Η συμμετοχή της Βρετανίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση δεν έγινε θέμα ξαφνικά. Ήταν ανέκαθεν. Για την ακρίβεια από τη στιγμή της ένταξής της, το 1973 δεν σταμάτησε να συζητείται στη χώρα το Brexit με τον έναν ή τον άλλον τρόπο.
Πριν από τις γενικές εκλογές του 2015, ο τότε πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον είχε δεσμευθεί πως εάν εκλεγεί θα διεξήγε δημοψήφισμα με ζητούμενο την παραμονή ή όχι του Ηνωμένου Βασιλείου στην ΕΕ.
Γαλλία: Το εκλογικό στοίχημα του Μακρόν φέρνει τον εφιάλτη του Brexit στο προσκήνιο
Ο Κάμερον επανεξελέγη με απόλυτη πλειοψηφία στη Βουλή. Ακολούθησε μια διαπραγμάτευση με τις Βρυξέλλες για ευνοϊκότερους όρους παραμονής της χώρας του και στις 23 Ιουνίου του 2016 διεξήχθη το μνημειώδες δημοψήφισμα που η ιστορία μένει ακόμη να γράψει πόσο καθοριστικό θα αποβεί για την πορεία της Μ. Βρετανίας σε πολλά επίπεδα, πρωτίστως στο οικονομικό. Η περίοδος εκείνη δίχασε φίλους, οικογένειες, τη χώρα ολόκληρη.
Έχουν περάσει οκτώ χρόνια από όταν η βούληση του 52% των βρετανών ψηφοφόρων –με μια αποχή κοντά στο 30%- σφράγισε την ιστορία της χώρας, με το αποτέλεσμα υπέρ της αποχώρησης από την ΕΕ και οι σχέσεις εκατέρωθεν «ψυχράνθηκαν».
Τι θα ψήφιζαν σήμερα;
Από τότε μέχρι σήμερα έχει κυλήσει πολύ νερό στ’ αυλάκι. Διαδικασίες επί διαδικασιών, αλλαγές νομοθεσίας, εκλογικές αναμετρήσεις και μια πανδημία που έριξε ακόμη περισσότερο φως σε αρνητικές πτυχές της αποχώρησης.
Πολλές δημόσιες συζητήσεις έχουν γίνει, ακόμα περισσότερα έχουν γραφτεί, ενώ οι δημοσκοπήσεις υποδηλώνουν ότι εάν οι Βρετανοί καλούνταν να απαντήσουν στο ίδιο ερώτημα σήμερα, η έκβαση είναι πιθανόν να ήταν διαφορετική, καθώς όλο και περισσότεροι φαίνεται πως αμφισβητούν εάν τελικά η ζωή έξω από την ΕΕ είναι πραγματικά καλύτερη.
Οι Εργατικοί
Το κόμμα των Εργατικών, που έχει ισχυρό προβάδισμα στις δημοσκοπήσεις για τις εθνικές εκλογές της 4ης Ιουλίου, αντιτάχθηκε στο Brexit, αλλά δεσμεύτηκε ότι «θα σεβαστεί τη βούληση του βρετανικού λαού».
Σε σχέση με αυτό, αναλυτές προβλέπουν ότι εφόσον οι Εργατικοί εκλεγούν, υπάρχουν πολλές πιθανότητες οι σχέσεις μεταξύ ΕΕ και Ηνωμένου Βασιλείου να αναθερμανθούν, γράφει το CNBC.
Από την πλευρά τους, οι Εργατικοί βαδίζουν προσεκτικά γύρω από το ακανθώδες θέμα του Brexit και κάθε μετεκλογική σχέση με την ΕΕ, προσπαθώντας να κρατήσουν ισορροπίες ενόψει των εκλογών.
Διακηρύσσουν ότι δεν θα επιχειρήσουν να επανενταχθούν στην ενιαία αγορά ή στην τελωνειακή ένωση, αλλά δεν κρύβουν ότι θα επιδιώξουν να βελτιώσουν τις σχέσεις με τις Βρυξέλλες.
Κάνουν λόγο για μείωση των εμπορικών περιορισμών και μια νέα συμφωνία με στόχο τη χαλάρωση των ελέγχων και των απαιτούμενων πιστοποιητικών όσον αφορά τα αγροδιατροφικά προϊόντα. Υπόσχονται, επίσης, να μειώσουν τα εμπόδια για τους περιοδεύοντες καλλιτέχνες και να εξασφαλίσουν μια συμφωνία αμοιβαίας αναγνώρισης για τα επαγγελματικά προσόντα με στόχο «το άνοιγμα των αγορών για τους εξαγωγείς υπηρεσιών του Ηνωμένου Βασιλείου».
Οι δημοσκοπήσεις υποδεικνύουν σταθερά μια θριαμβευτική νίκη για την παράταξη των Εργατικών έναντι των Συντηρητικών του πρωθυπουργού Ρίσι Σούνακ.
Σκληρό πόκερ
Ενώ το Εργατικό Κόμμα θα προσπαθήσει να βελτιώσει τις σχέσεις με την ΕΕ εάν κερδίσει τις εκλογές, οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι Βρυξέλλες δεν θα… «πέσουν με τα μούτρα» για να κάνουν καλύτερη τη ζωή των βρετανών. Άλλωστε, το διευθυντήριο της ΕΕ διαμηνύει με κάθε ευκαιρία διαχρονικά ότι η Βρετανία δεν μπορεί να διαλέγει και να κρατάει τα προνόμια που είχε πριν την αποχώρησή της.
«Θα έχουμε μια κυβέρνηση που θα επιδιώξει να αλλάξει τη σχέση [με την ΕΕ], το αν θα πετύχει είναι άλλο θέμα», δήλωσε στο CNBC ο εμπειρογνώμονας στις δημοσκοπήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, Τζον Κέρτις.
«Αυτό που θέλουν να κάνουν είναι να αμβλύνουν τη σχέση, παραμένοντας εκτός των θεσμικών οργάνων και το ερώτημα είναι σε ποιον βαθμό η ΕΕ θα θεωρήσει ότι ενδιαφέρεται να ασχοληθεί, είτε γιατί έχει άλλες “καυτές πατάτες” να αντιμετωπίσει είτε γιατί μπορεί να επικρατήσει η λογική απέναντι στους Βρετανούς “όπως έστρωσες κοιμάσαι”».
Ο Ματ Μπιτς, διευθυντής του Κέντρου για τη Βρετανική Πολιτική στο Πανεπιστήμιο του Χαλ, είπε από την πλευρά του στο CNBC ότι είναι πεπεισμένος πως ο Κιρ Στάρμερ θα επιδιώξει κάτι περισσότερο από μια προσέγγιση με την ΕΕ, κάτι που, κατά τον ίδιο, θα ήταν περιφρόνηση της δημοκρατικής ψήφου για αποχώρηση από την ένωση.
Latest News
Ο κούκος... αηδόνι στοίχισε στον Ταϊλανδό συνιδιοκτήτη το Selfridges
Ο επικεφαλής του οικογενειακού ομίλου Central Group λέει ότι τα υψηλότερα παγκόσμια επιτόκια κάνουν την αρχική τιμή των 4 δισ. λιρών για το Selfridges λιγότερο ελκυστική
Ο «πυρετός του χρυσού» στην Κίνα γίνεται εύφορο πεδίο για απατεώνες και ξέπλυμα χρήματος
Ο χρυσός γίνεται όλο και πιο προσφιλής στην Κίνα ως επένδυση, όμως συγκεντρώνει και
Οι άλλες μπίζνες της οικογένειας Hermès - Επενδύσεις στη γαλλική ασφαλιστική εταιρεία Albingia
Η συμφωνία Hermès - Albingia υπόκειται στην έγκριση διαφόρων αρμόδιων αρχών και αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2025
Η Macy’s αποκαλύπτει λεπτομέρειες για τη λογιστική απάτη των 159 εκατ. δολ.
Η Macy's μειώνει την πρόβλεψη κερδών καθώς η ασθενής ζήτηση επισκιάζει τις πωλήσεις των γορτών
Θα ξεπεράσουν τα 5 δισ. οι επιβάτες για τις αεροπορικές εταιρείες το 2025
Τη χρονιά που φεύγει ξεπέρασαν το προ-πανδημικό ρεκόρ του 2019, φθάνοντας στα 4,96 δισεκατομμύρια – Στο 1 τρισ. ευρώ ο τζίρος των αερομεταφορέων
Γερμανία: Ρεκόρ εξαγωγών όπλων στην Τουρκία
Οι εξαγωγές όπλων από τη Γερμανία προς την Τουρκία εκτινάχθηκαν στα 230 εκατομ. ευρώ σημειώνοντας ρεκόρ από το 2006. Πυκνή κινητικότητα μεταξύ Βερολίνου και Άγκυρας
«Φυτοζωεί» η αεροναυπηγική βιομηχανία της Ρωσίας - Μόλις 7 νέα επιβατικά αεροπλάνα
Οι κυρώσεις ήταν τόσο αυστηρές για τη Ρωσία που έφεραν την αεροναυπηγική βιομηχανία της χώρας στα πρόθυρα της επιβίωσης
Μη αναμενόμενη αύξηση του πληθωρισμού χονδρικής στις ΗΠΑ
Ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού αυξήθηκε κατά 3% σε ετήσια βάση
O Ντόναλντ Τραμπ στη Wall Street - Χτύπησε το κουδούνι σε πανηγυρικό κλίμα
Ο Ντόναλντ Τραμπ υποσχέθηκε ότι η επερχόμενη κυβέρνησή του θα εγκαινιάσει «μια οικονομία που όμοιά της δεν έχει ξαναδεί κανείς»
Ρεκόρ επιβατών για την Emirates τη φετινή εορταστική περίοδο
Το 2023, περισσότεροι από 75.000 επιβάτες της Emirates αναχωρούσαν καθημερινά από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι