Με ταχύτητα περίπου έξι χιλιόμετρα την ώρα, το ρομπότ έχει έναν γρήγορο ρυθμό βαδίσματος. Αυτό γίνεται ξεκάθαρο το αργότερο όταν επιχειρεί κανείς να ακολουθήσει ένα ρομπότ της αλυσίδας Domino. Tο ρομπότ διασχίζει τα πεζοδρόμια του Βερολίνου αρκετές φορές την ημέρα, για να παραδώσει τις πίτσες στους πελάτες. Στα πλαίσια ενός πιλοτικού προγράμματος η εταιρεία μελετά το κατά πόσον η χρήση τέτοιων μηχανών μπορεί να φανεί χρήσιμη στις διανομές φαγητού. Το ρομπότ κουβαλάει τις πίτσες κυριολεκτικά… μέσα του, δηλαδή σε ένα ντουλάπι. Χάρη σε τέσσερις αισθητήρες και πολλές κάμερες έχει όραση 360 μοιρών, εντοπίζοντας εμπόδια μπροστά ή πίσω του, οπότε και επιβραδύνει ή σταματά τελείως.
Το μηχάνημα, με ύψος σχεδόν ενάμισι μέτρο τραβάει τα βλέμματα στο δρόμο. Πολλοί σταματούν και βγάζουν φωτογραφίες με το κινητό τους. Οι περισσότεροι αντιδρούν γελώντας και με περιέργεια, κάποιοι άλλοι εκνευρίζονται. Μια μητέρα κρατά από το χέρι το παιδί της και σχεδόν τινάζεται στο πλάι όταν βλέπει την συσκευή να την πλησιάζει. Ωστόσο δεν υπάρχει λόγος να φοβάται κανείς. Το ρομπότ-ντελιβεράς μπορεί να παραδώσει τις πίτσες εντελώς αυτόνομα, τουλάχιστον στην είσοδο του κτιρίου. Παρόλα αυτά οι κανονισμοί στο Βερολίνο επιβάλλουν την παρακολούθησή του από έναν χειριστή, ο οποίος το ακολουθεί διαρκώς. Ένας ακόμη υπάλληλος το παρακολουθεί από το γραφείο και μπορεί επίσης να επέμβει με ένα τηλεχειριστήριο. Αυτό φυσικά ανεβάζει το κατά τ’ άλλα χαμηλό κόστος της διανομής μέσω ρομπότ…
Πιλοτικές διανομές μέσω ρομπότ και drone
Τα συγκεκριμένα ρομπότ κατασκευάζονται από την start-up λογισμικού Teraki. Η τεχνολογία είναι η ίδια που χρησιμοποιείται και στην αυτόνομη οδήγηση αυτοκινήτων. «Σύντομα ένας υπάλληλος θα μπορεί να παρακολουθεί και να ελέγχει από το γραφείο πολλά ρομπότ ταυτόχρονα», επισημαίνει με αισιοδοξία το αφεντικό της Teraki, Ντάνιελ Ρίτσαρντ.
Διανομές πίτσας και δεμάτων μέσω ρομπότ και drones πραγματοποιούνται εδώ και χρόνια. Ο ολλανδικός όμιλος υπηρεσιών παράδοσης Just Eat Takeaway, ο οποίος είναι γνωστός στη Γερμανία για την επωνυμία Lieferando, κάνει επίσης δοκιμές σε παραδόσεις φαγητού μέσω drones στην Ολλανδία και την Ιρλανδία. Ο όμιλος logistics DHL έχει ιδιαίτερα μεγάλη εμπειρία. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, η καθιέρωση τέτοιου τύπου διανομών φαίνεται να έχει αρκετές δυσκολίες.
«Υπήρχαν πολλά και αναλυτικά άρθρα στον Τύπο για αυτό πριν από μία δεκαετία», λέει ο Μπόρις Ράντκε, εκπρόσωπος της εταιρίας διανομών φαγητού Flink. «Και κοιτάξτε πού βρισκόμαστε σήμερα: το πρότζεκτ διανομής μέσω ρομπότ δεν προχώρησε καθόλου. Το ανθρώπινο δυναμικό παραμένει μακράν η καλύτερη λύση για τις παραδόσεις». Το ρομπότ-πιτσαδόρος της Domino, για παράδειγμα, εργάζεται με αρκετούς περιορισμούς, παρά τον τεχνικό εξοπλισμό του. Αυτοί είναι κυρίως γεωγραφικής φύσης: οι διανομές πρέπει να γίνονται σε μικρή ακτίνα από την πιτσαρία όπου ψήνεται η πίτσα, ούτως ώστε το φαγητό να μην φτάνει στον πελάτη κρύο. Επίσης το ρομπότ δεν μπορεί να ανέβει σκάλες ή να πατήσει τα κουμπιά του ασανσέρ. Και φυσικά η τιμή του… Όπως επισημαίνει λιτά ο διευθυντής της Teraki, Richart, ένα τέτοιο ρομπότ κοστίζει κάτω από 50.000 ευρώ. Πάλι καλά.
Ωστόσο, το ενδιαφέρον για τέτοιου είδους διανομής φαγητού είναι σίγουρα μεγάλο, όπως αναφέρει η εκπρόσωπος της πιτσαρίας Domino στο Βερολίνο, Κάτριν Ρέζακ: «Δίνουμε στους πελάτες μας την επιλογή όταν κάνουν τις ηλεκτρονικές παραγγελίες τους και πολλοί επιλέγουν το ρομπότ. Πολλοί θέλουν να το δοκιμάσουν». Το εάν και το πότε όμως η τεχνολογία θα μπορούσε να εδραιωθεί στις παραδόσεις της εταιρείας, παραμένει προς το παρόν αναπάντητο. Συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα δεν υπάρχει. Πιθανότατα θα περάσει αρκετός χρόνος ακόμη μέχρι τα ρομπότ να χτυπήσουν και τη δική σας πόρτα.
Deutsche Welle
Ματίας Άρνολντ, dpa
Επιμέλεια: Χρύσα Βαχτσεβάνου
Latest News
Σε κίνδυνο το 40% των θέσεων εργασίας από την ΑΙ - Τι δείχνει έρευνα του ΔΝΤ
Τα οφέλη από τη χρήση της AI είναι ζητούμενο αν θα διαχυθούν σε όλη την οικονομία ή θα τροφοδοτήσουν την κοινωνική και οικονομική ανισότητα
Πώς η Ελλάδα γίνεται κόμβος δεδομένων- Από τον Φάρο και τον Δαίδαλο μέχρι τα data centers
Η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάγκη της για δεδομένα «φέρνει» και ένα κύμα επενδύσεων, από τα data centers και τα καλώδια οπτικών ινών μέχρι τον «Φάρο» και τον «Δαίδαλο»
Ήταν ο Χένρι Κίσινγκερ ένας «doomer» της τεχνητής νοημοσύνης;
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Χένρι Κίσινγκερ μετατράπηκε σε εμπειρογνώμονα στην AI - Ένα μεταθανάτιο υστερόγραφο σε ένα θέμα που προκαλεί τριγμούς, σημειώνει ο Economist
Θεοδωρόπουλος για AI: Αυτές είναι οι 4 ανησυχίες των επιχειρήσεων
Ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μίλησε στο AI Connect της Google για τις ανησυχίες των ελληνικών επιχειρήσεων γύρω από τη χρήση της AI
Πόση τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιούν οι Έλληνες - Τι δείχνει έρευνα της Focus Bari
Στην έρευνα της Focus Bari αναλύονται οι ευκαιρίες, οι κίνδυνοι αλλά και οι μεγάλες προσδοκίες
«Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης επιτέλους επιβραδύνεται» - Τι προβλέπει τώρα ο CEO της Google
Θα χρειαστεί χρόνος για μια άλλη τεχνολογική ανακάλυψη για να θέσει ξανά την ΑΙ σε εξαιρετικά γρήγορη αναπυτξιακή ταχύτητα, προβλέπει ο CEO της Google Σουντάρ Πιτσάι
Πρώτα βήματα εισαγωγής της Τεχνητής Νοημοσύνης στις σχολικές αίθουσες
Το Αi4edu είναι το πρόγραμμα για την τεχνητή νοημοσύνη που αναπτύσσουν έξι οργανισμοί, από τέσσερα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η AI «επηρέασε» πωλήσεις 60 δισ. δολαρίων κατά την φετινή Cyber Week
Ρεκόρ πωλήσεων ύψους 314,9 δισ. δολαρίων παγκοσμίως καταγράφηκαν τη φετινή Cyber Week - Το 70% των διαδικτυακών αγορών παγκοσμίως πραγματοποιήθηκε μέσω φορητών συσκευών
Ξηροκώστας (SAP): Τεκτονικές οι αλλαγές που φέρνει στην αγορά η AI
Ο CEO της SAP Hellas, Ανδρέας Ξηροκώστας, στο περιθώριο του ετήσιου «SAP Innovation Day 2024» επισήμανε επίσης «το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινων πόρων» ειδικά στον κλάδο της τεχνολογίας
Μεγάλο deal στους ημιαγωγούς ΑΙ μεταξύ TSMC - Nvidia για το εργοστάσιο της Αριζόνα
Τι συζητούν TSMC - Nvidia για τους ημιαγωγούς Blackwell και το νέο εργοστάσιο του ταϊβανέζικου τεχνολογικού κολοσσού στην Αριζόνα