Φορτηγά που μεταφέρουν φορτία με Coca Cola περνούν τακτικά τα σύνορα προς τη Ρωσία, οι τουρίστες επιστρέφουν από το εξωτερικό φορτωμένοι με τα τελευταία μοντελάκια της Zara και μέσω των τοπικών διαδικτυακών αγορών εξαντλούνται και τα τελευταία αποθέματα επίπλων της IKEA. Οι δυτικές μάρκες μπορεί να έχουν εγκαταλείψει τη χώρα, αλλά τα προϊόντα τους όχι.

Παρά το γεγονός ότι πλείστες ευρωπαϊκές, αμερικανικές και ιαπωνικές εταιρείες έχουν αποχωρήσει από τη Ρωσία λόγω της στρατιωτικής εισβολής της στην Ουκρανία, ο αντίκτυπος στους Ρώσους καταναλωτές είναι ελάχιστος, αν και οι χρόνοι παράδοσης μπορεί να είναι μεγαλύτεροι και ορισμένα αγαθά πιο ακριβά.

Σι Τζινπινγκ: Προβλέπει «νέα ρεκόρ» στο εμπόριο μεταξύ Ρωσίας – Κίνας

Η κύρια αλλαγή αφορά στις διαδρομές των εφοδιαστικών αλυσίδων, αλλά τα προϊόντα παραμένουν διαθέσιμα τόσο στο διαδίκτυο όσο και στα καταστήματα. Οι αγοραστές πρέπει απλώς να ξέρουν πού να ψάξουν για να βρουν και να αγοράσου αυτό που θέλουν.

Είναι σημαντικό ότι η συντριπτική πλειονότητα των εν λόγω αγαθών δεν υπόκεινται σε κυρώσεις και αυτές οι διασυνοριακές ροές είναι νόμιμες. Και η Μόσχα είναι στην ευχάριστη θέση να επιτρέπει αυτές τις εμπορευματικές συναλλαγές, όποια διαδρομή κι αν ακολουθήσουν.

Η συνεχής διαθεσιμότητα των εμπορικών σημάτων δείχνει την πρόκληση που αντιμετωπίζουν αλλά και τις επιτυχίες που σημειώνουν οι εταιρείες όταν για κάποιον λόγο αποφασίσουν ή εξαναγκαστούν σε έξοδο από μια αγορά.

Zara στο Μινσκ

Ο ιδιοκτήτης της Zara, Inditex, έκλεισε συνολικά 502 καταστήματα στη ρωσική επικράτεια, αφότου η Μόσχα εισέβαλε στην Ουκρανία και στη συνέχεια τα πούλησε στον όμιλο Daher, με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Τα καταστήματα αυτά επιβιώνουν μέσω εισαγωγών μικρής κλίμακας ενώ τα κρατούν όρθια και οι διαδικτυακοί πωλητές τους, όπως έδειξε μια ανασκόπηση του Reuters σε έξι μεγάλες διαδικτυακές αγορές.

Ενώ οι περισσότερες δυτικές μάρκες που έχουν σταματήσει τις ρωσικές δραστηριότητες έχουν επίσης αποσυρθεί από τη Λευκορωσία – πιστός σύμμαχος της Μόσχας – η Inditex δεν το έχει κάνει.

Αρκετοί Ρώσοι πολίτες, όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Reuters, αγοράζουν επίσης ρούχα στο Παρίσι και το Ντουμπάι ή χρησιμοποιούν διάφορα δίκτυα διαδικτυακών πωλήσεων.

Υπάρχουν σελίδες στο Instagram και το Telegram, υπάρχουν και αρκετές Ρωσίδες που μετακόμισαν για να ζήσουν στην Ευρώπη ή στην Κωνσταντινούπολη ή στο Ντουμπάι, όπου μαζεύουν παραγγελίες με το αζημίωτο, δηλαδή με 15%-30% ως προμήθεια, μετά τις παραδίδουν στη Ρωσία και ο παραλήπτης πληρώνει αντικαταβολή.

Το ισχυρό ρούβλι του περασμένου έτους και η αδύναμη τουρκική λίρα βοήθησαν ιδιαίτερα τους Ρώσους καταναλωτές να εκμεταλλευτούν την συγκυρία.

Η δυναμική του νομίσματος ευθύνεται εν μέρει για την επταπλάσια αύξηση των παραδόσεων από την Τουρκία στο CDEK Forward, μια υπηρεσία παράδοσης από ξένους ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου, δήλωσε στο Reuters η διευθύντρια μάρκετινγκ Ντινάρα Ισμαήλοβα.

«Μόλις οι μάρκες είπαν ότι φεύγουν από τη Ρωσία, άρχισε κάποιο είδος πανικού και ο αριθμός των παραγγελιών αυξήθηκε απότομα», είπε η Ισμαήλοβα.

Όσον αφορά τις μικρές, ιδιωτικές παραδόσεις, ο τζίρος της CDEK Forward διπλασιάστηκε σε χρηματικούς όρους πέρυσι, με το 80% αυτού να προέρχεται από ρούχα, ενώ ο τζίρος των αγαθών τριπλασιάστηκε.

«Είναι συγκρίσιμο με το πηγαίνετε προσωπικά σε ένα κατάστημα Zara στη Νέα Υόρκη, να αγοράζατε κάτι εκεί και να το στέλνατε στους φίλους σας στη Μόσχα», εξήγησε η Ισμαήλοβα.

Διαδικτυακές αγορές

Καθώς οι αλυσίδες εφοδιασμού κατέρρευσαν, η Ρωσία νομιμοποίησε τις λεγόμενες παράλληλες εισαγωγές, επιτρέποντας στους λιανοπωλητές να φέρνουν προϊόντα από το εξωτερικό χωρίς την άδεια του κατόχου του εμπορικού σήματος.

Οι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου πωλούν ένα ευρύ φάσμα εισαγόμενων αγαθών και οι πωλητές συχνά διαφημίζουν ότι φέρνουν προϊόντα από το εξωτερικό.

Η Wildberries, ηγέτης της αγοράς, πουλά παλιό απόθεμα από μάρκες Inditex και έχει σχεδόν 17.000 προϊόντα Zara στον κατάλογό της. Πηγή κοντά στην Inditex είπε ότι πρόκειται για αποθέματα εκκαθάρισης που βρίσκονταν στη Ρωσία όταν ανέστειλε τις δραστηριότητές της εκεί.

Ένα πανταχού παρόν δυτικό προϊόν που διαθέτει τόσο η Wildberries όσο και ανταγωνιστές της όπως η Ozon και η Yandex Market, είναι η Coca-Cola, η οποία συχνά διαφημίζεται ως εισαγόμενη, ώστε οι αγοραστές να γνωρίζουν ότι είναι το αυθεντικό προϊόν και όχι κάποια απομίμηση.

Ενώ η Coca-Cola Co σταμάτησε να παράγει και να πουλά ποτά στη Ρωσία πέρυσι, άλλες εταιρείες εισάγουν τα προϊόντα της, με ετικέτες σε κουτιά και μπουκάλια που δείχνουν ότι έχουν φτάσει από την Ευρώπη, το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν και την Κίνα.

Μια ιδιορρυθμία αυτής της κατάστασης είναι ότι οι τιμές ποικίλλουν. Σε ένα σούπερ μάρκετ της Μόσχας, πωλούνταν τρία κουτιά Coca-Cola σε τρεις διαφορετικές τιμές, εισαγόμενα από τη Δανία, την Πολωνία και τη Βρετανία αντίστοιχα.

Η Coca Cola είναι διαθέσιμη από ακόμη περισσότερες χώρες τώρα αλλά τελικά το «μάρμαρο» αυτών των ακριβών και πολυδαίδαλων εισαγωγών το πληρώνει ο καταναλωτής.

«Φιλικές» εισαγωγές

Καθώς αναπτύσσονται νέες διαδρομές το αυξημένο κόστος του logistics και της υλικοτεχνικής υποστήριξης θα μειωθεί, και παρόλο που το εμπόριο παραμένει σχετικά αναποτελεσματικό, αυτές οι νέες σχέσεις ήρθαν για να μείνουν, δήλωσε ο Ραμ Μπεν Τζιόν, Διευθύνων Σύμβουλος της ψηφιακής πλατφόρμας ελέγχου Publican.

«Οι μηχανισμοί παράλληλης εισαγωγής έχουν ενοποιηθεί και επεκταθεί, πράγμα που σημαίνει ότι σχεδόν όλα τα προϊόντα είναι προσβάσιμα και θα είναι ακόμα στο μέλλον», είπε ο Μπεν Τζιόν, δείχνοντας τις ουρές φορτηγών στα σύνορα και τις νέες οντότητες που αναδύονται σε κοντινή πολιτεία και πρόσθεσε:
«Η Coca Cola μπορεί εύκολα να παρατηρήσει την «έκταση της ζήτησης» από χώρες που γειτνιάζουν με τη Ρωσία, από όπου προέρχονται οι περισσότερες παράλληλες εισαγωγές».

Οι «φιλικές» χώρες που δεν επιβάλλουν κυρώσεις έχουν αυξήσει τις εξαγωγές στη Ρωσία, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία των εμπορικών συναλλαγών τους. Να σημειωθεί ότι η ίδια η Ρωσία έχει σταματήσει να δημοσιεύει τέτοια στοιχεία.

Το εμπόριο Κίνας-Ρωσίας έφτασε το ρεκόρ των 1,28 τρισεκατομμυρίων γιουάν (186 δισεκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, ενώ οι εξαγωγές της Τουρκίας στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 61,8%, στα 9,34 δισεκατομμύρια δολάρια και του Καζακστάν αυξήθηκαν κατά 25,1%, στα 8,78 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ωστόσο, οι άτυπες διαδρομές ανεφοδιασμού θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην είσοδο περισσότερων προϊόντων κακής ποιότητας στη Ρωσία, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές χάνουν την εποπτεία, επισήμανε ο Μπεν Τζιον.

Απομιμήσεις

Ορισμένες μάρκες αντιμετωπίζουν χρόνιο πρόβλημα με τις απομιμήσεις και τις μη εξουσιοδοτημένες εισαγωγές. Εν τω μεταξύ, οι Ρώσοι αντίπαλοι της Coca-Cola αύξησαν την ικανότητα εμφιάλωσης και κυκλοφόρησαν νέα ποτά Cola.

Ο σουηδικός κολοσσός επίπλων IKEA πούλησε το απόθεμά του στην Yandex Market, το τμήμα ηλεκτρονικού εμπορίου του τεχνολογικού γίγαντα Yandex, όταν έφυγε από τη Ρωσία. Ο ιδιοκτήτης της επωνυμίας IKEA, Inter IKEA Group, ανακοίνωσε ότι πούλησε το υπόλοιπο απόθεμα για άγνωστο ποσό στη Yandex καθώς μείωσε την κλίμακα του IKEA Retail Russia.

Η Yandex Market από τη μεριά της έχει δηλώσει ότι, έχει φέρει τους προμηθευτές που πουλούσαν προηγουμένως αγαθά μέσω καταστημάτων IKEA, σε άμεση επαφή με τους πελάτες.

Αλλά οι πρώην προμηθευτές είναι επίσης έτοιμοι να πουλήσουν ελαφρώς τροποποιημένα είδη IKEA με διαφορετικά ονόματα. Κάποιος από αυτούς τους προμηθευτές ήδη διαφημίζει ένα σετ κλινοσκεπασμάτων που το ονομάζει ARUA (ανάλογο με το BERGPALM της ΙΚΕΑ).

Αν και ανοίγονται νέες ευκαιρίες για τις ρωσικές εταιρείες, η προσήλωση στις δυτικές μάρκες μπορεί να εμποδίσει τις προσπάθειες για την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή