Στα 43-44 εκατομμύρια ευρώ κυμάνθηκε ο τζίρος της Danone Greece, σύμφωνα με τα στοιχεία που μοιράζεται με τον ΟΤ ο επικεφαλής του Ομίλου Danone στην Ελλάδα Σίμος Λουλούμαρης.
Η ετήσια αύξηση της τάξης του 4% προήλθε αποκλειστικά από την αύξηση όγκου πωλήσεων και όχι από τις ανατιμήσεις.
Renew Danone: Η στρατηγική που αποδίδει
Ο όμιλος εφαρμόζει από το 2022 ένα πρόγραμμα, το Renew Danone, σύμφωνα με το οποίο αναδιανέμει με τέτοιο τρόπο τους πόρους του ώστε να επιταχύνει την ανάπτυξή του.
Όπως εξηγεί ο κ. Λουλούμαρης , το πρόγραμμα έχει φέρει θετικά αποτελέσματα, καθώς έχει ως αποτελέσμα την οργανική ανάπτυξη της εταιρείας.
«Είναι σημαντικό ότι η ανάπτυξη δεν προήλθε από ανατιμήσεις. Ήταν μια καθαρά οργανική ανάπτυξη – καθώς η εταιρεία επέλεξε να απορροφήσει σχεδόν το σύνολο των αυξήσεων στο κόστος – που προήλθε από την κατανάλωση».
Ο κ. Λουλούμαρης εκτιμά ότι η οργανική ανάπτυξη του 3%- 4% θα συνεχιστεί και το 2025.
Σε παγκόσιο επίπεδο, η ανάπτυξη της Danone για το 2024 ήταν 4,3%.
Οι δυνατές κατηγορίες: Προϊόντα φυτικής και ειδικής διατροφής
Τα προϊόντα φυτικής διατροφής με τη σειρά Alpro και τα προϊόντα ειδικής διατροφής για ενήλικες Fortimel ήταν οι βασικοί μοχλοί ανάπτυξης το 2024, συνεισφέροντας περίπου το 70% της συνολικής αύξησης.
«Για παράδειγμα, επενδύσαμε στο να μάθουν οι φροντιστές και οι ασθενείς ότι υπάρχουν προϊόντα που μπορούν να βοηθήσουν τους ασθενείς ,όταν χάνουν βάρος. Έχουμε κοινό στην Ελλάδα, καθώς υπάρχουν πολλοί υπερήλικες. Σε 2-3 χρόνια θα έχουμε περισσότερους υπερήλικες απ’ότι νεογέννητα…», επισημαίνει.
«Σε 2-3 χρόνια θα έχουμε περισσότερους υπερήλικες απ’ότι νεογέννητα…»
Αλλά και τα φυτικά προϊόντα διαγράφουν μια εξίσσου καλή πορεία. «Η Danone κατέχει πλέον την πρώτη θέση στα φυτικά προϊόντα με μερίδιο 35%, αλλά και στα λειτουργικά γιαούρτια, όπως το Activia και τα HiPRO , που απευθύνονται σε ένα κοινό με αυξημένες ανάγκες σε πρωτεΐνη και ευεξία».
Το βρεφικό γάλα και το ζήτημα των τιμών
Τα βρεφικά γάλατα «βρίσκονται στην καρδιά της εταιρείας. Πρόκειται για προϊόντα που βρίσκονται στην κυκλοφορία 100 χρόνια. Το πρώτο βρεφικό γάλα σε φόρμουλα στην Ελλάδα ήταν το Nutricia, που έκανε την εμφάνισή του το 1923 στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης».
Η συζήτηση αναπόφευκτα οδηγείται στις τιμές του βρεφικού γάλατος που είναι υψηλότερες στην Ελλάδα απ’ ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, διαπίστωση που βασίζεται σε έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Ο κ. Λουλούμαρης εξηγεί ότι η σύγκριση των τιμών του βρεφικού γάλακτος στην χώρα μας με χώρες της Κεντρικής Ευρώπης είναι ανακριβής, καθώς πρόκειται για αγορές με εντελώς διαφορετικές υποδομές και κόστη.
«Χώρες όπως η Γερμανία διαθέτουν εργοστάσια, γεγονός που καθιστά τον χρόνο και το κόστος μεταφοράς ελάχιστο. Στον αντίποδα, στην Ελλάδα απαιτούνται τουλάχιστον δύο εβδομάδες για την παράδοση ενός προϊόντος από τις αποθήκες διανομής στα σημεία λιανικής».
Συμπληρώνει ότι όταν η σύγκριση γίνεται με χώρες της Νότιας Ευρώπης, τότε οι τιμές στο ράφι – εφόσον εξαιρεθεί ο ΦΠΑ – δεν παρουσιάζουν ουσιώδεις αποκλίσεις.
Η ελληνική αγορά, ωστόσο, έχει δομικές ιδιαιτερότητες: πολυκαναλική διανομή, μεγάλο αριθμό σημείων πώλησης (φαρμακεία, σούπερ μάρκετ), αλλά πολύ χαμηλό όγκο πωλήσεων.
«Το συνολικό μέγεθος της αγοράς βρεφικού γάλακτος στην Ελλάδα δεν ξεπερνά τα 25 εκατ. ευρώ ετησίως, κάτι που δεν επιτρέπει τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις ενός χρόνου στην Ελλάδα μπορεί να αντιστοιχούν σε πωλήσεις δέκα ημερών σε μια χώρα όπως η Γερμανία».
«Το συνολικό μέγεθος της αγοράς βρεφικού γάλακτος στην Ελλάδα δεν ξεπερνά τα 25 εκατ. ευρώ ετησίως, κάτι που δεν επιτρέπει τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας»
Σε αυτό το πλαίσιο, οι τιμές επηρεάζονται από σύνθετους και παράγοντες κόστους, και δεν μπορούν να εξισωθούν με αυτές άλλων χωρών, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι δομικές διαφορές.
Η ίδια η αγορά είναι κατακερματισμένη, με πάνω από δέκα εμπορικές μάρκες, ενώ ο ηγέτης του κλάδου κατέχει μερίδιο μόλις 21% και ο δεύτερος 20%, κάτι που δεν συνιστά ένδειξη μονοπωλιακής ή ολιγοπωλιακής δομής, εξηγεί.
Προσθέτει ότι αξίζει να εξεταστεί – όπως ήδη έχει προταθεί – η διενέργεια στοχευμένης κλαδικής μελέτης, προκειμένου να αποσαφηνιστεί εάν πράγματι υπάρχουν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό ή αν οι διαφορές στις τιμές οφείλονται σε αντικειμενικούς παράγοντες κόστους και μεγέθους αγοράς.
Προτείναμε την μείωση του ΦΠΑ στο βρεφικό γάλα – η κυβέρνηση αρνήθηκε
Ο κ. Λουλούμαρης, που είναι και προέδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Παιδικών Τροφών, εξηγεί ότι είχε προταθεί στην κυβέρνηση η μείωση του ΦΠΑ στο βρεφικό γάλα.
«Είχαμε προτείνει στον κ. Σκρέκα να εξετάσει τη μείωση του ΦΠΑ στο 6%, στη χαμηλότερη κλίμακα – κάτι που δημοσιονομικά θα κόστιζε μόλις 2 εκατ. ευρώ, αλλά η κυβέρνηση δεν ήθελε να πειράξει το ΦΠΑ», αποκαλύπτει ο ίδιος.
«Επενδύουμε στην έρευνα»
Αναφερόμενος στην έρευνα, μιλάει για το κέντρο έρευνας στην Ολλανδία και το νέο κέντρο καινοτομίας στο Παρίσι. «Εκεί δεν γεννιούνται απλά ιδέες, γίνονται πραγματικότητα».

Εξηγεί ότι η εταιρεία έχει δραστηριότητα σε 150 χώρες, από τις οποίες συγκεντρώνει στοιχεία και δεδομένα ώστε να κατανοήσει τις τάσεις.
«Επενδύουμε κάθε χρόνο 2 εκατ. ευρώ σε έρευνα, διαφήμιση και ανάπτυξη προϊόντων. Εξετάζουμε ποιες είναι οι ανάγκες τώρα αλλά κυρίως ποιες είναι οι τάσεις. Και αυτές τις τάσεις φροντίζουμε να ικανοποιούμε».