Εμπορευματικός πόλος διεθνούς εμβέλειας επιδιώκει με αξιώσεις να γίνει η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα όπου εδρεύουν πολλές επιχειρήσεις με έντονα εξωστρεφή χαρακτήρα καθώς μπαίνουν, έστω και με αργούς ρυθμούς, τα θεμέλια για να δημιουργηθεί κέντρο logistics στην έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, μετά από χρόνια παλινωδιών.
ΓΑΙΑΟΣΕ: Ξεκινά ο διαγωνισμός για το Επιχειρηματικό Πάρκο στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου
Την περασμένη εβδομάδα η ΓΑΙΑΙΟΣΕ, στην οποία ανήκει η έκταση, ανέθεσε στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ τη διενέργεια του διαγωνισμού για τον Γκόνο με το επενδυτικό ενδιαφέρον, σε θεωρητικό τουλάχιστον επίπεδο, να είναι ήδη ζωηρό καθώς διερευνητικές κρούσεις έχουν ήδη γίνει από Ινδία, ΗΑΕ, Σαουδική Αραβία, όπως ανέφερε στο φόρουμ του «Οικονομικού Ταχυδρόμου», στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης.
«Πύλη Ευρώπης – Μέσης Ανατολής η Θεσσαλονίκη»
«Οι υποδομές είναι μεγάλο ζήτημα επίσης που αντιμετωπίζουμε στην Θεσσαλονίκη, ένα πλοίο από Σανγκάη χρειάζεται 25 μέρες να φτάσει Πειραιά και άλλες 25 να έρθει Θεσσαλονίκη», τόνισε κάνοντας ιδιαίτερη μνεία και στο logistic center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου που δρομολογείται με το ενδιαφέρον επενδυτών από Ινδία Σαουδική Αραβία, ΗΑΕ. «Βλέπουν πως η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει η πύλη των προϊόντων τους για την Ευρώπη, το σχέδιο για το κέντρο logistics το προτείναμε πριν 2 χρόνια, με πρωτοβουλία του ΣΕΒΕ, όλοι οι φορείς της Βόρειας Ελλάδας στον πρωθυπουργό και το αποδέχτηκε», επεσήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ.
Το ακίνητο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί ως ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, που θα λειτουργήσει ως υποδοχέας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών εφοδιαστικής αλυσίδας.
Δέλεαρ η στρατηγική θέση
Καταλαμβάνει στρατηγική θέση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, καθώς βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από σημαντικούς οδικούς, σιδηροδρομικούς και ακτοπλοϊκούς κόμβους. Η εγγύτητα του ακινήτου με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία οδό, το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης και την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και η γειτνίασή του με τα Βαλκάνια, προσδίδουν σημαντικά γεωστρατηγικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την σχεδιαζόμενη ανάπτυξη και τις προβλεπόμενες χρήσεις.
Εκτιμάται πάντως πως ο διαγωνισμός θα προσελκύσει μεγάλους παίκτες, ακόμα και με συνέργειες επενδυτικών σχημάτων, καθώς η κομβική θέση του εν δυνάμει logistic center, είναι καίρια, ανοίγοντας πολλαπλές διόδους προς μεγάλες αγορές Ευρώπης και Μέσης Ανατολής.
Το logistic center θα αναπτυχθεί σε έκταση 672 στρ. του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, που βρίσκεται σε προνομιακή θέση σε απόσταση 3 χλμ. από την Εγνατία και 500μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή.
Βέβαια μέχρι να εκφραστεί απτό ενδιαφέρον, φρόνιμο θα ήταν να κρατάμε μικρό καλάθι.
Επένδυση 260 εκατ.
Η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης θα αντιστοιχεί σε 30 έτη κατ’ ελάχιστο και ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 260 εκατ. ευρώ. Η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης, καθώς και της παράτασης που δύναται να δοθεί, θα καθοριστούν με την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου και θα περιληφθούν στην Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών.
Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά στην προεπιλογή υποψηφίων βάσει κριτηρίων τεχνικής και χρηματοοικονομικής ικανότητας και η δεύτερη φάση στην ολοκλήρωση ανταγωνιστικού διαλόγου με τους προεπιλεγέντες υποψηφίους και την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως τις 15 Οκτωβρίου 2024.
Aξίζει να σημειωθεί πως η σιδηροδρομική σύνδεση της έκτασης με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και τον ΟΛΘ αν και υπαρκτή, έχει εγκαταλειφθεί εδώ και πολλά χρόνια με την άμεση αναβάθμισή της να κρίνεται αναγκαία για να καταστήσει ακόμα πιο ελκυστικό για τον επενδυτή το logistic center, αν και εφόσον προχωρήσει η επένδυση…
Βάσει των σεναρίων που έχουν εξετασθεί, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα.
Επίσης, υπάρχουν εκτιμήσεις για οφέλη άνω των 300 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ θα είναι άμεσα (όταν γίνει η επένδυση).
Νέοι ορίζοντες ανάπτυξης
Η δημιουργία logistics center στην έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου θα ανοίξει νέους αναπτυξιακούς δρόμους για την Θεσσαλονίκη και την Βόρεια Ελλάδα.
Αν το project πάρει σάρκα και οστά, πόσω μάλλον αν κουμπώσει με τα κέντρα logistics που βρίσκονται στα σκαριά από ΟΛΘ και Dimand η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα θα μπουν για τα καλά στο παιχνίδι, με τους επενδυτικούς τους ορίζοντες να διευρύνονται και την περιοχή να «αποθηκεύει» επενδύσεις από διεθνούς εμβέλειας παίκτες.
Η Θεσσαλονίκη, αν κερδίσει το στοίχημα, θα είναι σε θέση να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα εποχή των διεθνών μεταφορών, όντας δίοδος μεταφοράς προϊόντων μεταξύ Ευρώπης – Αφρικής, στήνοντας μία «γέφυρα» ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη για την τοπική και όχι μόνο οικονομία.
Το έργο αναμφίβολα θα διευκολύνει το εξαγωγικό επιχειρείν και θα αποτελέσει κίνητρο εξαγωγικής δραστηριότητας για νέες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συμβάλλοντας καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης.
Yπενθυμίζεται πως τo TAIΠΕΔ τρέχει ήδη τον διαγωνισμό, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής, επένδυση που εκτιμάται πως θα αγγίξει το 1 δισ. ευρώ. Το μοντέλο της Φυλής θα ακολουθήσει το ΤΑΙΠΕΔ και για τον Γκόνο, αξιοποιώντας την «τεχνογνωσία» που απέκτησε.
Πύλη ανάπτυξης τα logistics
H Ελλάδα κατέχει τη 19η θέση στην κατάταξη αποτελεσματικότητας στα logistics της Παγκόσμιας Τράπεζας, με τον κλάδο να εισφέρει με 11,5% στο ΑΕΠ με αξία 23,8 δις ευρώ και να είναι ο σημαντικότερος μετά τον τουρισμό, με 5 από τα 25 εγχώρια λιμάνια να έχουν στρατηγική σημασία, ενώ η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου και ο νέος χάρτης αποθηκευτικών χώρων αναμένεται να ανεβάσουν περαιτέρω τον πήχη των προσδοκιών.
Latest News
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο