Οι σύγχρονες πολιτικές για τη νησιωτικότητα και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία αναλύθηκαν στη διάρκεια συζήτησης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής στο περίπτερο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στη ΔΕΘ. «Αφουγκραζόμενοι τις τοπικές κοινωνίες, σχεδιάσαμε μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τα νησιά, ενώ βασικός σταθμός γι’ όλο αυτό, υπήρξε η ψήφιση του νόμου 4770/21 για την ολοκληρωμένη πολιτική στο νησιωτικό χώρο», είπε στην εισαγωγική του ομιλία ο γ.γ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής Μανώλης Κουτουλάκης.
«Ένα από τα σημαντικότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα της συζήτησης και της προετοιμασίας είναι ότι πλέον συνδέουμε για πρώτη φορά την έννοια της προσπελασιμότητας και της προσβασιμότητας με την ουσία της νησιωτικής ανάπτυξης, δημιουργώντας προϋποθέσεις να δημιουργηθούν καίριες παρεμβάσεις σε λιμάνια, στη δημόσια θαλάσσια συγκοινωνία, στα ζητήματα της ασφάλειας στα νησιά μας και στη νησιωτική επιχειρηματικότητα», εξήγησε ο κ. Κουτουλάκης.
Ως εκπρόσωπος των μικρών νησιών, στη συζήτηση μετείχε η δήμαρχος Τήλου Μαρία Καμμά, η οποία υπογράμμισε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μόνιμοι κάτοικοι και ειδικά τον χειμώνα, με κυριότερο αυτό της υγειονομικής κάλυψης και των διακομιδών ασθενών σε νοσοκομεία που βρίσκονται σε μεγαλύτερα νησιά. Επισήμανε ακόμη την ανάγκη να γίνουν ενέργειες για να έχουν λόγο να παραμείνουν οι νέοι στα νησιά. «Την τελευταία εικοσαετία πενήντα μικρά νησιά άδειασαν. Θα πρέπει να στηριχθεί ο πρωτογενής και ο δευτερογενής τομέας, γιατί δυστυχώς η μονοκαλλιέργεια του τουρισμού μας καταστρέφει», είπε η κ. Καμμά.
«Σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες και τις πολιτικές αρχές καταστρώθηκε ένα σχέδιο που περιλαμβάνει πέντε άξονες προτεραιότητας, δεκατρείς ειδικούς στόχους και δεκάδες δράσεις ανά ειδικό στόχο», είπε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, καθηγητής ‘Αγγελος Κότιος, ο οποίος συνέδραμε με την ομάδα του το υπουργείο, στο να οριστεί η νησιωτικότητα και το πλαίσιο δράσης πάνω στο οποίο θα πρέπει να κινηθεί για να συζητήσει και να διαπραγματευτεί τη χρηματοδότηση για τα ελληνικά νησιά. «Οι κεντρικοί άξονες είναι οι υποδομές για τη νησιωτικότητα και η προσβασιμότητα, η οικονομία, η επιχειρηματικότητα και ανταγωνιστικότητα των νησιών, η θαλάσσια επιτήρηση και ασφάλεια, η κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού, η ναυτική εκπαίδευση και τα γαλάζια επαγγέλματα και τέλος η αξιοποίηση των νέων ψηφιακών τεχνολογιών για την αύξηση της γνώσης και για μια πιο αποτελεσματική διακυβέρνηση του νησιωτικού και θαλάσσιου χώρου», επισήμανε ο κ. Κότιος.
Τη βασική έννοια της νησιωτικότητας, που για πρώτη φορά αποτυπώθηκε στο κείμενο του ΕΣΠΑ, ανέλυσε η προϊσταμένη Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Αθηνά Φωκά. «Βασική προτεραιότητα στις θαλάσσιες μεταφορές είναι η αναδιάρθρωση του συστήματος μεταφορών προς τα νησιά, με έμφαση στη διασύνδεση μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα, θέτοντας σε λειτουργία ένα δίκτυο θαλάσσιων συγκοινωνιών δημόσιας υπηρεσίας, με σκοπό την εξασφάλιση σταθερών, διαρκών και αξιόπιστων συνδέσεων για τις άγονες γραμμές σε συνδυασμό με το σύνολο των νησιωτικών περιοχών», είπε χαρακτηριστικά.
Βασικός εταίρος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφορικά με τη χρηματοδότηση και διαχείριση των πολιτικών νησιωτικότητας, είναι η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ταμείου Συνοχής. «Η γραμματεία σήμερα διαχειρίζεται περίπου το 50% των πόρων του τρέχοντος ΕΣΠΑ και προγραμματίζει να διαχειριστεί το 1/3 των πόρων του ΕΣΠΑ 2021 – 2027, όπου εντάσσεται το πρόγραμμα “Μεταφορές” με προϋπολογισμό 2,2 δισ. ευρώ», δήλωσε ο ειδικός γραμματέας Γεώργιος Ζερβός.
«Αναγνωρίσαμε τη βασική επιδίωξη του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που είναι το σύγχρονο αποτελεσματικό και βιώσιμο σύστημα λιμενικής διακυβέρνησης και καταγράψαμε μέσα στο πρόγραμμα “Μεταφορές” ότι υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης και διασφάλισης της συνδεσιμότητας των νησιών και βελτίωσης της ασφάλειας των μεταφορών», συμπλήρωσε από την πλευρά της η προϊσταμένη Μον. Α’ Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης/Επιχειρησιακού Προγράμματος-Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη, Χριστίνα Δρίτσα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Πετραλιάς: Ανθεκτική η ελληνική οικονομία σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον
Συνεχώς έχουμε ανάπτυξη πραγματική, σε σταθερούς όρους, αφαιρώντας τον πληθωρισμό, πολλαπλάσια της ευρωζώνης, τόνισε ο κ. Πετραλιάς
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ για την περίοδο 16 έως 20 Δεκεμβρίου
Αναλυτικά τα ποσά που θα καταβληθούν - Οι ημερομηνίες και οι δικαιούχοι
Περιμένοντας την «έκπληξη» από τον Μητσοτάκη στη Βουλή
Οσο η αντιπολίτευση έχει πάρει θέση μάχης, παράλληλα στο κυβερνητικό μέτωπο έχουν βάλει «κάτω» τα περιθώρια για παρεμβάσεις ξορκίζοντας την ακρίβεια
Με ομιλίες κορυφαίων υπουργών συνεχίζεται για 4η μέρα η συζήτηση στη Βουλή
Ο προϋπολογισμός που συζητείται στη Βουλή έχει ανεβάσει τους τόνους μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης
Οι πληρωμές του Δεκεμβρίου - Ποιοι έχουν λαμβάνειν
Αναλυτικά οι προγραμματισμένες πληρωμές συντάξεων και επιδομάτων
Η πρόωρη αποπληρωμή της τριπλής δόσης και το διπλό μήνυμα της Ελλάδας στις αγορές
Η Ελλάδα στέλνει ισχυρό μήνυμα στις αγορές ότι μπορεί να αποπληρώνει με ταχείς ρυθμούς παλαιά χρέη της και να αναπτύσσεται με ρυθμούς πολύ υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο
Πώς να αποφύγουν έξοδα και ταλαιπωρία οι ιδιοκτήτες ακινήτων – 10 ερωταπαντήσεις
Τι πρέπει να κάνουν όσοι έχουν εκκρεμότητες με το Κτηματολόγιο και υπάρχει κίνδυνος τα ακίνητα που κατέχουν να χαρακτηριστούν ως «αγνώστου ιδιοκτήτη» και να περιέλθουν στο κράτος
Έρχονται μειωμένες δόσεις για 400.000 στεγαστικά δάνεια
Περισσότερο κερδισμένοι δανειολήπτες θα είναι αυτοί των οποίων το επιτόκιο αναφοράς θα υποχωρήσει περισσότερο και έχουν σχετικά νέα στεγαστικά δάνεια
Φόβοι για καθίζηση στην κατασκευαστική αγορά – Τι λέει στον ΟΤ ο Στασινός του ΤΕΕ
Ο Γιώργος Στασινός πρόεδρος του ΤΕΕ μιλά στον ΟΤ για την απόφαση του ΣτΕ -Αντικρουόμενες αντιδράσεις στον απόηχο της απόφασης