Όλα τα ακραία σενάρια

Η χθεσινή, έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου για το ενεργειακό, δεν ήταν μια απλή υπόθεση. Ούτε όλα είναι ανέφελα, όπως θέλησε να τα δώσει η κυβέρνηση, προφανώς για να μην πανικοβάλλει τον κόσμο.

Εξετάστηκαν τα πάντα και έπεσαν στο τραπέζι όλα τα σενάρια. Ακόμη και αυτό των διακοπών ρεύματος, της ενέργειας με το δελτίο ή και τον υποχρεωτικό «λουκέτο» σε ενεργοβόρες βιομηχανίες, που δεν χαρακτηρίζονται ως άμεσης ανάγκης.

Οι πληροφορίες της στήλης λένε ότι εξετάστηκαν τα ακραία σενάρια σε περίπτωση που διακοπεί εντελώς το ρωσικό αέριο. Και είναι σίγουρο ότι θα υπάρξει προτεραιοποίηση σε ό,τι αφορά το ποιες επιχειρήσεις θα… κατεβάζουν ρολά.

Για παράδειγμα, δεν μπορούν να διακοπούν οι γραμμές παραγωγής φαρμάκων, όμως, θα μπορούσε να κλείσει για κάποιες ώρες μια βιομηχανία ή βιοτεχνία.

Επίσης, κανείς δε θα απέκλειε, εφόσον χρειαστεί, να πάμε και σε τηλεργασία στο Δημόσιο ώστε να μειωθεί η κατανάλωση ρεύματος, κλιματιστικών, θέρμανσης, σε περίπτωση που ο χειμώνας είναι δύσκολος και δεν επαρκούν τα ενεργειακά αποθέματα της χώρας.

Σε κάθε περίπτωση, στην κυβέρνηση προετοιμάζονται και… πριν πεινάσουν κοσκινίζουν. Περιμένοντας βεβαίως την ευρωπαϊκή παρέμβαση για το πώς θα ξεπεραστεί η κρίση.

Ο κ. Μητσοτάκης έχει (σχεδόν) πειστεί ότι στη Σύνοδο Κορυφής του Οκτωβρίου η λύση θα είναι έτοιμη για να ανακοινωθεί

Ένα αρχικό προσχέδιο της θα αρχίσει να κυκλοφορεί στις Βρυξέλλες από το τέλος της εβδομάδας.

Ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική σημαία

Τις διευκολύνσεις του αμερικανικού συστήματος «Qualship 21» θα συνεχίζει να απολαμβάνει ο ελληνικός εμπορικός στόλος και για την επόμενη χρονιά, μετά τη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Πιο συγκεκριμένα, η Αμερικανική Ακτοφυλακή «επιβραβεύει» τα πλοία παρέχοντας τους προνόμια, διευκολύνσεις και λιγότερες γραφειοκρατικές διατυπώσεις όπως για παράδειγμα μειωμένες επιθεωρήσεις ελέγχου κράτους λιμένα (Post State Control) ή εφοδιασμό με πιστοποιητικό ποιότητας. Στόχος του εν λόγω συστήματος είναι η εξάλειψη της ναυτιλίας μειωμένων επιπέδων ασφαλείας με ταυτόχρονη επιβράβευση ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν αναλάβει δεσμεύσεις, προάγοντας τη ποιοτική ναυτιλία.

Το «Qualship 21» θεωρείται το πλέον δύσκολο σύστημα αξιολόγησης σημαιών στον κόσμο και πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας χαρακτηρίζουν την ανανέωση της συμμετοχής της Ελλάδας ως ακόμη μία «ψήφο εμπιστοσύνης» στην εγχώρια ναυτιλία.

Για την περίοδο από 1 Ιουλίου 2022 έως 30 Ιουνίου 2023, οι σημαίες που επιλέχθηκαν να συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα Qualship 21 είναι οι: Μπαχάμες, Μπαρμπάντος, Γιβραλτάρ, Νήσοι Μάρσαλ, Βερμούδες, Ελλάδα, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδάς, Χονγκ Κονγκ, Νορβηγία, Νήσοι Κέιμαν, Νήσος Μαν, Κορέα, Δανία, Ιταλία, Σαουδική Αραβία, Γαλλία, Τζαμάικα, Σιγκαπούρη, Λιβερία, Μάλτα, Γερμανία, Φιλιππίνες, Κίνα, Ιαπωνία και Ισπανία.

Τα σπίτια του Κ. Μητσοτάκη

Εντολή του πρωθυπουργού να είναι έτοιμο ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη λεγόμενη κοινωνική κατοικία, έχει δοθεί στους αρμόδιους υπουργούς και στους φορείς που εμπλέκονται με αυτό.

Ένα ευρύ στεγαστικό πρόγραμμα που θα στοχεύει κατά κύριο λόγο στους νέους ανθρώπους που δυσκολεύονται να ξεκινήσουν τη ζωή τους.

Κάποιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Κ. Μητσοτάκης θέλει ο φάκελος να είναι έτοιμος μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού, ώστε στη ΔΕΘ να κάνει τις σχετικές ανακοινώσεις. Εκτιμά έτσι ότι θα μπορούσε επικοινωνιακά να έχει οφέλη, αν και κάποιες άλλες εισηγήσεις υποστήριζαν την αναγκαιότητα να γίνουν τώρα οι εξαγγελίες.

Κανείς δεν ξέρει, βεβαίως, αν είναι έτοιμοι αυτοί που ανέλαβαν να σχεδιάσουν το πρόγραμμα.

Να θυμίσουμε ότι την περασμένη εβδομάδα ο Αλέξης Τσίπρας έκανε σχετικές ανακοινώσεις ενώ πριν δύο ημέρες και ο Νίκος Ανδρουλάκης κατέθεσε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ.

Κι αν απορείτε γιατί όλοι… θυμήθηκαν τα σπίτια για τους νέους, δείτε και το λόγο. Τα ποιοτικά στοιχεία των τελευταίων μετρήσεων δείχνουν ότι το συγκεκριμένο target group είναι τόσο απογοητευμένο που δεν θα πάει να ψηφίσει ή θα οδηγηθεί σε άκρα. Οπότε, η καλύτερη πολιτική πρόταση θα κερδίσει και το… μπόνους των ψηφοφόρων που θα δουν ένα φως στο τούνελ.

Ταμεία 3 ώρες την ημέρα!

Ξεκινάς ένα ωραίο πρωϊνό, στις 10 και 15 για την ακρίβεια, και πας σε ένα υποκατάστημα της Eurobank για μια απλή συναλλαγή στο ταμείο. Όχι στα γραφεία εξυπηρέτησης, μια απλή συναλλαγή.

Μπαίνεις στο κατάστημα, άδειο από πελάτες, με υπαλλήλους απλά να… κάθονται ή να διεκπεραιώνουν εργασίες.

Ρωτάς: «παρακαλώ, δεν υπάρχει ταμείο;» Και σου απαντούν: «Τα ταμεία λειτουργούν μόνο 8 με 10 το πρωί και 1 με 2 το μεσημέρι».

Γιατί; Γιατί το γράφει κι έξω από την τράπεζα ότι μόνο τότε γίνονται συναλλαγές στα ταμεία. Και τι κάνουν δηλαδή οι ταμίες τις υπόλοιπες ώρες; Έχουν τόση πολύ εργασία; Άγνωστο.

Μισή ώρα μετά πας σε υποκατάστημα άλλης τράπεζας, για να κάνεις την ίδια συναλλαγή σε ταμείο. Μπαίνεις κανονικά, προχωράς στο ταμείο, η συναλλαγή ένα λεπτό, κι όλα καλά. Ρωτάς την ταμία: «Υπάρχει σε εσάς εντολή για ανοικτά ταμεία 8 με 10 και 1 με 2;»

Και απαντά: «Όχι, εμείς εργαζόμαστε κανονικά κι εξυπηρετούμε 8 με 2 το μεσημέρι».

Αυτά τα ωραία γίνονται στην Ελλάδα. Στην υγειά σας…

Κι άλλες εξαγγελίες

Μπορεί η ΔΕΘ να βρίσκεται 2 μήνες μακριά, όμως, με τις εκλογές να έχουν παγώσει για το φθινόπωρο, η ομιλία Μητσοτάκη θα σημάνει την έναρξη μιας άτυπης προεκλογικής περιόδου έξι μηνών.

Και οι πληροφορίες της στήλης λένε ότι πέραν του γενναίου στεγαστικού προγράμματος, μπορεί να υπάρξουν κι άλλες θετικές εκπλήξεις.

Για παράδειγμα, να ανακοινωθεί νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό, να φτάσει ίσως στα 800 ευρώ. Επίσης, δεν αποκλείεται να ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό η επιστροφή των αναδρομικών για τις κομμένες επικουρικές και τα δώρα, σε όλους τους συνταξιούχους. Όχι δηλαδή μόνο σε όσους έκαναν δικαστική προσφυγή. Βεβαίως, αυτά τα ποσά μπορούν να δοθούν μόνο σε πολλές… δόσεις, όμως, σημασία έχει ότι θα τα πάρουν όλοι.

«Απογειώνονται» τα αεροδρόμια

Με τον τουρισμό να δίνει φτερά στις αεροπορικές αφίξεις, τα ελληνικά αεροδρόμια αναζητούν κεφαλαιακή ανάσα για να επουλώσουν τα μεγάλα τραύματα που άφησε η πανδημία. Τόσο το αεροδρόμιο της Αθήνας, όσο και η Fraport Greece που διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, έχουν δρομολογήσει την άντληση νέων κεφαλαίων για να αναχρηματοδοτήσουν τα δάνειά τους, προκειμένου να ξαναβρούν αναπτυξιακό βηματισμό.

Η συγκυρία είναι ευνοϊκή, δεδομένου ότι η χώρα μας είναι η μοναδική στην Ευρώπη, βάσει των στοιχείων του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe), που έχει πετύχει για το 2022 πλήρη ανάκαμψη συγκριτικά με το 2019 ως προς τη συνολική αεροπορική συνδεσιμότητα.

Τα κεφάλαια που ετοιμάζεται να αντλήσει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα φτάσουν ως του ποσού των 320 εκατ. ευρώ για την αναχρηματοδότηση υφιστάμενων ομολογιακών δανείων και τη λήψη επιπρόσθετου δανείου. Τη σχετική απόφαση θα επικυρώσουν οι μέτοχοι του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην έκτακτη γενική συνέλευση της Πέμπτης, 21 Ιουλίου 2022, κι εφόσον εγκριθεί θα παρέχουν και της σχετικές εξουσιοδοτήσεις στο Δ.Σ. της εταιρείας.

Εν τω μεταξύ, θερμαίνονται και πάλι οι μηχανές του επενδυτικού πλάνου του αεροδρομίου, που έσβησαν λόγω πανδημίας. Θα πάρουν και πάλι μπρος με την ανατολική επέκταση του δορυφορικού τερματικού σταθμού και την κατασκευή νέου χώρου αναμονής για ταξί.

Οι απώλειες για το αεροδρόμιο της Αθήνας μέσα στην πανδημία ήταν μεγάλες. Μέσα στο 2020, η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 68,4%, ενώ τα λειτουργικά έσοδα έπεσαν στα 186,2 εκατ. έναντι 506,7 εκατ. το 2019 (-63,25%). Αντίστοιχα, η Fraport Greece που διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρα απώλεσε το 71,4% της επιβατικής κίνησης του 2019. Η κρατική ενίσχυση προς τον ΔΑΑ και τη Fraport Greece, συνολικού ύψους ως 307,9 εκατ. ευρώ, κάλυψε ένα μέρος των απωλειών. Πάντως και η Fraport Greece έχει δρομολογήσει την αναχρηματοδότηση των δανείων της με δύο ομολογιακά δάνεια, συνολικού ύψους 960 εκατ. ευρώ.

Ο βραχνάς των 600 εκατ. για την Attica Bank

Πλέον στην τραπεζική πιάτσα οι περισσότεροι είναι πεπεισμένοι ότι τα λεφτά που θα κληθεί να σηκώσει η Attica Bank από τις αγορές θα είναι πολλά.

Δεν γνωρίζω από που αντλούν την πληροφόρηση τους, αλλά εμφανίζονται βέβαιοι ότι ο πήχης θα φτάσει στα 600 εκατ. ευρώ.

Τόσα λένε πως θα χρειαστούν για να προχωρήσει η εξυγίανση του ισολογισμού της και για να είναι σε θέση να χρηματοδοτήσει το αναπτυξιακό της πλάνο.

Χωρίς τα χρήματα αυτά η ένταξη της τιτλοποίησης των κόκκινων δανείων της τράπεζας στον Ηρακλή είναι αδύνατη. Και χωρίς τον Ηρακλή η τραπεζα δεν μπορεί να προχωρήσει.

Αναμφίβολα πρόκειται για ποσό πολύ υψηλότερο από τις αρχικές προβλέψεις για αύξηση κεφαλαίου 360 εκατ ευρώ.

Το αν θα βάλουν περισσότερα από αυτά που είχαν συμφωνήσει η Ellington και ΤΜΕΔΕ θα καθορίσει το μέλλον της Attica Bank.

Η μόνη εναλλακτική αν δεν επικαιροποιηθεί η αρχική συμφωνία είναι να βρεθούν νέοι επενδυτές και φυσικά το ΤΧΣ να καλύψει τη συμμετοχή που θα του αναλογεί.

Που θα γίνουν επενδύσεις

Η φετινή, τέταρτη έκδοση της έρευνας ΕΥ Attractiveness Survey Ελλάδα επιβεβαιώνει ότι, σε ένα περιβάλλον γεωπολιτικής αναταραχής και αυξημένης αβεβαιότητας, η χώρα μας πέτυχε να διατηρήσει και να ενδυναμώσει τη θετική πορεία των τελευταίων ετών.

Το ποσοστό των επιχειρήσεων που σχεδιάζουν να επενδύσουν, ή να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα έφτασε στο 37%, ενώ, στο 75%, το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η ελκυστικότητα της χώρας θα βελτιωθεί στα επόμενα τρία χρόνια, είναι το υψηλότερο μεταξύ των υπό σύγκριση χωρών.

Την ίδια ώρα, η ποιοτική σύνθεση των επενδύσεων βελτιώνεται, με την έμφαση να στρέφεται σε δυναμικούς τομείς όπου η χώρα συγκεντρώνει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως η αγροδιατροφή, τα logistics και το λογισμικό και οι υπηρεσίες πληροφορικής. Τρία κεντρικά ζητήματα διαμορφώνουν σήμερα τις επενδυτικές αποφάσεις των επιχειρήσεων στην Ευρώπη: η στροφή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη, η διαρκώς εντεινόμενη έμφαση στην τεχνολογία και η αναζήτηση καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού. Οι επιδόσεις της κάθε χώρας στους κρίσιμους αυτούς τομείς θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία τους στην προσέλκυση επενδύσεων και, κατ’ επέκταση, τον ρυθμό με τον οποίο θα αναπτυχθούν τις επόμενες δεκαετίες. Είναι εξαιρετικά θετικό ότι η Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, έχει θέσει τα ζητήματα αυτά σε πρώτη προτεραιότητα.

Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση επενδύσεων είναι σήμερα αδυσώπητος, τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Τις ίδιες προσπάθειες που καταβάλλει η Ελλάδα για τη βελτίωση της ελκυστικότητάς της καταβάλλουν και οι άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής μας. Συνεπώς, για να αξιολογήσουμε την πρόοδό μας θα πρέπει να συγκρίνουμε τις επιδόσεις μας, όχι μόνο με τις μέτριες δικές μας επιδόσεις του παρελθόντος, αλλά, κυρίως, με αυτές των χωρών που μας ανταγωνίζονται.

Στη σύγκριση αυτή, έχουμε σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, καθώς, ως χώρα, ξεκινούμε από ένα χαμηλό σημείο εκκίνησης. Και, κυρίως, δε θα πρέπει να επιτρέψουμε στους εαυτούς μας κανέναν εφησυχασμό ή οποιαδήποτε χαλάρωση της προσπάθειας. Τα τελευταία χρόνια έχει επιτευχθεί μια ευρεία συναίνεση ως προς την αναγκαιότητα της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων. Οφείλουμε όλοι να περιφρουρήσουμε αυτήν τη σημαντική κατάκτηση, και να συμφωνήσουμε, όχι μόνο στον προφανή στόχο, αλλά και στις πολιτικές που τον υπηρετούν αποτελεσματικά. Χρειαζόμαστε μια πραγματική συστράτευση των πολιτικών και παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, της κρατικής μηχανής, αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας, για να εξασφαλίσουμε την ισχυρή ανάκαμψη και τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ελλάδας.

Ποιοι έμποροι κάνουν… χρυσές δουλειές

Ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία της οικονομικής ανάλυσης της Eurobank που αυτή τη φορά ασχολήθηκε με το λιανικό εμπόριο. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία, από την αρχή του έτους μέχρι και τον Απρίλιο 2022, οι πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο ήταν ανθεκτικές στις πληθωριστικές πιέσεις. Και σε αυτό συνέβαλε προφανώς η πολιτική της κυβέρνησης να προχωρήσει σε μέτρα στήριξης κατά της ενεργειακής κρίσης.

Συγκεκριμένα, ο εποχικά διορθωμένος δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου ενισχύθηκε σε μηνιαία βάση για τρίτο μήνα στη σειρά τον Απρίλιο 2022 με ρυθμό της τάξης του 0,9% από 1,9% και 2,0% τον Μάρτιο και τον Φεβρουάριο 2022 αντίστοιχα. Σε όρους ετήσιας μεταβολής, ο ρυθμός ανόδου διατηρήθηκε ισχυρός στο 9,7% (12,5% τον Μάρτιο 2022), αντανακλώντας εν μέρει θετικές επιδράσεις βάσης λόγω των περιοριστικών μέτρων του προηγούμενου έτους. Τέλος, για το σύνολο των τεσσάρων πρώτων μηνών του 2022, ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου αυξήθηκε κατά 1,3% σε σύγκριση με το προηγούμενο τετράμηνο και κατά 10,5% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του προηγούμενου έτους.

Ενδιαφέρον έχουν και οι κλάδοι που δείχνουν αντοχές Από τις 8 βασικές κατηγορίες καταστημάτων, μόλις μια, αυτή των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (super markets), κατέγραψε μείωση τζίρου σε σταθερές τιμές τον Απρίλιο 2022 (-1,1% MoM και -3,5% YoY). Στις υπόλοιπες σημειώθηκε αύξηση του όγκου των πωλήσεων σε μηνιαία και σε ετήσια βάση, με τα αποτελέσματα να έχουν ως ακολούθως: τρόφιμα, ποτά, καπνός (11,5% MoM, 12,2% YoY), φαρμακευτικά, καλλυντικά (2,9% MoM, 16,2% YoY), βιβλία, χαρτικά, λοιπά είδη (1,9% MoM, 16,9% YoY), ένδυση, υπόδηση (0,7% MoM, 25,6% YoY), καύσιμα, λιπαντικά αυτοκινήτων (0,7% MoM, 13,0% YoY), έπιπλα, ηλεκτρικά είδη, οικιακός εξοπλισμός (0,6% MoM, 9,0% YoY) και πολυκαταστήματα (0,3% MoM, 17,9% YoY).

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories