Η ρωσική Gazprom θα διοχετεύσει επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου στην Ουγγαρία για τον επικείμενο χειμώνα και επίσης, θα προμηθεύσει την Κίνα με επιπλέον 600 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου αυτή τη χρονιά, πέραν των υποχρεώσεων μέσω συμβολαίων που ήδη υπάρχουν, μετέδωσε το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων TASS επικαλούμενο τον πρόεδρο της Gazprom Αλεξέι Μίλερ.
Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν συναντήθηκε με τους ηγέτες των δύο χωρών, στη διάρκεια μιας επίσκεψης του στην Κίνα την προηγούμενη εβδομάδα.
Ρωσία: Γύρισε μπούμεραγκ στον Πούτιν η εργαλειοποίηση της Gazprom στον πόλεμο
Στην αγκαλιά του Πεκίνου
Το Κρεμλίνο επιδιώκει να ανανεώσει τις συμφωνίες του για εξαγωγές προκειμένου να στηρίξει τη διεθνή παρουσία της κραταιάς ρωσικής εταιρείας, αφότου αποχώρησε ουσιαστικά από την Ευρώπη παίζοντας το χαρτί του ενεργειακού εκβιασμού.
Σύμφωνα με αναλυτές, ο Πούτιν φαίνεται να έκανε λάθος υπολογισμούς όταν διέκοψε την παροχή αερίου στην Ευρώπη. Όπως είπε η Μαρία Σνεγκόβαγια, ανώτερη συνεργάτις στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών που εδρεύει στην Ουάσιγκτον, «μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής αγοράς έχει χαθεί για τη Ρωσία και η γεωπολιτική συνάφεια της Gazprom φαίνεται να παρακμάζει για τη φιλοδοξία της Ρωσίας να είναι “υπερδύναμη αερίου”».
Οποιαδήποτε συμφωνία δεν θα είναι αρκετή για να επαναφέρει την Gazprom στην παλιά της δόξα. Η αγοραία του αξία – κάποτε η τρίτη υψηλότερη στον κόσμο – είναι τώρα λιγότερο από το μισό του Equinor ASA της Νορβηγίας και οι γνωρίζοντες τα πράγματα βλέπουν λίγες πιθανότητες ανάκαμψης.
«Η Gazprom δεν έχει προοπτικές για τα επόμενα 5-10 χρόνια», δήλωσε στο Bloomberg ο Αλεξάντερ Ριαζάνοφ, πρώην αντιπρόεδρος, προσθέτοντας ότι πούλησε τις μετοχές του φέτος με ζημιά. «Είναι δύσκολο να συμφωνήσω με την Κίνα και η τιμή δεν θα είναι καλή».
Ο ρόλος της Βουλγαρίας
Παράλληλα, η Βουλγαρία σχεδιάζει να επιβάλλει νέο τέλος, στοχεύοντας στη διαμετακόμιση του ρωσικού φυσικού αερίου. Σε άρθρο των Financial Times επισημαίνεται πως η γειτονική χώρα έχει θέσει σε ισχύ τιμωρητικούς φόρους στις επιχειρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου ρωσικών συμφερόντων, σε μια προσπάθεια να τις καταστήσει λιγότερο κερδοφόρες και να τις αναγκάσει όπως και τους Ευρωπαίους αγοραστές τους να αναζητήσουν άλλες επιλογές, σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους.
Την αποκάλυψη της επιβολής του τέλους έκανε στις 11 Οκτωβρίου με δημοσίευμα του ο ΟΤ. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ από το τέλος αυτός επιβαρύνονται οι ποσότητες φυσικού αερίου που διέρχονται transit από το δίκτυο της γειτονικής χώρας.
Συγκεκριμένα, η Σόφια εισήγαγε την Παρασκευή έναν ειδικό φόρο κατανάλωσης 20 λέβα (10 ευρώ) ανά μεγαβατώρα διακινούμενου ρωσικού φυσικού αερίου. Ο κύριος στόχος και των δύο μέτρων είναι να βγάλουν τους Ρώσους από την ευρωπαϊκή αγορά, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Το ρωσικό αέριο πέθανε, ζήτω το ρωσικό LNG… [γράφημα]
Ο Βούλγαρος υπουργός Οικονομικών Ασέν Βασίλιεφ δήλωσε ότι ο στόχος δεν ήταν να γίνει ακριβότερο το φυσικό αέριο για τους καταναλωτές στην Ουγγαρία και τη Σερβία, αλλά να καταστεί λιγότερο κερδοφόρο για τη Gazprom να μεταφέρει φυσικό αέριο μέσω Βουλγαρίας. «Ο νέος φόρος είναι… πλήρως ευθυγραμμισμένος με τους στόχους της ΕΕ για τη μείωση της εξάρτησης της ΕΕ από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Καθώς τα περισσότερα συμβόλαια της Gazprom τιμολογούνται στο σημείο παράδοσης σε μια δεδομένη χώρα, ο φόρος πιθανότατα δεν θα έχει καμία επίπτωση στις τιμές του φυσικού αερίου στα επόμενα στάδια», δήλωσε. «Θα μειώσει μόνο τα κέρδη της Gazprom».
Ο Βούλγαρος αξιωματούχος δήλωσε ότι η κυβέρνησή του είχε ενημερώσει τις Βρυξέλλες για τις αλλαγές. Αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «εξετάζει» το θέμα.
Ο Βασίλιεφ δήλωσε ότι η πίεση της κυβέρνησης προς τις ρωσικές εταιρίες ώθησε επίσης τη Lukoil να αρχίσει τη διαδικασία πώλησης του μεγαλύτερου διυλιστηρίου πετρελαίου που έχει στη νοτιοανατολική Ευρώπη, το οποίο βρίσκεται κοντά στην πόλη Μπουργκάς της Βουλγαρίας, στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας.
«Πιθανόν να υπάρχει οικονομικό όφελος από την αλλαγή της ιδιοκτησίας του διυλιστηρίου», δήλωσε στους Financial Times. «Υπάρχει εκδήλωση ενδιαφέροντος». Η κυβέρνηση δεν εμπλέκεται στην πώληση του διυλιστηρίου, που προμηθεύει διεθνείς πελάτες με περισσότερο από το μισό της παραγωγής του — συμπεριλαμβανομένων των κρίσιμης σημασίας αποστολών ντίζελ στην Ουκρανία στην αρχή της ρωσικής εισβολής. Ωστόσο ο υπουργός δήλωσε ότι η Σόφια θα διατηρήσει μια σειρά από τιμωρητικά μέτρα σε ισχύ έως ότου έρθουν οι νέοι ιδιοκτήτες.
Latest News
Συναγερμός σε ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ για το ρεύμα – Οι κρίσιμες μέρες του Πάσχα
Η αναγκαιότητα της ενίσχυσης των δικτύων και ο ρόλος της αποθήκευσης ενέργειας
Μειωμένα κέρδη στο πρώτο τρίμηνο για την ConocoPhillips
Τα καθαρά κέρδη τριμήνου της εταιρείας μειώθηκαν κατά 10% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, στα 2,6 δισ. δολάρια.
Ζημιές 6,9 δισ δολ. για τη Gazprom το 2023
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters, οι προμήθειες φυσικού αερίου της Gazprom προς την Ευρώπη έπεσαν κατά 55,6% στα 28,3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) το 2023.
Ο Αμερικανός πετρελαιάς που κατηγορείται για «συνεννόηση» με τον ΟΠΕΚ
Η ExxonMobil συμφωνεί να αποκλείσει τον Σέφιλντ από το διοικητικό συμβούλιο
ΑΔΜΗΕ: Νέος σταθμός προσαιγιάλωσης για την κατασκευή data center στην Κρήτη
Ο καλωδιακός σταθμός θα αναπτυχθεί στο πλαίσιο της κατασκευής ενός νέου Data Center αρχικής χωρητικότητας 20 MW
Απογείωση κερδών για τη Shell, παρά τις χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου
Η Shell ανακοίνωσε προσαρμοσμένα κέρδη 7,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τους πρώτους τρεις μήνες του έτους
Επιστροφή στις μειώσεις των τιμών ρεύματος – Τα πράσινα τιμολόγια για τον Μάιο
Μετά τις αυξήσεις του Απριλίου οι πάροχοι προχώρησαν σε μειώσεις στα πράσινα τιμολόγια του Μαίου
Γιατί η ΕΕ αγοράζει ακόμα ρωσικό αέριο;
Από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, η ΕΕ περιόρισε τις εισαγωγές ρωσικού αερίου. Σημαντικές ποσότητες εξακολουθούν όμως να φθάνουν σε ευρωπαϊκό έδαφος
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
«Ο Πούτιν έκλεισε το γκάζι, αλλά δεν μπορεί να σβήσει τον ήλιο» - Το ενεργειακό στοίχημα της ΕΕ
Πώς οι βραχυπρόθεσμες λύσεις θα μπορούσαν να βλάψουν την ανταγωνιστικότητα και την πράσινη μετάβαση