Με την τσέπη ψηφίζουν οι πολίτες

Το ήρεμο Σαββατοκύριακο, το τελευταίο του φετινού καλοκαιριού, μην σας αποπροσανατολίζει. Από εδώ και στο εξής θα παίζουμε σκληρό ροκ κάθε μέρα και μέχρι τις εκλογές. Το βλέπει κανείς στα πολιτικά γραφεία, στη Βουλή αλλά και στα τηλεπαράθυρα.

Ο ένας θέλει να κατασπαράξει τον άλλον. Τέτοιο μίσος είχαμε να δούμε χρόνια στο πολιτικό σύστημα. Το ερώτημα είναι αν ισχύει το ίδιο και στην κοινωνία.

Η απάντηση είναι όχι. Η πολιτική αντιπαράθεση με όρους καφενείου ή αρένας δεν περνά στην κοινωνία, στους πολίτες για έναν απλούστατο λόγο: Εχουν βαρεθεί να βλέπουν «κοκορομαχίες» και ζητούν λύσεις στα προβλήματα.

Δεν ξέρω αν η πρόθεση ψήφου ή οι καταλληλότητες είναι αληθινές. Αν δηλαδή οι δημοσκοπήσεις αντικατοπτρίζουν την πραγματική κατάσταση ή αν είναι πολιτικά «κόλπα» και φθηνή επικοινωνία των κομμάτων.

Αυτό που ξέρω είναι ότι όντως οι πολίτες περισσότερο ενδιαφέρονται για την τσέπη τους, για την επόμενη ημέρα, για τις δύσκολες περιόδους που έρχονται, παρά για τις συγκρούσεις των κομμάτων για το «γκουβέρνο».

Όχι ότι τα θέματα δημοκρατίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν είναι σοβαρά. Και οι υποκλοπές βλέπουμε ήδη ότι πληγώνουν την κυβέρνηση.

Όμως, πάντα ο κόσμος ψηφίζει με το πώς είναι τα οικονομικά του και ποια είναι η προοπτική για το μέλλον. Τι δηλαδή διεξόδους δίνουν τα κόμματα στους πολίτες.

Όπως μου έλεγα βουλευτής πρόσφατα: «Η υπόθεση των υποκλοπών θα μετρήσει πάνω από την κάλπη προσθετικά, αλλά περισσότερο θα μετρήσει η τσέπη. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχασε τις εκλογές το 2019 από τη Novartis ή από το Μάτι. Αλλά από το γεγονός ότι τσάκισε τη μεσαία τάξη».

Και μην ξεχνάμε: Η μοναδική αυτοκριτική που έχει γίνει στην Κουμουνδούρου τα τελευταία 3,5 χρόνια αφορούσε στα σκληρά μέτρα που μείωσαν σημαντικά τα εισοδήματα των Ελλήνων. Ξέρουν δηλαδή που έκαναν λάθος και προφανώς στον ΣΥΡΙΖΑ θα το διορθώσουν.

Θα γίνει πόλεμος για τις δημοσκοπήσεις

Ξέρετε ποιο θα είναι το επόμενο πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και ΣΥΡΙΖΑ, εκτός βέβαια από την εξεταστική για τις υποκλοπές;

Μα φυσικά οι… αγαπημένες δημοσκοπήσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας αυτές τις ημέρες και όσες δημοσιευτούν το επόμενο διάστημα. Και ο λόγος προφανής. Το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν εμφανίζεται πουθενά πρώτο κόμμα, ενώ η διαφορά με τη ΝΔ δεν είναι καθόλου αμελητέα ασφαλώς «πληγώνει» τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Και βεβαίως είναι σίγουρο ότι και πάλι τα επιχειρήματα θα είναι στη λογική των «στημένων» ερευνών, ότι κάποιοι θέλουν να στηρίξουν την κυβέρνηση στη δύσκολη στιγμή που βρίσκεται κ.λπ.

Η απαξίωση των γκάλοπ και η έλλειψη εμπιστοσύνης στους δημοσκόπους είναι πρόβλημα διαχρονικό, και η αλήθεια είναι ότι αρκετές φορές έχουν δώσει κι αυτοί δικαιώματα.

Όμως, στον ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να αναλύσουν με προσοχή τα δημοσκοπικά ευρήματα διότι αν μείνουν στις κραυγές, θα χάσουν το δάσος, βλέποντας μόνο το δέντρο. Διότι, το να είναι επί 3,5 χρόνια πρώτη η ΝΔ στις έρευνες, παρά τις κρίσεις που έχει περάσει είναι πρόβλημα για τον ΣΥΡΙΖΑ. Είναι πρόβλημα και για τον ίδιο τον Αλέξη Τσίπρα που δεν μπορεί να οδηγήσει το κόμμα του σε πορεία κυβερνησιμότητας, ακόμη και αυτή τη χρονική στιγμή όπου η ΝΔ είναι στα… σχοινιά.

Και θα πρέπει να αναρωτηθούν στον ΣΥΡΙΖΑ αν όντως έχουμε ανατροπή του πολιτικού σκηνικού ή είναι απλά ένα σύνθημα που δεν υιοθετούν οι πολίτες.

Το λιανεμπόριο στην Αθήνα ισορροπεί στο σχοινί

Πολλά είναι τα συμπεράσματα που μπορεί να βγάλει κανείς από την έρευνα για το εμπόριο στην Αθήνα. Διότι δεν είναι μόνο ότι 6 στις 10 επιχειρήσεις είδαν να καλυτερεύει ο τζίρος τους από πέρυσι ή ότι επίσης 6 στους 10 επαγγελματίες λένε ότι δεν έχουν φτάσει στα επίπεδα του 2019.

Είναι βασικά το γεγονός ότι σε μεγάλο βαθμό το λιανεμπόριο βασίζεται και στην καλή πορεία του τουρισμού, αλλά κι ότι οι φετινές εκπτώσεις δεν βοήθησαν ιδιαίτερα τους τζίρους, ίσως γιατί η ενεργειακή κρίση δεν αφήνει περιθώρια για πολλές αγορές.

Και είναι ότι τα τουριστικά μέρη (το κέντρο δηλαδή) και τα malls έχουν τη μερίδα του λέοντος των καταναλωτών ενώ τα συνοικιακά μαγαζιά φυτοζωούν.

Δείτε τα εξής στοιχεία για να καταλάβετε:

Στην ερώτηση πώς θα χαρακτήριζαν οι επιχειρηματίες τον τζίρο των φετινών εκπτώσεων, με βάση τον επιχειρηματικό προγραμματισμό των επιχειρήσεων, ο τζίρος των φετινών εκπτώσεων ήταν αναμενόμενος για το 34,3% των ερωτηθέντων, χειρότερος για το 49,4%, καλύτερος για το 14,4% ενώ δεν απάντησε στην ερώτηση ένα ποσοστό 1,9%.

Ελάχιστοι δηλαδή είδαν αύξηση του τζίρου τους μιας και οι περισσότεροι βλέπουν τους καταναλωτές να απέχουν από τις αγορές σε μια χρονική συγκυρία που όλοι φοβούνται τον δύσκολο χειμώνα που πλησιάζει.

Επίσης, στην ερώτηση, τι ποσοστό του τζίρου οφείλεται στον τουρισμό, το 63,5% των καταστημάτων δήλωσε ότι το 0 – 10% του τζίρου τους, οφείλεται στο τουρισμό, 15,8% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 11 – 25% του τζίρου τους οφείλεται στο τουρισμό, το 9,4% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 26 – 50% του τζίρου τους, οφείλεται στον ίδιο λόγο, το 4,3% των καταστημάτων δήλωσε ότι το 51 – 80% του τζίρου τους οφείλεται στο τουρισμό, το 3,6% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 81% και άνω του τζίρου τους, οφείλεται στο τουρισμό ενώ «Δεν ξέρω – Δεν απαντώ» απάντησε το 3,4% των καταστημάτων.

Οσα καταστήματα δηλαδή βασίζονται και στους τουρίστες, είναι σε προβεβλημένες περιοχές, βλέπουν άνοδο των τζίρων τους ενώ όσα στηρίζονται στην εγχώρια κατανάλωση δεν είναι τόσο ισχυροί.

Αναφορικά με τη σύγκριση των τζίρων:

·         Η πλειοψηφία, 57,7% δήλωσε ότι το 2022 είχε καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, 1 στους 5 κατέγραψαν παρόμοιες πωλήσεις, ενώ ένα ικανό ποσοστό της τάξης του 21,6% δήλωσε χειρότερο τζίρο.

·         Αντίθετα, η σύγκριση με τον τζίρο του 2019, δείχνει ότι η μεγαλύτερη πλειοψηφία 59,8% δηλώνει χειρότερο τζίρο, 1 στους 5 ίδιες πωλήσεις, και μόνο ένα ισχνό 14,2% κατόρθωσε να υπερβεί τις πωλήσεις του 2019 στη φετινή περίοδο.

«Απογείωση» για το Νότιο Αιγαίο

Γίνεται καλή δουλειά στο Νότιο Αιγαίο και θα πρέπει να πούμε ένα μπράβο και στην Περιφέρεια αλλά και σε όσους ασχολούνται με το τουριστικό προϊόν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, πάνω από 4 εκατ. τουρίστες μέσω αεροπορικών πτήσεων έφτασαν στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Πρόκειται για ιστορικό ρεκόρ που ξεπερνά και το 2018 αφού οι διεθνείς αφίξεις συνεχίζουν με αμείωτη ένταση.

Τα τέσσερα διεθνή αεροδρόμια του Νοτίου Αιγαίου, Ρόδος, Κως, Μύκονος και Σαντορίνη, για τα οποία υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία, σημειώνουν ρεκόρ αφίξεων, καθώς προσέλκυσαν από την 1η έως την 21η Αυγούστου περισσότερους από 700.000 επιβάτες.

Ειδικότερα, Ρόδος έχει ήδη ξεπεράσει το 1,7 εκατ. επισκέπτες από το εξωτερικό, η Κως έχει υποδεχθεί περισσότερους από 800.000, η Κάρπαθος προσεγγίζει τις 57.000, η Μύκονος τις 450.000 και η Σαντορίνη έχει ξεπεράσει το μισό εκατομμύριο διεθνείς αφίξεις. Αθροίζοντας και τους επιβάτες που έχουν φθάσει από τον Απρίλιο μέχρι και τον Ιούλιο, μέσω του “Ελευθέριος Βενιζέλος” στα αεροδρόμια των νησιών του Νοτίου Αιγαίου, οι διεθνείς αφίξεις ξεπερνούν ήδη, πριν ακόμα από την εκπνοή του Αυγούστου, τα 4 εκατομμύρια.

Τουρισμός δεν είναι επομένως μόνο Μύκονος ή Σαντορίνη. Και τα άλλα νησιά καταγράφουν εντυπωσιακές επιδόσεις που είναι αποτέλεσμα και των καμπανιών που γίνονται στο εξωτερικό.

Καλά και κακά νέα για τη Σαντορίνη

Διαβάζουμε την εξής εκπληκτική είδηση για την Ελλάδα: Ανάμεσα στα έξι καλύτερα μέρη της Ευρώπης που συστήνουν οι επαγγελματίες των ταξιδιών για το φετινό φθινόπωρο, το Bloomberg συγκαταλέγει τη Σαντορίνη.

«Όσο πιο νότια πηγαίνετε, τόσο περισσότερο διαρκεί το καλοκαίρι», λέει η Brie Shelly του πολυτελούς ταξιδιωτικού γραφείου Embark Beyond, εξηγώντας ότι σε προορισμούς όπως οι Βαλεαρίδες Νήσοι της Ισπανίας και η Ελλάδα, οι ταξιδιώτες μπορούν να απολαύσουν ζεστό, ξηρό καιρό μέχρι τον Οκτώβριο. Η Σαντορίνη έχει τη μεγαλύτερη σεζόν στην περιοχή, παραμένοντας ανοιχτή μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου.

Οι υπόλοιποι προορισμοί τους οποίους συστήνει το Bloomberg για το φθινόπωρο είναι η Λίμνη Κόμο στην Ιταλία, η Πράγα, η Σικελία και η Πορτογαλία.

Μεγάλη τιμή για τη Σαντορίνη, άλλωστε, το νησί έχει εδώ και χρόνια τουρισμό τουλάχιστον 9 μηνών, ειδικά από τη στιγμή που οργανώνονται εκατοντάδες γάμοι από Κινέζους, κι όχι μόνο.

Υπάρχει, όμως, και η σκοτεινή πλευρά. Σε ένα νησί 25-30 χιλιάδων κατοίκων κάθε χρόνο φιλοξενούνται πάνω από 1,5 εκατ. τουρίστες. Εκτιμάται ότι στο peak της τουριστικής κίνησης βρίσκονται στο νησί περί τους 130 χιλιάδες τουρίστες ταυτόχρονα.

Αυτό σημαίνει υπερπληθυσμός, πυκνοκατοίκηση, οι υποδομές στα όρια της αντοχής τους. Σημαίνει ωστόσο και το γεγονός ότι το σύνολο των κατοίκων και περί τους 10 χιλιάδες εποχικοί υπάλληλοι, εργάζονται χωρίς ρεπό επί μήνες.

Σημαίνει και κάτι άλλο βεβαίως. Κατασκευαστική έκρηξη σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος, κάτι που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο συνολικά το νησί.

Πλειστηριασμός για τα «βοσκοτόπια» του Καλογρίτσα

Θυμάστε την εποχή των διαγωνισμών για τις τηλεοπτικές άδειες τα περίφημα «βοσκοτόπια» του Καλογρίτσα; Εκείνες τις αγροτικές εκτάσεις στην Ιθάκη που μπήκαν εγγύηση προκειμένου ο επιχειρηματίας να πάρει μέρος στο διαγωνισμό;

Κάποιοι τα είχαν χαρακτηρίσει «Ελ Ντοράντο», χρυσάφι που είχε στα χέρια του ο Καλογρίτσας κι επομένως ήταν σε θέση να πάρει μέρος στο διαγωνισμό και να διεκδικήσει τηλεοπτική άδεια.

Τα επόμενα χρόνια μέχρι και… τουριστική ατραξιόν είχαν γίνει αφού όποιος πήγαινε Ιθάκη ήθελε να δει και τα βοσκοτόπια.

Ε λοιπόν, αυτή η έκταση των 1.000 στρεμμάτων βγαίνει τώρα στο σφυρί. Ο πλειστηριασμός θα γίνει στις 2 Νοεμβρίου μ επισπεύδουσα την “Vega II NPL Finance DAC”, -ειδική διάδοχος της Τράπεζας Πειραιώς-, που εκπροσωπείται από την Intrum, ενώ η κατάσχεση επιβλήθηκε για το ποσό των 300.000 ευρώ.
Το ακίνητο περιήλθε στην εταιρεία μέσω αγοράς που έγινε στις 31 Μαΐου 1987 και βαρύνεται με δύο προσημειώσεις υποθήκης υπέρ της Λαϊκής Τράπεζας, εγγραφείσες στις 14/11/2002 για ποσό 210.000 ευρώ και στις 23/3/2007 για ποσό 1.590.000 ευρώ.

Με βάση την έκθεση, η αγοραία αξία της έκτασης προσδιορίζεται σε 0,86 ευρώ/τετραγωνικό μέτρο, και συνολικά 880.717,40 ευρώ και λόγω στρογγυλοποίησης 880.000 ευρώ.

Πρόκειται για μια αγροτική έκταση, εκτός σχεδίου πόλεως, με τα συστατικά, παραρτήματα και παρακολουθήματά της, 1.024.090 τ.μ., που βρίσκεται στη νήσο Ιθάκη, στην τοπική κοινότητα Περαχωρίου του Δήμου Ιθάκης, η οποία αποτελεί τμήμα μεγαλύτερης αγροτικής έκτασης, που αποτελείται από χωράφια και βοσκήσιμους τόπους, κατά τους τίτλους κτήσεως 6.000 στρεμμάτων, «πράγματι δε 3.000 στρεμμάτων» και η οποία εκτείνεται στις θέσεις «Χειροκούμασα, Αγριλιές, Χαλίκι, Κακό Λαγκάδι, Τάλαρο, Πιοτιλή, Ράχη, Αγριοσυκιά, Λίμπες, Ρουπιώνη, Κομπί, Ιερό Νικόλα, Ράχη, Κλειαντοπούλου, Ιταλό, Κήπους, Φουρνιά, Βαθύ Λακρύλι, Λαχανά, Στάνη, Γέρου Ανδρέου. Λαγκάδια, Δραπάνι, Ρόγκα, κυρά Λαγκάδι, Κατορί, Κουτσοπιδιά, Ναξούς, Φυκότρυπα, Κόντρες, Αγιά Γέρου, Πέτρου Κάβο μέχρι Γέρο Δήμου Κάβο».

Και κάτι που είχαμε ξεχάσει, αλλά το θυμούνται όσοι ξέρουν από το νησί.

Το 2013 η ΑΓΥΙΑ Α.Ε. υπέβαλε αίτηση ένταξης στο fast track για την υλοποίηση τουριστικού παραθεριστικού – τουριστικού χωριού με το όνομα «Ithaca Resort». Μια επένδυση που θα έφτανε το 1 δις αλλά που ποτέ δεν υλοποιήθηκε διότι δεν έγινε αποδεκτό το σχέδιο.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories