Μετά τις γιορτές έρχονται… τα καλύτερα για το «δύσκολο» στην υλοποίησή του εγχείρημα της ανάπλασης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης που εφόσον βρεθούν επενδυτές και κεφάλαια, στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2031.
Το πλέον «καυτό» θέμα για να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να ξεμπλοκάρει το εγχείρημα είναι η εξεύρεση πηγών χρηματοδότησης. Ο προϋπολογισμός του έργου, που προ πανδημίας είχε προσδιοριστεί στα 200 εκατ. ευρώ, στη συνέχεια αναθεωρήθηκε ανεβαίνοντας στα 280 εκατ. ευρώ ενώ πλέον εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 300 – 350 εκατ. ευρώ, υπό το βάρος του απογειωμένου ενεργειακού κόστους και των διαρκών ανατιμήσεων. Το χρηματοδοτικό σχήμα που είχε πάρει το πράσινο φως προέκρινε μία συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, μία μορφή ΣΔΙΤ δηλαδή.
ΔΕΘ: «Προ των πυλών το χρηματοδοτικό μοντέλο» – Σύντομα οι ανακοινώσεις
Το πλάνο με το οποίο πορεύεται η διοίκηση του εκθεσιακού φορέα προβλέπει η ανάπλαση, μέσω ΣΔΙΤ, να έχει τρεις πηγές χρηματοδότησης, με την καθεμία να συνεισφέρει περίπου 100 εκατ. ευρώ στο «κοινό ταμείο». Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο (πιθανόν και με εξασφάλιση δανείου από την ΕΤΕπ), το Υπερταμείο (κύριος μέτοχος το Δημόσιο), την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ενώ θα συμμετέχουν και ιδιώτες με δέλεαρ τη διαχείριση και εκμετάλλευση του ξενοδοχείου, των εμπορικών χώρων και τμήματος του υπογείου πάρκινγκ.
Η ΔΕΘ Α.Ε. θα κρατήσει τη διαχείριση και θα καρπωθεί τα έσοδα από τις εκθεσιακές δραστηριότητες. Επί του πρακτέου, υπολογίζεται πως περί τα 200 εκατ. ευρώ θα βάλει το κράτος και 100 εκατ. ευρώ οι ιδιώτες αν και το που θα κάτσει η μπίλια και πόσα θα εισφέρει η κάθε πλευρά είναι το πλέον κρίσιμο, υπό διαπραγμάτευση, ζήτημα. Αν μάλιστα το κόστος ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ ενδέχεται να υπάρξουν επιπλέον περιπλοκές.
Ιδιώτες που ενδιαφέρονται για να συμμετάσχουν στο ΣΔΙΤ υπάρχουν αλλά όπως είναι φυσικό ζητούν ανταλλάγματα όπως τη συμμετοχή στο μάνατζμεντ των εκθεσιακών δραστηριοτήτων της ΔΕΘ, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής. Τα σενάρια για ιδιωτικοποίηση της ΔΕΘ που είχαν κυκλοφορήσει ενταφιάστηκαν οριστικά και το σχέδιο προχωρά όπως είχε εκπονηθεί αρχικά με το αγκάθι της χρηματοδότησης ωστόσο να παραμένει. Εφόσον ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο, ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Σε κάθε περίπτωση, τον Ιανουάριο του 2024 θα ξεκαθαρίσει η εικόνα για το ποιος και πώς θα βάλει πλάτη για την ανάπλαση με τις τελικές αποφάσεις να κλειδώνουν εντός των ημερών. Πάντως εκτιμάται πως δύσκολα ο διαγωνισμός εφόσον προκηρυχθεί, θα τελεσφορήσει μέσα στην ερχόμενη χρονιά.
Τα οφέλη
Για την ανάπλαση της ΔΕΘ θα χρειάζονταν πέντε χρόνια, αλλά επειδή η Έκθεση θα συνεχίσει παράλληλα να λειτουργεί, τελικά οι εργασίες μάλλον θα διαρκέσουν επτά χρόνια. Η εξασφάλιση των απαραίτητων κεφαλαίων για την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου θα τροφοδοτήσει μία οικονομική δραστηριότητα της τάξης των 350-400 εκατ. ευρώ στη διάρκεια της περιόδου κατασκευής και 1.000 θέσεις εργασίας το χρόνο.
Αλλάζει η «καρδιά» της Θεσσαλονίκης
Υπενθυμίζεται ότι, στο πλαίσιο της πρότασης που επελέγη κατά τον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση, τα 17 περίπτερα του σημερινού εκθεσιακού κέντρου, δύο εκ των οποίων χτίστηκαν στην εποχή του Σχεδίου Μάρσαλ, θα δώσουν τη θέση τους σε πέντε νέα περίπτερα-νησίδες (με διατήρηση του Παλέ Ντε Σπορ, του Πύργου του ΟΤΕ, του κτιρίου του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της Πύλης του Τόξου στην πλευρά της ΧΑΝΘ).
Παράλληλα, πέραν των πολύ εκτεταμένων χώρων πρασίνου και των ελεύθερων χώρων, θα δημιουργηθεί υπερσύγχρονο συνεδριακό κέντρο χωροθετημένο στην περιοχή προς τη Λεωφόρο Στρατού και την 3ης Σεπτεμβρίου και ξενοδοχείο εμβληματικής μορφής, περίπου 150 δωματίων, προς την πλευρά της οδού Αγγελάκη.
Σχεδόν το 55% θα είναι κοινόχρηστος χώρος, αστικό πάρκο με έντονο το υδάτινο στοιχείο. Το νέο εκθεσιακό, θα έχει τέσσερα εκθεσιακά περίπτερα, μαζί με το συνεδριακό, συνολικής δόμησης 47.000 τ.μ. και 1.100 θέσεις πάρκινγκ, business center και ξενοδοχείο boutique.
Με την ανάπλαση δημιουργείται ένας μεγάλος χώρος ανοιχτός στους πολίτες και διαπερατός από την Αγγελάκη μέχρι τη Λεωφόρο Στρατού. Τα περίπτερα, που θα συνδέονται μεταξύ τους με αερογέφυρες, θα έχουν βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και οι ενεργειακές ανάγκες του νέου εκθεσιακού κέντρου θα είναι μειωμένες κατά 70% σε σχέση με εκείνες του σημερινού.
Το τελικό σχέδιο της ανάπλασης ενδέχεται να προχωρήσει με ορισμένες αλλαγές, μετά και από πιέσεις αυτοδιοικητικών παραγόντων της Θεσσαλονίκης.
Πιο συγκεκριμένα θα περιοριστεί η δομημένη έκταση στο οικόπεδο των 180 στρεμμάτων που καταλαμβάνει σήμερα η ΔΕΘ για να αυξηθούν οι χώροι πρασίνου. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συμβάλλει η προσθήκη των χώρων του Γ’ Σώματος Στρατού και του οικοπέδου της Αγίας Φωτεινής στο σχέδιο ανάπλασης.
Latest News
Στην Ελλάκτωρ το 96,06% της REDS - Ολοκληρώθηκε η συναλλαγή με τους Ολλανδούς μετόχους
Στις 22 Μαίου η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της REDS για την έξοδο από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Νέο κτήριο στην Πάτρα για το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, ως Διενεργούσα Αρχή, ανέλαβε την ωρίμανση και την ολοκλήρωση των μελετών και τευχών δημοπράτησης
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημιουργίας κοινής εταιρικής κουλτούρας «τρέχει» σε Intrakat - Ακτωρ
Η CHRO το ομίλου Έλενα Στάσση εξήγησε πώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα σκοπεύει να φέρει κοντά τους 5.800 εργαζομένους
Ξεκινάει η αξιοποίηση του πρώην εργοταξιακού χώρου του έργου ζεύξης Ρίo – Αντίρριο
Το ακίνητο βρίσκεται σε κομβικό σημείο
Παραχωρήσεις και κατασκευές γιγαντώνουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο νέος πήχης για τα οικονομικά μεγέθη
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση 10% στα προ φόρων κέρδη το 2023 - Πάνω από 25% η επιστροφή κεφαλαίου
Στα 5,3 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων
Στο 80% η πρόοδος εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος μέχρι το τέλος του 2024
Οι υφυπουργοί Μεταφορών και Υποδομών επισκέφτηκαν τα τρία εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος
Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας
Στα 20 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων
Επανεκκίνηση εργασιών για τον Flyover στη Θεσσαλονίκη – Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής
Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών και άλλοι φορείς
Χρήστος Σταϊκούρας: 15 παρεμβάσεις για τους σιδηροδρόμους
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε την επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής