Υπέρ του πολυσυζητημένου «καλαθιού του νοικοκυριού» τάσσονται περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές (έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών), αποκαλύπτοντας ότι η ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης δεν αφορά πλέον μόνο το τμήμα του πληθυσμού με χαμηλά εισοδήματα. Ακόμη και έτσι όμως, το «καλάθι» δεν μπορεί να αντιστρέψει τον πληθωρισμό στα τρόφιμα, όπως διαπιστώνεται από τον σχετικό κλαδικό δείκτη που τον Νοέμβριο «έτρεξε» σε ετήσια βάση με +16% και σε μηνιαία βάση με +0,9%.

«Μπορεί όμως να τον συγκρατήσει» υποστηρίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον Άδωνι Γεωργιάδη να τονίζει πως «ουδέποτε και κανένας μας δεν ισχυρίστηκε ότι το «καλάθι» θα σβήσει τον πληθωρισμό», ενώ όπως εκτίμησε η ακρίβεια θα είναι παρούσα και το 2023 παρότι αναμένεται αποκλιμάκωση των τιμών.

Έφτασε και στην Κεντρική Λαχαναγορά το «καλάθι του νοικοκυριού»

Οι μειώσεις τιμών

Εάν κάποιος/α ψωνίζει μόνο από τα προϊόντα που «γεμίζουν» το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο, σύμφωνα με τον υπουργό, απευθύνεται επί της ουσίας μόνο στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, θα έχει κέρδος 15,32 ευρώ/εβδομάδα ή 66,40 ευρώ/μήνα ή 796,74 ευρώ/έτος, ποσό που αντιστοιχεί σε 1,12 βασικούς μισθούς. Το κέρδος αυξάνεται εάν ο καταναλωτής αποκλείσει τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία (efood, wolt market και efresh.gr), φθάνοντας σε 15,58 ευρώ/εβδομάδα, 67,52 ευρώ/μήνα και 810,28 ευρώ/έτος, όσο δηλαδή 1,14 βασικούς μισθούς. Και ο λόγος είναι πως στα ψηφιακά ράφια φιλοξενούνται κυρίως επώνυμα και άρα ακριβότερα προϊόντα, σε αντίθεση με τα «καλάθια» των φυσικών καταστημάτων που διαθέτουν σε μεγάλο ποσοστό φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Σημειώνεται ότι η μέση αξία του «καλαθιού» τις πρώτες έξι εβδομάδες από 124,62 ευρώ υποχώρησε στα 109,08 ευρώ, μείωση δηλαδή κατά 12,47%.

Με δεδομένο ότι το μέτρο του «καλαθιού» λήγει την 31η Μαρτίου 2023, εάν δεν παραταθεί η ισχύς του, κάτι που άφησε ανοιχτό ο κ. Γεωργιάδης, το κέρδος περιορίζεται κατά 60% σε ετήσια βάση, όπως υπολογίστηκε από το υπουργείο. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, η πραγματική επίπτωση του «καλαθιού» στον πληθωρισμό και άρα στην τσέπη του καταναλωτή δεν μπορεί να μετρηθεί ακόμη. «Θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και πολύ πιο ενδελεχής επιστημονική ανάλυση για να το μετρήσεις στα σοβαρά» σημείωσε ο υπουργός. Την ίδια ώρα, οι αυξημένες πωλήσεις των προϊόντων εντός του «καλαθιού», ακόμη και πάνω από 60% κατά μέσο όρο, ανάλογα με το προϊόν και το επίπεδο της τιμής του, έχουν θορυβήσει ειδικά την ελληνική βιομηχανία τροφίμων, καθώς αρχίζει να επηρεάζει τις πωλήσεις των επώνυμων προϊόντων που βρίσκονται εκτός «καλαθιού».

Πηγή: Έντυπη Έκδοση Το Βήμα

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις