Υστερα από μια σχετική αδρανοποίηση της ρωσικής πλευράς, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την απελευθέρωση πολλών περιοχών από τα ουκρανικά στρατεύματα, και πάλι φαίνεται η ρωσική επιθετικότητα να αναβιώνει. Εν τω μεταξύ η Ευρωπαϊκή Ενωση συνεχίζει να επιβάλλει πρόσθετες οικονομικές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας, οι οποίες όμως δυστυχώς έχουν και αρνητικές συνέπειες σε βάρος της ίδιας της ΕΕ.
Χαρακτηριστικά είναι όσα συμβαίνουν στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, όπου η ΕΕ απαγόρευσε στα πλοία των χωρών που την απαρτίζουν να μεταφέρουν ρωσικά εμπορεύματα.
Οπως αναφέρει ο ειδικός στα ναυτιλιακά συνάδελφος Λάμπρος Καραγεώργος στα «ΝΕΑ» της 8/10, «χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα φαίνεται να είναι οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από τη Δύση στη Μόσχα, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι αποτυγχάνουν να ανακόψουν το εξερχόμενο από τη Ρωσία θαλάσσιο εμπόριο.
Το πρωτοφανές μπαράζ απαγορεύσεων που έχει επιβληθεί σε χιλιάδες ρωσικές εταιρείες και ιδιωτικές και εμπορικές συναλλαγές το μόνο που κατάφερε είναι να μειώσει τον αριθμό των πλοίων που εξάγουν αγαθά από τα ρωσικά λιμάνια μόλις κατά 2%, σύμφωνα με τους έγκριτους βρετανικούς Lloyds».
Τι συμβαίνει ακριβώς; Οι απαγορεύσεις στη μεταφορά ρωσικών φορτίων έχουν επιβληθεί από την ΕΕ μόνο εκεί που μπορεί να έχουν ισχύ. Δηλαδή στα πλοία των χωρών που την απαρτίζουν.
Οι Ρώσοι αναζήτησαν πλοία για τις εξαγωγές τους από χώρες εκτός ΕΕ και πολύ εύκολα βρήκαν. Ετσι οι ρωσικές εξαγωγές συνεχίστηκαν σχεδόν ανεπηρέαστες από τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, αφού η συνολική μεταφορική ικανότητα των πλοίων που αναχωρούν από τη Ρωσία μειώθηκε σε ετήσια βάση μόνο κατά 3,5%.
Πάντως το ύψος των εξαγωγών με πλοία επηρεάστηκε κάπως από τη συνεχιζόμενη ανησυχία για την ασφάλεια των πλοίων λόγω της εμπόλεμης ζώνης στη Μαύρη Θάλασσα. Ετσι οι συνεχιζόμενες μεταφορές διεξάγονται κυρίως από μικρότερα πλοία μεγάλης ηλικίας. Ακόμα και για τις επιτρεπόμενες μεταφορές σιτηρών της Ουκρανίας, βάσει της γνωστής συμφωνίας στην οποία πρωτοστάτησε η Τουρκία ως μεσολαβητής μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, οι κορυφαίοι πλοιοκτήτες αποφεύγουν σε μεγάλο βαθμό τις ουκρανικές συμβάσεις για μεταφορές σιτηρών λόγω των κινδύνων που αντιμετωπίζουν ή φοβούνται ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν στον διάπλου της Μαύρης Θάλασσας.
Οπως και οι κυρώσεις που επέβαλε χάριν της Ουκρανίας η ΕΕ στον ενεργειακό τομέα με αποτέλεσμα την εκτόξευση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου σε πρωτοφανή ύψη, έτσι και με την απαγόρευση της μεταφοράς ρωσικών εμπορευμάτων από πλοία των χωρών της ΕΕ εκείνος που κυρίως υπέστη συνέπειες ήταν η ευρωπαϊκή ναυτιλία, αφού οι Ρώσοι βρήκαν εύκολα για τις εξαγωγές τους πλοία από χώρες εκτός ΕΕ και γενικά της Δύσης, καθώς στις κυρώσεις για την Ουκρανία εκτός ΕΕ, ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλίας και Ιαπωνίας δεν μετέχουν όλες σχεδόν οι υπόλοιπες χώρες, δηλαδή περισσότερες από τις μισές στον πλανήτη, μεταξύ των οποίων η Κίνα και η Ινδία.
Οι κυρώσεις αντίθετα πλήττουν τους ευρωπαίους πλοιοκτήτες ανάμεσα στους οποίους κορυφαία θέση έχουν οι Ελληνες και ιδιαίτερα όσοι έχουν τα πλοία τους με ελληνική σημαία. Δεν θα μας εξέπληττε μια τάση εγκατάλειψης του ελληνικού νηολογίου αν διαρκέσει ακόμη πολύ ο ουκρανικός πόλεμος.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ
Latest News
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα
Η Γαλλία σε κρίση και η Ευρώπη σε περιδίνηση
Η πολιτική κρίση στη Γαλλία έρχεται να αναδείξει τα συνολικότερα προβλήματα της ευρωπαϊκής διακυβέρνησης
Και όμως υπάρχει άλλος δρόμος
Με την παρουσία του στο OT Forum ο Αλέξης Τσίπρας έδειξε ότι σε πείσμα μιας διάχυτης ρητορικής δεν υπάρχουν μονόδρομοι
Με τη Γαλλία ή την Ιταλία;
Τα προβλήματα στον περίγυρό μας πολλαπλασιάζονται