Μισθωτοί και συνταξιούχοι παρακολουθούν στενά τις αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων. Ακόμη και αυτοί που περιγράφουν τους εαυτούς τους ως μεσαία τάξη έχουν περιορίσει την κατανάλωση στα απολύτως απαραίτητα, κόβωντας δαπάνες από παντού (εστίαση, ένδυση, διασκέδαση). Μέχρι και οι αυθόρμητες βόλτες στην αγορά για… shopping therapy αποτελούν παρελθόν ενώ για αποταμίευση ούτε λόγος.
Πρόκειται σύμφωνα με τους Financial Time για τις νέες καταναλωτικές τάσεις που αναπτύσσονται στο Ηνωμένο Βασίλειο ως «απάντηση» στην ακρίβεια που κατακλύζει τα ράφια των καταστημάτων. Αλλά και την πίεση που υφίσταται το διαθέσιμο εισόδημα από την εκτόξευση του κόστους εξυπηρέτησης των δανείων και των κάθε είδους λογαριασμών (κυρίως της ενέργειας).
Παρόμοια κατάσταση επικρατεί και στην Ελλάδα, όπως εξηγούν παράγοντες του ελληνικού λιανεμπορίου, επισημαίνοντας πως οι καταναλωτές αναμένεται να κόψουν περαιτέρω τις δαπάνες τους. Υπογραμμίζουν δε πως η περίπτωση της Μ. Βρετανίας και τα μέτρα που λαμβάνουν τα νοικοκυριά εκεί, μας αφορά άμεσα, λέγοντας χαρακτηριστικά πως μπορεί να υπάρχουν σημαντικές διαφορές, ωστόσο δίνουν μια γεύσηαποτελούν… «σκηνές από τα προσεχώς».
Αλλά ας δούμε σταχυολογώντας το δημοσίευμα των Financial Times, τα μέτρα που επιστρατεύουν οι Βρετανοί για να ανταπεξέλθουν εν μέσω πληθωριστικής κρίσης.
- Επιλέγουν φθηνότερα προϊόντα. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Διανομής Παντοπωλείων, αυξήθηκε στο 40% το ποσοστό των πιο εύπορων νοικοκυριών στρέφεται πλέον σε πιο οικονομικές λύσεις έναντι 28% περίπου ένα χρόνο πριν. Επιπλέον, «κυνηγούν» με περισσότερη ένταση τα κουπόνια και τις εκπτώσεις.
- Περιορίζουν τις δαπάνες για φαγητό εκτός σπιτιού. Σύμφωνα με στοιχεία της Barclaycard, οι δαπάνες στα εστιατόρια έχουν μειωθεί σημαντικά τους τελευταίους πέντε μήνες. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι αυξήθηκε η ζήτηση για τις premium σειρές έτοιμων γευμάτων.
- «Μαχαίρι» στο delivery φαγητού: Έρευνα διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές παραγγέλνουν πλέον λιγότερα γεύματα σε πακέτο και μαγείρευαν περισσότερο στην κουζίνα του σπιτιού τους.
- Γυρνούν την πλάτη στις ακριβές μάρκες. Η εταιρεία DFS που πουλά καναπέδες ανέφερε σημαντική πτώση της ζήτησης τον προηγούμενο μήνα ενώ ο επικεφαλής της εταιρείας ανταλλακτικών Halfords είπε ότι οι πελάτες ξόδευαν περισσότερο χρόνο «σκεπτόμενοι προσεκτικά τις μεγάλες δαπάνες τους».
Το ερώτημα που απασχολεί την αγορά είναι εάν οι παραπάνω αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, συνιστούν μια προσωρινή «απάντηση» στην ακρίβεια ή θα αποκτήσει πιο μόνιμα χαρακτηριστικά.
Πώς «απαντά» το λιανεμπόριο
Οι εταιρείες πάντως δεν φαίνονται διατεθειμένες να το βάλουν κάτω. Ακόμη και μέσα στους… χαλεπούς καιρούς του υψηλού πληθωρισμού, προσπαθούν να σκαρφιστούν τρόπους για να διατηρήσουν ζωνταντό το αγοραστικό ενδιαφέρον, κυρίως της λεγόμενης μεσαίας τάξης που κινεί την μηχανή του εμπορίου.
Ειδικότερα, το λιανεμπόριο στην Βρετανία έχει αναπτύξει διάφορες τακτικές στις οποίς περιλαμβάνονται τα ενισχυμένα προγράμματα επιβράβευσης και μεγαλύτερες εκπτώσεις. Για παράδειγμα, το διαδικτυακό σούπερ μάρκετ Ocado έχει βελτιώσει τις προσπάθειες μάρκετινγκ για να διατηρήσει τους υπάρχοντες αγοραστές και να προσελκύσει νέους.
Βέβαια δεν είναι όλα ρόδινα και απλά. Ο διευθύνων σύμβουλος της Ocado, Τιμ Στάινερ εξέφρασε τον προβληματισμό του, λέγοντας πως οι προσφορές έχουν πρόσκαιρα οφέλη. «Οι μεγάλες εκπτώσεις», όπως είπε, μπορεί να φέρουν χιλιάδες πελάτες ωστόσο μόλις τελειώσουν αυτοί φεύγουν. «Το πρόβλημα είναι ότι οι πελάτες δεν συνεχίζουν μαζί σου και μετά», πρόσθεσε.
Σε κάθε περίπτωση, αναλυτές και στελέχη της αγοράς προτρέπουν στις εταιρείες επώνυμων προϊόντων να συνεχίσουν να καινοτομών, παρότι οι καταναλωτές σήμερα στρέφονται σε φθηνότερες λύσεις. Και αυτό γιατί μόλις τελείωσει η κρίση και επιστρέψει η κανονικότητα, οι καταναλωτές θα θέλουν να αγοράσουν νέα προϊόντα και να δοκιμάσουν νέα πράγματα».
Latest News
Στο 3% ο πληθωρισμός στη Νορβηγία, «έσπασε» το ετήσιο σερί επιβράδυνσης
Μεγάλη άνοδο - έκπληξη κατέγραψαν στη Νορβηγία τα οικιακά αγαθά, όπως τρόφιμα, έπιπλα, ηλεκτρονικά είδη και προϊόντα οικιακού εξοπλισμού
Απογειώθηκαν τα κέρδη των αεροπορικών - Γιατί είναι «στα κάγκελα» με Boeing - Airbus
Οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο έχουν δει την ανάπτυξή τους να παρεμποδίζεται από προβλήματα στη Boeing και στην Airbus
Οι «χρησμοί» της Schroders για το 2025 - Πού να εστιάσουν οι επενδυτές
Η Schroders έχει μια αισιόδοξη οπτική για το 2025, όμως επισημαίνει πως αυτό μπορεί να αλλάξει λόγω πολιτικών κινδύνων
Φρένο στις εξαγωγές, ψαλίδι στις εισαγωγές στην Κίνα ενόψει δασμών Τραμπ
Απογοητευτικά εμπορικά στοιχεία για την Κίνα που ακολουθούν άλλους δείκτες οι οποίοι δείχνουν αποσπασματική ανάπτυξη τον Νοέμβριο
«Τσίμπησε» ο πληθωρισμός στη Γερμανία τον Νοέμβριο
Η αύξηση των τιμών στις υπηρεσίες επιβάρυνε το σύνολο του πληθωρισμού στη Γερμανία
Κενό εξουσίας στην Ευρώπη «βλέπει» ο Ντράγκι
Ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ αναφέρθηκε στα πολιτικά δεινά που υπάρχουν σε Γαλλία και Γερμανία
Σι Τζινπίνγκ: Ένας εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ δεν θα είχε «νικητή»
Ο Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ότι «η Κίνα είναι έτοιμη να συνεχίσει τον διάλογο με την αμερικανική κυβέρνηση»
Οι εκκαθαριστές της Evergrande πωλούν το ιδιωτικό Airbus του ιδιοκτήτη
Το 2017 ο ιδρυτής της Evergrande βρέθηκε στην κορυφή της λίστας των πλουσίων του Forbes στην Κίνα με συνολική καθαρή περιουσία σχεδόν 43 δισ. δολ.
AllianceBernstein: Μηνύει την Ελβετία για διαγραφή χρέους της Credit Suisse ύψους 17 δισ.
Η αμερικανική διαχειρίστρια περιουσιακών στοιχείων διεκδικεί 225 εκατ. δολάρια για την υπόθεση της Credit Suisse
Η Boeing επανεκκινεί την παραγωγή 737 MAX έναν μήνα μετά τη λήξη της απεργίας
Οι περίπου 4.200 παραγγελίες για το 737 MAX από αεροπορικές εταιρείες αναμένεται ότι θα δώσει σημαντική ώθηση στα έσοδα της εταιρείας