag προχώρησε περαιτέρω, λέγοντας ότι το παλιό σύμφωνο σταθερότητας δεν είναι πλέον κατάλληλο για το σκοπό και ότι η μη συμφωνία για ένα νέο σύνολο κανόνων θα ισοδυναμούσε με «πολιτική αποτυχία».
Latest News
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Εξαγωγές, τουρισμός και Ταμείο Ανάκαμψης κινητήριοι μοχλοί της ανάπτυξης
H δημοσιονομική πειθαρχία θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, εάν η χώρα επιθυμεί να αποφύγει δυσάρεστες εξελίξεις
Ποιοι κλάδοι έκαναν «Ανάσταση» και ποιοι τραβούν (ακόμη) Γολγοθά
Ποια είναι η εικόνα στην αγορά – Τι λένε στον ΟΤ επιχειρηματίες για την πασχαλινή κίνηση
Με «συνοδηγό» την ακρίβεια η πασχαλινή έξοδος - Στα ύψη η βενζίνη
Ξεφεύγει η τιμή των καυσίμων σε Λεκανοπέδιο και δημοφιλείς προορισμούς – Βάσανο το πασχαλινό τραπέζι, πού κυμαίνονται οι τιμές
Στασινόπουλος, Σκλαβενίτης, Κόκκαλης και Μέγιερ αλλάζουν τον Ταύρο
Ποια είναι τα οκτώ έργα που μεταμορφώνουν τον Ταύρο – Τα κτίρια που αλλάζουν χρήση
Η φορολογία κύρια πηγή εσόδων του προϋπολογισμού
H μοναδική πηγή που υπέρ-αποδίδει είναι αυτή του φόρου εισοδήματος, με την μερίδα του λέοντος να προέρχεται από τις επιχειρήσεις
Το θετικό αποτύπωμα της επενδυτικής βαθμίδας σε ομόλογα και μετοχές
Μία νέα γενιά επενδυτών περισσότερο "ποιοτικών" και μακροπρόσθεσμων, δημιουργείται για τα ελληνικά assets, μετά την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας
Γιατί «κόλλησε» πάνω από το 10% η ανεργία;
Ποιες είναι οι βασικές στρεβλώσεις στην ελληνική αγορά εργασίας
Μαζική πασχαλινή έξοδος με τα καύσιμα να «σουβλίζουν» την τσέπη
Ουρές στα διόδια και τα λιμάνια σχηματίζουν οι Έλληνες – Η ακρίβεια σε καύσιμα και τρόφιμα, όμως, δεν τους αφήνει να απολαύσουν ανέμελοι τις ημέρες αυτές