Ελάχιστα φαίνεται πως μεταβλήθηκε η καταναλωτική εμπιστοσύνη στις ΗΠΑ τον Μάρτιο, καθώς οι φόβοι για ύφεση υποχώρησαν μπροστά στις αυξανόμενες ανησυχίες για το πολιτικό περιβάλλον της χώρας ενόψει των προεδρικών εκλογών του Νοεμβρίου.

Έρευνα του Conference Board ανέφερε ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε στο 104,7 αυτό το μήνα, ουσιαστικά αμετάβλητος από το αναθεωρημένο προς τα κάτω 104,8 του Φεβρουαρίου. Οι οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε πρότερη δημοσκόπηση του Reuters ωστόσο είχαν προβλέψει ότι ο δείκτης θα ανέβει στο 107,0 από το 106,7 που είχε αναφερθεί προηγουμένως.

ΗΠΑ: Υποχώρησε η καταναλωτική εμπιστοσύνη των Αμερικανών για πρώτη φορά σε 4 μήνες

«Οι φόβοι για ύφεση συνέχισαν να έχουν πτωτική τάση», δήλωσε η Dana Peterson, επικεφαλής οικονομολόγος του Conference Board στην Ουάσιγκτον. «Εν τω μεταξύ, οι καταναλωτές εξέφρασαν μεγαλύτερη ανησυχία για το πολιτικό περιβάλλον των ΗΠΑ σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες».

Οι λιανικές πωλήσεις θα αγγίξουν τα 5,28 τρισ. δολάρια

Παρά το γεγονός πως οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για τον πληθωρισμό αυξήθηκαν στο 5,3% από 5,2% τον Φεβρουάριο, οι λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ αναμένεται να αυξηθούν με σταθερό αλλά βραδύτερο ρυθμό το 2024 σε σύγκριση με πέρυσι.

Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου (NRF) προέβλεψε ότι οι λιανικές πωλήσεις θα αυξηθούν μεταξύ 2,5% και 3,5% το 2024, σε 5,23 τρισ. και 5,28 τρισ. δολάρια. Αυτό συγκρίνεται με την ετήσια αύξηση των πωλήσεων κατά 3,6% και 5,1 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2023. Η πρόβλεψη για το 2024, ωστόσο, είναι σύμφωνη με τον 10ετή μέσο όρο ετήσιας αύξησης των πωλήσεων πριν από την πανδημία, ο οποίος ανέρχεται σε 3,6% (ο υπολογισμός των λιανικών πωλήσεων από το NRF δεν περιλαμβάνει τους εμπόρους αυτοκινήτων, τα βενζινάδικα και τα εστιατόρια).

Οι πωλήσεις εκτός καταστημάτων και οι διαδικτυακές πωλήσεις, οι οποίες περιλαμβάνονται στο συνολικό ποσό, αναμένεται να αυξηθούν μεταξύ 7% και 9% σε ετήσια βάση και να κυμανθούν μεταξύ 1,47 και 1,50 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό συγκρίνεται με πωλήσεις εκτός καταστημάτων και διαδικτυακές πωλήσεις ύψους 1,38 τρισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023.

Η NRF προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ για ολόκληρο το έτος κατά περίπου 2,3%, με βραδύτερη ταχύτητα από το 2,5% το 2023, αλλά αρκετά ισχυρή ώστε να διατηρηθεί η αύξηση των θέσεων εργασίας. Οι τιμές πληθωρισμού αναμένεται επίσης να συγκρατηθούν στο 2,2% σε ετήσια βάση, λόγω της ψυχρότερης οικονομίας, της καλύτερης ισορροπίας της αγοράς εργασίας και προϊόντων και της υποχώρησης του κόστους στέγασης.

«Η οικονομία υποστηρίζεται κυρίως από τους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν επιδείξει πολύ μεγαλύτερη ανθεκτικότητα από ό,τι αναμενόταν, και είναι δύσκολο να είναι κανείς αρνητικός για το μέλλον», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της NRF, Jack Kleinhenz. «Το ερώτημα για το 2024 είναι τελικά, εάν θα διατηρήσουν οι καταναλωτικές δαπάνες την ανθεκτικότητά τους».

Η σφιχτή αγορά εργασίας, με την ισχυρή αύξηση της απασχόλησης και την αύξηση των μισθών που τροφοδοτούν τις καταναλωτικές δαπάνες, αναμένεται να παγώσει το 2024. Με τον ρυθμό της οικονομίας να επιβραδύνεται το 2024, η NRF αναμένει περίπου 100.000 λιγότερες θέσεις εργασίας κατά μέσο όρο ανά μήνα σε σύγκριση με το 2023 και το ποσοστό ανεργίας να είναι κατά μέσο όρο 4% για ολόκληρο το έτος.

Ο Kleinhenz σημείωσε επίσης ότι οι ισολογισμοί των καταναλωτών και τα επίπεδα εξυπηρέτησης του χρέους παραμένουν σε καλή κατάσταση. Η άνοδος των τιμών των κατοικιών και των μετοχών το 2023 πιθανότατα τόνωσε τις μεγαλύτερες καταναλωτικές δαπάνες μέσω του λεγόμενου φαινομένου του πλούτου και αυτό αναμένεται να συνεχιστεί και το 2024.

Circana: Οι τιμές πιέζουν, οι καταναλωτές βάζουν προτεραιότητες

H προτεραιοποίηση των αναγκών στις δαπάνες σηματοδοτεί ευρύτερες αλλαγές στο λιανικό εμπόριο, επισημαίνει και νέα έκθεση της Circana, σύμφωνα με την οποία τα έσοδα από τις λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων τόσο των διακριτικών γενικών εμπορευμάτων όσο και των καταναλωτικών συσκευασμένων αγαθών, παρέμειναν αμετάβλητα τον Φεβρουάριο και οι μονάδες μειώθηκαν κατά 1% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Οι μειώσεις των δαπανών για τα διακριτικά γενικά εμπορεύματα συνεχίστηκαν στα πρόσφατα επίπεδα, με 5% μείωση των πωλήσεων σε δολάρια και 4% σε μονάδες σε σύγκριση με τον περασμένο Φεβρουάριο.

Οι καταναλωτές εγκαθίστανται στο νέο τους καταναλωτικό πρότυπο, αγοράζοντας απλώς ό,τι χρειάζονται, σχολίασε ο Marshal Cohen, επικεφαλής σύμβουλος του κλάδου λιανικού εμπορίου της Circana.

«Δεν υπερβάλλουν οικονομικά, αλλά ούτε και στερούνται», συμπλήρωσε. «Αυτή η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων εμφανίστηκε στις διακριτικές δαπάνες τα τελευταία δύο χρόνια και τώρα γίνεται εμφανής σε ορισμένες από τις πιο βασικές συμπεριφορές των δαπανών για τρόφιμα και ποτά στο λιανικό εμπόριο».

Οι δαπάνες για τρόφιμα και ποτά στο λιανικό εμπόριο έχουν σταθεροποιηθεί και η παρακολούθηση της ανταλλαγής μεταξύ τροφίμων και γενικών εμπορευμάτων – ή διακριτικών και μη διακριτικών δαπανών – είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, πρόσθεσε ο Cohen.

«Οι εξελίξεις σε οικονομία και πολιτική δεν προκαλούν επί του παρόντος πανικό στους καταναλωτές και οι αλλαγές στα επιτόκια δεν έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί», δήλωσε. «Ωστόσο, όλα αυτά συνθέτουν μια πραγματικότητα με τη δυνατότητα να επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές σκέφτονται για τις αγορές τους και τον τρόπο με τον οποίο ιεραρχούν και κατανέμουν τις δαπάνες τους».

Ο καταναλωτής έχει επηρεαστεί σημαντικά από τις μεταβολές των τιμών σε όλο το λιανεμπόριο τα τελευταία χρόνια. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως οι αυξήσεις σε κάποια προϊόντα αγγίζου ή και ξεπερνούν το 25% σε σύγκριση με το προπανδημικό 2019.

Τι επέλεξαν οι Αμερικανοί

Οι τομείς με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους αναδεικνύουν ορισμένες συγκεκριμένες προτεραιότητες των καταναλωτών, σύμφωνα με την Circana.

Οι καταναλωτές περιποιήθηκαν τον εαυτό τους με την περιποίηση της επιδερμίδας τους, αλλά συντηρούσαν και τα αυτοκίνητά τους. Εργάζονταν και έπαιζαν, ξοδεύοντας σε αθλητικό εξοπλισμό και ρούχα κομμένα και ραμμένα στα μέτρα τους.

Αύξησαν τις δαπάνες τους για τρόφιμα και συμπληρώματα διατροφής για κατοικίδια ζώα, χαρτοπετσέτες και χαρτί τουαλέτας, ενώ ανταποκρίθηκαν τόσο στις κοινωνικές όσο και στις διαφημιστικές επιρροές – η μεν πρώτη προωθούσε την τάση του ροφήματος ή ποτού στο χέρι και η δεύτερη μιλούσε για προσφορές προϊόντων στις βιομηχανίες τεχνολογίας και παιχνιδιών.

Kantar: Δύο στους τρεις Βρετανούς ζουν με προσφορές

Ενώ ο πληθωρισμός των τιμών στα τρόφιμα έχει μειωθεί στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2022, όλο και περισσότεροι Βρετανοί αγοραστές στρέφονται σε φθηνότερα είδη διατροφής και προσφορές για να βοηθήσουν στη διαχείριση του προϋπολογισμού τους.

Σύμφωνα με την Kantar, το 78% των αγοραστών αγοράζουν φθηνότερα είδη παντοπωλείου, ενώ περισσότερα από τα δύο τρίτα (68%) χρησιμοποιούν προωθητικές ενέργειες για να βοηθήσουν στη διαχείριση του προϋπολογισμού τους.

Οι έμποροι λιανικής ανταποκρίνονται στη ζήτηση για value for money προϊόντα, προσελκύοντας δαπάνες ύψους 705,9 εκατομμυρίων ευρώ που προορίζονταν για είδη σε προσφορά αυτόν τον μήνα σε σχέση με τον περσινό αντίστοιχο μήνα.

«Η ιδιωτική ετικέτα ήταν ο μεγάλος κερδισμένος των καταναλωτών, καθώς αυξήθηκαν κατά 16,1% αυτό το μήνα – ο ταχύτερος ρυθμός που έχουμε δει εδώ και σχεδόν τρία χρόνια», σχολίασε ο Fraser McKevitt, επικεφαλής λιανικής πώλησης και καταναλωτικής πληροφόρησης της Kantar.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Μόδα: H απίστευτη ιστορία πίσω από τις πανάκριβες τσάντες Goyard
Διεθνή |

Διάσημες, ακριβές αλλά χωρίς διαφήμιση - Ποιες είναι οι τσάντες Goyard

Μία από τις πιο εμβληματικές και ακριβές τσάντες της μόδας έχει βρεθεί στα χέρια προσωπικοτήτων όπως ο Πάμπλο Πικάσο, η Κοκό Σανέλ, ο Καρλ Λάγκερφελντ αλλά και μέλη της δυναστείας των Ρομανώφ