Πιο ακριβά κατά τουλάχιστον 18.5% πληρώνουν πλέον οι οδηγοί στην Ελλάδα την αμόλυβδη από τις αρχές του έτους, μετά τις νέες αυξήσεις στις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου οι οποίες ξεπέρασαν ξανά τα 80 δολάρια το βαρέλι και διαμορφώνονται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2018.
Το ράλι τριετίας στο μαύρο χρυσό έχει οδηγήσει τη μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων στα 1,703 ευρώ από 1,437 ευρώ το λίτρο που ήταν στις αρχές του Ιανουαρίου. Εκτός Αθηνών και άλλων μεγάλων πόλεων όμως και ειδικά σε νησιά, οι τιμές αυτές μπορεί να είναι ακόμη υψηλότερες αναγκάζοντας τους καταναλωτές να βάλουν ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Τα στοιχεία του Παρατηρητήριου Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης δείχνουν ότι στις 27 Σεπτεμβρίου οι τιμές της απλής αμόλυβδης έφτασαν ακόμη και τα 1,941 ευρώ το λίτρο στο Νομό Κυκλάδων, με τη σούπερ αμόλυβδη 100 οκτανίων εκεί να πιάνει ακόμη και τα 2,074 ευρώ το λίτρο.
Πρόκειται για μια ακόμη εξέλιξη που απειλεί το πορτοφόλι όλων, σε μια χρονική περίοδο που καταγράφονται παντού ανατιμήσεις, από τρόφιμα μέχρι πρώτες ύλες και καταναλωτικά και βιομηχανικά προϊόντα, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί λόγω της πανδημίας.
Μεγάλη πρόκληση αποτελεί το ράλι του πετρελαίου και για όσους επιλέγουν πετρελαιοκίνητα οχήματα για τις μετακινήσεις τους αλλά και για όλους τους επαγγελματίες, αφού οι τιμές του ντίζελ κίνησης παρουσιάζουν αύξηση 21% σε σύγκριση με τις αρχές του έτους. Η μέση πανελλαδική τιμή διαμορφώνεται στα 1,413 ευρώ πλέον, από 1,167 ευρώ το λίτρο στις αρχές του Ιανουαρίου όπως φαίνεται και στο σχετικό πίνακα που παρουσιάζει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος.
Φόβοι για το χειμώνα
Το σοκ των τιμών απειλεί μάλιστα ακόμη περισσότερο νοικοκυριά αλλά και επιχειρήσεις καθώς πλησιάζει ο χειμώνας κι αναμένεται να υπάρξουν αυξήσεις στην τιμή διάθεσης και του πετρελαίου θέρμανσης. Οι αυξήσεις από την αντίστοιχη εποχή πέρσι για το πετρέλαιο θέρμανσης αναμένεται να φτάσουν ή να ξεπεράσουν το 20%, με τις τιμές να διαμορφώνονται από τα 1,05 ευρώ το λίτρο για Αθήνα και Θεσσαλονίκη και να φτάσουν πολύ υψηλότερα σε άλλες περιοχές της Ελλάδος. Σε συνδυασμό με το ράλι του φυσικού αερίου, ο χειμώνας αυτός θα είναι όπως όλα δείχνουν πιο δύσκολος, τουλάχιστον από οικονομικής απόψεως.
Οι υψηλοί φόροι
Οι τιμές του πετρελαίου μπρεντ έχουν αυξηθεί από τα 51,80 δολάρια στις αρχές του Ιανουαρίου 2021 στα 80,60 δολάρια σήμερα. Πρόκειται για αύξηση που ξεπερνά το 54%. Στην Ελλάδα αλλά και στις περισσότερες ευρωπαϊκές τουλάχιστον χώρες οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων διαφοροποιούνται από τις διεθνείς επειδή επιβαρύνονται με πολύ μεγάλους φόρους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσο και να πέσουν οι διεθνείς τιμές, οι τιμές των υγρών καυσίμων στη χώρα μας δύσκολα θα υποχωρήσουν κάτω από κάποια επίπεδα λόγω των φόρων αυτών. Για παράδειγμα το Μάιο του 2020 όταν η πανδημία βρισκόταν στο απόγειό της και οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, οι τιμές της αμόλυβδης είχαν φτάσει μέχρι τα 1,3 ευρώ το λίτρο περίπου.
Όπως αναφέρει το Υπουργείο Ανάπτυξης ο Φ.Π.Α. στα καύσιμα από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%. Ο συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνη και πετρέλαιο διαμορφώνεται σε 700 και 410 €/1.000 λτ , αντίστοιχα από την 01/01/2017.
Για το πετρέλαιο θέρμανσης και για χρονική περίοδο από 15/10 κάθε έτους έως και την 30/4 του επομένου έτους, ορίζεται μειωμένος συντελεστής ΕΦΚ ύψους 280 €/1.000 λίτρο, αρχής γενομένης από 15/10/2016. Για το λόγο αυτό δεν καταγράφεται κατανάλωση για το είδος αυτό από 1/5 έως και 14/10 κάθε έτους. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο Υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 €/1.000 κγρ, από 01/01/2017.
Latest News
Ρωσία - Ιράν σφυρηλατούν μια νέα ισχυρή συμμαχία στο φυσικό αέριο
Οι δύο χώρες καταλαμβάνουν την πρώτη και τη δεύτερη θέση στον πίνακα των κρατών με τα μεγαλύτερα αποθέματα φυσικού αερίου στον κόσμο
Στη διαιτησία η ΔΕΠΑ Εμπορίας για την τιμή του φυσικού αερίου της Gazprom
Στα 400 εκατ. το ποσό που διεκδικούν οι Ρώσοι – Θέμα σύμβασης εγείρει η ΔΕΠΑ Εμπορίας
ΑΔΜΗΕ: Στην... πρίζα ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση Δωδεκανήσων και BΑ Αιγαίου
Είναι η πρώτη φορά που ο ΑΔΜΗΕ προχωρά σε συμφωνία – πλαίσιο, μία πρακτική που ακολουθείται και από άλλους Eυρωπαίους Διαχειριστές Mεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας
Ο πετρελαϊκός κολοσσός που αρνείται να εγκαταλείψει τη Ρωσία
Η εταιρεία παραμένει στη χώρα παρά τις πιέσεις που δέχεται
ΔΕΗ: Εκσυγχρόνισε κεντρικό υποσταθμό χωρίς να κόψει το ρεύμα – Το έργο στη Ρουμανία
Η επένδυση για τη συγκεκριμένη αναβάθμιση ήταν ύψους 70 εκατ. λέι (περίπου €14 εκατ.)
Πότε οι πάροχοι θα κόβουν το ρεύμα στους οφειλέτες – Η πρόταση του Ρυθμιστή
Σε δημόσια διαβούλευση η πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων
Πώς ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας ανοίγει νέους ενεργειακούς ορίζοντες στο Αζερμπαϊτζάν
Το Αζερμπαϊτζάν στοχεύει να επωφεληθεί από την απομάκρυνση του Καζακστάν από τη ρωσική διαμετακόμιση πετρελαίου
To σχέδιο του Bill Gates για την ενεργειακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα
«Σε έναν ιδανικό κόσμο, θα υιοθετούσαμε την καθαρή ενέργεια αρκετά γρήγορα», επισημαίνει ο ιδρυτής της Microsoft
Τα κέρδη - ρεκόρ των Big Oil φρενάρουν την πράσινη μετάβαση
Ποιες εταιρείες κάνουν πίσω στα σχέδια για στροφή στις ΑΠΕ - Τι προβλέπουν για τη ζήτηση
Μηδένισαν οι τιμές ρεύματος – Το ρεκόρ στην ελληνική αγορά ενέργειας
Από τις 9 το πρωί μέχρι τις 4 το μεσημέρι μηδενικές οι χονδρεμπορικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας