Ποια ΕΤΑΔ; Τ.ΕΘ.Α. (Ταμείο Εθνικής Άμυνας).

Ένα έτοιμο real estate fund που διαθέτει 2.000 ακίνητα, από τα οποία 1.400 και πλέον είναι καθαρά ως προς το καθεστώς ιδιοκτησίας τους.

Το Τ.ΕΘ.Α. διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του περίπου 2.000 ακίνητα από τα οποία 1.477 είναι καθαρής ιδιοκτησίας. Στη λίστα του, στρατόπεδα, πεδία βολής, Στρατιωτικά Οικήματα Αξιωματικών (ΣΟΑ), Λέσχες Αξιωματικών, Κέντρα Αποκατάστασης Απωλειών Υγείας (ΚΑΑΥ), Φυλάκια Παραμεθορίου Ζώνης αλλά και Κτήρια- Οικόπεδα εντός και εκτός Αστικού Ιστού.

Το ενδιαφέρον είναι στη τελευταία κατηγορία.

Η Πρωτοβουλία

Η Γαλλία, σύμφωνα με εκτιμήσεις διπλωματικών και πολιτικών κύκλων των Αθηνών, θα ανοίξει τον δρόμο της Ελλάδας προς τη Λιβύη. Με εντολή του προέδρου Μακρόν.

Tο «όχημα» για την προώθηση της  συγκεκριμένης πρωτοβουλίας θα αποτελέσει η γαλλική αναπτυξιακή τράπεζα ΒΡΙ, που αποκτά παράρτημα στην Τρίπολη. Η ΒΡΙ, σε πρώτη φάση, θα λειτουργεί για λογαριασμό και της Αθήνας στη Λιβύη.

Η πρόβλεψη αυτή υπάρχει στο MOU, που υπογράφτηκε στις 7 Οκτωβρίου, ανάμεσα στις δυο χώρες, «για συνεργασία στην περιοχή». Και εντάσσεται στην ευρύτερη μεταξύ τους στρατηγική συμφωνία

Το Συμπέρασμα: Τελικώς, αυτή η τελευταία θα αποδειχθεί πολυπλόκαμη κι εξαιρετικά επωφελής για την Αθήνα, αν αξιοποιηθεί σωστά.

Οι Δύσκολοι Καιροί

Πώς περιγράφει την επερχόμενη κρίση το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις του; «Παροδική, αλλά οξύτερη», απ’ ό,τι αρχικά αναμένονταν. Γι’ αυτό και παγώνουν προς το παρόν, οι φοροελαφρύνσεις, που είχαν συζητηθεί και σχεδιαστεί για τις αρχές του 2022.

Μια Επένδυση

Έκταση 350 στρεμμάτων στη περιοχή της Πέρδικας στο νησί της Αίγινας κινείται για να εκμισθώσει μακροχρόνια Ισραηλινός όμιλος, που δραστηριοποιείται στον τουριστικό κλάδο. Το αγροτεμάχιο είναι παραθαλάσσιο με ήπιες κλίσεις και  ανήκει στο Ταμείο Εθνικής Άμυνας (στην οποία έχει ενσωματωθεί και το παλαιό Ταμείο Εθνικού Στόλου).  Το αγροτεμάχιο βρίσκεται σε καθεστώς αξιοποίησης σχεδόν μια δεκαετία από την εποχή που συστάθηκε το ενιαίο Ταμείο.

Ο Διαγωνισμός: Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων θα προκηρυχθεί σχετικός πλειοδοτικός διαγωνισμός. Η αξιοποίησή του σχετίζεται με την κατασκευή ξενοδοχείου.

Οι Έρευνες

Τον Νοέμβριο αναμένεται η επανεκκίνηση του ερευνητικού προγράμματος αμερικανικών και γαλλικών εταιρειών στην κυπριακή ΑΟΖ. Τουλάχιστον έτσι είναι προγραμματισμένο. Το πιθανότερο είναι πως αν εμφανισθεί ανοικτά του νησιού η ExxonMobil, τότε θα ακολουθήσει και η Total. Αλλιώς…

Η Αύξηση

Ολοκληρώθηκε την Παρασκευή η διαπραγμάτευση των warrants της Attica Bank. Oυσιαστικά, τώρα ξεκινά η διαδικασία της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της. Συνεπώς, ό,τι είναι να γίνει για την περίπτωση, θα γίνει έως το τέλος Οκτωβρίου.

Η Πρόβλεψη: Ενδιαφέρον υπάρχει. Αλλά υπό όρους και προϋποθέσεις. Η βασικότερη; Πρώτα να «καθαρίσει» η τράπεζα και μετά να ιδιωτικοποιηθεί.

Η Επιστροφή…

Επιστροφή στα νούμερα του 2019 – η κανονικότητα στη κίνηση, στη κυκλοφορία στους δρόμους της Αθήνας επέστρεψε.

Τα δεδομένα της …επιστροφής τα βρήκα σε ανάρτηση του πολύ δραστήριου στο Linkedin Αδάμ Μαρκάκη, CEO της Kineo που προωθεί την ιδέα της μικροκινητικότητας, δηλαδή της μετακίνησης με μέσα όπως το ηλεκτρικό ποδήλατο ή το πατίνι.

Η Ανάρτηση: «Στην Αθήνα το 2019 περάσαμε 110 ώρες στην κίνηση με μέση ταχύτητα τα 22 χλμ/ώρα. Το 2020 πέσαμε στις 49 (-54%) με μέση ταχύτητα τα 24 χλμ/ώρα (+11%). Το 2021 από ό, τι φαίνεται επιστρέφουμε στα νούμερα του 2019.

»Ίσως για κάποιους να θεωρούταν αναπόφευκτο πως έτσι θα εξελισσόταν η κατάσταση, μιας και οι περισσότεροι εργαζόμενοι επέστρεψαν στα γραφεία τους, τα παιδιά στο σχολείο τους και γενικότερα όλοι σε ό,τι είχαμε αφήσει πίσω την προηγούμενη χρονιά. Όμως δεν ήταν.

»Στην Ευρώπη ο κορωνοϊός έδωσε την ευκαιρία στις πόλεις να αξιοποιήσουν τις συνθήκες χαμηλότερης κυκλοφορίας για να εισαγάγουν νέα βιώσιμα μοντέλα αστικής κινητικότητας, ενώ εδώ δεν κάναμε τίποτα.

»Ας κοιτάξουμε λοιπόν τουλάχιστον τι μπορούμε να κάνουμε σε ατομικό επίπεδο. Στην κίνηση πάντα σκεφτόμαστε που πάνε όλοι οι άλλοι, αλλά σχεδόν ποτέ αν χρειάζεται πραγματικά να είμαστε εμείς εκεί. Ας προσπαθήσουμε να κερδίσουμε τη δύναμη της συνήθειας και να παίρνουμε πιο συνειδητές αποφάσεις, ώστε να γίνουμε μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος».

Οι Κρατικές Ενισχύσεις

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα άποψη για τη σχέση των κρατικών ενισχύσεων με την προστασία των καταναλωτών, αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας, διατυπώνουν στο κείμενό τους «Κόστος ενέργειας και πληθωρισμός στην Ευρωζώνη» ο Γιώργος Μάναλης και ο Μάνος Ματσαγγάνης στη στήλη In Focus|Παρατηρητήριο Ελληνικής & Ευρωπαϊκής Οικονομίας του ΕΛΙΑΜΕΠ (ημέρα δημοσίευσης 15 Οκτωβρίου 2021).

Τα Δεδομένα: Το κείμενο υπάρχει διαθέσιμο στο site του ΕΛΙΑΜΕΠ

«Ήδη από τον μήνα Σεπτέμβριο οι αυξημένες τιμές ενέργειας έχουν αρχίσει να δείχνουν τις επιπτώσεις τους στον πληθωρισμό της Ευρωζώνης. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της Eurostat, ανάμεσα στα συστατικά του γενικού δείκτη τιμών, η ενέργεια παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση (17,4%), οδηγώντας τον πληθωρισμό σε έναν υψηλό δεκαετίας: 3,4%.

»Η Ευρώπη, λοιπόν, βρίσκεται στη δίνη ενός φαινομένου με αβέβαιη διάρκεια και ένταση. Όσον αφορά τη διάρκεια, οι μετεωρολογικές προγνώσεις προβλέπουν έναν βαρύ χειμώνα, ενώ η ένταση και οι διαστάσεις που μπορεί να λάβει η πληθωριστική τάση εξαρτώνται από σύνθετες γεωπολιτικές δυναμικές καθώς και την πορεία της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας.

»Μέχρι στιγμής, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις προσανατολίζονται στην παροχή κρατικών ενισχύσεων προς τα πληττόμενα νοικοκυριά.

»Σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο στο Bloomberg, η Γαλλία έχει υιοθετήσει μέτρα ύψους 580 εκατ. ευρώ προς τα φτωχότερα νοικοκυριά, ενώ, επίσης, έχει θεσπίσει πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, το οποίο θα επιβαρύνει τη γαλλική κυβέρνηση με πάνω από 4 δισ. ευρώ.

»Στην ίδια γραμμή, Ιταλία και Ισπανία διοχετεύουν 3 και 2,6 δισ. ευρώ αντίστοιχα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της αυξημένης τιμής ενέργειας στα νοικοκυριά.

»Ωστόσο, το μέγεθος των κρατικών ενισχύσεων ωχριά μπροστά στην επιβάρυνση των νοικοκυριών, το οποίο υπολογίζεται να ανέλθει στα 100 δισ. ευρώ σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Αναλυτές που ειδικεύονται στον τομέα της ενέργειας επισημαίνουν πως οι κρατικές ενισχύσεις θα πρέπει να στοχεύουν τόσο στην προστασία των καταναλωτών, όσο και στην εξοικονόμηση ενέργειας. Συνεπώς, οι ενισχύσεις θα πρέπει να επιβραβεύουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις με μειωμένη κατανάλωση ενέργειας συγκριτικά με προηγούμενα έτη. Με τον τρόπο αυτό, η Ευρώπη θα καταφέρει τη διατήρηση της ζήτησης ενέργειας σε χαμηλά επίπεδα, ώστε να ισορροπήσει την περιορισμένη προσφορά.

»Το ενεργειακό πρόβλημα με το οποίο έρχεται αντιμέτωπη η Ευρώπη απειλεί να επιβραδύνει την ανάκαμψη από την πανδημία.

»Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται και ένα δομικό πρόβλημα, που αφορά την ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από παραγωγούς ενέργειας πέρα από τα σύνορά της.

»Ήδη, η γηραιά ήπειρος έχει επιδείξει ενδιαφέρον για στροφή προς την πράσινη ενέργεια, η οποία όμως θα πάρει χρόνο για να εξασφαλίσει την αυτάρκεια. Μέχρι τότε η ευρωπαϊκή οικονομία θα παραμένει ευάλωτη στις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών ενέργειας, γεγονός που επιτάσσει τη θέσπιση δημιουργικών μέτρων τόσο για τον περιορισμό των οικονομικών επιπτώσεων όσο και για τη μείωση της ενεργειακής της επιβάρυνσης».

Οι Θέσεις Εργασίας

Στις 16 Ιουνίου 2021, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντά στο Μέγαρο Μαξίμου τον ιδρυτή της Instashop, Γιάννη Τσιώρη, που κατόρθωσε να πετύχει μια από τις μεγαλύτερες εξαγορές στη Μέση Ανατολή και ταυτόχρονα τη μεγαλύτερη εξαγορά εταιρείας ελληνικών συμφερόντων στον τομέα της τεχνολογίας.

«Είναι πολύ εντυπωσιακό αυτό το οποίο πετύχατε», του είχε πει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, χαιρετίζοντας την πρόθεση του ιδρυτή του Instashop να επαναπατρίσει αυτή την επιτυχία στην Ελλάδα.

Λίγους μήνες μετά, ανάμεσα στις αγορές για τις οποίες ζητά στελέχη και προσωπικό η startup που πέρασε στον έλεγχο της Delivery Hero (ιδιοκτήτριας μεταξύ άλλων και της efood) είναι και η Ελλάδα. Άλλωστε, η εταιρεία διατηρούσε μια αξιόλογη βάση (έρευνας & ανάπτυξης) στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης. Σήμερα, η εταιρεία αναζητά, μεταξύ άλλων, μηχανικούς υπολογιστών κ.ά.

Η Instashop είναι η κυρίαρχη πλατφόρμα παραγγελίας ειδών παντοπωλείου στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αφρική και ιδρύθηκε το 2015 στο Ντουμπάι από τους έλληνες επιχειρηματίες Γιάννη Τσιώρη και Ιωάννα Αγγελιδάκη.

Το 2020, η εταιρεία εξαγοράστηκε από τη γερμανική Delivery Hero έναντι περίπου 300 εκατ. ευρώ. Το μοντέλο της Instashop κατάφερε να αποδειχθεί εξαιρετικά κερδοφόρο μέσα στα 5 πρώτα χρόνια λειτουργίας του, έχοντας αντλήσει λιγότερα από 6 εκατ. ευρώ σε χρηματοδοτήσεις από το ελληνικό VentureFriends και το Jabbar Internet Group.

Η Instashop εξακολουθεί να λειτουργεί ως ανεξάρτητη επωνυμία και η σημερινή ηγεσία της συμπληρώνει και ενισχύει την τρέχουσα q-commerce στρατηγική της Delivery Hero στην περιοχή.

Ο Γιάννης Τσιώρης μαζί με την Ιωάννα Αγγελιδάκη, επίσης συνιδρύτρια, είναι απόφοιτοι της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και μετανάστευσαν στο Ντουμπάι ιδρύοντας, το 2015, την εταιρεία.

Η Κλιματική Αλλαγή

Μια ερευνητική ομάδα υπό τον συντονισμό του καθηγητή του ΕΚΠΑ Κώστα Καρτάλη για λογαριασμό του Οργανισμού Έρευνας και Ανάλυσης διαΝΕΟσις μελετά τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον τουρισμό, στην πρωτογενή παραγωγή και στη ζωή στις πόλεις στις αμέσως επόμενες δεκαετίες.

Στα συμπεράσματα της ερευνητικής ομάδας διαβάζω: «Η κλιματική αλλαγή θα πρέπει να παίξει σημαντικό ρόλο στην αναθεώρηση ολόκληρου του θεσμικού πλαισίου της χώρας μας, από τα περιφερειακά χωρικά πλαίσια και τα σχέδια διαχείρισης υδάτων, μέχρι τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια όλων των περιοχών της χώρας.

»Οριζόντια είναι και η ανάγκη της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης σε όλους τους κλάδους της δραστηριότητας, από τη βιομηχανία μέχρι τα κτήρια, ώστε να μειωθεί η ενεργειακή ζήτηση (πράγμα που θα κάνει ευκολότερη την κάλυψη των αναγκών και την εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας μετά το τέλος του λιγνίτη), η κατάρτιση διαχειριστικών σχεδίων για την προστασία της γεωργικής παραγωγής (ειδικά στην Κεντρική Μακεδονία και τη Θεσσαλία), ενώ απαραίτητη θα είναι η κατάρτιση σχεδίων για την προσαρμογή τουριστικών περιοχών που υφίστανται ήδη τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ή εκτιμάται ότι θα πληγούν περισσότερο τις ερχόμενες δεκαετίες.

»Είναι απαραίτητο, δε, να ενσωματωθεί η παράμετρος της κλιματικής αλλαγής στον σχεδιασμό όλων των μεγάλων νέων υποδομών (από γέφυρες και αεροδρόμια μέχρι ξενοδοχεία και μαρίνες), που συνήθως έχουν χρόνο ζωής που μετριέται σε δεκαετίες».

Δίχως άλλο, ο δημόσιος διάλογος για τις υποδομές αυτής της χώρας -που γερνούν όπως και ο πληθυσμός της- πρέπει να αρχίσει… χτες.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories