Σε κίνδυνο φτώχειας 1 στα 5 νοικοκυριά

Εξαιρετικά στοιχεία μπορεί να βρει κανείς στην έρευνα που παρουσίασε η ΕΛΣΤΑΤ για τις συνθήκες διαβίωσης στην Ελλάδα. Κι ας πάμε στον κίνδυνο φτώχειας όπως αυτός παρουσιάζεται από τα στοιχεία.

Συγκεκριμένα, κίνδυνος φτώχειας μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, απασχολεί το 19.6% του συνόλου. Και αυτό σημαίνει ότι 1 στους 5 από τα άτομα που ζουν σε νοικοκυριά των οποίων το διαθέσιμο εισόδημα είναι χαμηλότερο του κατωφλιού της φτώχειας, δηλαδή το 60% του εθνικού διάμεσου ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος. Παρατηρούμε μια άνοδο από το 2020 που ήταν στο 17,7% και το 2019 που ήταν στο 17,9%./ σε ευρώ το κατώφλι του κινδύνου φτώχειας είναι τα 5.251 ευρώ πέρυσι ενώ το 2020 ήταν 5.269 ευρώ.

Διαβάστε επίσης – Eurostat: Σε κίνδυνο φτώχειας 1 στα 3 παιδιά στην Ελλάδα το 2021

Περισσότεροι που κινδυνεύουν με φτώχεια (25,8%) είναι φυσικά οι έχοντες προσχολική, πρωτοβάθμια εκπαίδευσης και το πρώτο στάδιο της δευτεροβάθμιας. Ακολουθούν σε ποσοστό 23,1% όσοι έχουν σπουδές σε δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μόλις 7,9% όσοι έχουν πάει σε Πανεπιστήμιο.

Διαβάστε επίσης – Το «φάουλ» της Greenpeace, τα πάρτι του νεκροθάφτη, τα Erdoganomics, η μάχη στο χαρτί υγείας και η έκπληξη στο Επικρατείας

Συνολικά, ο πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό πέρυσι έφτασε τα 2,971 εκατ. άτομα, υποχωρώντας από τα 3,044 εκατ. το 2020. Οι περισσότεροι σε κίνδυνο φτώχειας είχαν καταγραφεί το 2013, εν μέσω κρίσης, όπου έφτασαν τα 3,904 εκατ.

Σημαντικό επίσης το σημείο που αναφέρεται στις συνθήκες διαβίωσης των νοικοκυριών. Πέρυσι, 19,8%, δηλαδή ένα στα 5 νοικοκυριά ζούσε σε κατοικίες που αντιμετωπίζουν θόρυβο, 12,3% ζούσε σε σπίτια με διαρροή στη στέγη, υγρασία σε τοίχους και πατώματα, θεμέλια ή σάπιες κάσες στα παράθυρα ή σάπια πατώματα και 5,5% σε σπίτια με σκοτεινά δωμάτια.

Η Ελλάδα αργοσβήνει…

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι γεννήσεις στην Ελλάδα το 2021 ήταν 85.346. Και η αλήθεια είναι ότι άνω – κάτω εκεί κυμαίνονται τα τελευταία 3 χρόνια. Όμως, το 2010 οι γεννήσεις ήταν 114.766 για να ξεκινήσει η κατρακύλα λόγω της οικονομικής κρίσης. Τα ζευγάρια δεν έκαναν παιδιά με αποτέλεσμα το 2011 τα νέα παιδιά να είναι 106.428, το 2012 ήταν 100.371, το 2013 έπεσε στα 94,134 παιδιά ενώ οι λιγότερες γεννήσεις καταγράφηκαν το 2019 με 83.756.

Και το δράμα για την Ελλάδα που αργοσβήνει έρχεται από τον αριθμό των θανάτων. Πέρυσι είχαμε 143.919 θανάτους, σχεδόν 40 χιλιάδες περισσότεροι από τις γεννήσεις. Είναι και ο μεγαλύτερος αριθμός θανάτων λόγω του κοροναϊού.

Όταν όμως, το 2010 οι γεννήσεις ήταν 5 χιλιάδες περισσότερες από τους θανάτους και στη συνέχεια έχουμε πάντα περισσότερους θανάτους, αντιλαμβάνεται κανείς το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα που δημιουργείται.

Η οικονομική κρίση απέτρεψε τα ζευγάρια να κάνουν παιδιά και ήρθε ο κοροναϊός να σκοτώσει χιλιάδες συμπολίτες μας, επιδεινώνοντας τη δραματική στατιστική.

Βουτιά στα ακίνητα

Σε διάστημα ενός μήνα, από τον Σεπτέμβριο έως τον Οκτώβριο, οι τιμές των κατοικιών στη Σουηδία μειώθηκαν κατά 4% τον Οκτώβριο ή 2,3% με βάση εποχικά προσαρμοσμένους όρους, δείχνουν τα στοιχεία της SBAB που παρουσίασε και το Bloomberg. Τον Σεπτέμβριο είχε καταγραφεί επίσης ονομαστική πτώση στις τιμές της τάξης του 2,6%, η οποία ήταν από τις υψηλότερες όλων των εποχών. Αν και υπάρχουν αρκετές διαφορές ανά διαμέρισμα της χώρας, η μεγαλύτερη υποχώρηση τιμών από τα υψηλά του Μαρτίου καταγράφεται για μονοκατοικίες που βρίσκονται στο Γκέτερμποργκ, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Σουηδίας. Εκεί τα εν λόγω ακίνητα έχουν χάσει 19% της αξίας τους από τα υψηλά. Αιτία για τις μεταβολές αυτές είναι ο πολύ υψηλός πληθωρισμός. Μάλιστα, σύμφωνα με έκθεση της Oxford Economics στα τέλη του προηγούμενου μήνα, οι τρεις αυτές χώρες – Καναδάς, Νέα Ζηλανδία και Σουηδία – έχουν πάνω από 50% πιθανότητες να βιώσουν μεγάλη βουτιά στην αγορά κατοικίας μέσα στο επόμενο διάστημα.

Ψυχρολουσία με την επιστρεπτέα προκαταβολή

Τα ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής που έλαβαν την περίοδο της πανδημίας καλούνται να επιστρέψουν τώρα στο κράτος εκατοντάδες επιχειρήσεις, καθώς από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι δεν πληρούσαν τους όρους που προβλέπονταν για την κρατική ενίσχυση. Τα ποσά θα επιστραφούν εφάπαξ και με τόκο ο οποίος «τρέχει» από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επιχειρήσεις ενημερώθηκαν μέσω της πλατφόρμας του myBusinessSupport, πως πρέπει να επιστρέψουν το σύνολο του ποσού. Τα περισσότερα «ραβασάκια» αφορούν επιχειρήσεις που εμφανίζονται να μην έχουν τηρήσει τον όρο της διατήρησης του προσωπικού. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που αφορούν τη μη υποβολή δηλώσεων τη διετία 2019-2020.

Στον «πάγο» τα επιτόκια για οφειλές στην Εφορία

Κόντρα στο ντόμινο της αύξησης των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, το υπουργείο Οικονομικών «πάγωσε» για έναν χρόνο τα επιτόκια με βάση τα οποία υπολογίζονται οι τόκοι που επιβαρύνουν τους φορολογούμενους κάθε φορά που καθυστερούν να πληρώσουν κάποιον φόρο. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα, κατ’ εξαίρεση και για ένα έτος (έως 2 Νοεμβρίου 2023) δεν μεταβάλλει τα επιτόκια που αφορούν τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής φόρου και τους τόκους επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων φόρων.

Ετσι, το επιτόκιο εκπρόθεσμης καταβολής φόρου παραμένει στο 8,76% ετησίως ή 0,73% για κάθε μήνα καθυστέρησης και στο 6% ετησίως ή 0,50% για κάθε μήνα σε περίπτωση επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων φόρων. Στην πάγια ρύθμιση το επιτόκιο ανέρχεται στο 4,37% για όσους εξοφλήσουν την οφειλή σε 12 δόσεις και σε 5,87% για 24 δόσεις. Το επιτόκιο αυτό αναμένεται να επανεξεταστεί το 2023. Στη ρύθμιση των 120 δόσεων το επιτόκιο ανέρχεται στο 3%. Τα χρέη που δημιουργήθηκαν την περίοδο της πανδημίας μπορούσαν να ρυθμιστούν σε έως και 72 δόσεις. Για όσους εξοφλήσουν την οφειλή τους σε 36 δόσεις δεν υπάρχει τόκος, ενώ για περισσότερες δόσεις το επιτόκιο διαμορφώνεται στο 2,5%.

Απεργία στα μέσα μαζικής μεταφοράς

Απεργία την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου έχει εξαγγείλει η ΓΣΕΕ, με τους εργαζόμενους στα ΜΜΜ της Αθήνας να λαμβάνουν τις επόμενες ημέρες αποφάσεις για τη στάση που θα τηρήσουν. Στα λεωφορεία της Αθήνας θα πραγματοποιηθούν στάσεις εργασίας από την έναρξη της κυκλοφορίας ως τις 9.00 και από τις 21.00 ως τη λήξη της κυκλοφορίας σύμφωνα με απόφαση του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ. Κανονικά αναμένεται να πραγματοποιηθούν τα δρομολόγια στις 60 λεωφορειακές γραμμές που έχουν ανατεθεί στα ΚΤΕΛ. Αναμένεται να λάβουν απόφαση για τη στάση που θα τηρήσουν οι εργαζόμενοι στο μετρό. Τέλος το συνδικάτο ΣΑΤΑ αποφάσισε τη συμμετοχή των ταξί στην απεργία στις 9 Νοεμβρίου.

Τα καμπανάκια Στουρνάρα στα «γεράκια» της ΕΚΤ

Εξαιρετικά σημαντική είναι η συνέντευξη που έδωσε στο Politico ο διοικητής της ΤτΕ, Γιάννης Στουρνάρας. Σημαντική τόσο ως προς τα μηνύματα που στέλνει στα «γεράκια» της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για τα επιτόκια, όσο και για την πρόταση που κάνει για την τιμολόγηση του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και την εκτίμηση ότι η Ελλάδα δεν θα μπει σε νέο κύκλο ύφεσης.

Όπως φαίνεται από τη συνέντευξη αυτή τη στιγμή στην ΕΚΤ επικρατούν τα «γεράκια» έναντι των «περιστεριών», με τον κ. Στουρνάρα να είναι στη δεύτερη ομάδα που ζητά ήπια κι όχι επιθετική πολιτική της ΕΚΤ ως προς τα επιτόκια και την προσπάθεια τιθάσευσης του πληθωρισμού.

Ο διοικητής της ΤτΕ λέει ότι η συνεχής και μεγάλη αύξηση των επιτοκίων μπορεί να κάνει ζημιά στην οικονομία της Ευρώπης. Θυμίζουμε ότι είχε αντιταχθεί στην αύξηση κατά 75 μονάδες βάσης και είχε ζητήσει 50 μονάδες.

Ο διοικητής λέει μάλιστα στη συνέντευξη αυτή ότι η οικονομία της ευρωζώνης αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 0,9% το 2023. Ακόμη χειρότερα, η προβλεπόμενη αυτή συρρίκνωση θα σημειωθεί στην ευρωζώνη χωρίς να έχει υλοποιηθεί η βασική παραδοχή των προβολών, ότι δηλαδή η Ρωσία διακόπτει όλες τις προμήθειες φυσικού αερίου, ανέφερε ο κ. Στουρνάρας. Και «αν συνεχιστεί ο πόλεμος, δεν βλέπω πώς θα μπορούσε να ανακάμψει η οικονομία.» Υπό τις παρούσες συνθήκες, «η νομισματική πολιτική από μόνη της δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα τρέχοντα επίπεδα πληθωρισμού», υποστήριξε ο κ. Στουρνάρας

Καμπάνες, όχι καμπανάκια είναι αυτά που λέει…

Νέο τρόπο τιμολόγησης του ρεύματος, προτείνει ο διοικητής της ΤτΕ

Για την τιμή του ρεύματος ο κ. Στουρνάρας προτείνει το εξής: «Απαιτούνται εντονότερες προσπάθειες για την εφαρμογή ενός νέου συστήματος τιμολόγησης του ηλεκτρικού ρεύματος. Η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος σήμερα συνδέεται με τις τιμές του φυσικού αερίου. «Γιατί πρέπει να εμμένουμε σε αυτό το μοντέλο όταν η Ρωσία εργαλειοποιεί τις τιμές του αερίου;» αναρωτήθηκε.

Αντίθετα, η Ευρώπη θα μπορούσε να τιμολογεί το ηλεκτρικό ρεύμα με βάση τη μέση τιμή όλων των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στην ηλεκτροπαραγωγή. Η προσέγγιση αυτή θα μείωνε τις τιμές της ενέργειας και το συνολικό επίπεδο του πληθωρισμού. «Δεν θα ήμαστε αναγκασμένοι να αυστηροποιήσουμε τη νομισματική πολιτική σε τέτοιο βαθμό προκειμένου να επηρεάσουμε τις προσδοκίες και το μεσοπρόθεσμο πληθωρισμό», ανέφερε και ζήτησε επίσπευση της διαδικασίας αυτής.

Πώς θα κινηθεί η ελληνική οικονομία

Οσο για την ελληνική οικονομία, εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος ότι η χώρα θα επηρεαστεί σε μικρότερο βαθμό από το αντιστάθμισμα μεταξύ ανάπτυξης και πληθωρισμού, καθώς οι οικονομικές προοπτικές παραμένουν θετικές. «Η Τράπεζα της Ελλάδος πίστευε ότι θα έχουμε ανάπτυξη 3,2% φέτος, αλλά τώρα το αναθεωρούμε σε 6%, λόγω των πολύ υψηλότερων εισπράξεων από τον τουρισμό» είπε και πρόσθεσε ότι, όπως φαίνεται, οι καταναλωτές ξόδεψαν επιθετικά όλες τις αποταμιεύσεις που είχαν συσσωρεύσει στη διάρκεια της πανδημίας.

Το άλλοτε «προβληματικό παιδί» της Ευρώπης αναμένεται να ξεπεράσει την υπόλοιπη περιοχή τα ερχόμενα χρόνια. «Αν λάβουμε υπόψη τους ρυθμούς ανόδου του ΑΕΠ για το 2021 και το 2022, δεν είναι απίθανο να έχουμε μέσο ρυθμό ανάπτυξης 3% στη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας [της ΕΕ]».

Τα δυσμενή σενάρια για την ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τα οποία η ευρωζώνη θα εισέλθει σε βαθιά ύφεση, δεν προβλέπουν ύφεση για την Ελλάδα.

Επιτέλους στη Βουλή το Θριάσιο

Κοντέψαμε να πούμε… κάλαντα ή να πέσουν τα πρώτα χιόνια για να έρθει επιτέλους στη Βουλή η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή και διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο. Λίγες ημέρες πριν η στήλη σας έλεγε για τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνταν για μια έτοιμη και συμφωνημένη σύμβαση και μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ.

Κάποιοι ίσως μας διάβασαν και κατάλαβαν ότι πρόκειται περί ανοησίας να μην προχωράς ένα τόσο σημαντικό για την οικονομία έργο. 210 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων χώρων θα φτιαχτούν, 250 χιλιάδες παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα, 120 θέσεις για φορτηγά σε μια έκταση 588 στρεμμάτων.

Η σύμβαση πάει μεθαύριο για συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και σύντομα θα ψηφιστεί ώστε ΘΕΚ Α.Ε. (ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και Goldair) να ξεκινήσει το έργο.

Κάλλιο αργά παρά ποτέ δηλαδή…

Το Βατερλώ των «γαλάζιων» του ΕΦΚΑ

Τι μαθαίνουμε; Και γιατί δε βγήκε καμιά ανακοίνωση επίσημη; Εγιναν εκλογές στα συνδικαλιστικά όργανα του ΕΦΚΑ και μαθαίνουμε ότι η παράταξη που πρόσκειται στη ΝΔ, όχι απλά κατέρρευσε αλλά έπαθε τέτοια ήττα που το «Βατερλώ» είναι μικρό μπροστά σ’ αυτά που συνέβησαν.

Αντίθετα, θρίαμβος για την παράταξη που πρόσκειται στον ΣΥΡΙΖΑ και η διαφορά λένε ότι είναι χαώδης. Οι πηγές μας λένε ότι από προχθές οι διοικούντες τον ΕΦΚΑ μόνο μαύρες πλερέζες δε φόρεσαν. Ηταν σε μαύρο χάλι με το αναπάντεχο αποτέλεσμα.

Γιατί άραγε να έγινε αυτό; Μήπως γιατί οι εργαζόμενοι τιμώρησαν εκείνους που κάνουν σόου στις πλάτες τους; Ποιος ξέρει.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories