Δεκαέξι ώρες την ημέρα εργάζονται αυτή την εποχή ο Κρίστιαν, ο Φλορίν, ο Μεχντί και άλλοι έξι συνάδελφοί τους για την οικογενειακή επιχείρηση Fiege στο Ίμπενμπουρεν της Γερμανίας, που δραστηριοποιείται στον κλάδο των logistics. Η Black Friday και κυρίως η περίοδος των Χριστουγέννων είναι το αποκορύφωμα της σεζόν για τον κλάδο κι έτσι η δουλειά αρχίζει από νωρίς το πρωί σε μία αποθήκη παπουτσιών για να τακτοποιηθούν εγκαίρως όλες οι online παραγγελίες. Λεπτομέρεια: Ο Κρίστιαν, ο Φλορίν, ο Μεχντί και όλοι οι υπόλοιποι δεν είναι εργαζόμενοι με σάρκα και οστά, αλλά ρομπότ που ανήκουν στην εταιρεία Toru και έχουν κατασκευαστεί από την Magazino, νεοφυή επιχείρηση με έδρα το Μόναχο.
Πώς συνεργάστηκε η Magazino με μία επιχείρηση παλαιάς κοπής όπως η Fiege, που ιδρύθηκε το 1873 και σήμερα απασχολεί πάνω από 20.000 εργαζόμενους; Όλα ξεκίνησαν όταν ο σημερινός επικεφαλής της οικογενειακής επιχείρησης, ο Γενς Φίγκε, συνάντησε τον ιδρυτή της Magazino, Φρέντερικ Μπράντνερ, σε συνέδριο για θέματα logistics. Ο πρώτος έψαχνε μία δυνατότητα να ανταποκριθεί στις ευμετάβλητες απαιτήσεις των online πωλήσεων, ο δεύτερος αναζητούσε μία εγνωσμένης αξίας επιχείρηση, ώστε τα ρομπότ του να δοκιμαστούν και να τελειοποιηθούν σε ένα απαιτητικό επιχειρηματικό περιβάλλον.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις αναζητούν νέο πεδίο δράσης
Αρχικά η Toru εγκατέστησε τρία ρομπότ της Magazino στην Fiege. Σιγά-σιγά οι απαιτήσεις αυξήθηκαν. Σήμερα τα ρομπότ έχουν γίνει εννέα και δεν περιορίζονται σε έναν αυστηρά οριοθετημένο χώρο, όπως γινόταν τα πρώτα χρόνια, αλλά κινούνται ελεύθερα μέσα στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης, υπολογίζουν αυτόνομα τα δρομολόγιά τους και συνεργάζονται με τους ανθρώπους, από τους οποίους μάλιστα ζητούν βοήθεια, αν χρειαστεί. Η Fiege σχεδιάζει να εγκαταστήσει ρομπότ και σε άλλα σημεία παραγωγής, ενώ παράλληλα έχει αποκτήσει μερίδιο στη νεοφυή επιχείρηση Magazino. «Για μας ήταν σημαντικό να μπούμε και οι ίδιοι στο γήπεδο, όχι απλώς να παρακολουθούμε το παιχνίδι από την εξέδρα» εξηγεί, με ποδοσφαιρικούς όρους, ο Κρίστοφ Μάνγκελμανς, διευθυντικό στέλεχος της Fiege.
Διαγωνισμοί επιχειρηματικότητας, ψηφιακές πλατφόρμες matchmaking όπως η Ambivation και κρατικές πρωτοβουλίες όπως το Ταμείο για την Ίδρυση Καινοτόμων Επιχειρήσεων (HTGF) που επενδύει σε επιλεγμένες start-ups επιχειρήσεις με αρχικό κεφάλαιο κάτω από 500.000 ευρώ, προσφέρουν επιπλέον δυνατότητες για να συναντηθούν προσφορά και ζήτηση. «Βλέπουμε σημαντικές προοπτικές για συνέργειες», τονίζει ο επικεφαλής του Ταμείου, Αλεξάντερ φον Φράνκενμπεργκ. «Για να επιτύχει όμως και να έχει διάρκεια η συνεργασία, θα πρέπει να αποφέρει όφελος και στις δύο πλευρές». Στη Γερμανία ούτως ή άλλως οι νεοφυείς επιχειρήσεις σπάνια απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή, καθώς κάνουν πάνω από τα δύο τρίτα του τζίρου με υπηρεσίες B2B (business-to-business).
Γι αυτό, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του γερμανικού Startup Monitor, το 43% των νεοφυών επιχειρήσεων αναζητούν στρατηγικούς επενδυτές, που θα τους διευκολύνουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε νέες αγορές. Σήμερα μόλις το 15% των ερωτηθέντων αξιοποιούν κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capital). Η πανδημία έχει προκαλέσει πρόσθετα προβλήματα, λέει ο Νίκλας Φογκτ από τον Γερμανικό Σύνδεσμο Νεοφυών Επιχειρήσεων. Και αυτό γιατί «πρώτον, λείπουν τα συνέδρια και οι συναφείς ευκαιρίες για μία καλύτερη γνωριμία διά ζώσης και, δεύτερον, σε μία προσπάθεια να εξοικονομήσουν χρήματα, πολλές επιχειρήσεις περικόπτουν τη χρηματοδότηση για καινοτόμες δράσεις και προτιμούν να εστιάσουν στο παραδοσιακό κομμάτι της δραστηριότητάς τους».
Η αξία του… λάθους
Δεν λείπουν βέβαια και οι αξιόλογες συνεργασίες, ακόμη και σε εποχές πανδημίας. Παράδειγμα αποτελεί η σύμπλευση των εταιριών Stihl και Flynex. Σήμερα η πρώτη συμμετέχει στο κεφάλαιο της δεύτερης. Η Stihl έχει αποκτήσει παγκόσμια φήμη στα μηχανήματα και εργαλεία κήπου. Η Flynex, νεοφυής εταιρία που ίδρυσαν τρεις αξιωματικοί εν αποστρατεία και ένας μηχανικός πληροφορικής, προσφέρει εμπορικά δρομολόγια με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ αναλαμβάνει όλες τις σχετικές γραφειοκρατικές διαδικασίες, επαφές με αρμόδιες αρχές, καθώς και την αποθήκευση και αξιοποίηση των στοιχείων πτήσης. «Η Stihl θεωρεί ότι έχουν μέλλον τα επιχειρηματικά μοντέλα που βασίζονται σε γεωγραφικά δεδομένα (geo data)», εξηγεί ο Μπένιαμιν Γιούνγκανς, επικεφαλής της θυγατρικής Stihl Digital.
«Το πιο σημαντικό όμως», λέει ο Κρίστοφ Μάνγκελμανς από την εταιρία Fiege, «είναι να αναπτύξουν μία κοινή αντίληψη οι καθιερωμένες και οι νεοφυείς επιχειρήσεις». Αυτό φυσικά δεν είναι εύκολο. Οι παραδοσιακές επιχειρήσεις συνήθως δεν έχουν αναπτύξει την κουλτούρα του trial-and-error και σπεύδουν να βγάλουν συμπεράσματα ότι μία νέα, καινοτόμος πρόταση δεν λειτουργεί. Αντιθέτως, για τα startups οι αποτυχίες και τα λάθη είναι μέσα στο παιχνίδι, γιατί μόνο έτσι μαθαίνουν και βελτιώνονται. «Τα τελευταία χρόνια πάντως είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε κι εμείς πολλά πράγματα μέσα από αυτή τη συνεργασία», τονίζει ο Κρίστοφ Μάνγκελμανς.
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Ο Τραμπ δίνει «γη και ύδωρ» κινήτρων για να φέρει μεγάλες επενδύσεις πίσω στις ΗΠΑ
Ο Τραμπ αποσκοπεί σε μια κοσμογονία εγχώριων επενδύσεων στις ΗΠΑ - Η πρόταση για διευκολύνσεις στις επενδύσεις άνω του 1 δισ.
Η Ινδία κατασκευάζει το δικό της «Χόνγκ Κονγκ» - Το φαραωνικό project των 9 δισ.
Ανησυχία ότι το σχέδιο θα εξαλείψει μερικές από τις απομονωμένες φυλές που ζουν στα νησιά του αρχιπελάγους Νικομπάρ - Τι λέει η Ινδία
Από ένα KFC στην αυτοκρατορία των 3 δισ. - Ποιος είναι ο Αυστραλός επιχειρηματίας Τζακ Κάουιν
Σήμερα, ο Τζακ Κάουιν κατέχει το 98% της εταιρείας του, ενώ το υπόλοιπο 2% ανήκει σε ορισμένους από τους αρχικούς επενδυτές και μετόχους του
Οι τρεις αδύναμοι κρίκοι της ευρωοικονομίας το 2025
Θα παλέψουν με την ύφεση τη νέα χρονιά οι μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία
Ενοίκια σοκ για τους φοιτητές στο Λονδίνο μετά τις νέες αυξήσεις [γράφημα]
Τι αποκαλύπτει έρευνα για τους φοιτητές στη Βρετανία
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Safran: Με το βλέμμα στις συμβάσεις του αμερικανικού στρατού
Η γαλλική εταιρεία αναμένει αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 10% το 2025, καθώς και τρέχοντα λειτουργικά κέρδη μεταξύ 4,7 και 4,8 δισ. ευρώ σε συγκρίσιμη βάση
Έφοδος τελωνιακών και της ευρωπαικής εισαγγελίας στα γραφεια της Adidas
Tο ένταλμα έρευνας για την Adidas ανέφερε την (ύποπτη) σωρευτική φορολογική ζημία σε περισσότερα από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ
Τιμές-φωτιά οι Χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία
Ο υψηλός πληθωρισμός δεν μπορεί παρά να επηρεάσει και τις Χριστουγεννιάτικες Αγορές στη Γερμανία. Έως 7 ευρώ στοιχίζει το περίφημο «ζεστό κρασί» με μπαχαρικά.
Η αβεβαιότητα της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ αρχίζει να «δαγκώνει» την Ευρώπη - Τι εκτιμά η Goldman Sachs
H Goldman Sachs επιχειρεί να εξετάσει την επίδραση της αβεβαιότητας της εμπορικής πολιτικής του Ντόναλντ Τραμπ εντός κι εκτός ΗΠΑ