Υπέρ του πολυσυζητημένου «καλαθιού του νοικοκυριού» τάσσονται περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές (έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών), αποκαλύπτοντας ότι η ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης δεν αφορά πλέον μόνο το τμήμα του πληθυσμού με χαμηλά εισοδήματα. Ακόμη και έτσι όμως, το «καλάθι» δεν μπορεί να αντιστρέψει τον πληθωρισμό στα τρόφιμα, όπως διαπιστώνεται από τον σχετικό κλαδικό δείκτη που τον Νοέμβριο «έτρεξε» σε ετήσια βάση με +16% και σε μηνιαία βάση με +0,9%.
«Μπορεί όμως να τον συγκρατήσει» υποστηρίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον Άδωνι Γεωργιάδη να τονίζει πως «ουδέποτε και κανένας μας δεν ισχυρίστηκε ότι το «καλάθι» θα σβήσει τον πληθωρισμό», ενώ όπως εκτίμησε η ακρίβεια θα είναι παρούσα και το 2023 παρότι αναμένεται αποκλιμάκωση των τιμών.
Έφτασε και στην Κεντρική Λαχαναγορά το «καλάθι του νοικοκυριού»
Οι μειώσεις τιμών
Εάν κάποιος/α ψωνίζει μόνο από τα προϊόντα που «γεμίζουν» το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο, σύμφωνα με τον υπουργό, απευθύνεται επί της ουσίας μόνο στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, θα έχει κέρδος 15,32 ευρώ/εβδομάδα ή 66,40 ευρώ/μήνα ή 796,74 ευρώ/έτος, ποσό που αντιστοιχεί σε 1,12 βασικούς μισθούς. Το κέρδος αυξάνεται εάν ο καταναλωτής αποκλείσει τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία (efood, wolt market και efresh.gr), φθάνοντας σε 15,58 ευρώ/εβδομάδα, 67,52 ευρώ/μήνα και 810,28 ευρώ/έτος, όσο δηλαδή 1,14 βασικούς μισθούς. Και ο λόγος είναι πως στα ψηφιακά ράφια φιλοξενούνται κυρίως επώνυμα και άρα ακριβότερα προϊόντα, σε αντίθεση με τα «καλάθια» των φυσικών καταστημάτων που διαθέτουν σε μεγάλο ποσοστό φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Σημειώνεται ότι η μέση αξία του «καλαθιού» τις πρώτες έξι εβδομάδες από 124,62 ευρώ υποχώρησε στα 109,08 ευρώ, μείωση δηλαδή κατά 12,47%.
Με δεδομένο ότι το μέτρο του «καλαθιού» λήγει την 31η Μαρτίου 2023, εάν δεν παραταθεί η ισχύς του, κάτι που άφησε ανοιχτό ο κ. Γεωργιάδης, το κέρδος περιορίζεται κατά 60% σε ετήσια βάση, όπως υπολογίστηκε από το υπουργείο. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, η πραγματική επίπτωση του «καλαθιού» στον πληθωρισμό και άρα στην τσέπη του καταναλωτή δεν μπορεί να μετρηθεί ακόμη. «Θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και πολύ πιο ενδελεχής επιστημονική ανάλυση για να το μετρήσεις στα σοβαρά» σημείωσε ο υπουργός. Την ίδια ώρα, οι αυξημένες πωλήσεις των προϊόντων εντός του «καλαθιού», ακόμη και πάνω από 60% κατά μέσο όρο, ανάλογα με το προϊόν και το επίπεδο της τιμής του, έχουν θορυβήσει ειδικά την ελληνική βιομηχανία τροφίμων, καθώς αρχίζει να επηρεάζει τις πωλήσεις των επώνυμων προϊόντων που βρίσκονται εκτός «καλαθιού».
Latest News
Ποιος ήταν ο Ισάκ Αντίκ που μας έμαθε τα ρούχα Mango
Ο ιδρυτής και πρόεδρος της ισπανικής εταιρείας μόδας Mango σκοτώθηκε σε δυστύχημα στις 14 Δεκεμβρίου - Η παρακαταθήκη και η περιουσία του
Ακόμη μια Κυριακή ανοιχτά τα καταστήματα - Τι περιμένει η αγορά
Το 54% των Ελλήνων δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περίπου τα ίδια με πέρυσι για εορταστικές αγορές, ενώ περισσότερα προτίθενται να ξοδέψει το 4%
Προϋπολογισμός 2025: Οι παροχές 1,1 δισ. και η δέσμη μέτρων για τις προμήθειες των τραπεζών
Ο προϋπολογισμός 2025 ψηφίζεται σήμερα Κυριακή 15 Δεκεμβρίου - Ο Μητσοτάκης για παροχές και προμήθεια τραπεζών
Πώς η Ελλάδα γίνεται κόμβος δεδομένων- Από τον Φάρο και τον Δαίδαλο μέχρι τα data centers
Η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάγκη της για δεδομένα «φέρνει» και ένα κύμα επενδύσεων, από τα data centers και τα καλώδια οπτικών ινών μέχρι τον «Φάρο» και τον «Δαίδαλο»
Πώς θα κινηθεί η αγορά τα Χριστούγεννα - Τι σχεδιάζουν Jumbo, Κωτσόβολος, Πλαίσιο
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι παραδοσιακές αγορές - το βάρος και τα ερωτηματικά για τις «δεύτερες ανάγκες» μετατίθενται για την εκπτωτική σεζόν του Ιανουαρίου
Τα «παράδοξα» του εμπορικού συνδικαλισμού – Τα 30 χρόνια ΕΣΕΕ και το ντεμπούτο της Αθήνας
Τα πρόσωπα που σημάδεψαν τον θεσμό – Η γένεση της ΕΣΕΕ και η πρώτη φορά πρόεδρος από την πρωτεύουσα
Τι φέρνει ο «γάμος» Entersoft με SoftOne – Στα σχέδια νέες εξαγορές
Όπως είπε ο κ. Κοτζαμανίδης μέχρι πρότινος Entersoft και Softone ήταν ανταγωνιστές μεν αλλά με αμοιβαίο μεταξύ τους σεβασμό, ενώ χαρακτήρισε τις δύο εταιρείες «διαμάντια του κλάδου»
«Κλείδωσε» η εξαγορά της Κάμπος Χίου από την Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη
Στην τελική ευθεία οι συζητήσεις του θεσσαλικού ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία με την Κάμπος Χίου – Έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου από τη χιώτικη εταιρεία
Στη Newsphone το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά μετά από πλειστηριασμό
Ο σημερινός πλειστηριασμός για το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά, είχε μειωμένη τιμή πρώτης προσφοράς στα 3.417.000 ευρώ
Πράσινο φως από την Κομισιόν για παράταση του «Ηρακλή» - Στα 3 δισ. ο προϋπολογισμός
Η Κομισιόν ενέκρινε νέα παράταση του προγράμματος έως το τέλος του Ιουνίου