Έως και 3,75 δισ. δολάρια ενδέχεται να κοστίσουν στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σε βάθος τριετίας οι νέοι εμπορικοί κανόνες για τα ηλεκτρικά οχήματα που επιβάλλονται στο πλαίσιο του Brexit.
Καλύτερη συμφωνία για το Brexit θα φέρει τη Βρετανία πιο κοντά στην Ευρώπη
Αυτό υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), προειδοποιώντας παράλληλα ότι τα μέτρα θα μπορούσαν να μειώσουν την παραγωγή από τα εργοστάσια της ΕΕ κατά 480.000 οχήματα, και να ωθήσουν τις τιμές προς τα πάνω.
Όπως επισημαίνει το BBC, οι σχετικές ρυθμίσεις που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ως στόχο να διασφαλίσουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην ΕΕ θα κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό από εξαρτήματα που προέρχονται από την αγορά του μπλοκ. Όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες και στις δύο πλευρές της Μάγχης ξεκαθαρίζουν ότι ο κλάδος δεν είναι έτοιμος για κάτι τέτοιο, προειδοποιώντας ότι οι καταναλωτές είναι αυτοί που θα πληρώσουν το τίμημα.
Το πρόβλημα
Το βασικό πρόβλημα, σύμφωνα με το BBC, είναι οι λεγόμενοι «κανόνες καταγωγής» που τίθενται σε ισχύ τον Ιανουάριο. Θα εφαρμόζονται στις εξαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ προς τη Βρετανία και αντιστρόφως, σύμφωνα με τους όρους που έχουν συμφωνηθεί στο πλαίσιο του Brexit.
Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα φέρουν μπαταρίες που παράγονται είτε στο Ηνωμένο Βασίλειο είτε στην ΕΕ.
Στα αυτοκίνητα που δεν πληρούν τα κριτήρια θα επιβάλλονται δασμοί 10% όταν μεταφέρονται μέσω της Μάγχης, προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Στόχος των εν λόγω ρυθμίσεων είναι να προστατευτεί η ευρωπαϊκή βιομηχανία από τις φθηνές εισαγωγές.
Επειδή όμως η παραγωγή μπαταριών στην Ευρώπη δεν έχει αυξηθεί τόσο γρήγορα όσο αναμενόταν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται να ανταποκριθούν στα νέα κριτήρια.
Θα ανέβουν οι τιμές
Πρόκειται για ένα σοβαρό πρόβλημα για τους ευρωπαίους κατασκευαστές. Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί μακράν τη μεγαλύτερη εξαγωγική τους αγορά, με 1,2 εκατομμύρια οχήματα να καταφθάνουν στα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου πέρυσι. Ομοίως, περισσότερα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο μεταφέρονται στην ΕΕ από ότι σε οποιαδήποτε άλλη περιοχή.
Οι αυστηροί δασμοί θα μπορούσαν να κάνουν την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων πιο ακριβή και ενδεχομένως να ανεβάσουν τις τιμές.
Η ACEA επιθυμεί να ανασταλεί για τρία χρόνι η θέση των νέων κανόνων σε ισχύ, και απευθύνει έκκληση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει δράση.
«Η αύξηση των τιμών καταναλωτή των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων, τη στιγμή που πρέπει να παλέψουμε για μερίδιο αγοράς απέναντι στον έντονο διεθνή ανταγωνισμό, δεν είναι η σωστή κίνηση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, ο οποίος εκτελεί και χρέη προέδρου της ACEA.
«Θα παραδώσουμε ουσιαστικά ένα κομμάτι της αγοράς στον διεθνή ανταγωνισμό», πρόσθεσε.
Θα συμφωνηθεί αναστολή;
Ωστόσο, για να χορηγηθεί αναστολή θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.
Η υπουργός Επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου, Kemi Badenoch, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα αισιόδοξη ότι μπορεί να επιτευχθεί μια τέτοια συμφωνία.
Όμως, σε συνέντευξή του στον Guardian την Παρασκευή, ο επίτροπος εσωτερικής αγοράς της ΕΕ Τιερί Μπρετόν ήταν λιγότερο πρόθυμος να προχωρήσει σε μια τέτοια ενέργεια.
Είπε ότι θα ήταν λάθος να ανοίξει εκ νέου η συμφωνία για το Brexit για να ικανοποιηθεί η αυτοκινητοβιομηχανία.
«Αν κάτι έχει συμφωνηθεί κατόπιν διαπραγμάτευσης, δεν θα πρέπει να αλλάξει», δήλωσε στην εφημερίδα.
Από την πλευρά της η Κομισιόν υπογραμμίζει ότι το Brexit έχει αλλάξει τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, ενώ η Συμφωνία Εμπορίου και Συνεργασίας «είναι το αποτέλεσμα μιας διαπραγμάτευσης κατά την οποία και οι δύο πλευρές συμφώνησαν σε μια συνολική ισορροπία δεσμεύσεων».
Πρόσθεσε ότι οι κανόνες καταγωγής αποσκοπούν στην ανάπτυξη μιας «ισχυρής και ανθεκτικής αλυσίδας αξίας μπαταριών στην ΕΕ».
Αισιοδοξία για συμφωνία της τελευταίας στιγμής
Σχολιάζοντας τη στάση της Κομισιόν η Sigrid de Vries, γενική γραμματέας της ACEA, δήλωσε ότι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι εκκλήσεις του κλάδου συναντούν αντίσταση.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θέλει να αλλάξει τίποτα, όπως φαίνεται, όταν πρόκειται για θέματα που σχετίζονται με το Brexit. Είναι πολιτικά πολύ ευαίσθητο», δήλωσε στο BBC.
«Το καταλαβαίνουμε και δεν ζητάμε να αλλάξει καμία από αυτές τις ρυθμίσεις με θεμελιώδη τρόπο».
Πάντως ο διευθύνων σύμβουλος της Ένωσης Εμπόρων και Κατασκευαστών Κινητήρων του Ηνωμένου Βασιλείου, δήλωσε στους δημοσιογράφους την περασμένη εβδομάδα ότι πιστεύει πως θα επιτευχθεί συμφωνία, όμως πιθανότατα «την τελευταία στιγμή».
«Εξακολουθούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία. Αλλά μπορώ να τη δω να συνάπτεται, όπως με το Brexit, την παραμονή των Χριστουγέννων ή κάτι τέτοιο», ανέφερε σκωπτικά.
Latest News
Με υβριδικό απαντάει η Lamborghini στην ηλεκτροκίνηση
Το Urus SE θα ανταγωνιστεί την Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid και την Bentley Bentayga Hybrid
Πατάνε γκάζι οι πωλήσεις ηλεκτρικών ΙΧ - Αρκούν οι υποδομές φόρτισης; [γράφημα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία Ε.Ε. και κατασκευαστών οχημάτων
Δεν τραβάει… το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ» - Τι ρωτούν για το πρόγραμμα οι επιχειρήσεις
Λιγότερο από το 30% του προϋπολογισμού έχει δεσμευθεί
Φορτσάρουν οι αιτήσεις για το «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: Αντίστροφη μέτρηση για την λήξη του προγράμματος
Το ενδιαφέρον κορυφώνεται καθώς όσα νοικοκυριά θελήσουν στο μέλλον να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό θα πρέπει να εφαρμόσουν το μοντέλο net-billing
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Η κλιματική αλλαγή απειλεί αγροτική παραγωγή και τουρισμό στη Νότια Ευρώπη
Ανεβαίνουν συνεχώς οι θερμοκρασίες ιδιαίτερα σε Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα
Μεγαλώνει η απειλή για την οικονομία της Ευρώπης
Οι μεγάλες αλλαγές στο μοτίβο της αγροτικής παραγωγής αλλά και του τουρισμού αναμένεται να τροφοδοτήσουν αλυσιδωτές επιπτώσεις
Χρειαζόμαστε ένα Bretton Woods για το κλίμα του πλανήτη
Πρόταση για να αναλάβει η Παγκόσμια Τράπεζα ρόλο συντονιστή για την απανθρακοποίηση των οικονομιών και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις του 21ου αιώνα
Το βακτήριο που τρώει άνθρακα και κάνει τους ρύπους, μπλουζάκια
Όταν ο άνθρακας αποκτά νέα πράσινη ζωή
Ο Απρίλιος 10ος συνεχόμενος μήνας με θερμοκρασίες πάνω από τα φυσιολογικά
Συναγερμός για την αύξηση των πυρκαγιών