Πρωταγωνιστικό ρόλο οι μη συστημικές τράπεζες

H στήλη σας είχε προετοιμάσει προ καιρού για σημαντικές εξελίξεις στον τραπεζικό χώρο. Εξελίξεις που προς το παρόν δεν προέρχονται από τις συστημικές τράπεζες και την πώληση της συμμετοχής που έχει το ΤΧΣ σε αυτές. Το θέμα θα μας απασχολήσει σύντομα και σίγουρα μέχρι το τέλος του έτους.

Τα νέα ήρθαν από τις μη συστημικές τράπεζες, από την Παγκρήτια και από την Attica Bank αλλά και από την προσπάθεια που γίνεται για τη δημιουργία ενός μη συστημικού, τραπεζικού πόλου που θα πρωταγωνιστήσει στην χρηματοδότηση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Οι πληροφορίες μας λένε ότι το σχέδιο αυτό προχωρά με τις ευλογίες του ελεγκτή, δηλαδή της Τράπεζας της Ελλάδος, και φυσικά του Μεγάρου Μαξίμου.

Θεωρούν αμφότεροι ότι ισχυρές μη συστημικές τράπεζες θα συμβάλλουν με τα νέα προϊόντα και τη στρατηγική τους στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Θα δώσει τη δυνατότητα δηλαδή σε μικρομεσαίους να «έχουν την προσοχή που τους αξίζει από το τραπεζικό σύστημα. Επιχειρήσεις που για τις μεγάλες τράπεζες είναι… αόρατες, για την Παγκρήτια και την Attica Bank θα είναι απόλυτα ορατές. Η χρηματοδότησή τους θα δώσει την ευκαιρία να αναπτυχθούν και να συμβάλουν στη γενικότερη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας», έλεγε στη στήλη γνώστης των τραπεζικών θεμάτων.

Οι ευλογίες της ΤτΕ και μια κακή σύμπτωση

Οι κινήσεις που έγιναν τις τελευταίες εβδομάδες, τόσο με την αύξηση κεφαλαίου στην Παγκρήτια που ολοκληρώθηκε την Πέμπτη, όσο και με τους λεπτούς χειρισμούς για την κεφαλαιακή ενίσχυση μιας ιστορικής τράπεζας όπως η Attica Bank, φέρουν τη σφραγίδα της ΤτΕ, λένε καλά γνωρίζοντες τις συμφωνίες που έγιναν και τις συνεργασίες που προέκυψαν στη συνέχεια.

Πλέον στην Παγκρήτια τα μεγάλα αφεντικά είναι οι κ. Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου, ενώ εκτός του παιχνιδιού, αλλά εντός του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας, μένει ο Μιχάλης Σάλλας.

Με τους εφοπλιστές να ελέγχουν περίπου 33%, δίνοντας στην ΑΜΚ περί τα 65 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν σε σειρά κινήσεων για ενίσχυσης της Παγκρήτιας. Οσο για τη LYCTOS, συμφερόντων Μ. Σάλλα, δεν αποκλείεται να προχωρήσει πώληση μέρους από το 11,25% που κατέχει.

Και μια υποσημείωση: Αν και αρχικά έπαιζε δυνατά το σενάριο της συμμετοχής Σάλλα στην ΑΜΚ, τελικά αυτό δεν έγινε αφήνοντας ανοικτό το δρόμο στους εφοπλιστές. Γιατί δεν συνέβη αυτό πολλά ακούγονται, όμως, μην ξεχνάμε ότι αυτή την εβδομάδα «έσκασε» το σκάνδαλο Πάτση. Ο διαγραφείς από τη ΝΔ βουλευτής συμμετέχει στο LYCTOS Group του κ. Σάλλα ενώ ο γιος του, Πάρης Πάτσης, είναι στο διοικητικό συμβούλιο. Αρα… πολύ κακό timing, λένε τραπεζικά στελέχη.

Φόβοι για λουκέτα στην αγορά αυτοκινήτου

Οι ιστορίες για αυτοκίνητα που έχουν παραγγελθεί εδώ κι ένα χρόνο αλλά οι πελάτες ακόμη περιμένουν, είναι γνωστές. Εκατοντάδες παραγγελίες δεν μπορούν να εκτελεστούν, προκαλώντας συγκρούσεις μεταξύ αντιπροσωπιών αυτοκινήτων και καταναλωτών.

Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουμε όλοι είναι ότι πολλές εισαγωγικές εταιρείες βρίσκονται ένα βήμα πριν από τη χρεοκοπία, εξαιτίας αυτής της κατάστασης. Και όχι μόνο.

Όπως μας λένε άνθρωποι της αγοράς αυτοκινήτου, με τα εργοστάσια να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν τις παραγγελίες και οι καθυστερήσεις να είναι τεράστιες, οι εμπορικές επιχειρήσεις έχουν πλέον άδεια ταμεία. Οι προκαταβολές έχουν στερέψει, σε κάποιες περιπτώσεις υπήρξαν και ακυρώσεις παραγγελιών.

Την ίδια ώρα τα λειτουργικά έξοδα τρέχουν, οι μισθοί πρέπει να καταβάλλονται, όπως και οι φόροι και οι εισφορές.

Παράλληλα, τα προβλήματα έχουν επεκταθεί και στα συνεργεία των αντιπροσωπειών. Ο λόγος; Οι ιδιοκτήτες των Ι.Χ. κάνουν περικοπές στα σέρβις και πηγαίνουν στα συνεργεία μόνο για τα βασικά καθώς οι τιμές στα ανταλλακτικά και τις υπηρεσίες έχουν αυξηθεί δραματικά.

Ολο αυτό το ζοφερό σκηνικό έχει κλονίσει άλλοτε κραταιούς επιχειρηματίες από το χώρο του αυτοκινήτου. Εχει όμως και μια ακόμη παρενέργεια: Τα μηδενικά έσοδα του κράτους από πωλήσεις αυτοκινήτων.

Μια αλυσίδων προβλημάτων με πολλούς «θύματα». Που θα πολλαπλασιαστούν αν έχουμε λουκέτα στην αγορά.

Η είδηση της χρονιάς στην αυτοκινητοβιομηχανία

Και μιας και μιλάμε για αυτοκίνητα, η είδηση της χρονιάς είναι ασφαλώς η απόφαση των κρατών – μελών της ΕΕ και της Ευρωβουλής για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% για καινούργια αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης μέχρι το 2030 και κατά 55% για τα ημιφορτηγά.

Από το 2035 θα έχουμε μηδενικές εκπομπές, κάτι που σημαίνει πλήρη απαγόρευση πώλησης Ι.Χ. θερμικής καύσης για τις εν λόγω κατηγορίες.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι σε 13 χρόνια από σήμερα θα αποδεσμευτεί η αγορά από τα θερμικά αυτοκίνητα και θα πάμε στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Επομένως οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που οδηγούν στη μάχη επικράτησης των ηλεκτρικών οχημάτων. Και μάλιστα σε μια αγορά που εργάζονται περισσότεροι από 13 εκατ. εργαζόμενοι.

Ο πληθωρισμός τσακίζει τους ισχυρούς

Ποιος θα το περίμενε ότι οι κραταιές οικονομίες της Ευρώπης θα κλυδωνίζονταν από τον πληθωρισμό. Κι όμως, Γερμανία και Γαλλία είναι κοντά στην Ελλάδα στο ποσοστό και αρχίζουν και καταλαβαίνουν τι ακριβώς σημαίνει κρίση.

Χθες ανακοινώθηκε ότι στη Γερμανία οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν κατά 11,5% τον Οκτώβριο. Σε εθνικό επίπεδο ο πληθωρισμός βρίσκεται στο 10,4% με τις τιμές ενέργειας να αυξάνονται 43% και των τροφίμων 20,3%.

Πάντως, σε ετήσια βάση, η ανάπτυξη αυξήθηκε 1,1% ενώ ήταν υψηλότερη κατά 0,2% σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2019.

Στη Γαλλία ο πληθωρισμός έφτασε το 6,2%, χαμηλά ακόμη σε σχέση με εμάς, αλλά κάνοντας ρεκόρ καθώς είναι ο υψηλότερος από το 1985 όταν σε ετήσια βάση ήταν 6,4%. Είναι σίγουρο ότι και αυτό το υψηλό θα σπάσει τον επόμενο μήνα.

Στη Γαλλία η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα ήταν στο 11,8%, οι τιμές της ενέργειας αυξήθηκαν κατά 19,2% και τα μεταποιημένα προϊόντα αυξήθηκαν κατά 4,2%.

Η γαλλική οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνθηκε το τρίτο τρίμηνο στο 0,2%, σε ευθυγράμμιση με τις προσδοκίες, αλλά χαμηλότερα από το 0,5% του δευτέρου τριμήνου.

Ειδικά για τη Γερμανία οι φόβοι που εκφράζονται είναι για το τι θα συμβεί τον χειμώνα αν διακοπούν το αέριο από τη Ρωσία. Πολλοί φοβούνται κοινωνικές εκρήξεις εξαιτίας της ακρίβειας…

Μια σπουδαία διάκριση

Δεν είναι όλα «μαύρα», πρέπει να τα λέμε και τα καλά που γίνονται, και τις διακρίσεις. Μια τέτοια, κοινωνικού χαρακτήρα αγορά το ΚΜΟΠ – Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας για την καταπολέμηση του σχολικού και διαδικτυακού εκφοβισμού.

Η πρωτοβουλία του με τίτλο Live Without Bullying, διακρίθηκε από τον διεθνή οργανισμό HundrED ως μία από τις πιο επιτυχημένες καινοτομίες στην εκπαίδευση.

Μέσω της σχετικής διαδικτυακής πλατφόρμας και αντίστοιχης εφαρμογής για κινητά, μαθητές/τριες, γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να λάβουν ανώνυμα και δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής και πληροφόρησης. Παράλληλα, έχουν αναπτυχθεί εκπαιδευτικά προγράμματα τόσο για εκπαιδευτικούς όσο και για γονείς, ώστε να συμβάλλουν αποτελεσματικά στην πρόληψη και αντιμετώπιση του εκφοβισμού. Μέσα από την πλατφόρμα αλλά και τις δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που πραγματοποιεί το Live Without Bullying, έχουν υποστηριχθεί περισσότερα από 30.000 άτομα σε όλη τη χώρα.

Απίστευτα ποσά για ακίνητα στην Κύθνο

Ολοι λίγο – πολύ έχετε ακούσει για το χαμό που γίνεται κάθε καλοκαίρι στον τουρισμό. Εδώ και μια 3ετία – 4ετία ο τουρισμός έχει εκτιναχθεί στα ύψη καθώς το νησί και πανέμορφο είναι και κοντά στην Αττική βρίσκεται.

Καλές υποδομές δεν έχει ακόμη, όμως, αυτό φτιάχνει.

Αυτό που ίσως δεν ξέρετε είναι ότι υπάρχει τεράστια ζήτηση για ακίνητα στην Κύθνο. Ολοι βλέπουν ότι το νησί θα μετατραπεί τα επόμενα χρόνια σε νέα… Νάξο ή Πάρο με απίστευτο κόσμο να το επισκέπτεται αλλά και με πολλούς να θέλουν να κτίσουν ή να αγοράσουν εξοχικό.

Ρωτήσαμε λοιπόν έναν κάτοικο της Κύθνου και επαγγελματία και ξέρετε τι μας είπε; Ότι αυτή την περίοδο γίνεται κυριολεκτικά μάχη για παραθαλάσσια οικόπεδα.

Πόσο πουλιούνται; Κρατηθείτε: Μπορεί να φτάσει και το 1 εκατ. το στρέμμα, σίγουρα όμως κλείνονται συμφωνίες στα 600-700 χιλιάρικα. Τρελές μπίζνες δηλαδή. Αν και κάποιοι φοβούνται ότι αν δεν πουλήσουν τώρα θα σκάσει «φούσκα» σε λίγο καιρό και δεν θα μπορέσουν να πιάσουν τα λεφτά που δίνονται τώρα.

Η κινεζική εισβολή στη Γερμανία

Το «πράσινο φως» στην επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Αμβούργου άναψε το γερμανικό υπουργικό συμβούλιο, δεχόμενο τον συμβιβασμό που πρότεινε ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς για πώληση μεριδίου 24,9% στην κρατική κινεζική εταιρεία.

Η συμφωνία αφορά τον μικρότερο από τους τέσσερις τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στο μεγαλύτερο λιμάνι της Γερμανίας. Η εγκεκριμένη επένδυση είναι μικρότερη από την αρχική συμφωνία για αγορά μεριδίου 35% και δεν δίνει στην Cosco κανένα λόγο σε διαχειριστικές ή στρατηγικές αποφάσεις.

Σύμφωνα με το Reuters, ο συμβιβασμός επιτεύχθηκε μετά από τις αντιρρήσεις των υπουργείων Οικονομίας και Εξωτερικών στην κινεζική επένδυση και ήρθε μια εβδομάδα πριν ο γερμανός καγκελάριος Ολαφ Σολτς ταξιδέψει στην Κίνα.

To συγκεκριμένο λιμάνι είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη στη διακίνηση κοντέινερ, κι αντιλαμβάνεται κανείς τι σημαίνει για τους Κινέζους να μπουν στο Αμβούργο, αλλά και γιατί οι Βρυξέλλες εμφανίζονται ιδιαίτερα προβληματισμένες από τις κινήσεις της Cosco.

Τόσο οι Ευρωπαίοι όσο και οι Αμερικανοί δε θέλουν σε καμιά περίπτωση την Κίνα να αποκτά τόσο ισχυρές βάσεις σε λιμάνια της Γηραιάς Ηπείρου. Όμως, ο Ολαφ Σολτς, που πάει στις 4 Νοεμβρίου στο Πεκίνο, αναζητά συμμάχους, ειδικά μετά τη ρήξη στις σχέσεις με τους Ρώσους.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories