Η κυβέρνηση κατάφερε και βγήκε μπροστά τις τελευταίες εβδομάδες στο θέμα της αντιμετώπισης της ενεργειακής ακρίβειας, καθώς είχε ομολογουμένως μια καλή ιδέα σε σχέση με το πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου. Μπορεί ακόμα να μην έχει υιοθετηθεί πλήρως ευρωπαϊκά, αλλά χτυπάει στην καρδιά του προβλήματος. Το πρόβλημα ωστόσο της κυβέρνησης είναι ότι δείχνει να έχει ξεμείνει από ιδέες. Γενικά όλα τα μέτρα που είτε εφαρμόζει είτε σκέφτεται είναι στην πεπατημένη. Στηρίζονται στην ενίσχυση της προσφοράς και τη διατήρηση της ζήτησης. Δίνει επιδοτήσεις για να συνεχίσουν όλοι να καταναλώνουν ενέργεια, ακόμα και αυτοί που θα μπορούσαν να την περιορίσουν.
Παράλληλα για να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες ή ακόμα και αυξημένες ποσότητες ενέργειας ψάχνει συνεχώς ποσότητες προκειμένου να υπάρχει επάρκεια. Ακόμα και οι συζητήσεις που κυριαρχούν για την αντιμετώπιση του προβλήματος, περιορίζονται σε μειώσεις φόρων, ΦΠΑ και Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Ολα μέτρα που προστίθενται στα ήδη εφαρμοζόμενα και κάνουν το ίδιο πράγμα, ενισχύουν τη ζήτηση. Ως αποτέλεσμα, με τις τιμές του ρεύματος και των καυσίμων στα ύψη, η κατανάλωση έχει περιοριστεί μόνο οριακά. Και να σκεφτεί κανείς ότι τόσο το φυσικό αέριο από το οποίο παράγεται περίπου το μισό ρεύμα που καταναλώνουμε, όσο και το πετρέλαιο, το εισάγουμε. Αρα συνεχίζει να επιδοτεί το κράτος τις εισαγωγές, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, στο εξωτερικό ισοζύγιο της χώρας.
Κι όμως υπάρχουν και άλλες λύσεις. Θα μπορούσε τη στιγμή που οι τιμές του φυσικού αερίου και του πετρελαίου είναι στα ύψη, να κινητροδοτήσει τη μείωση της κατανάλωσης. Να μειώσει τη ζήτηση, δίνοντας ανάσα στην προσφορά. Για την ώρα οι μόνες ιδέες που έχουν ακουστεί, είναι κάποιες επιδοτήσεις για ανάπτυξη οικιακών φωτοβολταϊκών ή η αντικατάσταση ηλεκτρικών συσκευών με άλλες λιγότερο ενεργοβόρες. Καμία από αυτές τις ιδέες δεν είναι άμεση, καμία δεν εξασφαλίζει μικρότερες καταναλώσεις τώρα που χρειάζεται.
Οι Γερμανοί για παράδειγμα, στο πακέτο μέτρων που ανακοίνωσαν και έκανε αίσθηση στους πολίτες, περιλάμβανε και την καθιέρωση μηνιαίου εισιτηρίου 9 ευρώ για χρήση τοπικών δημόσιων συγκοινωνιών σε όλη τη Γερμανία και για μια περίοδο 90 ημερών. Στην Ελλάδα αντίθετα συνεχίζουμε και ενισχύουμε όλους αυτούς που αναγκάστηκαν στην περίοδο της πανδημίας να εγκαταλείψουν τα μέσα μεταφοράς και να αγοράσουν αυτοκίνητο. Πλέον με την οικονομία να ανοίγει όσο ο Covid υποχωρεί, είναι απορίας άξιο πως δεν έχει ξεκινήσει η κυβέρνηση μια καμπάνια με πολλές εκπτώσεις, ώστε να ξαναανακαλύψει ο Ελληνας τα λεωφορεία, το μετρό και το τραμ.
Ακόμα πιο προχωρημένες ιδέες θα μπορούσαν να υλοποιηθούν με τη βοήθεια της κοινωνίας και με τη συμμετοχή και των κομμάτων που υποτίθεται ότι προάγουν την οικολογία. Από το να υπερασπίζεται με κάθε τρόπο για παράδειγμα ο ΣΥΡΙΖΑ τον λιγνίτη και την επιδότηση των ρυπογόνων καυσίμων κίνησης, να ξεκινήσει καμπάνιες ενεργειακής εξοικονόμησης και οικονομίας. Μια Κυριακή για παράδειγμα, χωρίς ρεύμα. Χωρίς χρήση αυτοκινήτου. Ενα Σάββατο με ποδήλατο ή με τα πόδια. Οτιδήποτε, πρέπει να κάνουμε, φτάνει να σταματήσουμε την παράνοια. Να σταματήσουμε δηλαδή να αναζητούμε όλοι πόρους και επαρκείς ποσότητες ενέργειας, προκειμένου να συνεχίσουμε να καταναλώνουμε με τον ίδιο τρόπο που το κάναμε, όταν οι τιμές ήταν στο μισό των σημερινών…
Latest News
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα
Η Γαλλία σε κρίση και η Ευρώπη σε περιδίνηση
Η πολιτική κρίση στη Γαλλία έρχεται να αναδείξει τα συνολικότερα προβλήματα της ευρωπαϊκής διακυβέρνησης
Και όμως υπάρχει άλλος δρόμος
Με την παρουσία του στο OT Forum ο Αλέξης Τσίπρας έδειξε ότι σε πείσμα μιας διάχυτης ρητορικής δεν υπάρχουν μονόδρομοι
Με τη Γαλλία ή την Ιταλία;
Τα προβλήματα στον περίγυρό μας πολλαπλασιάζονται
Η λάθος συζήτηση και τα προβλήματα της αγοράς
Ο Δούκας που φορολογεί ή ο Μητσοτάκης που δεν μειώνει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και κάπου στο βάθος και ο Αράμπικα που ακριβαίνει.