Η μεγάλη μέρα για το Θριάσιο Ι έφτασε. Τρία χρόνια μετά την «κόκκινη κάρτα» της Κομισιόν, αύριο μπαίνει στην τελική ευθεία η έναρξη της επένδυσης των 158 εκατ. ευρώ για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης. Αφού εξασφάλισε την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η αναθεωρημένη σύμβαση παίρνει τον δρόμο των υπογραφών και της κύρωσης από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για την έναρξη της υλοποίησης της επένδυσης από την ανάδοχο κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair ως το τέλος της χρονιάς.
Το φως στην άκρη του τούνελ είχε διαφανεί από το περασμένο καλοκαίρι, οπότε η κατ’ αρχήν αποδοχή της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) έβαλε το νερό στο αυλάκι. Η επισημοποίηση κόλλησε στη γραφειοκρατία των Βρυξελλών, κι η ευρωπαϊκή σφραγίδα μπήκε λίγο πριν τα Χριστούγεννα.
Πώς λύθηκε ο γρίφος της αναθεώρησης
Για να λυθεί ο «γόρδιος δεσμός» που κρατούσε στον πάγο τη σύμβαση, καθώς κρίθηκε ότι αυτή που κυρώθηκε από τη Βουλή επί της προηγούμενης κυβέρνησης (01/11/2018) ενείχε στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χρειάστηκε να προχωρήσει σε επάλληλους κύκλους αναδιαπραγμάτευσης των όρων.
Μεταξύ των 12 τροποποιήσεων της αρχικής σύμβασης παραχώρησης, που «έπεισαν» την Κομισιόν, περιλαμβάνεται ο διπλασιασμός του αρχικού οικονομικού ανταλλάγματος από 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Ακόμη, αυξήθηκε και η ετήσια πληρωμή του παραχωρησιούχου προς τον κύριο του έργου, δηλαδή τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από 2,51% σε 5% επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων για όλη την περίοδο παραχώρησης.
Επίσης, το ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα διπλασιάστηκε από 350.000 ευρώ σε 700.000 ευρώ. Η δε διάρκεια της παραχώρησης από τα 60 έτη μειώθηκε στα 37 με δυνατότητα παράτασης για ακόμη 23 υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Οι αλλαγές οδήγησαν μάλιστα στον διπλασιασμό του ποσοστού συμμετοχής της Goldair στην εταιρεία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ), φτάνοντας στο 40%. Η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ διατηρεί το υπόλοιπο 60%.
Το προφίλ του έργου
Το πρότζεκτ για το εμπορευματικό κέντρο στην έκταση των 588 στρ., ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, στην πρώτη φάση, διάρκειας 24 μηνών, θα ξεκινήσει με την κατασκευή 120.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων και υποστηρικτικών εγκαταστάσεων. Κατόπιν θα κατασκευαστούν ακόμη 115.000 τ.μ. σε ορίζοντα 5ετίας. Ο συνολικός προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται σε 158,4 εκατ. ευρώ. Την κατασκευή των υποδομών του έχει αναλάβει η Μυτιληναίος.
Στην πλήρη ανάπτυξη, καθημερινά θα εξυπηρετούνται συνολικά 400 φορτηγά και 50 βαγόνια, ενώ θα δημιουργηθούν 250.000 παλετοθέσεις. Στην κατασκευαστική περίοδο εκτιμάται πως θα απασχοληθούν 700 άτομα και στην πλήρη λειτουργία του ΘΕΚ 5.000 άτομα.
Όπως ανέφερε εχθές, κατά την παρουσίαση της πλατφόρμας e–Logisticportalτου Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, ο γενικός γραμματέας μεταφορών κ. Γιάννης Ξιφαράς, η βελτίωση των υποδομών αποτελεί βασικό άξονα της στρατηγικής της κυβέρνησης για τη στήριξη του κλάδου των logistics. Σήμερα, η εφοδιαστική αλυσίδα συνεισφέρει κατά 9,5% στο ΑΕΠ της χώρας, με ακαθάριστη προστιθέμενη αξία 11 δισ. ευρώ και αναμένεται τα επόμενα χρόνια η συμβολή της να αυξηθεί στο 12%.
Στην παράταση το Θριάσιο ΙΙ
Η θετική έκβαση της υπόθεσης της παραχώρησης του Θριασίου Ι «ξεκλείδωσε» και την έναρξη του νέου διαγωνισμού για την όμορη έκταση του Θριασίου ΙΙ. Η αξιοποίηση της έκτασης των 1.450 στρ. που ανήκει στον ΟΣΕ θα βάλει τις βάσεις για τη δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού hub της χώρας, αποτελώντας το κλειδί για την ανάδειξή της σε κόμβο logistics για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα, ο διεθνής διαγωνισμός βαίνει προς ολοκλήρωση, ενώ το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον ήταν ο λόγος που πήρε την τρίτη του παράταση για κατάθεση προσφορών στις 28 Ιουνίου 2022. Η διάρκεια της παραχώρησης θα είναι 30 χρόνια και η συνολική αξία του έργου εκτιμάται σε 561,7 εκατ. ευρώ. Η εφάπαξ καταβολή στον ΟΣΕ θα είναι κατ’ ελάχιστον 20 εκατ. ευρώ, ενώ ο Οργανισμός θα εισπράττει και ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα (ΕΕΑ) για όλη την περίοδο της παραχώρησης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του Θριασίου Πεδίου.
Προκειμένου να μην έχει η διαγωνιστική διαδικασία την…τύχη της προηγούμενης, η οποία παρήλθε άγονη, παρά το αρχικό επενδυτικό ενδιαφέρον που διαφαινόταν, το αρμόδιο υπουργείο προχώρησε σε διαβούλευση με την αγορά, η οποία ολοκληρώθηκε στις 24/2/2021. Στόχος ήταν η ενίσχυση της ελκυστικότητας του διαγωνισμού για την πραγματοποίηση της επένδυσης, ενώ παράλληλα θα είναι συμβατή και θα ικανοποιεί την επιχειρηματική στρατηγική του κυρίου του έργου, δηλαδή του ΟΣΕ.
Latest News
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο