Αίσια έκβαση είχε η χθεσινή τρίτη απόπειρα για την παραχώρηση του μεγάλου εμπορευματικού κέντρου των 1.450 στρεμμάτων στο Θριάσιο. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την 30ετή λειτουργία και συντήρηση του ακινήτου του ΟΣΕ, γνωστού ως Θριάσιο II, ολοκληρώθηκε μετά από τέσσερα χρόνια και δύο άκαρπες προσπάθειες, με την κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς από τη Hellenic Train μαζί με τη DAMCO.
Η αξιοποίηση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του Θριασίου Πεδίου θα ολοκληρώσει τον επενδυτικό χάρτη που θα οδηγήσει στη δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού hub της χώρας, βάζοντας επιτέλους τις βάσεις για να εξελιχθεί πραγματικά η Ελλάδα σε κόμβο logistics για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Όπως διαφαινόταν στη σιδηροδρομική αγορά, το σύντομο διάστημα που μεσολάβησε για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού από τα μέσα Σεπτεμβρίου, οπότε ο προηγούμενος κηρύχθηκε άγονος, το ενδιαφέρον είχε παγιωθεί και δεν αναμένονταν εκπλήξεις. Η κοινοπραξία εξάλλου της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) με τη DAMCO του ομίλου Κοπελούζου είχε δώσει το «παρών» και στον δεύτερο διαγωνισμό, όμως ήταν εκπρόθεσμη.
Διαβάστε επίσης – Βουλή: Υπερψηφίστηκε η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης για το Θριάσιο
Το θολό τοπίο
Τα προηγούμενα χρόνια, οι φήμες περί μεγάλου επενδυτικού ενδιαφέροντος, κυρίως από εταιρείες του σιδηροδρομικού κλάδου, δεδομένου ότι το ακίνητο έχει καταρχάς τουλάχιστον δεσμευτική σιδηροδρομική χρήση, δεν επιβεβαιώθηκαν. Κι αυτό οφειλόταν αρχικά στο θολό τοπίο σχετικά με το όμορο ακίνητο της ΓΑΙΑΟΣΕ όπου θα αναπτυχθεί από την κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair εμπορευματικό κέντρο. Μόλις στις αρχές Νοεμβρίου, τροχοδρόμησε επιτέλους η επένδυση στο Θριάσιο Ι, με την τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης με τη βούλα του Κοινοβουλίου. Δεύτερο και σημαντικό αγκάθι ήταν η ελκυστικότητα του διαγωνισμού. Οι εταιρείες έκριναν δηλαδή πως ήταν ασύμφορο.
Διαβάστε επίσης: Καραγιάννης: Στα 158,4 εκατ. ευρώ η επένδυση για το Logistics Park στο Θριάσιο
Το έργο του Θριασίου ΙΙ αφορά στην ανάθεση σύμβασης παραχώρησης διάρκειας 30 ετών για τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθειας εξοπλισμού του ΕΣΣΣΔΙ. Εντός της τεράστιας έκτασης των 1.450 στρ. έχουν ήδη κατασκευασθεί σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων, καθώς και χώροι αποθήκευσης και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο της επένδυσης, εκκρεμούν εργασίες κατασκευής κτηρίων και προμήθειας και εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού τις οποίες θα αναλάβει να εκτελέσει ο Παραχωρησιούχος στο πλαίσιο εκτέλεσης του Τεχνικού Έργου.
Η ιστορία κι ο ρόλος της Κομισιόν
Το ακίνητο του ΟΣΕ που έχει γίνει ακόμα και σημείο αναφοράς των Θεσμών στα διάφορα reportsγια την πορεία της ελληνικής οικονομίας, μαζί με την όμορη έκταση των 588 στρ., ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, βρίσκεται εδώ και χρόνια στο μικροσκόπιο της Ευρώπης. Ο προηγούμενος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Θριασίου ΙΙ ξεκίνησε υπό τη δαμόκλειο σπάθη της Κομισιόν, λίγες μόλις ημέρες προτού εκπνεύσει το ορόσημο (31.3.19) που είχε ορισθεί για την ολοκλήρωση και συμβασιοποίηση του διαγωνισμού, προκειμένου να μην εκκινήσουν οι διαδικασίες επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων. Ακόμα δηλαδή και η πρώτη διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε στο «και 5».
Παρά την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος από τέσσερα σχήματα, εκ των οποίων παρέμειναν στην κούρσα τα τρία (Pearl, Goldair, Damco), καθώς η κοινοπραξία ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Sarmed είχε αποκλειστεί, τελικά ο διαγωνισμός παρήλθε άγονος. Ο πρώτης διαγωνισμός έριξε αυλαία τον Ιανουάριο του 2020.
Η δυστοκία της ολοκλήρωσης της παραχώρησης του διπλανού ακινήτου, που είναι γνωστό ως Θριάσιο Ι, η οποία φαίνεται πως ξεπερνιέται πια σήμερα δυόμιση χρόνια μετά, συμπαρέσυρε και τη διαδικασία για το Θριάσιο ΙΙ. Η μοίρα εξάλλου των δύο εμπορευματικών κέντρων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη, καθώς λειτουργούν συμπληρωματικά, προκειμένου να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο logistics park της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μια ανάσα από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στον Πειραιά.
Οι όροι
Σημειώνεται ότι η είσοδος ιδιώτη επενδυτή στο Θριάσιο Ι αποτελούσε όρο για τη χρηματοδότηση με περίπου 180 εκατ. ευρώ από την Ε.Ε. των σιδηροδρομικών και αποθηκευτικών έργων που έχουν υλοποιηθεί στην έκταση του ΕΣΣΣΔΙ του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο.
Μέρος εκείνου του πρώτου διαγωνισμού ήταν ένα πακέτο συμπληρωματικών επενδύσεων, ύψους περίπου 20 εκατ. ευρώ, για την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων που έχουν ήδη κατασκευαστεί, με την υλοποίηση χώρων εναπόθεσης φορτίων, χώρων τελωνείου και γραφείων, επιπλέον αποθηκευτικών χώρων, καθώς και την προμήθεια γερανογεφυρών.
Υπενθυμίζεται ότι με νομοθετική ρύθμιση το 2018 προβλέφθηκε ότι η αποκλειστική διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση του ΕΣΣΣΔΙ και του ακινήτου ιδιοκτησίας του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, εμβαδού 1.758.240 τ.μ. πλέον ή έλαττον, καθώς και όλων των κτισμάτων και εγκαταστάσεων που βρίσκονται επί αυτού, ανήκει στην ΟΣΕ, ο οποίος και μπορεί να ενεργεί κάθε πράξη διαχείρισης και διάθεσης για δικό του λογαριασμό και στο όνομά του, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης.
Latest News
Τι ζήτησε ο Σταϊκούρας από τους εμπλεκόμενους στην αλυσίδα του σιδηροδρομικού έργου
Τη λειτουργία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΛ) στον Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Λιανοκλάδι Φθιώτιδας, επιθεώρησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Εξάρχου (Intrakat): «Αναγκαίες οι θεσμικές μεταρρυθμίσεις στα μεγάλα έργα»
Τι προτείνει για τις προκαταβολές των έργων
Ώθηση 3 δισ. στην οικονομία της Θεσσαλίας με την εκτροπή του Αχελώου – Στα 400 εκατ. το κόστος
Στα 4,5 δισ. ευρώ εκτιμάται ο συνολικός προϋπολογισμός για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, σύμφωνα με το master plan της HVA
Ανάπλαση οδικού δικτύου σε Άγιο Κωνσταντίνο και Καμένα Βούρλα
Ο προϋπολογισμός του συνολικού έργου ανέρχεται στα 15,6 εκατ. ευρώ
Σταϊκούρας: Η Αλεξανδρούπολη στο επίκεντρο τριμερούς συνάντησης με Βουλγαρία – Ρουμανία
Τι συζητήθηκε στην τριμερή συνάντηση εργασίας Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας
Πακέτο έργων 4,5 δισ. για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Θεσσαλίας - Και εκτροπή του Αχελώου
Σε δημόσια διαβούλευση το master plan των Ολλανδών της HVA
Ταχιάος: Δημοπρατούνται έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ
Όπως τόνισε ο Νίκος Ταχιάος στόχος του Υπουργείου είναι μέχρι το τέλος Ιουνίου να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης και εντός του καλοκαιριού να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις με τους αναδόχους εκτέλεσης των έργων
Ανοίγει ξανά ο φάκελος της εκτροπής του Αχελώου – Το master plan της HVA για τη Θεσσαλία
Τι δηλώνει στον ΟΤ ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας
Τα βλέμματα στην Σαουδική Αραβία στρέφουν οι ελληνικές κατασκευαστικές
Αποτελεί την σπουδαιότερη έκθεση στον τομέα των κατασκευών όχι μόνο στη Σαουδική Αραβία, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή
Μπαίνει μπροστά το project «ΠΥΡΚΑΛ» – Ο πρώτος διαγωνισμός για το κυβερνητικό πάρκο και οι μετακομίσεις
Σε τι αφορά ο πρώτος διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ.