Τρία χρόνια θα κλείσει στις αρχές του 2024 εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης η Βρετανία και ακόμα δεν έχει υποστεί στο σύνολο και την πλήρη έκτασή τους τα επίχειρα της αποχώρησής της μετά από το τυχοδιωκτικό δημοψήφισμα του 2016 που διοργάνωσε ο τότε πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον. Ένας πολιτικός τον οποίο, παρεμπιπτόντως, μόλις προ ολίγων εβδομάδων «αποκατέστησε» ο νυν πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ, αναθέτοντάς του το υπουργείο Εξωτερικών της χώρας.
Οι βρετανικές επιχειρήσεις πασχίζουν ακόμα να βγάλουν άκρη με τους νέους τελωνειακούς κανόνες που τέθηκαν σε ισχύ λόγω του Brexit. Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε το Εμπορικό Επιμελητήριο της Βρετανίας, το 60% των εξαγωγέων προς χώρες της ΕΕ εκτιμούν ότι η κατάσταση που αντιμετίζουν συναλλασσόμενοι με τους εμπορικούς τους εταίρους είναι στα τέλη του 2023 χειρότερη από όσο ήταν ένα χρόνο νωρίτερα. Και πώς όμως να μην είναι, αφού οι νέοι κανόνες που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ Λονδίνου και Βρυξελλών μετά το Brexit δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί στο σύνολό τους;
Κίνδυνος ύφεσης για την βρετανική οικονομία;
«Το ποσοστό των δυσαρεστημένων επιχειρηματιών έρχεται σε αντίθεση με την κρατούσα αντίληψη σύμφωνα με την οποία, έπειτα από μια περίοδο προσαρμογής, οι επιχειρήσεις συνήθισαν πλέον να εφαρμόζουν τους νέους τελωνειακούς κανόνες», μεταδίδει η ανταποκρίτρια της γαλλικής οικονομικής εφημερίδας «Les Echos» στο Λονδίνο Ίνγκριντ Φόιερσταϊν.
Και το περίεργο είναι ότι «οι δυσκολίες που αναφέρονται για τις εμπορικές συναλλαγές με την ΕΕ δεν αφορούν τόσο τις συναλλαγές με τρίτες χώρες, αφού μόνο το 18% των συμμετασχόντων στην έρευνα παραπονούνται για τις εμπορικές τους σχέσεις με χώρες εκτός ΕΕ», όπως συμπληρώνει η ανταποκρίτρια.
Κοστοβόρες διαδικασίες
«Πέρασε τόσος καιρός μετά την υπογραφή της εμπορικής συμφωνίας με την ΕΕ και για πολλές εταιρείες οι δυσκολίες που αφορούν την εφαρμογή της συμφωνίας δεν έχουν αντιμετωπιστεί», υπογραμμίζεται στη μελέτη του British Chamber of Commerce. Στην κορυφή των προβλημάτων βρίσκονται οι «μη δασμολογικοί φραγμοί», δηλαδή το κόστος που συνδέεται με τις τελωνειακές διαδικασίες πριν από τους ίδιους τους τελωνειακούς δασμούς.
Η εμπορική συμφωνία πράγματι απαλλάσσει τους εξαγωγείς από δασμούς υπό τον όρο ότι τηρούν ορισμένους κανόνες (κανόνα καταγωγής, υγειονομικά πιστοποιητικά κλπ). Δεν τους βοηθά όμως να ξεπεράσουν τα γραφειοκρατικά…
Μια άλλη δυσκολία που ταλαιπωρεί τους Βρετανούς επιχειρηματίες αφορά τον ΦΠΑ εισαγωγής, τον οποίο οι εταιρείες πρέπει τώρα να πληρώνουν κατά τη μεταφορά των εμπορευμάτων μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην έκθεση τονίζεται, για παράδειγμα, ότι η Νορβηγία επωφελείται από πιο ευέλικτους όρους στις εμπορικές συμφωνίες της με την ΕΕ.
Παιδαριώδη πείσματα
Κάποια εμπόδια προκύπτουν επίσης από τις επιλογές που έκανε η Βρετανία όταν αποχωρούσε από την ΕΕ. Αυτό συμβαίνει με την οδηγία «Reach» που αφορά το εμπόριο χημικών προϊόντων. Το Λονδίνο δεν θέλησε να
ευθυγραμμιστεί με την οδηγία αυτή. «Κάτι τέτοια θέματα ίσως να αποθάρρυναν τις Βρυξέλλες από τη συμφωνία πιο ευέλικτων διατάξεων με το Λονδίνο», σημειώνεται στο δημοσίευμα της «Les Echos».
Σε έναν άλλο τομέα εξάλλου, αυτόν της «σήμανσης CE» που πιστοποιεί την ποιότητα των προϊόντων, οι Βρετανοί επέμεναν μετά το Brexit να έχουν τη δική τους σήμανση πιστοποίησης, «UKCA». Τελικά το 2023 άλλαξαν γνώμη όταν εξαντλήθηκε η υπομονή των εξαγωγέων με την πολυπλοκότητα των διπλών πιστοποιήσεων ποιότητας.
Περισσότερες σπαζοκεφαλιές
Φευ, οι ταλαιπωρίες δεν φαίνεται πως θα έχουν και συνέχεια για τις βρετανικές επιχειρήσεις. Όπως σημειώνει η ανταποκρίτρια της «Les Echos» στο Λονδίνο, ακόμα η χώρα δεν έχει θέσει σε εφαρμογή τους υγειονομικούς ελέγχους που έχει αποφασίσει να κάνει στα εισαγόμενα από την ΕΕ αγαθά. Η υποχρέωση αυτή επρόκειτο να τεθεί σε ισχύ τον Ιούλιο του 2021, αλλά έκτοτε η εφαρμογή της έχει αναβληθεί… πέντε φορές.
Οι αλλεπάλληλες αναβολές έγιναν τόσο για να δοθεί χρόνος στις επιχειρήσεις ώστε να προετοιμαστούν, αλλά και επίσης για να συγκρατηθούν οι διαρκείς ανατιμήσεις στα τρόφιμα – ο πληθωρισμός στα τρόφιμα φλερτάρει ήδη με το 20% στη Βρετανία.
«Η έναρξη ισχύος αυτών των υγειονομικών ελέγχων στα τρόφιμα έχει πλέον προγραμματιστεί για τον Απρίλιο του 2024. Και έπειτα από πέντε αναβολές οι βρετανικές επιχειρήσεις φαίνονται ακόμα απροετοίμαστες. Τα τρία τέταρτα εξ αυτών αποκάλυψαν στην έρευνα του βρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου ότι δεν έχουν ενημερωθεί ακόμη για τις επικείμενες υποχρεώσεις που συνδέονται με τα υγειονομικά πιστοποιητικά και τους ελέγχους», γράφει η «Les Echos».
Latest News
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους
Ιράν: Νέα πτώση για το ριαλ έναντι του δολαρίου
Συνεχίζεται η καταβαράθρωση του νομίσματος του Ιράν έναντι του δολαρίου. Το ριάλ έπεσε στα 756.000 ανά δολάριο
Μπροστά στην απαγόρευση του TikTok - Πώς προετοιμάζονται οι αγορές μόδας και ομορφιάς
Το timing της απαγόρευσης έρχεται αν και κατά τη φετινή εορταστική σεζόν, οι πωλήσεις του TikTok Shop έχουν αυξηθεί κατακόρυφα
Σκληρό πόκερ Μελόνι και Stellantis για αύξηση παραγωγής της Fiat στην Ιταλία
Η επαναπροσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών δημιουργεί νέες ελπίδες για την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat και τους εργαζόμενους
«Πράσινο φως» για το deal των 16,5 δισ. δολ. στα φάρμακα αδυνατίσματος ανάμεσα σε Novo Holdings και Catalent
Η «προίκα» της συμφωνίας της Novo Holding με την Catalent είναι τρία εργοστάσια σε Ιταλία, Βέλγιο και Ηνωμένες Πολιτείες
Αμερικανικό δικαστήριο απορρίπτει αίτημα της TikTok - Η «κλεψύδρα» τελειώνει στις 19/1
Σύμφωνα με το νόμο το TikTok θα απαγορευτεί εκτός αν η κινεζική ByteDance το εκποιήσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Παγκόσμια Τράπεζα και ΔΝΤ εγκαταλείπουν τα φτωχά κράτη - Ακόμα και οι διασώσεις γίνονται... ακριβές
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει μείνει πίσω πλέον από την Κίνα που εμφανίζεται ως ο πιο γενναιόδωρος δανειστής στον αναπτυσσόμενο κόσμο
Τέλος οι προσλήψεις στην Klarna, τον λόγο έχει η... τεχνητή νοημοσύνη
O CEO της Klarna θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι στην εταιρεία
Baykar: Συμφωνίες εξαγωγής UAV με 34 χώρες για την τουρκική βιομηχανία
Το 2023, το 90% των εσόδων της Baykar προήλθε από τις ξένες αγορές - Οι εξαγωγές της εταιρείας έφρασαν τα 1,8 δισ. δολάρια
«Μαχαιριά« της Moody’s στον φιλόδοξο Μπαϊρού - Τι εκτιμά η DW
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, αλλά και ο Moody's μάλλον δεν πιστεύει ότι θα την επιτύχει άμεσα