Μετά την Coca Cola και τη Lactalis ήρθε η σειρά της PepsiCo να γοητευτεί και – έπειτα από διαπραγματεύσεις δύο ετών – τελικά να ενδώσει στα θέλγητρα του νερού Aqua Carpatica, μιας ακόμη μάρκας που δημιούργησε από το μηδέν ο Γιάννης (Jean) Βάλβης.
Ο πολυεθνικός κολοσσός με τζίρο το 2021 στα 80 δισ. δολάρια – περίπου το 1/3 του ΑΕΠ της Ρουμανίας – έκλεισε συμφωνία για την αγορά του 20% της ρουμάνικης Carpathian Springs, της ιδιοκτήτριας του εμφιαλωμένου νερού Aqua Carpatica.
Η συμφωνία περιλαμβάνει το δικαίωμα διανομής του ταχέως αναπτυσσόμενου brand σε Ρουμανία και Πολωνία και τη δυνατότητα επέκτασης του και σε άλλες αγορές, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών.
Διαβάστε επίσης: Στρατηγική συνεργασία της PepsiCo με το AQUA Carpatica
Το deal, το οποίο ανακοινώθηκε χθες χωρίς να αποκαλυφθεί το τίμημα, έρχεται 24 ώρες αφότου η PepsiCo ανακοίνωσε τα σχέδιά της να αγοράσει μερίδιο 8,5% στην αμερικανική επιχείρηση ενεργειακών ποτών Celsius Holdings.
Premium προϊόν
Να σημειωθεί ότι το Aqua Carpatica , ένα 100% ρουμανικό προϊόν, γίνεται το πρώτο που εντάσσεται στο διεθνές χαρτοφυλάκιο μιας εταιρείας στο μέγεθος της PepsiCo.
«Το AQUA Carpatica, ένα νερό με εξαιρετική γεύση και σημαντική παρουσία στην αγορά, συμπληρώνει τέλεια το υπάρχον χαρτοφυλάκιο premium ποτών της PepsiCo», δήλωσε ο Silviu Popovici, διευθύνων σύμβουλος της PepsiCo Ευρώπης.
Η Carpathian Springs με 308 εργαζόμενους έκλεισε το 2021 με τζίρο 333 εκατ. λέι (68 εκατ. ευρώ), αυξημένο κατά 20% σε σύγκριση με το 2020 και περιθώριο καθαρού κέρδους 14%, μετά από αποτέλεσμα 46,9 εκατ. λέι (9,54 εκατ. ευρώ), σύμφωνα με στοιχεία του mfinante.ro.
Εξαγωγές και χρηματιστήριο
Η ρουμανική μάρκα εισήλθε στη βρετανική αγορά το 2015, πωλώντας επί του παρόντος σε περίπου 1.300 καταστήματα Tesco, Ocado, Whole Foods Market και WHSmith, καθώς και στο εμπορικό κέντρο Harrods.
Εκτός από τη Μεγάλη Βρετανία, η εταιρεία εξάγει το εμπορικό σήμα Aqua Carpatica στην Ιαπωνία, την Κίνα, όλες τις χώρες του Κόλπου (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Σαουδική Αραβία, Ομάν), Ρωσία, Δημοκρατία της Μολδαβίας, Γερμανία, Ουγγαρία, Ισπανία, Αυστραλία και Φινλανδία.
Την ίδια ώρα τα σχέδια για την Karpathian Springs είναι μεγάλα, καθώς μπορεί να επιχειρηθεί και δημόσια εγγραφή της στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης.
Τα πεντακάθαρα πρασινολουλουδιασμένα (!) Καρπάθια και οι πολυεθνικές
Έλληνας της διασποράς τρίτης γενιάς, με παππού από τη Σαντορίνη, πατέρα γεννημένο στο Σουδάν και μεγαλωμένος μεταξύ Γενεύης και Αθήνας, ο Γιάννης Βάλβης, κατοικεί και επιχειρεί από το 1994 στη Ρουμανία.
Πιστεύοντας βαθιά ότι η Ρουμανία μπορεί να γίνει για τα μεταλλικά νερά ό,τι είναι η Σκωτία για το ουίσκι ή το Μπορντό για τα κόκκινα κρασιά, ο Γιάννης Βάλβης δημιούργησε την επιχείρηση παραγωγής φυσικού μεταλλικού νερού Carpathian Springs το 2010.
Η μπίζνα του νερού δεν ήταν άγνωστη στον αρχιτέκτονα – μηχανικό Γιάννη Βάλβη με πτυχία από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τη Σορβόννη.
Στα τέλη του 2002 είχε πουλήσει το νερό Dorna στην Coca Cola 3Ε, ένα deal που είχε αποφέρει στον Έλληνα των Καρπαθίων και στους συνεταίρους του (ο φίλος του Hans Bertschmann και το επενδυτικό fund Societe Generale Romania) περί τα 39 εκατ. ευρώ.
Η πώληση του νερού ήρθε την κατάλληλη στιγμή για να μπορέσει ο Γιάννης Βάλβης να ασχοληθεί με το γάλα.
Ήδη, από το 1998 είχε στήσει μονάδες παραγωγής γάλακτος και τυριού και το 2001 άρχισε να κινείται προς την κατεύθυνση συστηματικής οργάνωσης βιολογικών κτηνοτροφικών μονάδων.
«Τα πεντακάθαρα πρασινολουλουδιασμένα (!) Καρπάθια, που ούτε ο Τσαουσέσκου δεν κατάφερε να μολύνει με εντατικές καλλιέργειες, είναι το ιδανικό μέρος για την παραγωγή βιολογικών γαλακτοκομικών», ανέφερε τότε ο κ. Βάλβης.
Δέκα χρόνια αργότερα πούλησε τη γαλακτοβιομηχανία La Dorna στον γαλλικό κολοσσό Lactalis, έναντι 80 -90 εκατ. ευρώ. Μάλιστα κατάφερε να διατηρήσει το δικαίωμα του brand La Dorna για την αγορά δημητριακών.
Επίσης, το 2015, η Γ. Βάλβης πούλησε το 2% της Dorna Agri SA, μια εταιρεία με βιολογικές καλλιέργειες δημητριακών μέσω της οποίας εκμεταλλεύεται πάνω από 8.000 εκτάρια γης στην κομητεία Călărasi στα σύνορα με τη Βουλγαρία.
Διαβάστε επίσης: Δίψα για επενδύσεις – Ποιοι και γιατί μπαίνουν στην αγορά εφιαλωμένου νερού
Κρασί και ΑΠΕ
Ο δαιμόνιος ελληνο-ελβετός επιχειρηματίας εκτός από την αγορά του φυσικού μεταλλικού νερού, έχει βάλει «πόδι» και στη δύσκολη και άκρως ανταγωνιστική αγορά του κρασιού.
Το 2005 ο όμιλος Valvis Holding επένδυσε στο Viti-Pomicola Samburesti, μια έκταση 500 εκταρίων αμπελώνα και 500 εκταρίων οπωροφόρων δέντρων, πάνω των 14,5 εκατ. ευρώ, ξαναζωντανεύοντας τον τοπικό αμπελώνα.
Μάλιστα ήταν η πρώτη φορά στην επιχειρηματική του ζωή που έβαλε το δικό του όνομα σε κάποιο προϊόν. Ίσως θέλοντας να δηλώσει με αυτό τον τρόπο ότι αυτή η δραστηριότητα θα παραμείνει στην οικογένεια και δεν θα την πουλήσει μετά από λίγα χρόνια.
Σήμερα εκτός όλων των άλλων επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων ο Γιάννης Βάλβης επενδύει και στην πράσινη ενέργεια μέσω της AgroElectrica.
Ωστόσο, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η καλλιέργεια σιτηρών είναι δευτερεύουσες επιχειρήσεις για τον Jean Βάλβη, με σημαντικότερες την Aqua Carpatica και την Domeniile Sâmburești.
Το ξεκίνημα
Πώς όμως βρέθηκε στη Ρουμανία ο ο ελληνο-ελβετός επιχειρηματίας Γιάννης Βάλβης;
Πριν ακριβώς 30 χρόνια, ο 68χρονος σήμερα Γιάννης Βάλβης εργαζόταν σε μια μεγάλη εταιρεία μηχανικών στη Γενεύη. Στάλθηκε στη Ρουμανία για να εκπονήσει μελέτη σκοπιμότητας για το ηλιέλαιο, να αξιολογήσει και να αναλύσει τις επενδυτικές δυνατότητες στον τομέα του βρώσιμου λαδιού.
Τότε σε ένα ξενοδοχείο στο Βουκουρέστι ζήτησε νερό, δοκιμάζοντας τυχαία το φυσικά ανθρακούχο νερό Dorna, το οποίο, όπως εκατοντάδες άλλα αγαθά και υπηρεσίες εκείνη την εποχή, ανήκε σε εταιρεία κρατικής ιδιοκτησίας.
Το προϊόν ήταν εξαιρετικό, αλλά η συσκευασία εντελώς… σοσιαλιστική. Χωρίς να χάσει λοιπόν καθόλου καιρό ζήτησε να εξαγοράσει την εταιρεία, χρησιμοποιώντας ελβετικά κεφάλαια, αλλά ελληνικό πνεύμα, και αυτομάτως το όνομα Ιωάννης Βάλβης μπήκε στη λίστα με τους μεγάλους ξένους επενδυτές.
Μαζί με τις πηγές στα Καρπάθια Όρη και την απαρχαιωμένη μονάδα εμφιάλωσης απέκτησε και τη χρήση μιας εκτεταμένης σιδηροδρομικής εμπορευματικής γραμμής, η οποία και έμελλε να αποτελέσει σημαντικό ατού για την επιχειρηματική του δραστηριότητα τα επόμενα χρόνια.
Πάντως σε αντίθεση με το νερό Dorna που εκποιήθηκε ολοσχερώς στην Coca Cola στη νέα συμφωνία για το Aqua Carpatica ο Γιάννης Βάλβης διατηρεί τον έλεγχο της εταιρείας που δημιούργησε.
Η Σαντορίνη και το ποδόσφαιρο
Παρά την μεγάλη του διαδρομή στις αγορές του εξωτερικού στην πατρίδα του τη Σαντορίνη το επιχειρηματικό δαιμόνιο του Γιάννη Βάλβη δεν έχει καταφέρει να τον δικαιώσει.
Προσπαθεί τουλάχιστον εδώ και έξι χρόνια να αναγείρει υπερπολυτελή ξενοδοχειακή μονάδα στη Βλυχάδα αλλά έχει απέναντί του την τοπική κοινωνία.
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι δεν θέλει να «φυτέψει» μια πολυκατοικία-ξενοδοχείο καταστρέφοντας το τοπίο, αλλά οι διάφοροι φορείς της Σαντορίνης έχουν άλλη γνώμη.
Ούτε και με το ποδόσφαιρο ασχολείται πλέον παρότι είχε εμπλακεί στα διοικητικά της Ραπίντ που κάποτε ήταν η τρίτη μεγαλύτερη ομάδα της Ρουμανίας, η οποία ανήκε στους σιδηροδρόμους (σ.σ. η Στεάουα ήταν η ομάδα του στρατού και η Ντιναμό στα σώματα ασφαλείας).