Η Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας (World Maritime Day) καθιερώθηκε από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και εορτάζεται κάθε χρόνο την τελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου (30 Σεπτεμβρίου 2021).
Στόχος της είναι να εστιάσει την προσοχή στη σημασία της ναυτιλίας, της ασφάλειας στη θάλασσα και το θαλάσσιο περιβάλλον.
Το θέμα του φετινού εορτασμού (2021) είναι «Ναυτικοί: Στον πυρήνα του μέλλοντος της Ναυτιλίας» και σε αυτό επικεντρώνεται το μήνυμα του γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) Κιτάκ Λιμ.
«Καθώς η νέα χρονιά ξεκινά, η πανδημία του COVID-19 εξακολουθεί να κυριαρχεί, με πολλά κράτη να υπόκεινται σε απαγορεύσεις κυκλοφορίας και περιορισμούς στις ταξιδιωτικές μετακινήσεις. Η ανάπτυξη των διάφορων εμβολίων προσέφερε τις πρώτες ακτίδες ελπίδας, παρόλο που για πολλούς ναυτικούς, η κατάσταση παραμένει απελπιστική. Εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικοί δεν μπορούν να αποδεσμευθούν από τα πλοία, ενώ παράλληλα πολλοί άλλοι δεν μπορούν να ναυτολογηθούν. Η εγκατάλειψη ναυτικών έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ το 2020. Αυτή η ανθρωπιστική κρίση απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο και την ασφαλή ναυσιπλοΐα. Όλοι πρέπει να προσπαθήσουμε περισσότερο για να στηρίξουμε τους γενναίους αυτούς επαγγελματίες οι οποίοι εξακολουθούν να διακινούν το παγκόσμιο εμπόριο. Η αφοσίωση και ο επαγγελματισμός των περισσότερων από μισό εκατομμύριο ναυτικών παγκοσμίως αξίζει τον αμέριστο θαυμασμό και την ευγνωμοσύνη μας – αλλά ακόμα περισσότερο, την άμεση δραστηριοποίησή μας».
Δύο εκατομμύρια ναυτικοί στις θάλασσες
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του ΟΗΕ, η πανδημία COVID-19 ανέδειξε τον επαγγελματισμό και τη θυσία των δύο εκατομμυρίων ναυτικών που υπηρετούν στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο.
Η ναυτιλία συνέχισε να μεταφέρει περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένων ζωτικών ιατρικών προμηθειών, τροφίμων και άλλων βασικών αγαθών που είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση της COVID-19, αλλά εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικοί αντιμετωπίζουν μια ανθρωπιστική κρίση καθώς έχουν παραμείνει εγκλωβισμένοι εν πλω, αδυνατώντας να κατέβουν από τα πλοία με συμβάσεις που παρατείνονται για πολλούς μήνες.
Αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί επειγόντως, μέσω των κυβερνήσεων που ορίζουν τους ναυτικούς ως βασικούς εργαζόμενους και διασφαλίζουν ότι μπορούν να πραγματοποιηθούν ασφαλείς αλλαγές πληρώματος.
Θέμα 2021: Οι ναυτικοί στον πυρήνα του μέλλοντος της ναυτιλίας
Το θέμα για φέτος αντικατοπτρίζει μια σαφή ανάγκη ευαισθητοποίησης σχετικά με τον κρίσιμο ρόλο των ναυτικών στο παγκόσμιο εμπόριο και την αύξηση της προβολής τους. Ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19, η κρίση αλλαγής του πληρώματος το 2020 ανέδειξε την εξαιρετική συμβολή των ναυτικών ως βασικούς εργαζόμενους στην πρώτη γραμμή της παράδοσης ζωτικών αγαθών σε μια πανδημία και σε συνηθισμένες περιόδους.
Η διεθνής κοινότητα έχει δει πώς η ικανότητα των ναυτιλιακών υπηρεσιών και των ναυτικών να διασφαλίσουν τη λειτουργία των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού υπήρξε κεντρικό στοιχείο για την αντιμετώπιση, και τελικά την υπέρβαση, αυτής της πανδημίας. Αυτό δεν θα μπορούσε να συμβεί χωρίς τον επαγγελματισμό και την αφοσίωση των ναυτικών του κόσμου.
Το παγκόσμιο θαλάσσιο θέμα για το 2021 θα δώσει την ευκαιρία να επικεντρωθεί στους ναυτικούς ως τους ανθρώπους που βρίσκονται στο επίκεντρο της ναυτιλίας.
Το θέμα συνδέεται επίσης με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.
Ιστορικό
Η διεθνής ναυτιλία μεταφέρει περισσότερο από το 80 % του παγκόσμιου εμπορίου σε λαούς και κοινότητες σε όλο τον κόσμο. Η ναυτιλία είναι η πιο αποτελεσματική και οικονομικά αποδοτική μέθοδος διεθνούς μεταφοράς για τα περισσότερα εμπορεύματα, παρέχει ένα αξιόπιστο, χαμηλού κόστους μέσο μεταφοράς αγαθών παγκοσμίως, διευκολύνοντας το εμπόριο και βοηθώντας στη δημιουργία ευημερίας μεταξύ των εθνών και των λαών.
Ο κόσμος βασίζεται σε μια ασφαλή, ασφαλή και αποτελεσματική διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία αποτελεί ουσιαστικό συστατικό οποιουδήποτε προγράμματος για μελλοντική βιώσιμη πράσινη οικονομική ανάπτυξη με βιώσιμο τρόπο.
Η προώθηση της βιώσιμης ναυτιλίας και της βιώσιμης θαλάσσιας ανάπτυξης είναι μία από τις κύριες προτεραιότητες του ΙΜΟ τα επόμενα χρόνια. Ως εκ τούτου, η ενεργειακή απόδοση, η νέα τεχνολογία και η καινοτομία, η θαλάσσια εκπαίδευση και κατάρτιση, η ασφάλεια στη θάλασσα, η διαχείριση της θαλάσσιας κυκλοφορίας και η ανάπτυξη της θαλάσσιας υποδομής: η ανάπτυξη και η εφαρμογή παγκόσμιων προτύπων που καλύπτουν αυτά και άλλα θέματα θα στηρίξουν τη δέσμευση του ΙΜΟ να παράσχει το θεσμικό πλαίσιο απαραίτητο για ένα πράσινο και βιώσιμο παγκόσμιο σύστημα θαλάσσιων μεταφορών.
Latest News
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών
Μελίνα Τραυλού: Ακρογωνιαίος λίθος της πράσινης μετάβασης η ναυτιλία
Το μήνυμα της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στο 9th «Our Ocean Conference 2024»
Στον διεθνή ανταγωνισμό για την ενεργειακή μετάβαση και η ναυτιλία
Τι είπαν η πρόεδρος του ECSA Karin Orsel και ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός στη Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους Ωκεανούς
Στη δεύτερη θέση των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων η Αθήνα
Έχασε το 2024 την πρωτιά από τη Σιγκαπούρη
Αναταραχές στη Μέση Ανατολή - Διπλή απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο
Οι γεωπολιτικές κρίσεις στη Μέση Ανατολή και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις δοκιμάζουν θαλάσσιες διαδρομές από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ
Sea Europe: Στόχος να κατασκευάσουν 10.000 πλοία μέχρι το 2035
Ο κλάδος της ναυτιλιακής τεχνολογίας είναι κομβικής σημασίας για τη στρατηγική ανεξαρτησία της Ευρώπης