Την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση ενός πολύ σημαντικού έργου ενεργειακής διασύνδεσης εξέφρασε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την άφιξή του στην τελετή για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).

Παράλληλα, αναφέρθηκε στις επενδύσεις που έχουν γίνει συνολικά στην Αλεξανδρούπολη και αναδεικνύουν την πόλη ως μία νέα εναλλακτική πηγή εισόδου ενέργειας. Επιπλέον, ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο ζήτημα του πλαφόν στο φυσικό αέριο ενώ τόνισε ότι είναι αδιανόητο να «μην υπάρχει ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και να υπάρχουν χώρες οι οποίες ακολουθούν μία αυτόνομη πολιτική στήριξης των δικών τους κοινωνιών».

Διαβάστε ακόμα: Ο αγωγός «Δαυίδ» απέναντι στον «Γολιάθ» – Gazprom

Ακολουθεί ολόκληρη η δήλωση που έκανε ο Πρωθυπουργός προσερχόμενος στην εκδήλωση:

«Θέλω να εκφράσω τη μεγάλη μου ικανοποίηση για το γεγονός ότι ένα πολύ σημαντικό έργο ενεργειακής διασύνδεσης έχει πια και επίσημα ολοκληρωθεί. Ο αγωγός IGB, ο οποίος συνδέει τα συστήματα φυσικού αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας θα δώσει τη δυνατότητα στη Βουλγαρία να διευρύνει τις πηγές τροφοδοσίας σε φυσικό αέριο, αλλά ταυτόχρονα ενισχύει και τη θέση της Ελλάδος ως ενός σημαντικού γεωστρατηγικού, γεωπολιτικού παίκτη στον ευρύτερο περιφερειακό χάρτη ενέργειας.

Οι επενδύσεις που η Ελλάδα κάνει συνολικά στην Αλεξανδρούπολη αναδεικνύουν την πόλη αυτή ως μία νέα εναλλακτική πηγή εισόδου ενέργειας -σε πρώτη φάση υγροποιημένου φυσικού αερίου- για να καλύψουμε όχι μόνο τις ανάγκες της Ελλάδος, τις ανάγκες των Βαλκανίων, γιατί όχι και τις ανάγκες της κεντρικής Ευρώπης.

Σε μία εποχή που η Ρωσία χρησιμοποιεί το φυσικό αέριο ως όπλο, απαιτείται περισσότερη συνεργασία μεταξύ των χωρών έτσι ώστε να απενεργοποιήσουμε αυτή την ξεκάθαρη απόπειρα απειλής, η οποία στρέφεται τελικά κατά όλων των ευρωπαίων πολιτών. Απαιτείται, όμως, ακόμα περισσότερη ευρωπαϊκή συνεργασία, αντίστοιχη με αυτή που έχουν επιδείξει τα κράτη της Βαλκανικής.

Έχουμε συζητήσει εδώ και πάρα πολλούς μήνες για το ζήτημα του πλαφόν στο φυσικό αέριο. Η συζήτηση αυτή έχει ωριμάσει, 15 χώρες έχουν στηρίξει αυτή την πρωτοβουλία και πιστεύω ότι έχει έρθει η ώρα πια και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κινηθεί πιο γρήγορα, να καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις ώστε να μπορούμε πια -το αργότερο στην τακτική Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες- να πάρουμε οριστικές αποφάσεις.

Είναι αδιανόητο αυτή τη στιγμή να μην υπάρχει ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και να υπάρχουν χώρες οι οποίες ακολουθούν μία αυτόνομη πολιτική στήριξης των δικών τους κοινωνιών, μόνο και μόνο επειδή έχουν την οικονομική και δημοσιονομική δυνατότητα να το πράττουν. Η Ευρώπη πρέπει να αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να επιδείξει την απαραίτητη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη όταν βρίσκεται αντιμέτωπη με μία υπαρξιακή οικονομική κρίση».

Ένας Δαυίδ απέναντι στο Γολιάθ, δηλαδή την Gazprom

Ο IGB, αν και φαινομενικά μικρός σε έκταση 182 χλμ. και χωρητικότητα – αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κυβικά μέτρα και με αναβάθμιση μπορεί να φτάσει τα 5 δισ. κυβικά μέτρα – εντούτοις μπορεί να βοηθήσει στον περιορισμό της εξάρτησης των χωρών της βαλκανικής από το ρωσικό αέριο. Ο IGB ξεκινά από την Κομοτηνή και καταλήγει στη Στάρα Ζαγκόρα. Στην ελληνική ακριτική πόλη συνδέεται με τον αγωγό TAP. Θα μεταφέρει ποσότητες αζέρικου αερίου προς την αγορά της Βουλγαρίας, η οποία παραμένει εδώ και μήνες αποκομμένη από τη Gazprom. Καλύπτει τις ανάγκες της μέσω του Εθνικού μας Συστήματος Φυσικού Αερίου (Σιδηρόκαστρο) με υγροποιημένο αέριο (LNG) που φτάνει στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.

Ο IGB, θα διαφοροποιήσει τις πηγές εφοδιασμού της Βουλγαρίας, ενώ ταυτόχρονα θα αποσυμφορήσει και το ΕΣΦΑ δίνοντας τη δυνατότητα της μεταφοράς περισσότερων ποσοτήτων αερίου και σε άλλες χώρες της βαλκανικής.

Ο αγωγός ανήκει στην κοινοπραξία ICGB που έχει συστηθεί από την κρατική εταιρεία αερίου BEH και την IGI Poseidon (ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και Edison). Η σύνδεση του με τα δίκτυα των γειτονικών χωρών της Βουλγαρίας είναι ικανή να παρέχει εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Ο ρόλος των FSRUs

Η ισχύς του IGB δυναμώνει περισσότερο με την ολοκλήρωση της κατασκευής του FSRU της Αλεξανδρούπολης περί τα τέλη του 2023 με αρχές του 2024.

Σε συνδυασμό και με τον υπάρχοντα αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (σημείο εισόδου και εξόδου το Σιδηρόκαστρο) θα διπλασιάσει τις ποσότητες αερίου σε σχεδόν 10 δις. κυβικά μέτρα που θα περνάνε στις χώρες των Βαλκανίων. Η Gastrade που τρέχει το project, έχει πάρει άδεια και για δεύτερο FSRU, με την ονομασία «Θράκη», το οποίο όταν ετοιμαστεί εντός του 2024 θα είναι σε θέση να πολλαπλασιάσει τις ποσότητες αερίου προς τις χώρες της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Β. Μακεδονίας ακόμη και της Μολδαβίας και Ουκρανίας. Τα δίκτυα των χωρών αυτών με τη διασύνδεση τους θα μεταφέρουν ποσότητες LNG, οι οποίες θα φτάνουν με δεξαμενόπλοια στις πλωτές υποδομές αποθήκευσης LNG. Σταδιακά μέχρι το 2025 θα προστεθούν και τα δύο άλλα FSRUs της Motor Oil στην Κόρινθο και της Elpedison ανοιχτά του Θερμαϊκού της Θεσσαλονίκης.

Οι προαναφερόμενες χώρες καταναλώνουν ετησίως 11 δις. κυβικά μέτρα ρωσικού αερίου. Τα FSRUs, ο IGB, ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας και το ΕΣΦΑ μπορούν να δώσουν 22,5 δις. κυβικά μέτρα ετησίως και όχι απλά να υποκαταστήσουν το αέριο της Gazprom αλλά να το υπερκαλύψουν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια