Εκεί που οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές πήραν μια μεγάλη ανάσα αφήνοντας σιγά σιγά πίσω τους την Όμικρον, οι τραγικές εξελίξεις στην Ουκρανία έφεραν νέα βουτιά στη ζήτηση. Μόλις στην πρώτη εβδομάδα της ρωσικής εισβολής η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 8% στις εγχώριες κρατήσεις και 9% στις διεθνείς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA). Όπως ήταν αναμενόμενο, το μεγαλύτερο βάρος σηκώνει η Ανατολική Ευρώπη όπου η πτώση ανήλθε σε 14% για την εβδομάδα που ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου σε σχέση με την προηγούμενη.
Βεβαίως δεν είναι μόνο η εύλογη ανησυχία που καλλιέργησε η κλιμάκωση της σύγκρουσης. Η πρώτη άμεση συνέπεια ήταν να κλείσει ο εναέριος χώρος της Ουκρανίας. Οι οικονομικές κυρώσεις που υιοθέτησαν πολλές κυβερνήσεις ως απάντηση στην εισβολή της Ρωσίας, έβγαλαν την χώρα από τον χάρτη των πτήσεων διεθνών αεροπορικών εταιρειών.
Αποκλεισμοί
Παράλληλα, «κλείδωσαν» μεγάλες περιοχές του εναέριου χώρου, αποκλείοντας ρωσικά αεροσκάφη, με πρώτη την Ευρωπαϊκή Ένωση και ακολούθως τις ΗΠΑ. Επίσης, τα καύσιμα διαπραγματεύονται σε ιστορικά υψηλά και ο θολός χρονικός ορίζοντας της σύγκρουσης, αλλά και ο φόβος αλλεπάλληλων πολέμων επηρεάζει την ήδη εύθραυστη ζήτηση για αεροπορικές μεταφορές.
Σημειώνεται ότι πέρα από την Ουκρανία και τη Μολδαβία, όπου οι πολιτικές πτήσεις έχουν μηδενιστεί, η πτώση των κρατήσεων στη Ρωσία έφτασε το 52%, κατά την πρώτη εβδομάδα των συγκρούσεων.
Μετά τα δύο χρόνια της πανδημίας, που γονάτισαν τις αεροπορικές μετακινήσεις, οι εβδομάδες που προηγήθηκαν της 24ης Φεβρουαρίου 2022, η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια βρισκόταν σε μια δυναμική ανοδική τροχιά, ανακάμπτοντας από το κύμα της Όμικρον. Οι κρατήσεις για εγχώριες πτήσεις πλησίασαν το 90% των επιπέδων του 2019 και οι διεθνείς κρατήσεις ξεπέρασαν το 50% των προ κρίσης επιπέδων, καλλιεργώντας αισιοδοξία για την πορεία του 2022, ιδίως από το καλοκαίρι και μετά.
Αύξηση χωρητικότητας
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, ενώ οι γειτονικές χώρες της Ουκρανίας βλέπουν πτώση της ζήτησης από τους εισερχόμενους ταξιδιώτες, έχουν επίσης καταγράψει αύξηση στις κρατήσεις για εξερχόμενες πτήσεις από πρόσφυγες από την Ουκρανία. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IATA, ορισμένες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ανέφεραν αύξηση της χωρητικότητας από αυτές τις χώρες προς δυτικοευρωπαϊκούς προορισμούς.
Διαβάστε επίσης: IATA: Θέλουμε τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, πρόβλημα η ποσότητες
Τα στοιχεία κρατήσεων που διαθέτει η IATA υποδηλώνουν επίσης αύξηση της ζήτησης για ταξίδια σε χώρες με σημαντικό πληθυσμό ομογενών στην Ουκρανία. Για παράδειγμα, οι κρατήσεις έχουν αυξηθεί για την Ινδία, τη Νιγηρία, τη Γεωργία και το Μαρόκο με αναχώρηση από την Πολωνία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία.
Οι τιμές των καυσίμων εκτοξεύουν και τις απώλειες
Το οικονομικό πλήγμα θα είναι, όπως όλα δείχνουν, τεράστιο από αυτή την πολεμική σύγκρουση, που ήρθε ακριβώς τη στιγμή που η αεροπορική βιομηχανία πήγε να σηκώσει κεφάλι μετά τη διετή ισοπέδωση που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού, οι συνέπειες της οποίας δεν αποτελούν φυσικά ακόμα παρελθόν. Η πιο πρόσφατη οικονομική πρόβλεψη της IATAγια τον κλάδο τον περασμένο Οκτώβριο, προέβλεπε απώλειες 11,6 δισ. δολαρίων για το 2022, με τις τιμές των καυσίμων στα 78 δολάρια το βαρέλι. Το κόστος των καυσίμων αντιστοιχεί στο 20% του κόστους για τις αεροπορικές.
Βεβαίως, σήμερα η τιμή έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, σπάζοντας την ρεκόρ 14ετίας, με το Brentνα αγγίζει πριν μία εβδομάδα σχεδόν τα 140 δολάρια το βαρέλι. Στην αύξηση του κόστους καυσίμων θα πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι πολλά δρομολόγια είτε ακυρώνονται λόγω του αποκλεισμού μέρους του εναέριου χώρου, είτε επεκτείνονται οι διαδρομές που πρέπει να διανυθούν για να πραγματοποιηθούν, αυξάνοντας έτσι και την κατανάλωση καυσίμων. Γεγονός που επιβαρύνει φυσικά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, στον περιορισμό του οποίου είχε εστιάσει η βιομηχανία την περασμένη τριετία.
«Η απορρόφηση ενός τόσο τεράστιου πλήγματος στο κόστος ακριβώς τη στιγμή που η βιομηχανία αγωνίζεται να μειώσει τις απώλειες καθώς αναδύεται από τη διετή κρίση του Covid-19 είναι μια τεράστια πρόκληση», δήλωσε σχετικά ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA. «Εάν η τιμή των καυσίμων παραμείνει τόσο υψηλή, τότε προϊόντος του χρόνου, είναι λογικό ότι θα αντικατοπτριστεί στις αποδόσεις των αεροπορικών εταιρειών».
Latest News
Δικαστική νίκη των Βρυξελλών επί της Αpple- Οι καθυστερημένοι φόροι ύψους 13 δισ. ευρώ
Η υπόθεση αφορά την ανάκτηση από το Δουβλίνο καθυστερημένους φόρους από την Apple έως και 13 δισ. ευρώ
Σταθερή η αγορά εργασίας παγκοσμίως - Πού γίνονται οι περισσότερες προσλήψεις
Η έρευνα της Man Power έγινε σε περισσότερους από 40.000 εργοδότες σε 42 χώρες και αναδεικνύει τις τάσεις στην αγορά εργασίας
Λύση μέσω διαλογου για το ζήτημα των εμπορικών δασμών ΕΕ-Κινας , προτείνει ο Ισπανός πρωθυπουργός
Κατά τη συνάντησή του με τον Ισπανό πρωθυπουργό ο Kινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ, δήλωσε ότι «ελπίζει πως η Ισπανία θα συνεχίσει να παρέχει εμπορικό περιβάλλον απαλλαγμένο από διακρίσεις σε βάρος κινεζικών εταιρειών»
Σόλομον (Goldman Sachs): Τα έσοδα από συναλλαγές θα σημειώσουν πτώση 10% το τρίτο τρίμηνο
Η διολίσθηση θα συγκριθεί με το τρίτο τρίμηνο του 2023 που ήταν πολύ ισχυρό
Apple: Ο προμηθευτής της Jabil θα δημιουργήσει εργοστάσιο στη Ινδία – Επένδυση 238 εκατ. δολαρίων
Η επένδυση του προμηθευτή της Apple θα δημιουργήσει περίπου 5.000 θέσεις εργασίας
Η Goldman δεν τρόμαξε από το τελευταίο sell-off της Nvidia - Συστήνει buy
Η μετοχή της Nvidia σημείωσε βουτιά 10% την προηγούμενη Τρίτη
Στις καλένδες οι μεταρρυθμίσεις της κεντρικής τράπεζας την Αυστραλίας λόγω πολιτικών διαφωνιών
Οι εδώ και καιρό καθυστερημένες μεταρρυθμίσεις στην Κεντρική Τράπεζα της Αυστραλίας (RBA) μπορεί να μην εφαρμοστούν μετά την απόφαση της αντιπολίτευσης των Εθνικών Φιλελευθέρων να αντιταχθεί σε αυτές στο κοινοβούλιο, δήλωσε την Τρίτη ο υπουργός Οικονομικών Τζιμ Τσάλμερς. Ο Τσάλμερς μιλώντας στους δημοσιογράφους είεπ ότι είχε συμφωνήσει σε έξι αλλαγές που ζήτησε ο σκιώδης υπουργός […]
Απρόσμενη αύξηση των εξαγωγών της Κίνας τον Αύγουστο
Οι εξαγωγές προς στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 13% ενώ οι εισαγωγές από την ΕΕ μειώθηκαν
Οι Βρετανοί καταναλωτές «υποκλίνονται» στη γερμανική Aldi - Ρεκόρ πωλήσεων το 2023
Η εκπτωτική αλυσίδα Aldi θέλει να επεκταθεί και άλλο στο Ηνωμένο Βασίλειο
Aπέτρεψε τελικά την κρίση η συμφωνία της Boeing με το συνδικάτο;
Τι συμφωνήθηκε ανάμεσα στην ηγεσία του συνδικάτου και την Boeing