Αυτή δεν είναι, φυσικά, η πρώτη ξηρασία που πλήττει τη Μπανάμπα: γνωστή και ως «Νησί του Ωκεανού», στον Ειρηνικό, μέρος της Δημοκρατίας του Κιριμπάτι.
Οι κάτοικοι του επέζησαν αρκετών στο μακρινό παρελθόν, χάρη στις ιδιόμορφες υπόγειες σπηλιές του νησιού, όπου συγκεντρωνόταν και αποθηκευόταν το νερό της βροχής.
Εξαιτίας και της κλιματικής αλλαγής, ωστόσο, στην περιοχή έχει πια να βρέξει πάνω από ένα χρόνο.
Ενώ το δίκτυο των υπόγειων σπηλιών έχει πρακτικά καταστραφεί, έπειτα από οκτώ δεκαετίες υπερεκμετάλλευσης των φυσικών του πόρων.
Υπερεντατικές εξορύξεις
Ειδικά από το 1920 και για περίπου επί 60 χρόνια, η British Phosphate Commission (BPC) -συμφερόντων Βρετανίας, Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας- έκανε εντατικές εξορύξεις φωσφορικού άλατος στο νησί, δίνοντας «ψίχουλα» στους κατοίκους.
Μέχρι να αποχωρήσει, το 1979, η εταιρεία είχε απογυμνώσει το 90% της επιφάνειας της Μπανάμπα, αφαιρώντας 22 εκατομμύρια τόνους γης.
Αρκετές υπόγειες σπηλιές καταστράφηκαν. Άλλες γέμισαν με χώμα.
Στο μεσοδιάστημα, οι περισσότεροι κάτοικοι της μετανάστευσαν κατά κύματα, κυρίως στη νήσο Ραμπί στα Φίτζι.
Συνολικά, η διασπορά από τη Μπανάμπα υπολογίζεται σε πάνω από 6.000 άτομα.
Πίσω στο νησί απέμειναν περίπου 300 κάτοικοι.
Εφιαλτική κατάσταση
Χωρίς νερό και χωρίς σπηλίες γεμάτες βρόχινο νερό, οι κάτοικοι είχαν βρει προσωρινή λύση στο πρόβλημα λειψυδρίας στις τοπικές εγκαταστάσεις αφαλάτωσης.
Από τα τέλη του περασμένου έτους, ωστόσο, σταμάτησαν να λειτουργούν, λόγω μηχανικών προβλημάτων.
Εν μέσω πανδημίας, η αποστολή ανταλλακτικών από την Ιαπωνία καθυστερεί.
Το αποτέλεσμα είναι τους τελευταίους μήνες οι κάτοικοι της Μπανάμπα να ζουν έναν επίγειο εφιάλτη, όπως τον περιγράφουν στην εφημερίδα The Guardian.
Αρκετοί αναγκάστηκαν να πιουν μολυσμένο νερό για να επιζήσουν, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίσουν προβλήματα υγείας. Άλλοι, ανέπτυξαν δερματικές ασθένειες.
Με τις καλλιέργειες να έχουν ξεραθεί, εν τω μεταξύ, άρχισαν να αυξάνονται οι φόβοι για λοιμό.
Τον Μάρτιο, στην Μπανάμπα έφτασε σαν «μάννα εξ’ ουρανού» ένα πλοίο από την πρωτεύουσα του Κιριμπάτι, Ταράουα, μεταφέροντας από απόσταση 450 χιλιομέτρων ανθρωπιστική βοήθεια και υλικά για την κατασκευή μίας νέας μονάδας αφαλάτωσης.
Όπως όμως λένε οι κάτοικοι, αυτή δεν μπορεί να είναι εφεξής αυτή η λύση.
Διεκδικήσεις
Αρνούμενοι να αναγκαστούν και αυτοί σε φυγή από το νησί τους, οι κάτοικοι ζητούν την αποκατάστασή του.
Έστειλαν μάλιστα επιστολές στις κυβερνήσεις της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας, ζητώντας τη συνδρομή τους -εν είδει αποζημιώσεων- στην αναδόμηση ή στον καθαρισμό των υπόγειων σπηλιών.
Ξεκάθαρη απάντηση δεν έχουν λάβει ακόμη πάρει.
Το 1976, εν τω μεταξύ, είχαν γίνει προσφυγές κατά της Βρετανίας. Δικαστήριο είχε ωστόσο τότε αποφανθεί ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν είχε νομική υποχρέωση έναντι των κατοίκων του νησιού, παρά μόνο -και κατά το… δοκούν- ηθικό χρέος.
Τελικά, η βρετανική κυβέρνηση έδωσε στην Μπανάμπα 10 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας, για λογαριασμό της BPC, υπό την προϋπόθεση να μην γίνουν άλλες νομικές διεκδικήσεις.
Τα προβλήματα, εν τω μεταξύ, συσσωρεύουνται. Οι εγκαταστάσεις που άφησε πίσω της η BPC, είναι γεμάτες με αμίαντο, λέει στον Guardian ο Αυστραλός περιβαλλοντολόγος Μάικ Μακρέι Γουίλιαμς. «Μετά βεβαιότητας θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων. Αμφιβάλλω ότι έχει γίνει κάτι γι ‘αυτό»…
Latest News
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης
ΔΕΗ blue: Με ανανεωμένη κοινή εφαρμογή ηλεκτροκίνησης «PPC blue» σε Ελλάδα και Ρουμανία
Η εφαρμογή ηλεκτροκίνησης, διαθέσιμη για συσκευές iOS και Android, αλλάζει και πλέον μετονομάζεται σε PPC blue, καθώς πλέον είναι κοινή για τους οδηγούς σε Ελλάδα και Ρουμανία