Σύννεφα στην οικοδομή

Τα πρώτα συννεφάκια μου λένε ότι έχουν αρχίσει να διαφαίνονται στην οικοδομή. Μπορεί οι τιμές να συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, όπως έδειξαν και τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τα διαμερίσματα που έτρεξαν στο β΄ τρίμηνο του 2022 με σχεδόν 10%, ωστόσο κάποιες πρώτες αρρυθμίες έχουν εμφανιστεί στην αγορά.

Αυτό υποστηρίζουν τρεις πηγές από τον κλάδο με τις οποίες συνομίλησε η στήλη. Το πρόβλημα κατά τους ίδιους εντοπίζεται στη ζήτηση για τα νεόδμητα, η οποία μετά το υψηλό των προηγούμενων μηνών, έχει υποχωρήσει το τελευταίο διάστημα σε κάποιες περιοχές.

«Δεν λέω ότι δεν υπάρχει ζήτηση, αλλά μία πτώση της από τα υψηλά των προηγούμενων μηνών είναι εμφανής. Οι τιμές πώλησης πάντως δεν πέφτουν. Να περιμένουμε λοιπόν που θα κάτσει η ισορροπία προσφοράς – ζήτησης» σημειώνει κατασκευαστής, φίλος της στήλης.

Διαβάστε επίσης – Κατασκευή νέων κτιρίων: Τα υλικά που «τσίμπησαν» σε κόστος

Δεν αποκλείει πάντως μία επιπρόσθετη πίεση λόγω της ανόδου των επιτοκίων από την ΕΚΤ, που αναπόφευκτα θα ακριβύνουν το επόμενο διάστημα τα στεγαστικά δάνεια.

Όπως λέει, περίπου ένα στα πέντε σπίτια χρηματοδοτείται από τις τράπεζες. Άρα αν τα δάνεια καταστούν ασύμφορα, αυτόματα θα αποκλειστούν από την αγορά όσοι δεν έχουν το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων που απαιτούνται για να προχωρήσουν στην αγορά κατοικίας.

Διαβάστε επίσης: Έκρηξη στην οικοδομή το 2021 – Τι δείχνουν τα στοιχεία [πίνακες]

Οι… κελεμπίες τρέχουν για ακίνητα

Και μπορεί η κτηματαγορά να δείχνει κάποια σταθεροποίηση με την όποια ανησυχία των ειδικών για το άμεσο μέλλον, όμως, αυτή την εποχή παρατηρείται ένα… εντυπωσιακό φαινόμενο. Αν μπορούσαμε να το κάνουμε εικόνα θα λέγαμε ότι στην Αθήνα και στα νησιά, βλέπουν να τρέχουν κάτι τύποι με άσπρες κελεμπίες και να ψάχνουν απεγνωσμένα για ακίνητα.

Ο λόγος; Ο διπλασιασμός της αξίας του ακινήτου, από τις 250 χιλιάδες στις 500 χιλιάδες, που θα αγοράζουν οι εκτός ΕΕ πολίτες για να πάρουν Golden Visa. To μέτρο ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί και γι’ αυτό όσοι θέλουν να πάρουν τώρα άδεια παραμονής ψάχνουν απεγνωσμένα για ακίνητα στην Ελλάδα από 250 χιλιάδες ευρώ και πάνω.

Ποιοι είναι οι καλύτεροι πελάτες; Ούτε οι Ρώσοι που φεύγουν λόγω της κατάστασης, ούτε οι Κινέζοι. Οι Αραβες είναι οι οποίοι έχουν βάλει κτηματομεσίτες να τους βρουν σπίτια εδώ και τώρα για να προλάβουν το νέο καθεστώς.

Χαράς ευαγγέλια και για τους ιδιοκτήτες που θέλουν να πουλήσουν και για τους κτηματομεσίτες που θα διαμεσολαβήσουν προκειμένου να μπουν… πετροδολάρια στην ελληνική αγορά ακινήτων.

Ο γκαζιάρης… μάνατζερ του φυσικού αερίου

Εκτός από το γκάζι… (φυσικό αέριο) ο γενικός διευθυντής της «Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας» Ιωάννης Μητρόπουλος φαίνεται ότι είναι ικανότατος και στα γκάζια… του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Το έμπειρο στέλεχος της αγοράς αερίου έχει ως χόμπι την οδήγηση και τις διαδρομές με μηχανές βαρέων κυβικών. Πρόσφατα ανάρτησε στον προσωπικό του λογαριασμό σε σελίδα κοινωνικής δικτύωσης φωτογραφία και βίντεο από τη συμμετοχή του σε μία διαδρομή σε πίστα στα Μέγαρα.

Στολή, κράνος, γκάζι στη μηχανή και το γόνατο να αγγίζει την πίστα στις στροφές… κάνουν αγνώριστο τον γενικό διευθυντή της «Φυσικό Αέριο», ο οποίος απολαμβάνει τις ώρες που δεν ασχολείται με τις τιμές του TTF το αγαπημένο του χόμπι…

Προς ενοικίαση «φιλέτο» της Συγγρού….

Συνεχίζεται η μεταμόρφωση της Συγγρού σε τουριστική λεωφόρο.

Το διοικητικό συμβούλιο του Ασύλου Ανιάτων αποφάσισε να προχωρήσει στη μακροχρόνια εκμίσθωση επαγγελματικού ακινήτου που βρίσκεται στη συμβολή των Λεωφόρου Συγγρού 180 και Ευαγγελιστρίας 2 στην Καλλιθέα. Με βάση τη δημοσίευση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, το ακίνητο μπορεί να εκμισθωθεί για επαγγελματική χρήση ή να μετατραπεί σε ξενοδοχείο.

Με βάση τη σχετική προκήρυξη, το ακίνητο θα διατεθεί είτε για 10 χρόνια για επαγγελματική χρήση με ισόγειο κατάστημα και γραφεία στους ορόφους, όπως αρχικά κατασκευάστηκε, με το ετήσιο μίσθωμα για τα πρώτα δύο χρόνια, να ανέρχεται κατ’ ελάχιστο σε 117.600 ευρώ ανά έτος, είτε για 30 χρόνια για χρήση ως ξενοδοχείο, με δυνατότητα επέκτασης της μίσθωσης. Το ελάχιστο ετήσιο μίσθωμα για τον πρώτο χρόνο διαμορφώνεται κατ’ ελάχιστο στις 42.000 ευρώ και στον έβδομο χρόνο ανέρχεται στις 183.000 ευρώ ετησίως.

… Και το δεύτερο μεγαλύτερο ξενοδοχείο της Αθήνας

Την ίδια ώρα στην άνοδο της Συγγρού προχωρά η κατασκευή του δεύτερου μεγαλύτερου ξενοδοχείου της Αθήνας με 538 δωμάτια.

Πρόκειται για τη μετατροπή του πρώην Odeon στη Συγγρού σε 5άστερο ξενοδοχείο και την ένωσή του με το Grand Hyatt Athens.

Όταν ολοκληρωθούν οι κατασκευαστικές εργασίες, το Grand Hyatt Athens θα αποκτήσει δυναμικότητα 538 δωματίων από τα 309 που διαθέτει σήμερα και θα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ξενοδοχείο της Αθήνας σε δυναμικότητα, μετά το Intercontinental επίσης στη Συγγρού με 563 δωμάτια.

Ο τρόπος για να γλιτώσετε τις ανατιμήσεις

Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν όσα είπε χθες ο υπεύθυνος Ινστιτούτου Ερευνών Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών, Λευτέρης Κιοσές, μιλώντας στα Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm. Ένα σημαντικό που ανέφερε, και θα πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας με αφορμή το κύμα ακρίβειας που σαρώνει και την ελληνική αγορά, έχει να κάνει με τις προσφορές.

Όπως είπε, το όφελος για έναν καταναλωτή που κοιτάζει τα φυλλάδια των προσφορών και που επισκέπτεται περισσότερα από ένα καταστήματα, φτάνει το 13%. Δηλαδή ένα νοικοκυριό μπορεί να απορροφήσει τις ανατιμήσεις των προηγούμενων μηνών αν ασχοληθεί επισταμένως με τις προσφορές που κάνουν οι αλυσίδες.

Είπε επίσης και για την κατάσταση που επικρατεί στις λαϊκές αγορές, κι αν ο κόσμος που πηγαίνει για αγορές εκεί έχει αυξηθεί.

«Το πρόβλημα γενικότερα με τα φρέσκα προϊόντα και συγκεκριμένα με τα οπωροκηπευτικά είναι ότι είναι ένα κανάλι το οποίο έχουμε πολύ μεγάλη σπατάλη στην Ελλάδα δηλαδή αγοράζουμε παραπάνω από ότι χρειαζόμαστε οπότε αυτό είναι κάτι που βλέπουμε ότι έχει επηρεαστεί. Κόβουμε τα περιττά και αγοράζουμε τις ποσότητες που πραγματικά χρειαζόμαστε. Τα οπωροκηπευτικά και τα αρτοποιήματα είναι οι δύο κατηγορίες που πετάμε περισσότερο στην Ελλάδα οπότε και τα δύο έχουν μια ορθολογικότερη χρήση αλλά η εικόνα που έχουμε είναι ότι η μείωση στις λαϊκές αγορές είναι αντίστοιχη με αυτή που έχουμε στα υπόλοιπα κανάλια δηλαδή μειώνουμε τα πράγματα που αγοράζουμε αλλά λόγω των αυξήσεων τιμών δεν μειώνονται ο τζίρος στα κανάλια».

Με απλά λόγια; Αντί να αγοράζουμε δύο κιλά τομάτες και να πετάμε τις μισές, πλέον αγοράζουμε όσες χρειαζόμαστε…

Όταν έδεναν τα σκυλιά με λουκάνικα…

Μια ατάκα του πολύπειρου Βασίλη Ράπανου, προέδρου της Alpha Bank και της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, στο συνέδριο του Εconomist Impact, για τα τραπεζικά δάνεια, είναι αυτό που αντικατοπτρίζει τι έγινε τα προηγούμενα χρόνια στην Ελλάδα. Όπως είπε ο κ. Ράπανος, «οι διοικήσεις (σ.σ. των τραπεζών) έχουμε ιερό καθήκον να διαχειριζόμαστε τις αποταμιεύσεις των πολιτών με σύνεση, διαφάνεια και αυστηρή τήρηση όλων των κανόνων που επιβάλλουν οι ρυθμιστικές αρχές. Δεν θα προχωρήσουμε σε ανεύθυνες χορηγήσεις, που θα δημιουργήσουν νέα σειρά κόκκινων δανείων και θα υποσκάψουν την, με πολλές θυσίες, ανάκτηση της αξιοπιστίας του τραπεζικού συστήματος, αλλά και την αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας».

Οπερ σημαίνει ότι στα προ μνημονίων χρόνια, τότε που έδεναν τα σκυλιά με τα λουκάνικα, οι τράπεζες μοίραζαν δάνεια χωρίς ελέγχους. Πολλές φορές με «τρικ» έφταναν να ξεπερνούν το 100% της αξίας ενός ακινήτου, προσέφεραν διακοποδάνεια χωρίς εγγύηση, μοίραζαν πιστωτικές κάρτες χωρίς περιορισμούς, «χάριζαν» επιχειρηματικά δάνεια που ποτέ δεν επιστράφηκαν.

Γι’ αυτό και τα κόκκινα δάνεια είχαν ξεπεράσει κατά πολύ τα 100 δις ευρώ και τώρα «μαζεύονται» κακήν κακώς μέσω των funds.

Όπως είπε ο κ. Ράπανος, στο 8μηνο η τραπεζική χρηματοδότηση έχει φτάσει τα 17 δις, όταν το 2021 έκλεισε με 20,2 δις.

Τραγικά στοιχεία

Τα στοιχεία είναι συγκλονιστικά. Σε έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, τονίζεται ότι την περίοδο 2011-2022 έχασαν τη ζωή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε τροχαίες συγκρούσεις, περισσότερα από 6.000 παιδιά ηλικίας έως 14 ετών. Μιλάμε για πραγματική γενοκτονία καθώς υπολογίζεται ότι 500 παιδιά κάθε χρόνο σκοτώνονται.

Στην Ελλάδα μόνο το 2019, 11 μικρά παιδιά έχασαν τη ζωή τους.

Οι λόγοι των θανάτων πολλοί. Για παράδειγμα, το γεγονός ότι σε πολλές χώρες επικρατεί ασυδοσία με τα όρια ταχύτητας στις περιοχές των σχολείων που θα έπρεπε να είναι 30 χιλιόμετρα την ώρα.

Πολλοί θάνατοι συμβαίνουν μέσα στο αυτοκίνητο λόγω έλλειψης παιδικών καθισμάτων ή επειδή αυτά είναι ακατάλληλα.

Τέλος, πόσο ανόητο είναι το γεγονός ότι σε 16 χώρες της ΕΕ επιτρέπεται στα παιδιά 14 ή 15 ετών να οδηγούν μοτοποδήλατο;

Αυτά είναι προβλήματα που πρέπει να λυθούν άμεσα.

Κόβουμε από παντού ρεύμα

Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ρεπορτάζ έχει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος. Αυτό που αναφέρει ο ot.gr είναι ότι για τρίτο συνεχή μήνα παρατηρείται μείωση στην κατανάλωση ρεύματος, γενικά στη χρήση ηλεκτρικών συσκευών.

Η μείωση είναι της τάξης του 13% και δείχνει τον… αυτοπεριορισμό των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις δαπάνες τους για ενέργεια.

Και είναι μόνον η αρχή, λένε οι ειδικοί μιας κι ο δύσκολος χειμώνας προοιωνίζεται νέο «ψαλίδι» στη χρήση ηλεκτρικών συσκευών, ειδικά των ενεργοβόρων.

Όπως για παράδειγμα η αμφιβόλου ποιότητας ηλεκτρικές σόμπες που καίνε απίστευτες κιλοβατώρες.

Αλλά θα δούμε και τα νοικοκυριά να βγάζουν από το διακόπτη τις συσκευές κι όχι απλά να τις αφήνουν κλειστές. Θα δούμε λιγότερες ώρες χρήσης των αιρ κοντίσιον αλλά και λιγότερο αναμμένο τον θερμοσίφωνα.

Θα δούμε βεβαίως και άλλα πολλά που δεν φανταζόμασταν και που έρχονται επειδή οι δύσκολες ημέρες είναι μπροστά μας.

Ελληνοτουρκική φιλία στη ναυτιλία

Κόντρα στο κλίμα της εμπρηστικής ρητορικής που καλλιεργεί η Άγκυρα κατά της Αθήνας, διεξήχθη στην Κωνσταντινούπολη το πρώτο διεθνές συνέδριο ναυτιλίας, ISTSHIP 22, με τιμώμενη χώρα την Ελλάδα.

Το συνέδριο διοργανώθηκε από την Ένωση Τούρκων Ακτοπλόων και Χειριστών, την Ένωση Τούρκων Εφοπλιστών και τελούσε υπό την αιγίδα του Ναυτικού Επιμελητηρίου Τουρκίας, με μεγάλο αριθμό Ελλήνων συμμετεχόντων, προερχόμενοι από όλες τις δραστηριότητες της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του ISTSHIP 22 τονίστηκε ο ρόλος της χώρας μας στην παγκόσμια ναυτιλία.

Στην ομιλία του ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), Χαράλαμπος Σημαντώνης, ανέφερε χαρακτηριστικά πως Ελλάδα και Τουρκία συνεργάζονται στο διεθνές εμπόριο και στη ναυτιλία.

«Οι χώρες μας παραδοσιακά συνεργάζονται στο διεθνές εμπόριο, πλέοντας μαζί στη Μεσόγειο Θάλασσα, δεσμευμένες από ισχυρούς δεσμούς σε όλη την ιστορία. Πρέπει να ενισχύσουμε αυτά τα όρια που υπάρχουν εδώ και αιώνες, προσδοκώντας να επεκτείνουμε τη συνεργασία μας στον ναυτιλιακό τομέα και το εμπόριο», τόνισε δίνοντας το στίγμα για την ανάγκη προώθησης της συνεργασίας των δύο γειτόνων, μακριά από τις εθνικιστικές κορώνες της τουρκική ηγεσίας.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories