Ζημιές ύψους 577 εκατ. δολαρίων μπορεί να καταγράψει η εταιρεία εμπορίας εμπορευμάτων Trafigura, μετά την περιπέτεια στην οποία ενεπλάκη και αφορούσε φορτία με νικέλιο τα οποία περιείχαν άλλου είδους εμπορεύματα. Μετά από εκτεταμένη έρευνα η οποία διήρκησε δύο μήνες, η εταιρεία ανακάλυψε την απάτη η οποία ήταν συστηματική εις βάρος της. Ήδη η εταιρεία έχει ακολουθήσει τη νομική οδό, έχοντας κινήσει διαδικασίες κατά του Ινδού Πράτεεκ Γκούπτα και αρκετών εταιρειών που συνδέονται με αυτόν, ανάμεσά τους η TMT Metals και η θυγατρική της UD Trading Group.
Ο Σωκράτης Οικονόμου
Σύμφωνα με άτομα με γνώση επί του θέματος, ο Κύπριος Σωκράτης Οικονόμου από τους πιο επιφανείς traders της εταιρείας αποχωρεί από την εταιρεία, αν και η διοίκηση δεν θεωρεί ότι κάποιος από την εταιρεία εμπλέκεται στο σκάνδαλο.
Ο Οικονόμου θεωρείται από τους πιο έμπειρους στην αγορά των εμπορευμάτων. Εντάχθηκε στην Trafigura το 2007 και μετά από θητείες στις δραστηριότητες της εταιρείας στον χαλκό στο Γιοχάνεσμπουργκ, στο κοβάλτιο στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό και ως επικεφαλής εξευγενισμένων μετάλλων στην Κίνα, το 2016 ανέλαβε τον ρόλο του επικεφαλής για το νικέλιο και το κοβάλτιο.
Εντός της εταιρείας θεωρείται ένας από τους κορυφαίους traders, ωστόσο το 2021 δεν πήρε την προαγωγή ως επικεφαλής του τμήματος μετάλλων, καθώς επιλέχθηκαν ο Έλληνας Κώστας Μπίντας και ο Γκονζάλο Ντε Ολαθάβαλ.
Το χρονικό της απάτης
Η Trafigura συναλλάσσεται με τις εταιρείες του Ινδού Γκούπτα από το 2015, ωστόσο άρχισε να ελέγχει τις εμπορικές συνδιαλλαγές τον τελευταίο χρόνο. Αγόραζε φορτία νικελίου τα οποία είχαν φορτωθεί ήδη σε πλοία και εν συνεχεία τα πουλούσε όταν αυτά έφταναν στον προορισμό τους.
Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται όταν πριν την περίοδο των Χριστουγέννων, άνθρωποι της Trafigura έφτασαν στο λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία, προκειμένου να ελέγξουν το περιεχόμενο ενός κοντέινερ. Μετά τον έλεγχο διεπίστωσαν ότι το κοντέινερ περιείχε υλικά πολύ χαμηλότερης αξίας. «Από τα τέλη Δεκεμβρίου ένα μικρό μέρος των κοντέινερς που αγοράσθηκαν από αυτές τις εταιρείες έχει ελεγχθεί αφότου έφτασαν στο προορισμό τους και βρέθηκε ότι δεν περιείχαν νικέλιο. Η πλειονότητα των φορτίων παραμένουν εν πλω για περαιτέρω ελέγχους», αναφέρει η εταιρεία στην ανακοίνωσή της.
Το νικέλιο εξαιτίας της τιμής του (σήμερα στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου διαπραγματεύεται πλησίον των 28.460 δολαρίων ο τόνος), γίνεται συχνά στόχος διάφορων επιτηδείων. Η αξία ενός κοντέινερ μπορεί να αγγίξει ακόμη και τα 500.000 δολάρια ελέω της υψηλής τιμής του μετάλλου. Χρησιμοποιείται ευρέως στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και εξού η ζήτησή του είναι ισχυρή. Παρά την υψηλή τιμή του διακινείται σε μεγάλους όγκους, δίχως όμως τις δικλείδες ασφαλείας που διέπουν τα φορτία με τα πολύτιμα μέταλλα όπως ο χρυσός.
Η μακρά λίστα των σκανδάλων
Το τελευταίο περιστατικό έρχεται να προστεθεί στη μακρά λίστα με παρόμοια σκάνδαλα στην αγορά των μετάλλων. Αναφορές κάνουν λόγο για ψευδείς αποδείξεις από αποθήκες, διπλά έγγραφα αποστολών και κοντέινερς που μετέφεραν χρωματισμένους βράχους. Τον τελευταίο χρόνο το νικέλιο βρέθηκε στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος, καθώς εν μέσω ενός μαζικού short squeeze (αγορές από εκείνους που στοιχηματίζουν σε πτώση της τιμής ενός περιουσιακού στοιχείου και αγοράζουν ενώ ανεβαίνει προκειμένου να περιορίσουν τις απώλειές τους), έφερε το Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου στα πρόθυρα της κατάρρευσης.
Τι φέρνει το αύριο για την Trafigura
Για την Trafigura μια εταιρεία που την τελευταία δεκαετία εξελίχθηκε ως μία από τις μεγαλύτερες στο εμπόριο μετάλλων, το περιστατικό αυτό είναι ιδιαίτερα επιζήμιο. Η αποκάλυψη του σκανδάλου μοιραία θα ορθώσει ερωτήματα αναφορικά με τους μηχανισμούς ελέγχου και επαλήθευσης των αγορών που πραγματοποιεί. Επίσης θα εντείνει την πίεση στο τμήμα μετάλλων στην εταιρεία, στην οποία αυτό της ενέργειας διαπρέπει.
Στην οικονομική χρήση που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο το τμήμα μετάλλων κατέγραψε πτώση της τάξεως του 24% στα λειτουργικά κέρδη σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, συνεισφέροντας μόλις κατά 16% στα συνολικά λειτουργικά κέρδη της εταιρείας.
Το οικονομικό επιτελείο της Trafigura έχει υπολογίσει τις ζημιές στα 577 εκατ. δολάρια, αν και μπορεί να είναι μικρότερες στην περίπτωση που μπορεί να αποκτήσει κάποια κεφάλαια. Ωστόσο για τους έξι μήνες που ολοκληρώνονται τον ερχόμενο Μάρτιο η εταιρεία αναμένει κέρδη, παρά τις απώλειες από το νικέλιο.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, παραμένει δεσμευμένη να οικοδομήσει την παρουσία της στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά των μετάλλων για τις μπαταρίες.