Βραχύβια φαίνεται πως ήταν η «ανακούφιση» στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης, σε μεγαλύτερο βαθμό, βρίσκονται αντιμέτωπα με έναν νέο γύρο συμφόρησης, εξαιτίας μιας σειράς αναδυόμενων προκλήσεων.
Ο πρώτος βραχνάς ακούει στο όνομα απεργίες, με πάνω από 1.900 υπαλλήλους στο μεγαλύτερο λιμάνι του Ηνωμένου Βασιλείου, το Felixstowe, να πραγματοποιούν νέες κινητοποιήσεις από την περασμένη Τρίτη και για οκτώ ημέρες, καθώς η σφοδρή διαμάχη για τις αμοιβές με τη Hutchison Ports δεν δείχνει σημάδια προόδου. Υπενθυμίζεται ότι μια προηγούμενη οκταήμερη απεργία τον περασμένο μήνα οδήγησε το λιμάνι, το οποίο χειρίζεται περισσότερο από το 40% των βρετανικών εμπορευματοκιβωτίων, σε αδιέξοδο, με τον μέσο χρόνο αναμονής για containerships να αυξάνεται στις 31 ώρες, σε σύγκριση με λιγότερο από 12 στις αρχές του μήνα.
Διαβάστε ακόμα: Ποια έργα θα βάλουν στις «ράγες» τα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας
Οι κινητοποιήσεις αυτές συμπίπτουν με μια συνεχιζόμενη απεργία στο λιμάνι του Λίβερπουλ, όπου περισσότεροι από 560 λιμενεργάτες και μηχανικοί συντήρησης απέχουν από την εργασία τους εδώ και δύο εβδομάδες, με ορίζοντα λήξης στις 3 Οκτωβρίου. Ως εκ τούτου πολλά τμήματα της βρετανικής οικονομίας πλήττονται και οι πολίτες διαμαρτύρονται για το αυξανόμενο κόστος ζωής τους τελευταίους μήνες.
«Οι διαταραχές φέρνουν πρόσθετες δυσκολίες»
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την εταιρεία logistics Container xChange, «αυτές οι διαταραχές θα προσθέσουν μόνο δυσκολίες στη μετακίνηση φορτίου από την Ασία προς την Ευρώπη, σε μια εποχή που η εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται στο ζενίθ, προκειμένου να εκτελεστούν οι παραγγελίες εν όψει των εορτών». Παράλληλα, ένας άλλος αντίκτυπος είναι και η καθυστέρηση παραλαβής και απομάκρυνσης των άδειων εμπορευματοκιβωτίων που στοιβάζονται συνεχώς στους τερματικούς σταθμούς, βυθίζοντας στο χάος πολλά μεγάλα εμπορικά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένου του Πειραιά.
Διαβάστε ακόμα: Αλλάζουν οι ισορροπίες στο θαλάσσιο εμπόριο
Η Κίνα
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το εμπόριο παγκόσμιων αγαθών αξίας 22 τρισ. δολαρίων βρίσκεται προ των πυλών μιας ακόμα σοβαρής αναστάτωσης, made in China. Το τελευταίο διάστημα οι αυστηροί κανόνες της Κίνας για τον περιορισμό της COVID-19 είχαν πυροδοτήσει μια αλυσιδωτή αντίδραση, ένα «ντόμινο» αρνητικών εξελίξεων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Πλέον, ως δαμόκλειος σπάθη του διεθνούς εμπορίου επικρέμεται και η «Χρυσή Εβδομάδα», η οποία γιορτάζεται την 1η Οκτωβρίου κάθε έτους και τιμά την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κατά την αντίστοιχη ημερομηνία του 1949. Σε αυτό το διάστημα όλες οι ιδιωτικές εταιρείες, οι δημόσιες υπηρεσίες – μεταξύ αυτών και τα λιμάνια – κλείνουν για διακοπές, οδηγώντας σε σημαντικές καθυστερήσεις κατά την περίοδο αιχμής.
Εκτροπή σε άλλα λιμάνια
Αναλυτές τονίζουν ότι τα πλοία αναμένεται να εκτραπούν σε άλλα λιμάνια της Ευρώπης, προσθέτοντας πίεση στο Αμβούργο, στο Ρότερνταμ και σε άλλους κόμβους, όπου βέβαια η συμφόρηση έχει αρχίσει ήδη να αυξάνεται. Σύμφωνα με ενημέρωση της Maersk έχουν προγραμματιστεί εκτροπές δρομολογίων για την Αμβέρσα και τη Χάβρη, με το τελευταίο λιμάνι να βρίσκεται στην πρώτη θέση της Ευρώπης αναφορικά με την αναμονή των πλοίων, όπως καταγράφουν δεδομένα της Container xChange.
Τέλος, σε αυτό το νέο «ηλεκτροσόκ» των εφοδιαστικών αλυσίδων με τη συμφόρηση, τις ελλείψεις σε αγαθά και πρώτες ύλες κ.λπ. έρχεται να προστεθεί και η αύξηση των τελών διέλευσης από τον Βόσπορο και το Σουέζ, κάτι που – εκτός συγκλονιστικού απροόπτου – θα περάσει και στις τιμές που φτάνουν στον καταναλωτή. Οπως τονίζει ο Peter Williams, αναλυτής της VesselsValue, «έτσι τροφοδοτείται ο πληθωρισμός και απροσδόκητα δεσμεύονται τεράστια ποσά του κεφαλαίου των ναυλωτών».
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της Σούδας
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 12,29 εκατ. ευρώ
Στην τελική ευθεία το master plan για το λιμάνι της Πάτρας - Το άνοιγμα στην κρουαζιέρα
Στόχο η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια στην Πάτρα - Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος
Τρέχει το project αναβάθμισης της Μαρίνας Ερμιόνης δια χειρός Ν. Βαρδινογιάννη
Το έργο διαχειρίζεται το family office Tethys του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ - «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
H Ελλάδα μέσα από τα λιμάνια της διακίνησε 171,9 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το 2023, επίδοση βελτιωμένη σε ετήσια βάση
Στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος
Μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε πως η Ενωση Λιμένων Ελλάδος θα συμμετέχει στα Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθούν 6 και 7 Μαΐου 2025
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα