Η 8η Ιουλίου, ήταν μια μέρα που ένας καλός φίλος, ο εφοπλιστής και πολιτικός, Γιώργος Δαλακούρας, εγκατέλειπε τα εγκόσμια, ενώ ένας άλλος, στη Γαλλία,ο μεγάλος φιλόσοφος και κοινωνιολόγος Εντγκάρ Μορέν, συμπλήρωνε 100 χρόνια ζωής. Τον πρώτο τον είχα γνωρίσει πριν 40 χρόνια ακριβώς και τον δεύτερο, τον Εντγκάρ Μορέν πριν 30 χρόνια. Ενώ λοιπόν ο πρώτος είχε «φύγει» για το μεγάλο ταξίδι, δεν μπόρεσα να αντισταθώ στον πειρασμό να στείλω ορισμένα ερωτήματα στον δεύτερο, γνωστό επίσης και ως φιλόσοφο της πολυπλοκότητας.Τον ρωτούσα έτσι, ποια ήταν η άποψη του για την κρίση του κορωνοϊού, πως έβλεπε ο ίδιος τον ακήρυκτο πόλεμο ανάμεσα στη γνώση και την άγνοια και ποια η έννοια του θανάτου σε σχέση με την αντίληψη της ζωής ως πραγματικότητας.
«…Όλα τα πράγματα που μαθαίνουμε», μου απάντησε ο Εντγκάρ Μορέν, «…μας ανοίγουν ένα καινούργιο άγνωστο. Ο ιός μας υποχρεώνει καθημερινά να θέτουμε ερωτήματα στον κόσμο μας και να ψάχνουμε για απαντήσεις, που δεν έχουν τίποτε το τελεσίδικο. Ένα μάθημα που άντλησα από την ζώσα εμπειρία μου, είναι ότι πρέπει να είμαστε έτοιμοι να βιώσουμε το απρόσμενο. Ένα χρόνο πριν την άνοδο του στην εξουσία, ποιος περίμενε ότι ο Χίτλερ θα την κατακτούσε με νόμιμο τρόπο; Ποιός περίμενε τον ισπανικό εμφύλιο και πόσοι πίστευαν ότι οι Σοβιετικοί θα νικούσαν τους Γερμανούς; Οι βεβαιότητες οδηγούν σε εκπλήξεις. Γι’ αυτό καλόν είναι όταν κάνουμε σενάρια να δίνουμε καλή θέση στο απρόοπτο, στο απρόσμενο. Όταν οι Πέρσες έφτασαν στο Μαραθώνα, πίστευαν ότι θα έκαναν περίπατο στην Αθήνα. Συνετρίβησαν όμως, παρά την υπεροπλία τους.
Σήμερα ο κορωνοϊός μας υπενθυμίζει ότι το πεπρωμένο μας είναι κοινό, όσο και άν κάποιοι το ξεχνούν ή το παραβλέπουν. Δεν τους κακίζω. Δεν μπορούν όλοι να έχουν την ίδια αίσθηση της πραγματικότητας. Το πρόβλημα της σχέσης ανάμεσα στη γνώση και την πραγματικότητα, πολύ πριν από μας το έχουν θίξει Έλληνες, Ινδοί και Κινέζοι στοχαστές. Τη σκυτάλη πήρε ο Κάντ και σήμερα το θέτουν οι επιστήμες του εγκεφάλου και η φιλοσοφία της γνώσης…».
Τι μπορούμε άραγε να γνωρίζουμε ή να γνωρίσουμε από την πραγματικότητα, είναι το ερώτημά σου.
«…Βιώνουμε μια σοβαρότατη, πολύπλοκη και οξύτατη κρίση, η οποία από ιστορικής πλευράς είναι κρίσιμη. Πρόκειται για μια πλανητική κρίση, η οποία αν δεν οδηγήσει σε περισσότερη αλληλεγγύη, αλληλοκατανόηση και κοινές προσπάθειες επίλυσης προβλημάτων, η κατάσταση θα μπορούσε να ξεφύγει. Και κάποιοι το θέλουν αυτό. Αυτοί που κλείνουν σύνορα και μιλάνε ωσάν η Γη να μην ήταν πατρίδα τους, δεν καταλαβαίνουν την πορεία της ιστορίας…Η προσποιούνται ότι δεν την καταλαβαίνουν.. Θέλουν να μετατρέψουν έτσι τη μύθο-ποιητική τάση του ανθρώπινου πνεύματος σε εργαλείο εξουσίας…
Η πραγματικότητά μας είναι η πραγματικότητα ενός τρισδιάστατου κόσμου στους κόλπους του οποίου υπάρχουν αντικείμενα και δραστηριότητες, εκτυλίσσονται γεγονότα εντός του χρόνου και του χώρου. Αποτελείται από ύλη, ενέργεια, πληροφορία.
Παρά την αναμφισβήτητη πρόσληψη με τις αισθήσεις μας της πραγματικότητάς μας, δηλαδή της πραγματικότητας του προσωπικού μας είναι, της πραγματικότητας των γεγονότων μας, της πραγματικότητας της φύσης μας, του κόσμου μας, του χρόνου και του χώρου, έχουμε ενίοτε την αίσθηση πως η πραγματικότητά μας δεν είναι και τόσο πραγματική.
Η αίσθηση αυτή, σύμφωνα με τους «μάγους» της εποχής μας οδηγεί στον κόσμο των ψευδαισθήσεων και από αυτόν μύρια έπονται. Γνωρίζουμε δε, από τον Καντ κι έπειτα, και έχει επιβεβαιωθεί από τις επιστημονικές γνώσεις σχετικά με τον ανθρώπινο εγκέφαλο, ότι η πρόσληψη του εξωτερικού κόσμου από τον άνθρωπο συμπαράγεται από τις ισχυρές οργανώτριες δυνάμεις του εγκεφάλου. Μπορούμε συνεπώς να πούμε ότι το πραγματικό είναι πραγματοποίηση μιας πραγματικότητας που δεν είναι φτιαγμένη με πράγματα, αλλά την οποία “πραγματοποιούμε” εμείς;…».
Στο επίπεδο αυτό, ο Εντγκαρ Μορέν, από χρόνια τώρα, θέτει το καίριο ερώτημα του αν υπάρχει ουσιαστική διαφορά μεταξύ πρόσληψης και παραίσθησης και κατά πόσον κάθε πρόσληψη μπορεί να ενέχει ένα μέρος παραίσθησης. Και αν θυμάμαι καλά, από τις παραισθήσεις προκύπτει το μυστήριο, το οποίο κατά τους προσωκρατικούς φιλοσόφους μπορεί να οδηγήσει στο χάος.
«…Στους κόλπους μιας πραγματικότητας πλεγμένης με μη πραγματικότητα, ταυτόχρονα απόλυτη και απατηλή, ο πόνος, η ηδονή, η γέννηση, η ζωή και ο θάνατος, αυτές οι πραγματικότητες, όσο φευγαλέες κι εφήμερες κι αν είναι, συνιστούν την αληθινή ανθρώπινη πραγματικότητά μας…», τονίζει ο Εντγκάλ Μορέν και όποιος μπορεί και θέλει αν προσπαθήσει να τον καταλάβει. Ιδιαίτερα δε όταν καταλήγει, λέγοντας: «Πέρασα ολόκληρη τη ζωή μου ασχολούμενος και σκεπτόμενος το ανθρώπινο μυστήριο. Αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου μυστηρίου». Μήπως τελικά αυτό το τελευταίο είναι και η πηγή του παραλογισμού;
Latest News
Η οικονομία με τα μάτια των ξένων
Η Ελλάδα, είπε, άλλαξε, αλλά δεν ανθεί
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα