Μετά τις γιορτές έρχονται… τα καλύτερα για το «δύσκολο» στην υλοποίησή του εγχείρημα της ανάπλασης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης που εφόσον βρεθούν επενδυτές και κεφάλαια, στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2031.
Το πλέον «καυτό» θέμα για να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να ξεμπλοκάρει το εγχείρημα είναι η εξεύρεση πηγών χρηματοδότησης. Ο προϋπολογισμός του έργου, που προ πανδημίας είχε προσδιοριστεί στα 200 εκατ. ευρώ, στη συνέχεια αναθεωρήθηκε ανεβαίνοντας στα 280 εκατ. ευρώ ενώ πλέον εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 300 – 350 εκατ. ευρώ, υπό το βάρος του απογειωμένου ενεργειακού κόστους και των διαρκών ανατιμήσεων. Το χρηματοδοτικό σχήμα που είχε πάρει το πράσινο φως προέκρινε μία συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, μία μορφή ΣΔΙΤ δηλαδή.
ΔΕΘ: «Προ των πυλών το χρηματοδοτικό μοντέλο» – Σύντομα οι ανακοινώσεις
Το πλάνο με το οποίο πορεύεται η διοίκηση του εκθεσιακού φορέα προβλέπει η ανάπλαση, μέσω ΣΔΙΤ, να έχει τρεις πηγές χρηματοδότησης, με την καθεμία να συνεισφέρει περίπου 100 εκατ. ευρώ στο «κοινό ταμείο». Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο (πιθανόν και με εξασφάλιση δανείου από την ΕΤΕπ), το Υπερταμείο (κύριος μέτοχος το Δημόσιο), την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ενώ θα συμμετέχουν και ιδιώτες με δέλεαρ τη διαχείριση και εκμετάλλευση του ξενοδοχείου, των εμπορικών χώρων και τμήματος του υπογείου πάρκινγκ.
Η ΔΕΘ Α.Ε. θα κρατήσει τη διαχείριση και θα καρπωθεί τα έσοδα από τις εκθεσιακές δραστηριότητες. Επί του πρακτέου, υπολογίζεται πως περί τα 200 εκατ. ευρώ θα βάλει το κράτος και 100 εκατ. ευρώ οι ιδιώτες αν και το που θα κάτσει η μπίλια και πόσα θα εισφέρει η κάθε πλευρά είναι το πλέον κρίσιμο, υπό διαπραγμάτευση, ζήτημα. Αν μάλιστα το κόστος ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ ενδέχεται να υπάρξουν επιπλέον περιπλοκές.
Ιδιώτες που ενδιαφέρονται για να συμμετάσχουν στο ΣΔΙΤ υπάρχουν αλλά όπως είναι φυσικό ζητούν ανταλλάγματα όπως τη συμμετοχή στο μάνατζμεντ των εκθεσιακών δραστηριοτήτων της ΔΕΘ, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής. Τα σενάρια για ιδιωτικοποίηση της ΔΕΘ που είχαν κυκλοφορήσει ενταφιάστηκαν οριστικά και το σχέδιο προχωρά όπως είχε εκπονηθεί αρχικά με το αγκάθι της χρηματοδότησης ωστόσο να παραμένει. Εφόσον ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο, ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Σε κάθε περίπτωση, τον Ιανουάριο του 2024 θα ξεκαθαρίσει η εικόνα για το ποιος και πώς θα βάλει πλάτη για την ανάπλαση με τις τελικές αποφάσεις να κλειδώνουν εντός των ημερών. Πάντως εκτιμάται πως δύσκολα ο διαγωνισμός εφόσον προκηρυχθεί, θα τελεσφορήσει μέσα στην ερχόμενη χρονιά.
Τα οφέλη
Για την ανάπλαση της ΔΕΘ θα χρειάζονταν πέντε χρόνια, αλλά επειδή η Έκθεση θα συνεχίσει παράλληλα να λειτουργεί, τελικά οι εργασίες μάλλον θα διαρκέσουν επτά χρόνια. Η εξασφάλιση των απαραίτητων κεφαλαίων για την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου θα τροφοδοτήσει μία οικονομική δραστηριότητα της τάξης των 350-400 εκατ. ευρώ στη διάρκεια της περιόδου κατασκευής και 1.000 θέσεις εργασίας το χρόνο.
Αλλάζει η «καρδιά» της Θεσσαλονίκης
Υπενθυμίζεται ότι, στο πλαίσιο της πρότασης που επελέγη κατά τον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση, τα 17 περίπτερα του σημερινού εκθεσιακού κέντρου, δύο εκ των οποίων χτίστηκαν στην εποχή του Σχεδίου Μάρσαλ, θα δώσουν τη θέση τους σε πέντε νέα περίπτερα-νησίδες (με διατήρηση του Παλέ Ντε Σπορ, του Πύργου του ΟΤΕ, του κτιρίου του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της Πύλης του Τόξου στην πλευρά της ΧΑΝΘ).
Παράλληλα, πέραν των πολύ εκτεταμένων χώρων πρασίνου και των ελεύθερων χώρων, θα δημιουργηθεί υπερσύγχρονο συνεδριακό κέντρο χωροθετημένο στην περιοχή προς τη Λεωφόρο Στρατού και την 3ης Σεπτεμβρίου και ξενοδοχείο εμβληματικής μορφής, περίπου 150 δωματίων, προς την πλευρά της οδού Αγγελάκη.
Σχεδόν το 55% θα είναι κοινόχρηστος χώρος, αστικό πάρκο με έντονο το υδάτινο στοιχείο. Το νέο εκθεσιακό, θα έχει τέσσερα εκθεσιακά περίπτερα, μαζί με το συνεδριακό, συνολικής δόμησης 47.000 τ.μ. και 1.100 θέσεις πάρκινγκ, business center και ξενοδοχείο boutique.
Με την ανάπλαση δημιουργείται ένας μεγάλος χώρος ανοιχτός στους πολίτες και διαπερατός από την Αγγελάκη μέχρι τη Λεωφόρο Στρατού. Τα περίπτερα, που θα συνδέονται μεταξύ τους με αερογέφυρες, θα έχουν βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και οι ενεργειακές ανάγκες του νέου εκθεσιακού κέντρου θα είναι μειωμένες κατά 70% σε σχέση με εκείνες του σημερινού.
Το τελικό σχέδιο της ανάπλασης ενδέχεται να προχωρήσει με ορισμένες αλλαγές, μετά και από πιέσεις αυτοδιοικητικών παραγόντων της Θεσσαλονίκης.
Πιο συγκεκριμένα θα περιοριστεί η δομημένη έκταση στο οικόπεδο των 180 στρεμμάτων που καταλαμβάνει σήμερα η ΔΕΘ για να αυξηθούν οι χώροι πρασίνου. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συμβάλλει η προσθήκη των χώρων του Γ’ Σώματος Στρατού και του οικοπέδου της Αγίας Φωτεινής στο σχέδιο ανάπλασης.
Latest News
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο
Ανδριόπουλος (Dimand): H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια
Η ελληνική αγορά ακινήτων «δεν είναι φούσκα» καθώς η ανάπτυξη δεν βασίζεται σε δανεισμό τόνισε ο CEO της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου