Μια ακόμη ελληνική πρωτοτυπία βαίνει προς το τέλος της. Η σύμβαση για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65 υπογράφηκε πριν λίγη ώρα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το τελευταίο «εξ αναβολής» τμήμα του άξονα της Κεντρικής Ελλάδας, μήκους 70,5 χλμ., θα ενώσει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, συμπληρώνοντας ένα οδικό παζλ που έσπασε το 2011.

Η σύμβαση υπεγράφη από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλήκαι από τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Οδός Κεντρικής Ελλάδας και Νέα Οδός», κ. Ροδιανό Αντωνακόπουλο, παρουσία του γενικού γραμματέα Υποδομών, κ. Γιώργου Καραγιάννηκαι του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργου Περιστέρη.

Το εμβληματικό αυτό έργο, ύψους 442 εκατ. ευρώ, θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Με την ολοκλήρωσή του Ε65 το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και τριάντα λεπτά, αντί των δύο ωρών και τριάντα λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.

«Τα έργα δεν φυτρώνουν μέσα σε μια νύχτα. Και είναι τέτοια η φύση του αντικειμένου, που μπορεί να δουλεύεις σκληρά επί πολύ καιρό και αυτή η δουλειά να μην φαίνεται», επισήμανε ο κ. Καραμανλής κατά την τελετή υπογραφής, τονίζοντας ότι εδώ και 23 μήνες γίνεται μία συστηματική δουλειά, η οποία σήμερα αποδίδει καρπούς. «Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων σε όλη τη χώρα, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ», υπενθύμισε κι επισήμανε ότι το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει σημαντικά νέα έργα, περιλαμβάνει όμως και εμβληματικά έργα, που επί χρόνια είχαν κολλήσει και πάρα πολλοί τα είχαν «ξεγράψει».

«Το 2021 είναι η χρονιά που ξεμπλοκάρουμε τα έργα αυτά ένα προς ένα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε: «Προχτές, υπογράψαμε τη σύμβαση για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Σήμερα, υπογράφουμε για το Βόρειο Τμήμα του Ε65. Και στα δύο έργα, μέσα στο έτος θα δούμε εργοτάξια. Το ίδιο πιστεύω ότι θα γίνει και στον άλλον πολύπαθο οδικό άξονα, Πάτρα – Πύργος. Μπαίνουμε, επίσης, στην τελική ευθεία για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Ενώ άλματα έχουμε κάνει και στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, που πρόσφατα παρουσιάσαμε επίσης με τον Πρωθυπουργό».

Από την πλευρά του, ο κ. Γιώργος Περιστέρης σημείωσε: «Θα ήθελα εκ μέρους του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να εκφράσω την μεγάλη μας χαρά για το γεγονός ότι ένα πολύ σημαντικό έργο για την Ελλάδα εισέρχεται πλέον σε τροχιά ολοκλήρωσης. Ο Ε65 είναι ένα έργο, η τεράστια σημασία του οποίου θα φανεί όταν ολοκληρωθεί και τεθεί στο σύνολό του σε λειτουργία. Τότε θα αποδειχθεί στην πράξη ο κομβικός του ρόλος για ασφαλέστερες, ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις για μεγάλες ομάδες συμπολιτών μας, που δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε ένα ασφαλές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Από την πλευρά μας δεσμευόμαστε ότι θα κάνουμε και σε αυτή την περίπτωση, αυτό που κάνουμε διαχρονικά και με συνέπεια. Θα δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό και θα παραδώσουμε εγκαίρως ένα άρτιο έργο, συνεργαζόμενοι στενά με τους αρμόδιους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες».

Η «τριχοτόμηση» του αυτοκινητόδρομου

Σήμερα, σε λειτουργία βρίσκεται μόνο το ενδιάμεσο τμήμα του Ε65, από την Ξυνιάδα (32,5 χλμ.) ως τα Τρίκαλα, μήκους 75,5 χλμ. Όσον αφορά στις δύο άκρες του οδικού άξονα, νότιο και βόρειο τμήμα, η ξεχωριστή τους πορεία ξεκίνησε το 2013, με την επανεκκίνηση των συγχρηματοδοτούμενων οδικών έργων μετά το… χειρόφρενο που «τράβηξε» η οικονομική κρίση σε όλες τις παραχωρήσεις.

Τότε, τόσο το νότιο τμήμα από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα, που ουσιαστικά θα τροφοδοτεί με κυκλοφορία τον οδικό άξονα, όσο και το βόρειο από τα Τρίκαλα ως την Εγνατία, χαρακτηρίστηκαν ως «αναβαλλόμενα» τμήματα της σύμβασης παραχώρησης (2008). Έτσι, ενώ η κατασκευή του μεσαίου τμήματος προχώρησε και δόθηκε σε κυκλοφορία στα τέλη του 2017, τα άλλα δύο τμήματα έμειναν στην αναμονή.

Για να ενεργοποιηθεί εκ νέου η κατασκευή τους από την ανάδοχο «Κεντρική Οδό» έπρεπε και τα δύο τμήματα του Ε65 να περάσουν ξεχωριστά από το ραντάρ της DGComp, προκειμένου να κλείσει κάθε ενδεχόμενο κρατικής ενίσχυσης. Χρειάστηκαν σχεδόν δύο χρόνια διαπραγματεύσεων και ανταλλαγής αλληλογραφίας μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Κομισιόν για να δοθεί το 2018 η έγκριση για την κατασκευή του νότιου τμήματος. Τα έργα ξεκίνησαν από την ΤΕΡΝΑ το 2019. Σήμερα, η κατασκευή βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και η πρόοδος ξεπερνά το 70%.

Όσο για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, που θα ενώσει την Κεντρική Ελλάδα με την Εγνατία Οδό, η Κομισιόν έδωσε το πράσινο φως στις αρχές του 2021, προκειμένου «η Ελλάδα να στηρίξει την κατασκευή μιας σημαντικής υποδομής, η οποία αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου».

Η Ε65 ενώνει την κεντρική Ελλάδα με τα διευρωπαϊκά δίκτυα

Ο οδικός άξονας Ε65, συνολικού μήκους 181,5 χλμ. αναμένεται να αλλάξει τον οδικό χάρτη της χώρας και να συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας, ειδικότερα δε της Θεσσαλίας, της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου. Επίσης, μέσω του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) θα συνδέονται τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Βόλου.

Μέσω του λιμένος της Ηγουμενίτσας, ο Ε65 θα διευκολύνει τις διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές προς τη Δυτική και τη Κεντρική Ευρώπη προσφέροντας μια εναλλακτική και συντομότερη διαδρομή. Παράλληλα, θα εξυπηρετούνται και οι οδικές μετακινήσεις προς Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία.

Μάλιστα το έργο, λόγω κυρίως της ιδιαίτερης σημασίας του στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης των περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας, έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο «Ελλάδα 2.0», με χρηματοδότηση 452 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το τελευταίο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, μήκους 70,47 χλμ., ολοκληρώνει την σύνδεση με την Εγνατία Οδό.

Σήμερα, στο βόρειο τμήμα έχουν ολοκληρωθεί οι περιβαλλοντικές μελέτες και για ένα κομμάτι περίπου 25 χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες, οι απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτύων και οι αρχαιολογικές έρευνες. Η κατασκευή είχε φτάσει στο 7%, όταν διακόπηκαν οι εργασίες, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Το τελευταίο κομμάτι του έργου ακολουθεί νέα χάραξη, σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη. Η νέα χάραξη ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας, μειώνοντας συγχρόνως το κόστος κατασκευής και βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές