Απίστευτο, αλλά αληθινό. Καθώς «κατέβαζα» από τον ιστότοπο ose.gr και μελετούσα τις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις και τις οικονομικές καταστάσεις των τελευταίων πέντε χρήσεων (2018-2021, με απογοήτευση διαπίστωσα ότι τα κείμενά τους ήταν ίδια και απαράλλακτα.
Δηλαδή, το κείμενο της ετήσιας οικονομικής έκθεσης για τη χρήση 2021 που υπογράφεται από τότε (και παραιτηθέντα ήδη) πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Σπύρο Πατέρα είναι το ίδιο (ακόμα και στις τελείες και τα… κόμματα!) το ίδιο. Η ίδια διαπίστωση αφορά σχεδόν και για την παρουσίαση, τη δομή και τη γραφή του συνόλου των ετήσιων οικονομικών εκθέσεων, με τις μόνο σχεδόν αλλαγές που αφορούν αριθμούς!
Και προκύπτει από τις λαμαρίνες και την εκατόμβη των νεκρών στα Τέμπη το εύλογο ερώτημα: μα, όταν δύο επικεφαλής διαχειριστές ενός μεγάλου δημόσιου οργανισμού δεν μπορούν ή δεν βλέπουν ότι οι συνεργάτες τους παραδίδουν κάθε χρόνο να αναγνώσουν στη γενική συνέλευση ή να παραδώσουν στον αρμόδιο υπουργό μία ετήσια οικονομική έκθεση που είναι ακριβώς σχεδόν όμοια σε ενημέρωση με όλες τις προηγούμενες και μάλιστα και από διαφορετικό προηγούμενο διοικητή, περιμένουμε να κάνουν όλα αυτά που με «ωραιολογίες» αντιγράφουν ο ένας τον άλλο;
Και μη νομίζετε ότι αυτή η αντιγραφική «επιδημία» εντοπίζεται μόνο στις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις του ΟΣΕ…
Προς επίρρωση αυτής της επονείδιστης διαπίστωσης, παραθέτω, απλώς παράδειγμα, χαρακτηριστικά κείμενα των ετήσιων οικονομικών εκθέσεων του ΟΣΕ για το 2018 και το 2021:
Ετήσια οικονομική έκθεση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Παναγιώτη Θεοχάρη για τη χρήση 2018 (σελίδες 7-8)
«Γ) ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟ 2019
« Η Διοίκηση ενός Οργανισμού θέτει στόχους, τους οποίους μετρά με βάση συγκεκριμένους όρους αποτελεσμάτων. Γενικά οι στρατηγικοί στόχοι πρέπει να αντανακλούν τη βασική πραγματικότητα της παρούσας κατάστασης, να αναφέρονται σε ξεκάθαρα και μετρήσιμα αποτελέσματα, ενώ θα πρέπει να είναι συμβατοί με δεδομένους τους διαθέσιμους πόρους και με τις εναλλακτικές στρατηγικές λαμβάνοντας υπόψη το όραμα και την αποστολή του ΟΣΕ. Η διατύπωση του οράματος και της αποστολής του, προσδιορίζει εν μέρει και τους μακροπρόθεσμους στρατηγικούς στόχους του. Οι στρατηγικοί στόχοι ορίζονται με τρόπο που να επιτρέπει την περαιτέρω αξιολόγησή τους, ώστε να καταδεικνύεται ο βαθμός επίτευξής τους.
Το όραμα και η αποστολή του Οργανισμού εκφράζονται και υλοποιούνται μέσω συγκεκριμένων στρατηγικών κατευθύνσεων, που αφορούν στην ολοκλήρωση και εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και στην εξασφάλιση συνθηκών Διαλειτουργικότητας με τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους.
Κεντρική επιλογή και προτεραιότητα του ΟΣΕ είναι η πλήρης λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, μετά από τη συνολική ανάταξη, τη λειτουργική και ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και της ασφαλούς κυκλοφορίας του.
Το αναβαθμισμένο σιδηροδρομικό δίκτυο θα παρέχει αυξημένη μεταφορική ικανότητα και στάθμη εξυπηρέτησης σε επιβατικές και εμπορευματικές υπηρεσίες, ώστε αφενός να παγιωθεί η συνεργασία με τους Σελίδα | 7 υφιστάμενους πάροχους και αφετέρου να προσελκυσθούν νέοι πάροχοι, με έμφαση σε σύγχρονες επιχειρηματικές μορφές της οικονομίας και με αξιοποίηση του τουριστικού πλεονεκτήματος της χώρας.
Σε εθνικό επίπεδο οι βασικές προτεραιότητες του Τομέα των Σιδηροδρόμων για την περίοδο 2014 ‐ 2020 είναι:
· Ολοκλήρωση του «κορμού» του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας (Π.Α.Θ.Ε. / Π.), σε διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή υψηλών ταχυτήτων με σύγχρονη σηματοδότηση / τηλεδιοίκηση (ETCS Level 1)και τηλεπικοινωνίες.
· Μετά την εκχώρηση της εκμετάλλευσης και διαχείρισης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του Θριάσιου Πεδίου με το ν. 4574/2019 (ΦΕΚ Α’ 191) η λειτουργία του μέσω διεθνούς διαγωνισμού παραχώρησης της εκμετάλλευσης του και η εισροή νέων εσόδων για τον ΟΣΕ από το οικονομικό αντάλλαγμα της παραχώρησης καθώς και από τα τέλη χρήσης του Εμπορευματικού Σταθμού.
· Ολοκλήρωση αναδιοργάνωσης του ΟΣΕ Α.Ε., συμπεριλαμβανομένων δράσεων για τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, προσανατολισμό στην αγορά, βελτίωση σιδηροδρομικών σταθμών, εκπόνηση και εκτέλεση Εθνικού Σχεδίου Συντήρησης βασισμένου σε ποιοτικούς δείκτες για την εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου
· Ολοκλήρωση εκσυγχρονισμού υφιστάμενου αλλά και επέκταση του προαστιακού δικτύου μητροπολιτικών περιοχών, ιδιαίτερα της Αττικής, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας.
· Ολοκλήρωση έργων και δράσεων εμπορευματικού χαρακτήρα, συμπεριλαμβανόμενης της σιδηροδρομικής σύνδεσης βασικών λιμένων, βιομηχανικών περιοχών και των διασυνοριακών κόμβων της χώρας.
· Βελτίωση (με εξυγίανση υποδομής, τοπικές παραλλαγές, λειτουργικές παρεμβάσεις, σύγχρονη σηματοδότηση, κατάργηση ΑΣΙΔ, κλπ.) λοιπών γραμμών του περιφερειακού δικτύου για αύξηση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας αλλά και μείωσης του χρόνου διαδρομής.
· Ορθολογική επέκταση δικτύου σε περιοχές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται και σύνδεση με αερολιμένες, βάσει κοινωνικό‐οικονομικών κριτηρίων και αναμενόμενης ζήτησης.
Στόχος των αντίστοιχων αναπτυξιακών προγραμμάτων είναι:
· Η μείωση στο κόστος μετακίνησης επιβατών και μεταφοράς εμπορευμάτων
· Η μείωση της συμφόρησης στα μεταφορικά δίκτυα και στον χρόνο μετακίνησης
· Η βελτίωση της χωρητικότητας των μεταφορικών δικτύων
· Η βελτίωση της απόδοσης και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών
· Η αύξηση της ασφάλειας μεταφοράς
· Η άνετη διασύνδεση με τα συνοριακά και διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών
Στο επιχειρησιακό επίπεδο, το Στρατηγικό Σχέδιο Επενδύσεων (Σ.Σ.Ε.) του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π. (ΠΑΤΡΩΝ ‐ ΑΘΗΝΑΣ ‐ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ‐ ΕΥΖΩΝΩΝ) έχει συνολικό προϋπολογισμό, για τις περιόδους 2000 – 2015 6,2 δισ. ευρώ με χρηματοδότηση των έργων από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ή από αμιγώς εθνικούς πόρους. Ο σιδηρόδρομος τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αποτελέσει το κύριο μέσο μετακίνησης μεταξύ Αθηνών ‐ Θεσσαλονίκης και Αθηνών ‐ Πατρών, μειώνοντας τη χρήση του Ι.Χ. αυτοκινήτου. Με σύγχρονο δίκτυο υψηλών ταχυτήτων, ο χρόνος διαδρομής Αθηνών ‐ Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιείται εντός 3:20 ωρών και Αθηνών – Πάτρας, εντός 2 ωρών.
Επιπρόσθετα, με τον στρατηγικό ανασχεδιασμό του, το Σ.Σ.Ε. δίνει έμφαση στις συνδέσεις με τα λιμάνια (π.χ. γραμμή Ικονίου‐Θριάσιου Πεδίου) έως και τις βιομηχανικές συνδέσεις, με στόχο την αύξηση του εμπορευματικού έργου…»
Ετήσια οικονομική έκθεση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Σπύρου Πατέρα για τη χρήση 2021 (σελίδες 8-9)
«3. Στρατηγική & Προοπτικές για το 2022
Η Διοίκηση ενός Οργανισμού θέτει στόχους, τους οποίους μετρά με βάση συγκεκριμένους όρους αποτελεσμάτων. Γενικά οι στρατηγικοί στόχοι πρέπει να αντανακλούν τη βασική πραγματικότητα της παρούσας κατάστασης, να αναφέρονται σε ξεκάθαρα και μετρήσιμα αποτελέσματα, ενώ θα πρέπει να είναι συμβατοί με δεδομένους τους διαθέσιμους πόρους και με τις εναλλακτικές στρατηγικές λαμβάνοντας υπόψη το όραμα και την αποστολή του ΟΣΕ. Η διατύπωση του οράματος και της αποστολής του, προσδιορίζει εν μέρει και τους μακροπρόθεσμους στρατηγικούς στόχους του. Οι στρατηγικοί στόχοι ορίζονται με τρόπο που να επιτρέπει την περαιτέρω αξιολόγησή τους, ώστε να καταδεικνύεται ο βαθμός επίτευξής τους.
Το όραμα και η αποστολή του Οργανισμού εκφράζονται και υλοποιούνται μέσω συγκεκριμένων στρατηγικών κατευθύνσεων, που αφορούν στην ολοκλήρωση και εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και στην εξασφάλιση συνθηκών Διαλειτουργικότητας με τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους.
Κεντρική επιλογή και προτεραιότητα του ΟΣΕ είναι η πλήρης λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, μετά από τη συνολική ανάταξη, τη λειτουργική και ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και της ασφαλούς κυκλοφορίας του.
Το αναβαθμισμένο σιδηροδρομικό δίκτυο θα παρέχει αυξημένη μεταφορική ικανότητα και στάθμη εξυπηρέτησης σε επιβατικές και εμπορευματικές υπηρεσίες, ώστε αφενός να παγιωθεί η συνεργασία με τους υφιστάμενους πάροχους και αφετέρου να προσελκυσθούν νέοι πάροχοι, με έμφαση σε σύγχρονες επιχειρηματικές μορφές της οικονομίας και με αξιοποίηση του τουριστικού πλεονεκτήματος της χώρας.
Σε εθνικό επίπεδο οι βασικές προτεραιότητες του Τομέα των Σιδηροδρόμων για την περίοδο 2022 ‐ 2025 είναι:
· Ολοκλήρωση του «κορμού» του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας (Π.Α.Θ.Ε. / Π.), σε διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή υψηλών ταχυτήτων με σύγχρονη σηματοδότηση / τηλεδιοίκηση (ETCS Level 1)και τηλεπικοινωνίες.
· Ολοκλήρωση αναδιοργάνωσης του ΟΣΕ Α.Ε., συμπεριλαμβανομένων δράσεων για τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, προσανατολισμό στην αγορά, βελτίωση σιδηροδρομικών σταθμών, εκπόνηση και εκτέλεση Εθνικού Σχεδίου Συντήρησης βασισμένου σε ποιοτικούς δείκτες για την εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου
Ολοκλήρωση εκσυγχρονισμού υφιστάμενου αλλά και επέκταση του προαστιακού δικτύου μητροπολιτικών περιοχών, ιδιαίτερα της Αττικής, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας
· Ολοκλήρωση έργων και δράσεων εμπορευματικού χαρακτήρα, συμπεριλαμβανόμενης της σιδηροδρομικής σύνδεσης βασικών λιμένων, βιομηχανικών περιοχών και των διασυνοριακών κόμβων της χώρας
· Βελτίωση (με εξυγίανση υποδομής, τοπικές παραλλαγές, λειτουργικές παρεμβάσεις, σύγχρονη σηματοδότηση, κατάργηση ΑΣΙΔ, κλπ.) λοιπών γραμμών του περιφερειακού δικτύου για αύξηση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας αλλά και μείωσης του χρόνου διαδρομής
· Ορθολογική επέκταση δικτύου σε περιοχές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται και σύνδεση με αερολιμένες, βάσει κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων και αναμενόμενης ζήτησης.
Στόχος των αντίστοιχων αναπτυξιακών προγραμμάτων είναι:
· Η μείωση στο κόστος μετακίνησης επιβατών και μεταφοράς εμπορευμάτων
· Η μείωση της συμφόρησης στα μεταφορικά δίκτυα και στον χρόνο μετακίνησης · Η βελτίωση της χωρητικότητας των μεταφορικών δικτύω
· Η βελτίωση της απόδοσης και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών
· Η αύξηση της ασφάλειας μεταφοράς
· Η άνετη διασύνδεση με τα συνοριακά και διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών
Ο σιδηρόδρομος τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αποτελέσει το κύριο μέσο μετακίνησης μεταξύ Αθηνών ‐ Θεσσαλονίκης και Αθηνών ‐ Πατρών, μειώνοντας τη χρήση του Ι.Χ. αυτοκινήτου. Με σύγχρονο δίκτυο υψηλών ταχυτήτων, ο χρόνος διαδρομής Αθηνών ‐ Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιείται εντός 3:20 ωρών και Αθηνών – Πάτρας, εντός 2 ωρών.
Επιπρόσθετα, με τον στρατηγικό ανασχεδιασμό του, το Σ.Σ.Ε. δίνει έμφαση στις συνδέσεις με τα λιμάνια (π.χ. γραμμή Ικονίου‐ Θριάσιου Πεδίου) έως και τις βιομηχανικές συνδέσεις, με στόχο την αύξηση του εμπορευματικού έργου…»
Latest News
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Οχήματα: Όσα πρέπει να ξέρετε για την άρση ψηφιακής ακινησίας
Ποια είναι η διαδικασία για την άρση ακινησίας για ΙΧ οχήματα
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (ΣΤ’ Μέρος)
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Οι διεθνείς οργανισμοί απέναντι στο «America First 2.0»
Οι νέες συνθήκες και το δόγμα America First
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Αθλητές της παραγωγής Redux
Τι αφορά το αντικίνητρο της υψηλής φορολογίας της ειδικευμένης μισθωτής εργασίας
Η αναγκαιότητα της Ελεγκτικής του Δημοσίου και τα σύγχρονα εργαλεία ορθολογικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
Η Ελεγκτική του Δημοσίου αποτελεί «θεμέλιο λίθο» στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοσιονομικής διαχείρισης,