Η κλιματική αλλαγή, τα ακραία καιρικά φαινόμενα και η ενεργειακή μετάβαση θα καταστήσουν ολοένα και πιο δύσκολο για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και της επικεφαλής της, Κριστίν Λαγκάρντ να αξιολογεί σωστά την οικονομική κατάσταση της ευρωζώνης και να καθορίζει τη νομισματική της πολιτική, αναφέρουν μελέτες αναλυτών της ΕΚΤ που δόθηκαν στη δημοσιότητα σήμερα Τετάρτη.
Ο Μάιλς Πάρκερ, ανώτερος οικονομολόγος της ΕΚΤ, προειδοποιεί ότι και οι τρεις προαναφερθείσες προκλήσεις είναι πιθανόν να επηρεάσουν τις αναπτυξιακές προοπτικές (δυνητική παραγωγή) της ευρωζώνης τις επόμενες δεκαετίες. Και επισημαίνει ότι αυτή η μεταβλητή αποτελεί βασικό στοιχείο για τις τριμηνιαίες προβολές, οι οποίες καθορίζουν και τις αποφάσεις για τα επιτόκια.
«Η μη μετριασμένη κλιματική αλλαγή είναι σημαντικά χειρότερη για τη δυνητική παραγωγή μακροπρόθεσμα από τον αντίκτυπο της μετάβασης στον καθαρό μηδενικό άνθρακα», γράφει ο Πάρκερ, ο οποίος ωστόσο, υπογραμμίζει ότι η μετάβαση αυτή καθ’ εαυτή μπορεί επίσης να μειώσει τη δυνητική παραγωγή, ιδιαίτερα βραχυπρόθεσμα.
Οι επιπτώσεις εκτείνονται πέρα από την καταστροφή του φυσικού κεφαλαίου κατά τη διάρκεια ακραίων γεγονότων και περιλαμβάνουν τις επιπτώσεις στην προσφορά εργασίας και την τεχνολογική πρόοδο.
Νομισματική πολιτική
Σύμφωνα με τον Πάρκερ, μια σημαντική πρόκληση για τη νομισματική πολιτική είναι ο ουσιαστικός τοπικός αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής σε περιοχές ή σε ορισμένους τομείς, σε αντίθεση με τα τυπικά μακροοικονομικά σοκ. Ιδιαίτερα οι αποκλίνουσες επιπτώσεις σε επίπεδο χώρας μπορούν να δημιουργήσουν προκλήσεις για τη λειτουργία της νομισματικής πολιτικής στη ζώνη του ευρώ. Πρόσφατη έρευνα έχει επισημάνει πώς οι δεσμοί παραγωγής μεταξύ των επιχειρήσεων μπορούν να ενισχύσουν τους κραδασμούς.
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής που επικεντρώνονται σε ορισμένους τομείς ή περιφέρειες μπορεί επομένως να επηρεάσουν τη συνολική δραστηριότητα και τις τιμές πολύ περισσότερο από ό,τι υποδηλώνει το μερίδιό τους στην παραγωγή και ως εκ τούτου να έχουν επιπτώσεις στη νομισματική πολιτική.
Επιπτώσεις
Το Bloomberg θυμίζει ότι οι οικονομολόγοι προσπαθούν να αξιολογήσουν πώς η κλιματική αλλαγή και οι στρατηγικές για την αντιμετώπισή της επηρεάζουν τις τιμές και την ικανότητα των επιχειρήσεων να αναπτυχθούν.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά ότι, τουλάχιστον αυτή τη δεκαετία, το κόστος συνεπάγεται ταχύτερο πληθωρισμό και ασθενέστερη ανάπτυξη.
Ανησυχίες
Μια ξεχωριστή έρευνα της ΕΚΤ έδειξε ότι οι ανησυχίες σχετικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής τα επόμενα πέντε χρόνια είναι «αρκετά διαδεδομένες» σε όλες τις εταιρείες της ζώνης του ευρώ. Περίπου το 60% ανέφερε ότι οι κίνδυνοι μετάβασης που σχετίζονται με αυστηρότερα πράσινα πρότυπα είναι «πολύ σημαντικοί».
Οι μισοί έκριναν ότι έχουν κάνει επαρκείς επενδύσεις για να μειώσουν το δικό τους αποτύπωμα άνθρακα, με σχεδόν το ένα τέταρτο να σχεδιάζει να το κάνει μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Περίπου το ένα τρίτο ξόδεψε χρήματα για να μετριάσει τον αντίκτυπο του φυσικού κινδύνου.
Ταυτόχρονα, περισσότεροι από τους μισούς είπαν ότι τα υπερβολικά υψηλά επιτόκια ή το κόστος χρηματοδότησης και οι ανεπαρκείς δημόσιες επιδοτήσεις αποτελούν «πολύ σημαντικά εμπόδια» στις επενδύσεις που σχετίζονται με το κλίμα.
Η ΕΚΤ αύξησε τα επιτόκια για 10η συνεχή φορά αυτόν τον μήνα, φέρνοντας τη συνολική αυστηροποίηση από τον Ιούλιο του περασμένου έτους στις 450 μονάδες βάσης.
Latest News
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
To 2026 παραδίδεται το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα της Xpeng
Η Xpeng AeroHT παρουσίασε το Land Aircraft Carrier, ένα μεγάλο φορτηγό με ένα ιπτάμενο διθέσιο επιβατικό ηλεκτρικό drone μέσα
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Πληρωμή 5,68 εκατ. ευρώ σε 1.686 δικαιούχους
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους
Με «χείρα βοηθείας» από Κίνα ο Μασκ αναπτύσσει την ΑΙ στην Tesla
ΗTesla αναπτύσσει σχέδια για ένα κέντρο δεδομένων στην Κίνα όπου θα εκπαιδεύει τον αλγόριθμο που απαιτείται για πιο πλήρως αυτόνομα οχήματα
Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα - Τι είπε ο Σταϊκούρας
140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο
Τουρκία: Συμφωνία 1 δισ. δολ. με την Παγκόσμια Τράπεζα για τις ΑΠΕ
Τι προβλέπει το πρόγραμμα
Χατζηδάκης: Ταμείο Ανάκαμψης ΙΙ, για να στηριχθούν οι πράσινες πολιτικές
Η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών στο Ετήσιο Οικονομικό Φόρουμ των Βρυξελλών
H Honda.. αντεπιτίθεται - Διπλασιάζει τις επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να δαπανήσει πάνω από 64 δισ. δολάρια σε ηλεκτροκίνηση και software
Μέγα - αιολικό πάρκο 10 GW στην Αίγυπτο από κοινοπραξία με την Masdar
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αιολικά πάρκα στον κόσμο - Θα μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 23,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως