Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και ιδιαίτερα στους ημιαγωγούς δείχνουν πλέον για τα καλά τα δόντια τους προκαλώντας ελλείψεις προϊόντων προστιθέμενης αξίας στην αγορά, μείωση πωλήσεων για τις εταιρείες, προβλήματα με μειωμένη απασχόληση για τους εργαζομένους και μειωμένα φορολογικά έσοδα για τις κυβερνήσεις. Το καλύτερο παράδειγμα για το πόσο σημαντικά έχουν γίνει τα μικροτσίπ στην οικονομία είναι τα οχήματα κι εκεί τα μηνύματα είναι αποκαλυπτικά.
Ο Σεπτέμβριος ήταν ο χειρότερος μήνας για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης από το 1995 και μετά καθώς οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 23,1% στην Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά 25,2% στην ΕΕ, τη Βρετανία και τις χώρες Ελβετία, Νορβηγία, Λιχτεστάιν και Ισλανδία (EFTA) σύμφωνα με νέα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων υποχώρησαν το διάστημα αυτό στα χαμηλότερα επίπεδα του μηνός των τελευταίων 25 ετών, κάτι που η ACEA αποδίδει κατά κύριο λόγο στην έλλειψη ημιαγωγών λόγω της πανδημίας. Η έλλειψη αυτή των μικροτσίπ που χρησιμοποιούνται πλέον κατά κόρον σε κάθε είδους οχήματα έχει αναγκάσει εταιρείες να κλείσουν προσωρινά μονάδες παραγωγής με αποτέλεσμα να μην καλύπτεται πλήρως η ζήτηση σε ορισμένους τομείς (segments) της συγκεκριμένης αγοράς.
Επίσης, στην εποχή μετά την πανδημία πολλά νοικοκυριά δεν μπορούν ή δεν θέλουν να αγοράσουν νέο όχημα. Αυτό οφείλεται τόσο σε οικονομικούς λόγους, όσο και στις τεράστιες αλλαγές που συντελούνται στις απαιτήσεις για εκπομπές ρύπων που κάνουν πολλούς καταναλωτές να περιμένουν μέχρι να αποφασίσουν τι θα κάνουν.
Σύμφωνα με την ACEA το Σεπτέμβριο του 2021, η ζήτηση για νέα επιβατικά αυτοκίνητα στην ΕΕ συρρικνώθηκε κατά 23,1% στις 718.598 μονάδες, σημειώνοντας τον χαμηλότερο αριθμό ταξινομήσεων για ένα μήνα Σεπτέμβριο από το 1995. Όπως αναφέρουν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές, αυτή η μείωση των πωλήσεων προκλήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη προσφοράς οχημάτων λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης ημιαγωγών. Οι αδύναμες επιδόσεις του περασμένου μήνα επαναλήφθηκαν σε επίπεδο χώρας, με όλες τις μεγάλες αγορές της ΕΕ να σημειώνουν διψήφια πτώση: Ιταλία (-32.7%), Γερμανία (-25.7%), Γαλλία (-20.5%) και Ισπανία (-15.7%).
Κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ αυξήθηκαν κατά 6,6% και έφτασαν τα 7,5 εκατομμύρια μονάδες, καθώς σημαντικές πωλήσεις οχημάτων νωρίτερα στο έτος συνέβαλαν στη διατήρηση των σωρευτικών όγκων σε θετικό έδαφος. Εξετάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, η Ιταλία σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση μέχρι τώρα (+20,6%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (+8,8%) και τη Γαλλία (+8,0%). Αντίθετα, η γερμανική αγορά αυτοκινήτων ξαναγύρισε σε αρνητικό έδαφος (-1,2%).
Kινητήρια δύναμη η αυτοκινητοβιομηχανία
Ο κλάδος της παραγωγής οχημάτων αποτελεί κινητήρια δύναμη για όλη την ευρωπαϊκή οικονομία και οποιαδήποτε προβλήματα μεταφράζονται άμεσα σε προκλήσεις τόσο για τους εργαζομένους όσο και τις εταιρείες αλλά και τις κυβερνήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA:
• 12,6 εκατομμύρια Ευρωπαίοι εργάζονται στη βιομηχανία αυτοκινήτων (άμεσα και έμμεσα), αντιπροσωπεύοντας το 6,6% όλων των θέσεων εργασίας στην ΕΕ.
• Το 11,6% των θέσεων εργασίας στην ΕΕ – περίπου 3,5 εκατομμύρια – είναι στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
• Οι πωλήσεις οχημάτων αποφέρουν 398,4 δισεκατομμύρια ευρώ σε φορολογικά έσοδα για τις κυβερνήσεις σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές.
• Η αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί εμπορικό πλεόνασμα 76,3 δισ. Ευρώ για την ΕΕ.
• Ο κύκλος εργασιών που παράγει η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 8% του ΑΕΠ της ΕΕ.
• Με επενδύσεις 62 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Έρευνα & Ανάπτυξη, ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο μεγαλύτερος μη δημόσιος κλάδος της Ευρώπης που συνεισφέρει στην καινοτομία, αντιπροσωπεύοντας το 33% των συνολικών σχετικών δαπανών της ΕΕ.
Latest News
Μπορούν τα μακροπρόθεσμα δάνεια να βοηθήσουν στην επίλυση της στεγαστικής κρίσης;
Τα στεγαστικά δάνεια με επιτόκια σταθερά για μια δεκαετία ή περισσότερο θα μπορούσαν να δώσουν σε περισσότερους Βρετανούς σπίτι
Λάθος παραγγελία; Τώρα το λιανεμπόριο έχει τη λύση στο πρόβλημα των επιστροφών
Οι έμποροι λιανικής πώλησης στο διαδίκτυο τηρούν σιγή ιχθύος σχετικά με τη στρατηγική «επιστροφές χωρίς επιστροφή» - Ποιες εταιρείες την εφαρμόζουν και γιατί
Προς μετωπική Ευρώπη με Κίνα; Ανεβαίνει κι άλλο το «θερμόμετρο»
Οι δημόσιοι διαγωνισμοί για ιατροτεχνολογικά μηχανήματα στη χώρα αξίας 135 δισ. ευρώ μπαίνουν τώρα στο στόχαστρο της ΕΕ
Kέρδη 12 δισ. δολάρια για τη Meta στο πρώτο τρίμηνο
Ζούκερμπεργκ: Θα χρειαστούν χρόνια για να βγάλουμε λεφτά από τη γεννητική τεχνητή νοημοσύνη
Επενδύει στην παραγωγή προηγμένων τσιπ μνήμης η Κίνα
Επικεφαλής των κινεζικών εταιρείων που στοχεύουν να κατασκευάσουν προηγμένα τσιπ μνήμης μέχρι το 2026, θα είναι η Huawei
Νέο «χτύπημα» στα εμπορικά ακίνητα της Ευρώπης – Βουτιά 26% στις συναλλαγές
Λιγότερα κτίρια γραφείων άλλαξαν χέρια από ό,τι σε οποιοδήποτε τρίμηνο έχει καταγραφεί μέχρι τώρα
Σύσταση Capital Economics: Δεν χρειάζεται πανικός- H ΕΚΤ θα μειώσει τα επιτόκια τον Ιούνιο
Θεωρεί κάτι περισσότερο από πιθανό η ΕΚΤ να κινηθεί αντίθετα από την FED
Αναθεωρεί τις προοπτικές της Boeing σε «αρνητικές» η S&P
Η Boeing παρέδωσε 67 αεροσκάφη «737» το τρίμηνο έως τον Μάρτιο, σημειώνοντας πτώση 41% σε σύγκριση με πέρυσι
Φρέναρε σε χαμηλό διετίας η ανάπτυξη στις ΗΠΑ - «Τσίμπησε» πάλι ο πληθωρισμός
Δυσκολεύει ακόμα περισσότερο το έργο της Fed
Διχάζει τη Βενετία το χαράτσι στους τουρίστες - Ποιοι αντιδρούν και γιατί
Εργαζόμενοι του δήμου ελέγχουν τα εισιτήρια των επισκεπτών μπροστά από τον σιδηροδρομικό σταθμό Santa Lucia