Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) αναθεώρησε σήμερα προς τα κάτω την πρόβλεψή του για την αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου φέτος στο 3% από το 4,7% λόγω του αντίκτυπου από τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας και προειδοποίησε για πιθανή επισιτιστική κρίση που προκαλείται από την αύξηση των τιμών.
Η έκθεση του ΠΟΕ ανέφερε ότι η σύγκρουση προκάλεσε ζημιά στην παγκόσμια οικονομία σε μια κρίσιμη συγκυρία, σε μια περίοδο κατά την οποία η COVID-19 συνεχίζει να βαρύνει την ανάκαμψη.
«Οι οικονομικές επιπτώσεις αυτής της σύγκρουσης θα φθάσουν πολύ πέρα από τα σύνορα της Ουκρανίας», ανέφερε η γενική διευθύντρια του ΠΟΕ Νγκόζι Οκόντζο-Ιουεάλα σε συνέντευξη Τύπου, παρουσιάζοντας την έκθεση του Οργανισμού.
«Είναι τώρα σαφές ότι το διπλό κακό της πανδημίας και του πολέμου έχει διαταράξει τις εφοδιαστικές αλυσίδες, έχει αυξήσει τις πληθωριστικές πιέσεις και έχει οδηγήσει σε χαμηλότερες προβλέψεις για την παραγωγή και την αύξηση του εμπορίου».
Οι εκτιμήσεις
Ο Οργανισμός ανέφερε ότι το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,4% το 2023, σημειώνοντας ότι οι εκτιμήσεις για το 2022 και το 2023 είναι λιγότερο βέβαιες απ’ ό,τι συνήθως, λόγω της αβεβαιότητας για τη σύρραξη στην Ουκρανία.
Η Οκόντζο-Ιουεάλα προειδοποίησε επίσης ότι ελλοχεύει μια πιθανή επισιτιστική κρίση που θα πλήξει κυρίως τις φτωχότερες χώρες.
«Γι’ αυτό τον λόγο χρειάζεται να δράσουμε και να δράσουμε αποφασιστικά για το θέμα των τροφίμων προκειμένου να αποφύγουμε εξεγέρσεις για τα τρόφιμα», δήλωσε η ίδια, επικαλούμενη την ανάγκη για περισσότερο διαφανή συστήματα παρακολούθησης και την πιθανή αποδέσμευση αποθεμάτων ασφαλείας προκειμένου να μειωθούν οι τιμές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τα τελευταία δύο χρόνια, το διασυνοριακό εμπόριο ήταν αποτέλεσε έναν κινητήριο μοχλό για την παγκόσμια οικονομία, καθότι τροφοδοτήθκε σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές αγαθών από την Ασία στις ΗΠΑ.
Οι προβλέψεις
Ωστόσο, εάν εκπληρωθούν οι τελευταίες προβλέψεις του ΠΟΕ, τότε η ανάπτυξη του εμπορίου θα «πέσει» ξανά στο εύρος του 1%-3% όπου παρέμενε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Κάτι τέτοιο, κάθε άλλο παρά θετικό είναι για τους αξιωματούχους του ΠΟΕ. Ωστόσο, απέχει πολύ από τις καταστροφικές αρχικές προβλέψεις τους για το 2020 περί του ότι η πανδημία θα μπορούσε να προκαλέσει την απότομη κατάρρευση των διεθνών εμπορικών ροών.
Για να αποφευχθεί αυτό, οι κυβερνήσεις εφάρμοσαν τεράστια πακέτα δημοσιονομικών δαπανών και διευκολυντικές νομισματικές πολιτικές που βοήθησαν στην άμβλυνση του χτυπήματος.
Διαταραχές ανεφοδιασμού
Το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε μόνο κατά 5% το 2020, ήτοι πολύ λιγότερο από την αρχική δυσμενέστερη πρόβλεψη του ΠΟΕ για πτώση 32%, η οποία θα συναγωνιζόταν τη Μεγάλη Ύφεση.
Επίσης, ακολούθως, σημείωσε ανάκμψη της τάξης του 9,8% κατά το 2021.
Η περυσινή κατανάλωση φυσικών αγαθών με γνώμονα τα κίνητρα βοήθησε τις εισαγωγές να ανακάμψουν ισχυρά το 2021, αλλά οι διακοπές του εφοδιασμού και η αναζωπύρωση των παραλλαγών του ιού οδήγησαν σε κυλιόμενα lockdown που εμπόδισαν τις οικονομίες να επιστρέψουν σε πλήρη ταχύτητα.
Οι φετινές εμπορικές διαταραχές θα συνεχίσουν να αποτελούν τροχοπέδη για την παραγωγή, λόγω του ότι η εισβολή της Ρωσίας έχει δημιουργήσει αναταράξεις στις αγορές για μεγάλης σημασίας εμπορεύματα όπως το πετρέλαιο, ο χάλυβας, το αλουμίνιο, τα λιπάσματα και τα σιτηρά.
Επιβράδυνση λόγω Κίνας
Εν τω μεταξύ, η αυστηρή απόκριση του Πεκίνου στις εστίες μόλυνσεις κορωνοϊού απειλεί να επιβραδύνει την ανάπτυξη και τις εξαγωγές από την «νούμερο 2» οικονομία στον κόσμο.
«Τα lockdown στην Κίνα για την πρόληψη της εξάπλωσης του Covid-19 διακόπτουν και πάλι το θαλάσσιο εμπόριο σε μια εποχή που οι πιέσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού φαινόταν να μειώνονται», ανέφερε ο ΠΟΕ. «Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέες ελλείψεις στη μεταποίηση και σε υψηλότερο πληθωρισμό».
Latest News
Τι ψάχνει η Campari στην Ασία - Το επιθετικό πλάνο του νέου CEO
Τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια η Ασία θα αντιπροσωπεύει το 15% έως 20% των παγκόσμιων πωλήσεών
Ποιο είναι το καλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου - Η θέση του Ελ. Βενιζέλος
Το Changi της Σιγκαπούρης έχασε την δωδεκαετή του πρωτοκαθεδρία σαν το καλύτερο αεροδρόμιο στα Skytrax World Airport Awards 2024
Το κινεζικό «χτύπημα» στον κολοσσό της Louis Vuitton – Πού ελπίζει σε αναχώματα
Η εταιρεία συμβούλων Bain αναμένει ότι η αγορά των προσωπικών ειδών πολυτελείας θα αυξηθεί κατά 1-4% το 2024, από 8-10% που εκτιμούσαν ότι θα αυξηθεί το 2023
Οι πέντε κρίσιμοι δείκτες για την ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας
Μπορεί η βιομηχανική παραγωγή να αυξήθηκε, αλλά οι εξαγωγές και η εγχώρια κατανάλωση παραμένουν ασταθείς
Τρεις δημοφιλείς πλατφόρμες ερωτικού περιεχομένου... στριμώχνονται από νέο νόμο της ΕΕ
Καλούνται άμεσα να συντάξουν εκθέσεις αξιολόγησης κινδύνου και να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση συστημικών κινδύνων που συνδέονται με τις υπηρεσίες τους
Διπλή μάστιγα τα χρέη και οι ανισότητες - Η επισφαλής ανθεκτικότητα της παγκόσμιας οικονομίας
Ο γεωπολιτικός και οικονομικός κατακερματισμός του πλανήτη αποκλείει όλο και περισσότερους από το μέρισμα της ευημερίας
Ο Τζάστιν Τριντό φορολογεί τους πλούσιους Καναδούς
Στόχος του να μεταφερθούν σε μια πενταετία 20 δισ. δολάρια από τα πιο ευκατάστατα στα πιο φτωχά νοικοκυριά
Από γεράκι περιστέρι ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας
Οι traders τιμολογούν μειώσεις των βρετανικών επιτοκίων επιτοκίων κατά δύο τρίμηνα ως το τέλος του έτους
Η TAQA των ΗΑΕ θέλει να αποκτήσει την ισπανική εταιρεία φυσικού αερίου Naturgy
Η ισπανική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί τα στρατηγικά της συμφέροντα αλλα αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπλοκάρει τη συμφωνία
Το ΔΝΤ καλεί Γαλλία και Ιταλία να σφίξουν το ζωνάρι - Τι ζητάει από τη Γερμανία
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην οικονομική του προοπτική για την Ευρώπη