Εντολή σε όλα τα app stores να αφαιρέσουν τις υπηρεσίες της κινεζικής Didi από τις πλατφόρμες τους έδωσαν την Κυριακή οι ρυθμιστικές αρχές, προκαλώντας νέο πλήγμα στην πλατφόρμα συνεπιβατισμού, μόλις μία εβδομάδα αφού εισήχθη στη Νέα Υόρκη. Τη Δευτέρα, δύο νέες εφαρμογές, οι  Full Truck Alliance και η Kanzhun, τέθηκαν υπό εξέταση, καθώς εντάθηκαν οι πιέσεις στον τομέα της τεχνολογίας της χώρας, λόγω κινήσεων εναντίον μεγάλων κινεζικών εταιρειών στο Διαδίκτυο που έχουν εισαχθεί στις Η.Π.Α.

Οι μετοχές της SoftBank, χρηματοδότη της Didi και της Full Track Alliance, σημείωσαν πτώση μεγαλύτερη του 5% στο Τόκυο τη Δευτέρα, ενώ Κινεζικοί κολοσσοί του διαδικτυακού εμπορίου όπως η Alibaba, η Tencent και η Baidu, βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα στις συναλλαγές του Χονγκ Κονγκ. Οι μετοχές της Didi, της Full Truck Alliance και της Kanzhun δεν συναλλάσσονταν στις ΗΠΑ λόγω αργίας.

Η ιστορία

Η Didi εισήχθη σε μία από τις μεγαλύτερες αρχικές δημόσιες προσφορές της χρονιάς, συγκεντρώνοντας 4,4 δισ. δολάρια στη Νέα Υόρκη, στις 30 Ιουνίου, με τα πιστοποιητικά κατάθεσης αμερικανικού αποθετηρίου να ανέρχονται σε 14 δολάρια το καθένα. Τόσο η Full Truck Alliance όσο και η Kanzhun, όπως και η Didi, εισήχθησαν στις ΗΠΑ τον περασμένο μήνα και έκτοτε οι μετοχές και και των τριών συναλλάσσονταν πάνω από την τιμή της αρχικής δημόσιας προσφοράς τους.

Με την ίδρυσή της, το 2012, από έναν πρώην υπάλληλο της Alibaba και, μετά τη λειτουργία της σε 15 χώρες, η Didi αποτέλεσε την κυρίαρχη δύναμη στην αγορά της Κίνας από το 2016, όταν η Uber σταμάτησε να δραστηριοποιείται στη χώρα, ενώ, αργότερα, αγόρασε τις κινεζικές της δραστηριότητες. Ρυθμιστικά ζητήματα είχαν γίνει εμφανή πριν την αρχική δημόσια προσφορά. Στο ενημερωτικό δελτίο της, η Didi επεσήμανε σημαντικούς κινδύνους που προέρχονταν από τον έλεγχο των κινεζικών ρυθμιστικών αρχών,ενώ ανέφερε και τη δυνατότητα να αλλάξει τις επιχειρηματικές πρακτικές ή να προβεί σε νέα αναδιάρθρωση της εταιρείας.

Σύμφωνα με στοιχεία, η Didi και περισσότερες από 30 μεγάλες κινεζικές εταιρείες στο διαδίκτυο συναντήθηκαν,τον Απρίλιο, με την Κρατική Διοίκηση για τον Κανονισμό Αγοράς (SAMR), τον Ρυθμιστή ανταγωνισμού της Κίνας, τον παρατηρητή Διαδικτύου στον κυβερνοχώρο αλλά και με την κρατική διοικητική αρχή φορολογίας . Όλες οι εταιρείες δεσμεύθηκαν να προβούν σε αυτοέλεγχο εντός ενός μηνός, προκειμένου να εντοπίσουν και να διορθώσουν πιθανές παραβιάσεις σε ζητήματα μονοπωλίου, ανταγωνισμού, φόρων, αλλά και άλλων νόμων.

«Δεν μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι οι ρυθμιστικές αρχές θα είναι ικανοποιημένες με τα αποτελέσματα από τον αυτοέλεγχο αυτό ή ότι δεν θα μας επιβάλουν κάποια ποινή», δήλωσε η Didi στο ενημερωτικό της δελτίο. «Οι παραπάνω τομείς είναι αυτοί στους οποίους θα επικεντρωθούν οι έλεγχοι.»

Πριν από την αρχική δημόσια προσφορά, η SAMR ξεκίνησε έρευνα για τη Didi σχετικά με τη διαφάνεια του μηχανισμού τιμολόγησης, σύμφωνα με το Reuters. Επίσης, στις 2 Ιουλίου, η Υπηρεσία Κυβερνοχώρου ξεκίνησε έρευνα στη Didi για την κυβερνοασφάλεια και τα δεδομένα, η οποία έρευνα κατέληξε στο «μπλοκάρισμα» προσθήκης νέων χρηστών.

Σε μια δήλωση, η Didi ανέφερε ότι οι χρήστες που είχαν ήδη κατεβάσει και εγκαταστήσει την εφαρμογή μπορούν να συνεχίσουν κανονικά να τη χρησιμοποιούν, παρόλο που δεν είναι πλέον διαθέσιμη στην Κίνα.

«Η εταιρεία θα προσπαθήσει να διορθώσει τυχόν προβλήματα, να κινητοποιήσει για την πρόληψη κινδύνων και τις τεχνολογικές δυνατότητες, να προστατεύσει τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών της και να συνεχίσει να παρέχει ασφαλείς και βολικές υπηρεσίες», δήλωσε η Didi την Κυριακή. «Η εταιρεία αναμένει ότι η κατάργηση της εφαρμογής ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τα έσοδά της στην Κίνα», προσέθεσε.

Τη Δευτέρα, η Διοίκηση του Κυβερνοχώρου ξεκίνησε δύο ακόμη ελέγχους στην ασφάλεια προσωπικών δεδομένων, οι οποίοι έλεγχοι απευθύνονταν σε εφαρμογές μεταφοράς όπως η Full Truck Alliance και πλατφόρμες προσλήψεων, όπως η Kanzhun, και κατέληξαν στην απαγόρευση προσθήκης νέων χρηστών.

Τόσο η Full Truck Alliance όσο και η Kanzhun δήλωσαν ότι θα συνεργαστούν με τη ρυθμιστική αρχή και θα προβούν και οι ίδιες σε ελέγχους για τηναντιμετώπιση πιθανών κινδύνων.

Κοιτώντας το μέλλον

Τα γεγονότα της προηγούμενης εβδομάδας δεν αποτελούν καλό οιωνό για τις εταιρείες τεχνολογίας που είναι εισηγμένες στις ΗΠΑ, και όλα δείχνουν ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί. Ολόκληρος ο τομέας της κινεζικής τεχνολογίας έχει έρθει αντιμέτωπος με αντιξοότητες από τον Φεβρουάριο, εν μέσω της αύξησης των επιτοκίων και της αυξανόμενης ρυθμιστικής πίεσης, τόσο στο εσωτερικό όσο και στις ΗΠΑ.

Η Didi έχει τεράστιο κίνητρο να επιλύσει τα θέματά της στην Κίνα. Τους πρώτους τρεις μήνες του 2021, περισσότερο από το 90% του εισοδήματός της προήλθε από τον τομέα κινητικότητας της Κίνας.

Γενικότερα, οι ρυθμιστικές αρχές της Κίνας ήταν σαφείς: Θα συνεισφέρουν στη διαδικασία, ακόμη και μαζί με τους αναπτυσσόμενους τεχνολογικούς κολοσσούς, ώστε να αποκλείσουν ενδεχόμενες επικίνδυνες πρακτικές.

Προς το παρόν, αυτά είναι τα ζητήματα του κυβερνοχώρου και της προστασίας προσωπικών δεδομένων. Ωστόσο, ενέχουν σοβαροί κίνδυνοι για ρυθμιστικά προβλήματα και σε άλλα μέτωπα.

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο