Κατάρρευση των εσόδων τους κατέγραψαν στη χρήση του 2023 οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σύμφωνα με εκτιμήσεις του Alan Murphy, CEO της εταιρείας αναλύσεων Sea-Intelligence.
Το 2023 όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες είδαν απότομη μείωση των εσόδων σε σύγκριση με το 2022, που κυμαίνεται μεταξύ -46,6% και -62,6%, λόγω πτώσης των ναύλων.
Ωστόσο όπως παρατηρεί ο αναλυτής της Sea Intelligence, μπορεί τα έσοδα του 2023 να είναι μειωμένα σε σύγκριση με το 2022, κινούνται όμως σε ανάλογα επίπεδα με το 2018 και 2019, γεγονός που υποδηλώνει ότι η απότομη μείωση των εσόδων σε ετήσια βάση το 2023 είναι αποτέλεσμα της κάθετης αύξησης των εσόδων την περίοδο της πανδημίας του 2021 και 2022 και όχι μιας θεμελιώδους απώλειας εσόδων το 2023.
Ναυτιλία: Πτώση – ρεκόρ στα περιθώρια κέρδους των liners
Η κανονικότητα
Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή στην κανονικότητα μετά την πανδημία για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) δεν ήταν τόσο ομαλή. Οι εταιρείες καταγράφουν αρνητικά η οριακά θετικά περιθώρια λειτουργικού κέρδους στο τέταρτο τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με τα υπερβολικά κέρδη δις. δολ την εποχή της πανδημίας, και βλέπουν περαιτέρω χειροτέρευση της θέσης τους για το 2024.
Η αυξημένη προσφορά πλοίων σε συνδυασμό με μία περιορισμένη ζήτηση αγαθών διαμορφώνουν ένα περιβάλλον όχι ιδιαίτερα υγιές για τα αποτελέσματα τους, ενώ οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πτωτική τάση στους ναύλους φορτίων, και το τρέχον έτος. Ήδη οι εννέα μεγαλύτερο liners που ανακοίνωσαν αποτελέσματα για το 2023 κατέγραψαν για το τέταρτο τρίμηνο του 2023, συνολικά αρνητικό λειτουργικό περιθώριο κέρδους στο -3% το πρώτο αρνητικό τα τελευταία πέντε χρόνια. Η εξέλιξη αυτή υποδηλώνει ότι η μείωση των ναύλων κατά τη διάρκεια του έτους ήταν πιο σημαντική για τα αποτελέσματα τους από ό,τι η αύξηση του όγκου των φορτίων, σημειώνει η Alphaliner.
Το χαμηλότερο περιθώριο κέρδους στη δεκαετία
Το αρνητικό περιθώριο του τελευταίου τριμήνου του 2023 είναι πιο χαμηλό από το 2018 και χαμηλότερο από το -0,2% που ήταν ο μέσος όρος της τελευταίας δεκαετίας πριν την εμφάνιση της πανδημίας covid 19.
Από την άλλη πλευρά η ζήτηση πλοίων από πλευράς των ναυτιλιακών εταιρειών παραμένει ισχυρή ως ένα βαθμό λόγω των διαφόρων διαταραχών σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο αριθμός των ναυλώσεων που συνήφθησαν ήταν αρκετά υψηλός, ιδίως για πλοία μεταφορικής ικανότητας μέχρι 2.000 teu, σημειώνει η Alphaliner, με αποτέλεσμα τη σταθεροποίηση των ναύλων στον τομέα της μίσθωσης πλοίων. Δεν είναι σαφές σε αυτό το στάδιο αν αυτή η σταθεροποίηση των τιμών είναι ένα απλό «plateau», η πρόκειται για την αρχή μιας αντίδρασης σε μια πιο αβέβαιη αγορά, επισημαίνει η Alphaliner.
Σε μη βιώσιμα επίπεδα οι ναύλοι
Πάντως το κλίμα μεταξύ των εταιρειών liners είναι πτωτικό, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Maersk Βίνσεντ Κλερκ να δηλώνει ότι οι τρέχουσες τιμές στα φορτία έχουν πέσει σε «μη βιώσιμα επίπεδα», ενώ η Hapag-Lloyd δήλωσε ότι θα εργαστεί για τη μείωση του κόστους το 2024, εν μέσω της πτώσης των οικονομικών αποτελεσμάτων της. Επιβεβαιώνοντας το σημερινό ζοφερό περιβάλλον στην πλευρά των εμπορευματικών μεταφορών, ο δείκτης ναύλων της Σανγκάης, (SCFI) μειώθηκε και πάλι σημαντικά την προηγούμενη Παρασκευή και πέφτει συνεχώς τις τελευταίες πέντε εβδομάδες μετά την έξαρση που κατέγραψε στο τέλος του 2023 και τις πρώτες εβδομάδες του 2024 λόγω των διαταραχών την Ερυθρά Θάλασσα. Όλες τις διαδρομές ανατολής – δύσης και πολλές διαδρομές βορρά – νότου παρουσιάζουν πλέον αρνητικές τάσεις.
Παράλληλα η πρόσφατη επιβράδυνση των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων δεν μπορεί να αποκρύψει το γεγονός ότι από τώρα μέχρι και το τέλος του έτους περισσότερα από 395 νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 2,6 εκατ. teu αναμένεται να παραδοθούν. Ο τρόπος με τον οποίο η αγορά θα αντιμετωπίσει αυτή την ένεση χωρητικότητας μένει να φανεί, αλλά η «ευλογία» της Ερυθράς Θάλασσας, η αυξημένη δηλαδή ζήτηση πλοίων λόγω της παράκαμψης της Ερυθράς ενδέχεται να μην είναι αρκετή για τους πλοιοκτήτες ώστε να αντιμετωπίσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα που θα γίνεται όλο και πιο αισθητή καθώς προχωράμε στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, αναφέρει η Alphaliner.
Χειρότερο το 2024
Όσον αφορά τα αποτελέσματα των μεγαλύτερων ναυτιλιακών τακτικών γραμμών η Alphaliner σημειώνει ακόμη ότι παρά την πτώση του λειτουργικού κέρδους στο τέταρτο τρίμηνο για το σύνολο του έτους διατηρήθηκαν σε θετικό έδαφος στο +4%. Ωστόσο η μία μετά την άλλη εταιρείες αρχίζουν να ανακοινώνουν εκτιμήσεις για χειρότερα αποτελέσματα για το τρέχον έτος. Η Maersk δημοσίευσε τις χειρότερες προοπτικές για το τρέχον έτος, επιβεβαιώνοντας ότι είναι απίθανο να βγάλει κέρδη και θα μπορούσε να δημιουργήσει λειτουργικές ζημίες έως και 5 δισ. δολ το 2024.
Το εύρος των προβλέψεων παραμένει ευρύ όσο συνεχίζεται η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και τα προβλήματα στη Διώρυγα του Παναμά. Ο διευθύνων σύμβουλος της Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, δήλωσε ότι η εταιρεία του αναμένει επί του παρόντος μια ομαλοποίηση της ναυτιλιακής κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα κάποια στιγμή μεταξύ του τέλους του δεύτερου και του τέλους του τρίτου τριμήνου, δεδομένης της στρατηγικής σημασίας της πλωτής οδού, αν και αναγνώρισε ότι “κανείς δεν ξέρει πραγματικά”.
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια