Υπέρ του τριπλασιασμού των τελών στάθμευσης για τους οδηγούς SUV εντός του Παρισιού, ψήφισαν οι δημότες της γαλλικής πρωτεύουσας, σε ένα δημοψήφισμα που τα είχε όλα: αλληλοκατηγορίες, οικολογική συνείδηση και ένα αποτέλεσμα που ήταν σχεδόν μοιρασμένο στη μέση.

Σε 222 εκλογικά κέντρα που στήθηκαν στη γαλλική πρωτεύουσα την Κυριακή, οι Παριζιάνοι κλήθηκαν να απαντήσουν εάν είναι «Υπέρ ή κατά της δημιουργίας ειδικού τέλους για τη στάθμευση βαρέων, ογκωδών και ρυπογόνων ατομικών αυτοκινήτων» στο κέντρο του Παρισιού, σε ένα ερώτημα που αφορούσε κατά κύριο λόγο τα δημοφιλή SUV.

Αυτοκίνητα: Τα νέα μοντέλα σε ΕΕ και Βρετανία μεγαλώνουν σε πλάτος κατά 1 εκατοστό κάθε δύο χρόνια

Αυτοί που τάχθηκαν υπέρ της ψηφοφορίας επικράτησαν όσων καταψήφισαν, με μόλις 55%. Οι προβλέψεις των δημοσκοπήσεων που δημοσιεύθηκαν τον περασμένο μήνα είχαν υπολογίσει την υποστήριξη για το δημοψήφισμα της δημάρχου Anne Hidalgo κατά των SUV και για καθαρό αέρα, στο 61%.

Η απόφαση

Οι οδηγοί των SUV θα πρέπει να πληρώνουν 18 ευρώ την ώρα για να παρκάρουν στο κέντρο της πόλης – τριπλάσια τιμή από τα 6 ευρώ που ισχύει σήμερα – αφού οι ψηφοφόροι υποστήριξαν τα σχέδια της δημάρχου Anne Hidalgo.

Σε άλλα σημεία της πόλης, τα τέλη στάθμευσης για τα SUV θα αυξηθούν από 4 σε 12 ευρώ. Ο νόμος θα ισχύει για όλα τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης ή υβριδικά οχήματα με δυνατότητα σύνδεσης με πρίζα που ζυγίζουν πάνω από 1,6 τόνους, καθώς και για τα ηλεκτρικά οχήματα που ζυγίζουν πάνω από δύο τόνους. Η αύξηση των τελών στάθμευσης θα μπορούσε να αποφέρει επιπλέον 35 εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία της πόλης.

Τα νέα τέλη στάθμευσης θα μπορούσαν να επηρεάσουν δημοφιλή μοντέλα όπως το Land Rover Discovery και το Jeep Wrangler, αλλά δεν θα αφορούσαν τους κατοίκους του Παρισιού, τους οδηγούς ταξί, τους επαγγελματίες υγείας και τους κατόχους αδειών στάθμευσης για άτομα με αναπηρία.

Τα SUV στο στόχαστρο

Η θέση της κ. Hidalgo που οδήγησε στην απόφαση κατά των SUV τα παρουσιάζει ως απειλή για την ασφάλεια των δρόμων και την ποιότητα του αέρα. Τα αυτοκίνητα αυτά ωστόσο αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στη Γαλλία.

Τα τελευταία 30 χρόνια, τα αυτοκίνητα έχουν γίνει πιο ογκώδη και βαριά, καταλαμβάνοντας περισσότερο χώρο στους δρόμους. Λόγω του μεγέθους τους, οι συγκρούσεις των SUV με πεζούς και ποδηλάτες έχουν διπλάσιες πιθανότητες να είναι θανατηφόρες σε σύγκριση με τις συγκρούσεις με ένα κανονικό αυτοκίνητο, σύμφωνα με στοιχεία του δημαρχείου.

Εν τω μεταξύ, τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας δείχνουν ότι το 2022 τα SUV ήταν υπεύθυνα για ένα δισεκατομμύριο τόνους εκπομπών CO2. Για λόγους σύγκρισης, αν τα SUV ήταν χώρα, θα ήταν η έκτη πιο ρυπογόνος χώρα στον κόσμο.

«Δεν υπάρχει ανάγκη για τέτοια μεγάλα αυτοκίνητα», δήλωσε ο Ζακ Μίλμαν, 64 ετών, μουσικός και ποδηλάτης, στην Telegraph αφού ψήφισε υπέρ του σχεδίου του δημάρχου, αν και είπε ότι θα προτιμούσε να δει τους οδηγούς SUV να έχουν χρονικά όρια για τη στάθμευση στην πόλη.

Η Deborah Schlumberger, 30 ετών, ψήφισε επίσης υπέρ, λέγοντας στην Telegraph πως «θέλει να ζήσει σε μια πόλη που θα είναι πιο ειρηνική και πιο υγιής. Το Παρίσι είναι μια πόλη που μπορεί να είναι υπερ-επιθετική όσον αφορά τον θόρυβο. Υπάρχει συνεχής θόρυβος, ατμοσφαιρική ρύπανση, και παρόλο που τα SUV δεν είναι οι “μεγάλοι κακοί”, είναι μέρος του προβλήματος».

Η άλλη άποψη

Ωστόσο, ορισμένοι αντίπαλοι έχουν επικρίνει το σχέδιο της δημάρχου ως κοντόφθαλμο, υποστηρίζοντας ότι τα μικρότερα, παλαιότερα αυτοκίνητα μπορεί να είναι πιο ρυπογόνα από ένα νέο μοντέλο SUV.

Ο Philippe Noziere, πρόεδρος των 40 Millions d’Automobilistes, μιας οργάνωσης που υπερασπίζεται τα δικαιώματα των οδηγών, κατήγγειλε το δημοψήφισμα ως «απάτη της δημοκρατίας»στο γαλλικό τηλεοπτικό κανάλι BFMTV.

Η γερουσιαστής Agnès Evren του δεξιού Ρεπουμπλικανικού κόμματος χαρακτήρισε το δημοψήφισμα «προσβολή για τους Παριζιάνους» λόγω της χαμηλής συμμετοχής των ψηφοφόρων και το «μεροληπτικό ερώτημα» μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.

Δημοψήφισμα για… λίγους

Από το 1,3 εκατομμύριο ψηφοφόρους με δικαίωμα ψήφου, περίπου 78.120 άτομα -λιγότερο δηλαδή από το 6%-, ψήφισαν την Κυριακή. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό, και μάλιστα κατά τι μικρότερο από το 7% που προσήλθε στις αντίστοιχες κάλπες της περασμένης άνοιξης που οδήγησαν στην απαγόρευση της ενοικίασης ηλεκτρονικών σκούτερ.

«Οι Παριζιάνοι θέλουν να περιορίσουν τη θέση αυτών των οχημάτων στους δρόμους μας για λόγους οδικής ασφάλειας και για λόγους ρύπανσης. Η απόφασή τους να ψηφίσουν, είναι που μας κάνει περήφανους», δήλωσε η σοσιαλιστική δήμαρχος μετά την ψηφοφορία.

Ποιος ακολουθεί

Την περασμένη εβδομάδα, ο Sadiq Khan, ο δήμαρχος του Λονδίνου, ανέφερε ότι θα παρακολουθεί στενά τα αποτελέσματα, δηλώνοντας στον Guardian «πάντα εξετάζουμε τις πολιτικές σε όλο τον κόσμο. Πιστεύω ακράδαντα στο να δανειζόμαστε τις καλές πρακτικές. Αντί να εφευρίσκουμε νέες πολιτικές με αμφίβολα αποτελέσματα, αν άλλες πόλεις κάνουν πράγματα που λειτουργούν, γιατί να μην τα αντιγράψουμε».

Εκπρόσωπος του δημάρχου έσπευσε να τονίσει ότι ο κ. Khan δεν σχεδιάζει να εφαρμόσει αντίστοιχα τέλη στάθμευσης στο Λονδίνο.

Ενώ την περασμένη εβδομάδα, η γαλλική πόλη της Λυών ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να προχωρήσει σε ένα παρόμοιο σύστημα κομίστρου στάθμευσης, χωρίς να το θέσει σε δημόσια ψηφοφορία.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Μόδα: H απίστευτη ιστορία πίσω από τις πανάκριβες τσάντες Goyard
Διεθνή |

Διάσημες, ακριβές αλλά χωρίς διαφήμιση - Ποιες είναι οι τσάντες Goyard

Μία από τις πιο εμβληματικές και ακριβές τσάντες της μόδας έχει βρεθεί στα χέρια προσωπικοτήτων όπως ο Πάμπλο Πικάσο, η Κοκό Σανέλ, ο Καρλ Λάγκερφελντ αλλά και μέλη της δυναστείας των Ρομανώφ