Υπέροχες οι καλές προθέσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, καλοδεχούμενες οι επενδύσεις στην «πράσινη παραγωγή», όμως η ενέργεια που κατανάλωσε ο πλανήτης την χρονιά που πέρασε παρήχθη σε ποσοστό 82% από την καύση υδρογονανθράκων. Μάλλον απογοητευτικό το κεντρικό συμπέρασμα έρευνας που διενήργησαν σε παγκόσμια κλίμακα το βρετανικό Energy Institute σε συνεργασία με τις εταιρείες συμβούλων KPMG και Kearney.
«Η παγκόσμια κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας, που είναι δηλαδή διαθέσιμη με φυσικό τρόπο και όχι κατόπιν μετασχηματισμών, αυξήθηκε κατά περίπου 1% το 2022 συγκριτικά με το 2021, κάτι που αντιστοιχεί σε αύξηση σχεδόν κατά 3% σε σύγκριση με τα προ-Covid επίπεδα κατανάλωσης του 2019», σημειώνει χαρακτηριστικά το Energy Institute, ένας επαγγελματικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 2003 στο Λονδίνο από μηχανικούς και άλλους επαγγελματίες του ευρύτερου κλάδου ενέργειας έπειτα από συγχώνευση των παλαιών Ινστιτούτου Πετρελαίου και του Ινστιτούτου Ενέργειας (με έτη ιδρύσεως το 1913 και το 1925 αντιστοίχως).
Κλιματική αλλαγή: Αγωγή κατά της γερμανικής κυβέρνησης για τις εκπομπές άνθρακα
Ρεκόρ και για τις ανανεώσιμες
«Πρόκειται ασφαλώς για μια εξέλιξη που κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση από τις δεσμεύσεις της Συμφωνίας του Παρισιού για το Κλίμα», υπογραμμίζεται στην έκθεση των Energy Institute, KPMG και Kearney που δημοσιοποιήθηκε τη Δευτέρα. Κι αυτό «παρά την αδιαμφισβήτητη ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται.
Συγκεκριμένα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που εκλύθηκαν κατά τη χρήση ενέργειας, κατά τη βιομηχανική διαδικασία, την καύση υδρογονανθράκων για την άντληση πετρελαίου και κατά την καύση μεθανίου, αυξήθηκε κατά 0,8% την χρονιά που πέρασε και έφθασε «σε νέα επιπεδα-ρεκόρ», διαπιστώνουν οι ειδικοί. Αλλά και η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αυξήθηκε, χάρη στην «σημαντική ενίσχυση της δυνατότητας παραγωγής ηλιακής και αιολικής ενέργειας».
Αθροιστικά από την εκμετάλλευση του ήλιου και του ανέμου παρήχθη παγκοσμίως το 12% της ηλεκτρικής ενέργειας το 2022, ποσοστό που επίσης αποτελεί ρεκόρ. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι η περυσινή ήταν η δεύτερη χρονιά εκτίναξης της ενεργειακής ζήτησης έπειτα από τις καραντίνες και τις απαγορεύσεις λόγω πανδημίας το 2020 και την σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα (χάρη στους εμβολιασμούς κατά της Covid) το 2021.
Μεταφορές, Κίνα και θεομηνίες
Από την πλευρά των μεταφορών, η ζήτηση για καύσιμα συνέχισε να ανακάμπτει πέρυσι σε σύγκριση με το 2021. Αλλά η ανάκαμψη αυτή είχε ως τροχοπέδη το μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου στον κόσμο. Μιλάμε για την Κίνα, η οποία το 2022 εφάρμοζε την πολιτική της μηδενικής ανοχής της Covid, η οποία είχε εμποδίσει σε μεγάλο βαθμό τις μετακινήσεις των Κινέζων πολιτών εντός της χώρας τους.
«Το 2022 είδαμε μερικές από τις χειρότερες συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, με καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν εκατομμύρια ανθρώπους στο Πακιστάν, με πρωτοφανείς καύσωνες στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, με ξηρασίες και άλλα έντονα καιρικά φαινόμενα που δυσχέραναν την επίτευξη προόδου στην προσπάθεια προς την ενεργειακή μετάβαση», δήλωσε η πρόεδρος του Energy Institute Τζούλιετ Ντάβενπορτ.
Η βρετανίδα επιστήμονας σημείωσε ότι «παρά την έντονη ανάπτυξη της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αιολική και ηλιακή ενέργεια, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον ενεργειακό τομέα έχουν αυξηθεί ξανά μετά την πανδημία».
Η Ντάβενπορτ προειδοποίησε ότι «εξακολουθούμε να οδεύουμε ενάντια σε ό,τι αποφάσισε η διεθνής κοινότητα το 2015 στο Παρίσι και κωδικοποίησε στη Συμφωνία για το Κλίμα που υπεγράφη το 2016, για τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη μόνο κατά 1,5 βαθμό Κελσίου συγκριτικά με τα προ-βιομηχανικά επίπεδα. «Οι στόχοι που έθεσαν τότε οι ηγέτες 196 κρατών του πλανήτη δεν θα επιτευχθούν αν δεν αναληφθεί επείγουσα δράση για να διορθωθεί η πορεία που ακολουθούμε», κατέληξε η επικεφαλής του Energy Institute.
Latest News
Έως τέλος Ιουνίου στην Αττική το σύνολο των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων
Το χρονοδιάγραμμα και οι γραμμές
Ποιοι εργαζόμενοι δηλώνουν αισιόδοξοι και ποιοι φοβούνται την πράσινη μετάβαση [έρευνα]
Οι αντιλήψεις και τα συναισθήματα των εργαζομένων σύμφωνα με την έκθεση της ManpowerGroup «Η Πράσινη Επανάσταση στον Κόσμο της Απασχόλησης»
Κίνδυνος εμπορικού πολέμου Ευρώπης - Κίνας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Στις αρχές Ιουνίου η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα
Καμπανάκι Λέκκα: «Σε 3 χρόνια είδαμε στην Ελλάδα δύο φαινόμενα των 1.000 ετών»
Οι επιστήμονες ανησυχούν για τις «τεράστιες επιπτώσεις στην οικονομία, κοινωνία περιβάλλον αλλά και στην υγεία».
Στο Balkan Energy Forum το Πράσινο Ταμείο
Το Πράσινο Ταμείο διαθέτει 60 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη δραστηριοτήτων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος
Η Κίνα κατασκευάζει περισσότερα ηλιακά πάνελ από όσα μπορεί να αξιοποιήσει
Αν αυτά διοχετευθούν στις παγκόσμιες αγορές αυτό μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες για τους δυτικούς κατασκευαστές
Στα... αζήτητα - Τι θα κάνει η Tesla με το Model Y στη Σαγκάη
Στη συγκεκριμένη αγορά έχει ξεσπάσει άγριος πόλεμος τιμών μεταξύ των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων
Πράσινη μετάβαση - Σχέδιο με οκτώ άξονες για την κλιματική κρίση
Πού θα διοχετευτούν οι πόροι που έχουν εξασφαλιστεί στη χώρα για την πράσινη μετάβαση
Στη μέγγενη της κλιματικής αλλαγής Σικελία - Διανομή νερού με δελτίο
Το μεγαλύτερο νησί της Μεσογείου είναι σε κόκκινο συναγερμό λόγω ξηρασίας. Όμως αιτία δεν είναι μόνο η κλιματική αλλαγή…
«Πράσινα Ταξί»: 13 δικαιούχοι θα λάβουν επιδότηση για αγορά ηλεκτρικών ταξί
Εγκρίθηκε η καταβολή του ποσού των 244.143 ευρώ σε 13 δικαιούχους του προγράμματος «Πράσινα Ταξί»