Με θετικά σχόλια υποδέχθηκε η ναυτιλία και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών την ψηφοφορία χθες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που υιοθετεί τον κανονισμό FuelEU Maritime που προωθεί την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία, στο πλαίσιο της πολιτικής απανθρακοποίησης του κλάδου.

Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα τεθεί υπόψη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου πριν καταστεί επίσημη πολιτική της ΕΕ.

Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα υποδέχθηκε θερμά το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τον Κανονισμό FuelEU Maritime, με τον οποίο εισάγονται προδιαγραφές σχετικά με την ένταση άνθρακα των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία, αναφέρει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών  (ΕΕΕ) με ανάρτηση της στα κοινωνικά δίκτυα.

Κοινή ευθύνη

Η θέση, προσθέτει η ΕΕΕ,  του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αντανακλά τη βασική αρχή της κοινής ευθύνης μεταξύ προμηθευτών καυσίμων και διαχειριστών πλοίων για τη χρήση συμμορφούμενων με τη νομοθεσία καυσίμων. Ιδιαίτερα σημαντική είναι επίσης η αναγνώριση, για μια ακόμα φορά από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και της ανάγκης δημιουργίας ενός ειδικού Ταμείου για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα (Ocean Fund).

Επίσης και η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης (Ecsa) χαιρετίζει  την υιοθέτηση της θέσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφορικά με τον κανονισμό FuelEU Maritime ενόψει και των διαπραγματεύσεων με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Διαβάστε επίσης: Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναγνωρίζει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει»

Η ECSA υπενθυμίζει ακόμη ότι απαιτούνται και άλλα βήματα για τη διευκόλυνση της ενεργειακής μετάβασης και της απανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η ενθάρρυνση της παραγωγής και χρήσης καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι ένα βασικό βήμα προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, τονίζεται.

Πώς θα επιτευχθεί ο στόχος

Για την επίτευξη αυτού του στόχου, χρειάζεται όχι μόνο να ενισχύσουμε τη ζήτηση για καθαρά καύσιμα από τη ναυτιλία, αλλά ταυτόχρονα να αναγνωρίσουμε τις ευθύνες των προμηθευτών καυσίμων να διαθέτουν καθαρά καύσιμα σε επαρκείς ποσότητες, προσθέτει η Ecsa.. Είναι επίσης σημαντικό να διατεθούν χρήματα για τη μείωση του χάσματος τιμών των συμβατικών με τα καθαρά καύσιμα, όπως επίσης για έρευνα και ανάπτυξη (R&D) και καινοτομία, καθώς και για λιμενικές υποδομές, αλλά και εκπαίδευση προσωπικού.. Ως εκ τούτου, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν τη διάθεση των εσόδων από το FuelEU στον ναυτιλιακό τομέα στο πλαίσιο του EU ETS Ocean Fund.

Η ECSA αναγνωρίζει ότι η σημερινή (σ.σ. χθεσινή) ψηφοφορία είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς εισάγει την έννοια της ευθύνης του προμηθευτή όταν υπάρχουν συμβατικές ρυθμίσεις μεταξύ ενός προμηθευτή καυσίμων και μιας ναυτιλιακής εταιρείας. Ωστόσο, πρέπει να γίνουν περισσότερα για να διασφαλιστεί ότι επαρκείς ποσότητες καθαρών καυσίμων θα διατίθενται από τους προμηθευτές καυσίμων στα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα

Η διασφάλιση της πρόσβασης σε οικονομικά προσιτά καθαρά καύσιμα είναι μια σημαντική πρόκληση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλίας. Τα καθαρά καύσιμα βρίσκονται επί του παρόντος στην πιο ακριβή πλευρά του φάσματος και ως εκ τούτου απαιτείται δράση για να γεφυρωθεί το χάσμα τιμών. Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του FuelEU, η διάθεση των εσόδων του ETS και του FuelEU  στον ναυτιλιακό τομέα γίνεται ακόμη πιο ουσιαστική. Αυτή η ρύθμιση  μαζί με τη διασφάλιση ότι οι προμηθευτές καυσίμων είναι υπεύθυνοι για τη διάθεση καθαρών καυσίμων, είναι κρίσιμα σημεία, για να διασφαλιστεί ότι η ναυτιλία μπορεί να επιτύχει τους στόχους της για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτης.

Το Κοινοβούλιο υιοθετεί επίσης μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση όσον αφορά το την τροφοδοσία των πλοίων από τη στεριά, διαγράφοντας τις κυρώσεις στα πλοία όταν η υποδομή δεν είναι διαθέσιμη στο λιμάνι. Η ECSA χαιρετίζει επίσης τη θέσπιση ειδικών όρων για πλοία κατηγορίας πάγου καθώς και για νησιά και τις εξόχως αποκεντρωμένες περιοχές.

Διαβάστε επίσης: Εναλλακτικά καύσιμα και μέτρα «αντίδοτο» στο σύστημα εμπορίας ρύπων

Νέες απαιτήσεις

Η ECSA υποστηρίζει τις νέες απαιτήσεις παρακολούθησης για τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας καθαρών καυσίμων στην αγορά. Η Επιτροπή θα πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς την ποσότητα καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα που διατίθενται σε ναυτιλιακές εταιρείες στην ΕΕ. Εάν η προσφορά αυτών των καυσίμων δεν ανταποκριθεί στη ζήτηση των ναυτιλιακών εταιρειών, η Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει μέτρα για να διασφαλίσει ότι οι προμηθευτές θαλάσσιων καυσίμων στην ΕΕ διαθέτουν επαρκή όγκο εναλλακτικών καυσίμων σε ναυτιλιακές εταιρείες που καταπλέουν σε λιμένες της ΕΕ.

Η ECSA αναγνωρίζει παράλληλα ότι η ψηφοφορία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς υπογραμμίζει την ευθύνη των προμηθευτών καυσίμων. «Η διασφάλιση της πρόσβασης σε οικονομικά προσιτά καθαρά καύσιμα αποτελεί σημαντική πρόκληση για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας», σημειώνει ο κ. Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της ECSA.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green