Με θετικά σχόλια υποδέχθηκε η ναυτιλία και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών την ψηφοφορία χθες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που υιοθετεί τον κανονισμό FuelEU Maritime που προωθεί την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία, στο πλαίσιο της πολιτικής απανθρακοποίησης του κλάδου.
Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα τεθεί υπόψη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου πριν καταστεί επίσημη πολιτική της ΕΕ.
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα υποδέχθηκε θερμά το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τον Κανονισμό FuelEU Maritime, με τον οποίο εισάγονται προδιαγραφές σχετικά με την ένταση άνθρακα των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία, αναφέρει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) με ανάρτηση της στα κοινωνικά δίκτυα.
Κοινή ευθύνη
Η θέση, προσθέτει η ΕΕΕ, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αντανακλά τη βασική αρχή της κοινής ευθύνης μεταξύ προμηθευτών καυσίμων και διαχειριστών πλοίων για τη χρήση συμμορφούμενων με τη νομοθεσία καυσίμων. Ιδιαίτερα σημαντική είναι επίσης η αναγνώριση, για μια ακόμα φορά από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και της ανάγκης δημιουργίας ενός ειδικού Ταμείου για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα (Ocean Fund).
Επίσης και η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης (Ecsa) χαιρετίζει την υιοθέτηση της θέσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφορικά με τον κανονισμό FuelEU Maritime ενόψει και των διαπραγματεύσεων με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Η ECSA υπενθυμίζει ακόμη ότι απαιτούνται και άλλα βήματα για τη διευκόλυνση της ενεργειακής μετάβασης και της απανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η ενθάρρυνση της παραγωγής και χρήσης καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι ένα βασικό βήμα προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, τονίζεται.
Πώς θα επιτευχθεί ο στόχος
Για την επίτευξη αυτού του στόχου, χρειάζεται όχι μόνο να ενισχύσουμε τη ζήτηση για καθαρά καύσιμα από τη ναυτιλία, αλλά ταυτόχρονα να αναγνωρίσουμε τις ευθύνες των προμηθευτών καυσίμων να διαθέτουν καθαρά καύσιμα σε επαρκείς ποσότητες, προσθέτει η Ecsa.. Είναι επίσης σημαντικό να διατεθούν χρήματα για τη μείωση του χάσματος τιμών των συμβατικών με τα καθαρά καύσιμα, όπως επίσης για έρευνα και ανάπτυξη (R&D) και καινοτομία, καθώς και για λιμενικές υποδομές, αλλά και εκπαίδευση προσωπικού.. Ως εκ τούτου, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν τη διάθεση των εσόδων από το FuelEU στον ναυτιλιακό τομέα στο πλαίσιο του EU ETS Ocean Fund.
Η ECSA αναγνωρίζει ότι η σημερινή (σ.σ. χθεσινή) ψηφοφορία είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς εισάγει την έννοια της ευθύνης του προμηθευτή όταν υπάρχουν συμβατικές ρυθμίσεις μεταξύ ενός προμηθευτή καυσίμων και μιας ναυτιλιακής εταιρείας. Ωστόσο, πρέπει να γίνουν περισσότερα για να διασφαλιστεί ότι επαρκείς ποσότητες καθαρών καυσίμων θα διατίθενται από τους προμηθευτές καυσίμων στα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα
Η διασφάλιση της πρόσβασης σε οικονομικά προσιτά καθαρά καύσιμα είναι μια σημαντική πρόκληση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλίας. Τα καθαρά καύσιμα βρίσκονται επί του παρόντος στην πιο ακριβή πλευρά του φάσματος και ως εκ τούτου απαιτείται δράση για να γεφυρωθεί το χάσμα τιμών. Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του FuelEU, η διάθεση των εσόδων του ETS και του FuelEU στον ναυτιλιακό τομέα γίνεται ακόμη πιο ουσιαστική. Αυτή η ρύθμιση μαζί με τη διασφάλιση ότι οι προμηθευτές καυσίμων είναι υπεύθυνοι για τη διάθεση καθαρών καυσίμων, είναι κρίσιμα σημεία, για να διασφαλιστεί ότι η ναυτιλία μπορεί να επιτύχει τους στόχους της για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτης.
Το Κοινοβούλιο υιοθετεί επίσης μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση όσον αφορά το την τροφοδοσία των πλοίων από τη στεριά, διαγράφοντας τις κυρώσεις στα πλοία όταν η υποδομή δεν είναι διαθέσιμη στο λιμάνι. Η ECSA χαιρετίζει επίσης τη θέσπιση ειδικών όρων για πλοία κατηγορίας πάγου καθώς και για νησιά και τις εξόχως αποκεντρωμένες περιοχές.
Διαβάστε επίσης: Εναλλακτικά καύσιμα και μέτρα «αντίδοτο» στο σύστημα εμπορίας ρύπων
Νέες απαιτήσεις
Η ECSA υποστηρίζει τις νέες απαιτήσεις παρακολούθησης για τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας καθαρών καυσίμων στην αγορά. Η Επιτροπή θα πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς την ποσότητα καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα που διατίθενται σε ναυτιλιακές εταιρείες στην ΕΕ. Εάν η προσφορά αυτών των καυσίμων δεν ανταποκριθεί στη ζήτηση των ναυτιλιακών εταιρειών, η Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει μέτρα για να διασφαλίσει ότι οι προμηθευτές θαλάσσιων καυσίμων στην ΕΕ διαθέτουν επαρκή όγκο εναλλακτικών καυσίμων σε ναυτιλιακές εταιρείες που καταπλέουν σε λιμένες της ΕΕ.
Η ECSA αναγνωρίζει παράλληλα ότι η ψηφοφορία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς υπογραμμίζει την ευθύνη των προμηθευτών καυσίμων. «Η διασφάλιση της πρόσβασης σε οικονομικά προσιτά καθαρά καύσιμα αποτελεί σημαντική πρόκληση για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας», σημειώνει ο κ. Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της ECSA.
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα