Στα 289,39 δισ. δολάρια, έναντι 290,12 δισ. δολαρίων το 2021, ανήλθε το 2022 ο τραπεζικός δανεισμός της παγκόσμιας ναυτιλίας, σύμφωνα με τις 40 τράπεζες που διαθέτουν το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο προς την παγκόσμια ναυτιλία.

Οι ελληνικές τράπεζες παρουσίασαν ετήσια αύξηση 4,6% από 12,5 δισ. δολάρια το 2021 σε 13 δισ. δολάρια το 2022, ενώ οι σκανδιναβικές τράπεζες μειώθηκαν περαιτέρω σε 27,8 δισ. δολάρια.

Ναυτιλία: Απουσία σύμπνοιας για την πράσινη μετάβαση

Γενικότερα το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών μειώθηκε περαιτέρω στο 49,5%, κάτω από το 50% της παγκόσμιας έκθεσης για πρώτη φορά.

Εντός της Ευρώπης, η μεγάλη πτώση των γερμανικών τραπεζών συνεχίζεται. Όσον αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο, η HSBC παρουσιάζει μείωση, καθώς αποσύρθηκε από την ελληνική χρηματοδότηση πλοίων και μέρος του χαρτοφυλακίου αυτού έχει δεσμευτεί σε ελληνικές τράπεζες.

Οι τράπεζες της Ασίας και της Αυστραλίας (APAC) παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη, ιδίως το μερίδιο αγοράς τους, το οποίο έχει εκτοξευθεί από 40% σε 44%. Όσον αφορά την πραγματική έκθεση, το χαρτοφυλάκιο τους ανέρχεται σε 127,3 δισ. δολάρια ΗΠΑ έναντι 115 δισ. δολαρίων ΗΠΑ το 2021.

Σύμφωνα με την Petrofin η παγκόσμια χρηματοδότηση πλοίων, συμπεριλαμβανομένων όλων των μορφών δανεισμού – συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδοτικής μίσθωσης, της χρηματοδότησης εξαγωγών και των εναλλακτικών παρόχων – ανέρχεται σε περίπου 525 δισ. δολάρια.

Νέες προκλήσεις

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία και, αντίστοιχα, η παγκόσμια ναυτιλιακή χρηματοδότηση παραμένουν όπως εκτιμά η έκθεση της Petrofin.

Γεωπολιτικά εμφανίζεται ο πόλεμος της Ουκρανίας και η αναστάτωση που προκλήθηκε από τις κυρώσεις και τις μετατοπισμένες εμπορικές οδούς που είναι πιθανό να παραμείνουν για το άμεσο μέλλον.

Η αυστηρότερη νομισματική πολιτική στη Δύση επιδιώκει να μειώσει τον πληθωρισμό στο 2% μέσω υψηλών επιτοκίων. Αυτή η πολιτική όπως φαίνεται θα επηρεάσει ολόκληρο το 2023 με κάποια ελπίδα αλλαγής από το 2024.

Η έμφαση στο ESG από τις τράπεζες και τους δανειστές και τους ιδιοκτήτες έχει γίνει ισχυρότερη. Αυτό έχει επηρεάσει και τους δανειστές σε πλοία που δεν θεωρείται ότι συνάδουν με τη μείωση των εκπομπών. Τα πλοία διπλού καυσίμου αντιπροσωπεύουν πλέον το 47% όλων των παραγγελιών ναυπήγησης, αριθμός που ενισχύει στην παραπάνω άποψη. Ενώ η τεχνολογία μηδενικών εκπομπών δεν είναι ακόμη διαθέσιμη, το διπλό καύσιμο και άλλα μέτρα μείωσης των εκπομπών θεωρούνται η επόμενη καλύτερη επιλογή.

Κατά συνέπεια, έχει αναπτυχθεί μια αγορά δανεισμού δύο επιπέδων με τους δανειστές να προτιμούν τα οικολογικά πλοία (βαθμίδα 3, διπλό καύσιμο, κλπ)

Τα κεφάλαια που σχετίζονται επίσης με δανεισμό έχουν αρχίσει να περιλαμβάνουν ολοένα και περισσότερο κριτήρια ESG, με μεγάλη προτίμηση για δάνεια βιωσιμότητας και πλοία που δραστηριοποιούνται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά