Όταν πρόκειται για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, κάθε προσπάθεια μετράει. Τουλάχιστον, αυτός ήταν ο τρόπος σκέψης πίσω από ένα μικρό δοκιμαστικό έργο το περασμένο καλοκαίρι σε σταθμό του μετρό στο Παρίσι, την πόλη όπου υπογράφηκε η πρώτη νομικά δεσμευτική συμφωνία για το κλίμα στον κόσμο.

Οι επιβάτες που περνούσαν από τουρνικέ στο σταθμό Miromesnil στο κέντρο του Παρισιού τροφοδοτούσαν μίνι τουρμπίνες, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Κατά τη διάρκεια του διήμερου πιλοτικού προγράμματος, 27.000 άνθρωποι διέσχισαν έξι τουρνικέ, ελάχιστο κλάσμα των περισσότερων από 1,5 δισεκατομμυρίων επιβατών που χρησιμοποιούν το σύστημα μετρό της γαλλικής πρωτεύουσας ετησίως.

Γαλλία: Λέει «non» στα SUV στο κέντρο του Παρισιού

Η παραγόμενη ενέργεια ήταν ελάχιστη, αλλά εάν εγκατασταθούν στο δίκτυο του μετρό της πόλης, αυτοί οι στρόβιλοι θα μπορούσαν να παράγουν 136 μεγαβάτ το χρόνο, εξοικονομώντας 30.000 τόνους CO2, σύμφωνα με την Iberdrola SA, την ισπανική ενεργειακή εταιρεία που είναι υπεύθυνη για το έργο.

Η αναβάθμιση του μετρό δεν θα γίνει σύντομα, καθώς θεωρείται πολύ ακριβή. Η Iberdrola συνεργάστηκε με μαθητές της γαλλικής σχολής μηχανικών JUNIA για να σχεδιάσει και να εγκαταστήσει μίνι τουρμπίνες για το πιλοτικό έργο. Οι σπουδαστές εργάζονται τώρα για την ανάπτυξη πιο βιώσιμων μελλοντικών επαναλήψεων της τεχνολογίας, είπε στο Bloomberg η Βικτουάρ Ταλό, μια από τους τέσσερις σπουδαστές που συμμετείχαν.

Ψάχνοντας καινοτόμες ιδέες

Το έργο είναι μεταξύ δεκάδων ιδεών που κυκλοφόρησαν καθώς το Παρίσι, που έχει ήδη θερμανθεί κατά 2,3 βαθμούς Κελσίου από την προβιομηχανική εποχή,  επιδιώκει να μεταβεί σε καθαρότερη ενέργεια και να χρησιμοποιήσει πιο αποτελεσματικά τους ενεργειακούς πόρους του. Άλλα σχέδια περιλαμβάνουν τη χρήση νερού από τον ποταμό Σηκουάνα για τη δημιουργία ενός «δικτύου ψύξης» και τη μείωση των επιπτώσεων των «αστικών θερμικών νησίδων».

Το Παρίσι είναι μία από τις λίγες πόλεις στον κόσμο που υπολογίζει το αποτύπωμα άνθρακα. Το 2021, το αποτύπωμα άνθρακα της πόλης ήταν 18,4 εκατομμύρια τόνοι CO2, μειωμένο κατά 35% από το 2004. Ένα νέο σχέδιο για το κλίμα που παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο στοχεύει στην ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050, με μέτρα που περιλαμβάνουν δέσμευση για χρήση 100% ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την τροφοδοσία όλων των δημοτικών δημόσιων εγκαταστάσεων έως το 2040 και τη σταδιακή κατάργηση έως το 2030 όλων των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα δημόσια οχήματα.

Με την κυκλοφοριακή συμφόρηση να ευθύνεται για το 13% των εκπομπών CO2, η πόλη προσθέτει περισσότερους ποδηλατόδρομους, νέους σταθμούς για το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων Velib και 3.000 ακόμη Velib.

Τα κτίρια ευθύνονται για 72% των εκπομπών

Τα κτίρια είναι η μεγαλύτερη πηγή εκπομπών CO2 στη γαλλική πρωτεύουσα, αντιπροσωπεύοντας το επιβλητικό 72%. Οι περισσότερες από αυτές τις εκπομπές προέρχονται από την «καύση ενέργειας» για τη θέρμανση κτιρίων.

Τα κλασικά κτίρια Haussmannian που αποτελούν ουσιαστικό μέρος της εμβληματικής ταυτότητας του Παρισιού και δίνουν στην πόλη την ομορφιά της, έχουν πολύ κακή μόνωση. Ένα στα δύο κτίρια στο Παρίσι έχουν ηλικία πάνω από έναν αιώνα.

Η πόλη έχει στόχο να ανακαινίσει όλα τα υπάρχοντα κτίρια σε «χαμηλή κατανάλωση ενέργειας» έως το 2050, ξεκινώντας από κυβερνητικά γραφεία. Για κατοικίες, στόχος είναι η μείωση των εκπομπών κατά περίπου 43% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2004 έως το 2030.

Αυτό περιλαμβάνει 5.000 μονάδες κοινωνικής κατοικίας που ανακαινίζονται ετησίως και 40.000 ιδιωτικές κατοικίες ή διαμερίσματα. Η πόλη σχεδιάζει να δημιουργήσει σύστημα ώστε ευάλωτα νοικοκυριά να μπορούν να εκσυγχρονίσουν οικολογικά τους χώρους διαβίωσής τους με ελάχιστο έως καθόλου κόστος.

Κυβερνητική δυσλειτουργία

Σε όλη τη Γαλλία, υπάρχουν οικονομικά κίνητρα για τους ανθρώπους να κάνουν τα σπίτια και τις επιχειρήσεις πιο ενεργειακά αποδοτικές, ωστόσο η διαδικασία δεν είναι ακόμη φιλική προς τον χρήστη, σύμφωνα με τον Μισέλ Ντουμπρομέλ επικεφαλής του ενεργειακού δικτύου για το France Nature Environnement (FNE) – μια ομοσπονδία για την προστασία του περιβάλλοντος.

Η χώρα σχεδιάζει επίσης να διπλασιάσει την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές έως το 2030 σε 40%. Η Γαλλία βασίζεται ήδη λιγότερο στα ορυκτά καύσιμα λόγω του πυρηνικού της δικτύου, δίνοντάς της μία από τις χαμηλότερες εκπομπές CO2 σε σχέση με το μέγεθος της οικονομίας της.

Όμως όλοι οι πυρηνικοί σταθμοί αρχίζουν να γερνούν και θα πρέπει να αντικατασταθούν.

Μεταξύ 2004 και 2021, η κατανάλωση ενέργειας στο Παρίσι μειώθηκε κατά 15%, με την τοπική παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές να ανέρχεται στο 7% από 2,3%.

Σε εθνικό επίπεδο, ωστόσο, τα πράγματα δεν εξελίσσονται αρκετά γρήγορα. Η γαλλική κυβέρνηση, χωρίς απόλυτη πλειοψηφία στο κοινοβούλιο, δεν έχει εισαγάγει ισχυρή νομοθεσία για το κλίμα, επιβραδύνοντας τη μετάβαση και εμποδίζοντας την εφαρμογή προτάσεων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Green |

Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη

Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Green |

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση

Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την κυκλική οικονομία
Green |

Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο

Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη