Έστω και οριακή, το λιμάνι του Πειραιά είναι το μοναδικό από τα πέντε μεγαλύτερα της Ευρώπης που κατέγραψε άνοδο το πρώτο εξάμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Τα άλλα τέσσερα λιμάνια κατέγραψαν πτώση στη διακίνηση Containers λόγω κυρίως της μείωσης μέχρι και μηδενισμού του εμπορίου με τη Ρωσία μετά την επιβολή κυρώσεων και της πτώσης των εισαγωγών από την Ασία, σαν αποτέλεσμα της μείωσης της ζήτησης από τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Ο πληθωρισμός και η επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας στην ΕΕ έπαιξε αρνητικό ρόλο στο θαλάσσιο εμπόριο containers.
Ειδικότερα, το λιμάνι του Ρότερνταμ το μεγαλύτερο της Ευρώπης κατέγραψε το πρώτο εξάμηνο του 2023 πτώση της διακίνηση φορτίων σε Teu είναι της τάξης του 8,1% στα 6,7 εκατ. Teu.
ΗΠΑ: Το «φάντασμα» της συμφόρησης επιστρέφει στα αμερικανικά λιμάνια
Δύο είναι οι κύριοι παράγοντες πτώσης της διακίνησης αναφέρει η διοίκηση του λιμανιού του Ρότερνταμ, ο μηδενισμός ουσιαστικά του εμπορίου με τη Ρωσία και η πτώση των εισαγωγών από την Ασία. Να σημειωθεί πάντως ότι σε σχέση με τα άλλα φορτία πτώση παρουσιάζουν τα φορτία άνθρακα, containers και άλλο χύδην ξηρό φορτίο ενώ τα αγροτικά προϊόντα, το σιδηρομετάλλευμα και τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κατέγραψαν άνοδο.
«Στο σύνολο του έτους, αναμένουμε μια μικρή μείωση του όγκου διακίνησης ως απάντηση στις αβεβαιότητες που προκαλούνται από την τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση και τον υψηλό πληθωρισμό», εκτιμά η διοίκηση του λιμανιού.
Το δεύτερο λιμάνι
Δεύτερο σε μέγεθος το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ κατέγραψε μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 5,2% σε TEU, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, στα 6,4 εκατ. teu.. Η παγκόσμια οικονομική κατάσταση προκαλεί μείωση της ζήτησης για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, σχολιάζει η διοίκηση του λιμανιού. Ωστόσο όπως προσθέτει οι ροές άλλων φορτίων παρουσιάζουν μικτή εικόνα.
Στο λιμάνι του Αμβούργου το μεγαλύτερο στη Γερμανία η πτώση της διακίνησης Teu το πρώτο εξάμηνο του έτους έφτασε το 11,7% καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2023 διακινήθηκαν 3,8 εκατ. TEU έναντι 4,3 TEU το ίδιο διάστημα του 2022.
Η διακίνηση containers από και προς την Κίνα που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού μειώθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2023 λίγο κάτω από τα 1,1 εκατ. Teu περίπου έναντι λίγο περισσότερο των 1,3 εκατ. Teu πέρυσι την ίδια περίοδο. Αντιθέτως η διακίνηση φορτίων από και προς τις ΗΠΑ που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού αυξήθηκε σε λίγο πάνω από τα 300 χιλιάδες Teu έναντι περίπου 290 χιλιάδων Teu πέρυσι το ίδιο διάστημα.
«Είναι τουλάχιστον ελπιδοφόρο το γεγονός ότι τα προγραμματισμένα δρομολόγια που είχαν διακοπεί λόγω του Covid-19, τώρα ξαναρχίζουν και οι ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν το λιμάνι μας ως πρώτο λιμάνι προσέγγισης», δηλώνει η διοίκηση του λιμανιού.
Ο κορωνοϊός
Στην τέταρτη θέση βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά που φαίνεται να ανακάμπτει μετά την περίοδο του κορονοϊού. Μεταξύ Ιανουαρίου-Ιουνίου του 2023 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στους δυο προβλήτες της ΣΕΠ (θυγατρική της Cosco) παρουσίασε αύξηση κατά 4,9% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022. Συνολικά διακινήθηκαν 2.248,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το εξάμηνο του 2023, έναντι 2.144,1 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Όμως πηγές κοντά στον ΟΛΠ αναφέρουν ότι στο πρώτο εξάμηνο ο προβλήτας Ι που τον διαχειρίζεται ο Οργανισμός, διακίνησε περίπου 280.000 teu καταγράφοντας μία μείωση περί το 20% σε σχέση με πέρυσι όταν η διακίνηση είχε φτάσει τα 346.766 Teu.
Με βάση τα παραπάνω στο σύνολο τους οι τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά που άμεσα και έμμεσα ανήκουν όλοι στην Cosco, διακινήσαν το πρώτο εξάμηνο του 2023 περί τα 2,520 εκατ. teu ένατι 2,49 εκατ. Teu πέρυσι το ίδιο διάστημα (άνοδος 1,20%)
Τέλος από την τέταρτη στην πέμπτη θέση πέρασε το λιμάνι της Βαλένθια το οποίο διακίνησε 2,367 εκατ. teu έναντι 2,660 teu πέρυσι το ίδιο διάστημα (μείωση -11,02%)
Η Κίνα παραμένει κύριος πελάτης του λιμανιού ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ. Πάντως την μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο φορτίων παρουσίασε το Βιετνάμ. (+27.97% containers)
Latest News
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της Σούδας
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 12,29 εκατ. ευρώ
Στην τελική ευθεία το master plan για το λιμάνι της Πάτρας - Το άνοιγμα στην κρουαζιέρα
Στόχο η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια στην Πάτρα - Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος
Τρέχει το project αναβάθμισης της Μαρίνας Ερμιόνης δια χειρός Ν. Βαρδινογιάννη
Το έργο διαχειρίζεται το family office Tethys του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ - «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
H Ελλάδα μέσα από τα λιμάνια της διακίνησε 171,9 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το 2023, επίδοση βελτιωμένη σε ετήσια βάση
Στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος
Μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε πως η Ενωση Λιμένων Ελλάδος θα συμμετέχει στα Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθούν 6 και 7 Μαΐου 2025
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα