Όταν ο Τζακ Μα ανήρτησε στο blog του στα τέλη του περασμένου έτους την ανάγκη για αλλαγή και μεταρρύθμιση τηςπρωτοπόρας εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας που ίδρυσε το 1999, αγορές, καταναλωτές και επενδυτές συνειδητοποίησαν την κακή κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο άλλοτε κραταιός κολοσσός του e-retail.

«Πιστεύω ακράδαντα ότι η Alibaba θα αλλάξει και θα μεταρρυθμιστεί», είχε δηλώσει ο  διάσημος επιχειρηματίας προσθέτοντας και την έκκλησή του για «επιστροφή στην αποστολή και στο όραμά μας, άνθρωποι της “Αλί”, εμπρός!»

Κίνα: Η «όμορφη» αντεπίθεση της Alibaba

Δεν είναι κρυφή η χρόνια φιλοδοξία της Alibaba Group Holding Ltd. να κυριαρχήσει στο φυσικό και διαδικτυακό λιανικό εμπόριο. Κάποτε ήταν η πιο πολύτιμη εταιρεία της Ασίας, ωστόσο πλέον έχει ξεπεραστεί σε κεφαλαιοποίηση – για πρώτη φορά τον Νοέμβριο-  από την κινεζική ανταγωνίστρια PDD Holdings. Η μετοχή της βρέθηκε στο 75% σε σχέση με το επίπεδο της κορύφωσής της πριν από τρία χρόνια, μετά από μια σειρά ρυθμιστικών συγκρούσεων, ανατροπών στρατηγικής και εν μέσω της πτώσης του ηθικού του προσωπικού.

Στο πλαίσιο ευρύτερης αναδιάρθρωσης, η εταιρεία μοιάζει να θέτει προς πώληση κάποιες δραστηριότητες που αποτελούσαν βαρίδια στο δρόμο της προς τα εμπρός. Το πιο πρόσφατο καμπανάκι χτυπάει για τον βραχίονα πολυκαταστημάτων InTime, σύμφωνα με το Bloomnerg.

Η αλυσίδα InTime

Η Alibaba έχει ήδη επικοινωνήσει με αρκετές εταιρείες για να εκμεταλλευτεί το ενδιαφέρον τους για την απόκτηση της κινεζικής αλυσίδας με περισσότερα από 100 καταστήματα και εμπορικά κέντρα. Οι συζητήσεις μάλιστα ξεκίνησαν την ίδια εποχή που ο Τζόζεφ Τσάι αντικατέστησε τον Ντάνιελ Ζανγκ στο τιμόνι της εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου το 2023.

Η InTime Retail αποτελεί έναν από τους κορυφαίους παίκτες στον κλάδο των πολυκαταστημάτων και της λιανικής πώλησης μόδας στην Κίνα, με επιχειρήσεις που καλύπτουν πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα, λιανικό εμπόριο υψηλών προδιαγραφών και άλλες εταιρείες λιανικής πώλησης.

Το 2014, η Intime Retail σύναψε στρατηγική συνεργασία με τον όμιλο Alibaba, που  έθεσε την επιχείρηση σε πορεία διαδικτυακού μετασχηματισμού, ενώ τρία χρόνια αργότερα έγινε ο κύριος μέτοχος, προς 2,6 δισεκατομμύρια, ολοκληρώνοντας τη συμβίωση των 100 φυσικών σημείων και της ιντερνετικής της παρουσίας.

Η Alibaba τότε είχε αποτιμηθεί σε περίπου 4 δισεκατομμύρια δολάρια, σήμερα ωστόσο δεν είναι σαφές εάν μπορεί να συγκεντρώσει αρκετό ενδιαφέρον δεδομένης της σοβαρής ύφεσης στην κινεζική κατανάλωση μετά την πανδημία.

Η πώληση της InΤime θα ανατρέψει μία από τις εμβληματικές εξαγορές του Ντάνιελ Ζαγκ, και μάλιστα την στιγμή που η Alibaba αγωνίζεται να αναπτύξει τη βασική της δραστηριότητα και να αναζωογονήσει νεότερους κλάδους, όπως οι υπηρεσίες cloud, ενόψει του έντονου ανταγωνισμού.

Εστίαση στη λειτουργία cloud

Η εταιρεία ανασχηματίζει την ανώτατη διοίκηση και εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο θα ανανεώσει μια μεγάλη επιχείρηση που ήδη εκτείνεται από τις υπηρεσίες cloud και τους ημιαγωγούς έως τα ταξίδια και την παράδοση γευμάτων. Εστιάζει ολοένα και περισσότερο στον πυρήνα της επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου και στη λειτουργία cloud.

Ειδικότερα, η λιανική της επιχείρηση δυσκολεύτηκε να αναπτυχθεί, ακόμη και πριν από την πανδημία και την επακόλουθη κινεζική οικονομική ύφεση.

Κατά τη διάρκεια της θητείας του, ο Ζανγκ ενορχήστρωσε την εξαγορά μιας πληθώρας αλυσίδων φυσικών καταστημάτων για να προσπαθήσει να πρωτοστατήσει σε ένα «νέο λιανικό» μοντέλο φυσικού εμπορίου. Από την εταιρεία υπερέξυπνων υπηρεσιών Sun Art Retail Group Ltd. μέχρι την εταιρεία λιανικής Suning, η Alibaba επένδυσε δισεκατομμύρια δολάρια για να προσπαθήσει να εκσυγχρονίσει το λιανικό εμπόριο χρησιμοποιώντας δεδομένα και διαδικτυακές υπηρεσίες.

Ενώ κάποτε ήταν το επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής της Alibaba, τα στελέχη τα τελευταία χρόνια μιλούσαν λιγότερο για αυτήν την ιδέα, ιδιαίτερα αφού το Πεκίνο από το 2020 ξεκίνησε μια έρευνα για την μονοπωλιακή συμπεριφορά της εταιρείας.

Εσωτερική αναδιάρθρωση

Το επίκεντρο έχει μετατοπιστεί τώρα σε μια εσωτερική αναδιάρθρωση που βρίσκεται σε εξέλιξη από πέρυσι με πολύ μικρά βήματα προόδου. Η εταιρεία διέκοψε ένα spinoff του τμήματος cloud 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων και δεν έχει ακόμη σημειώσει σημαντική πρόοδο μετά την υποβολή αίτησης για IPO του τμήματος logistics Cainiao.

Τον Δεκέμβριο του 2023, η Alibaba έθεσε σε λειτουργία ένα σχέδιο για τη δημιουργία μιας εταιρείας που θα επιβλέπει τις επενδύσεις της σε όλο τον κόσμο. Αν και δεν έχει διευκρινιστεί με σαφήνεια ποια περιουσιακά στοιχεία θα μπορούσαν να μπουν σε αυτό το χαρτοφυλάκιο, οι αναλυτές εικάζουν ότι θα περιληφθούν μη βασικά περιουσιακά στοιχεία, όπως οι φυσικές δραστηριότητες λιανικής, που μπορούν να διατεθούν προς πώληση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή