Ο κίνδυνος της αποχής

Ο ένοικος του Μεγάρου Μαξίμου, ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει πολλά (προεκλογικά) προβλήματα. Είναι γεγονός. Ομως ένα από τα κυριότερα προβλήματα του – ίσως το σημαντικότερο – είναι πως διαπιστώνεται στις μετρήσεις, κι όχι μόνο, ο μεγάλος κίνδυνος της αποχής. Εκ δεξιών του. Πρόκειται για παραδοσιακούς ψηφοφόρους της Νέας Δημοκρατίας που δεν ελκύονται από κανένα ακροδεξιό συνδυασμό και δεν σκοπεύουν να μετακινηθούν στα αριστερά του κόμματος. Και βέβαια για πολλούς λόγους είναι δυσαρεστημένοι με τον κ. Μητσοτάκη και τον κύκλο του. Στην σκέψη αυτών των ψηφοφόρων – προ της τραγωδίας των Τεμπών, αλλά ιδιαίτερα μετά – κυρίαρχη επιλογή είναι η αποχή. Αυτή θα κρίνει – σε μεγάλο βαθμό – το εκλογικό ποσοστό της ΝΔ. Θα θυμάται ενδεχομένως ότι ο πρώην πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής – ο νεότερος – έχασε τις εκλογές της 3ης Οκτωβρίου 2009 λόγω της τεράστιας αποχής, αφού το Πα.Σό.Κ. του Γιώργου Παπανδρέου απέσπασε τον ίδιο αριθμό ψήφων με αυτούς του Σεπτεμβρίου του 2007. Ο ίδιος το γνωρίζει – και προσπαθεί να ξορκίσει το κακό με διάφορους τρόπους αλλά … Στερνή μου γνώση να σ΄είχα πρώτα.

Σοφή λαϊκή παροιμία…

Με τα μάτια του Τιτάνα…

Οι μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες, η μία μετά την άλλη ανακοινώνουν εντυπωσιακά αυξημένα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρονιά που πέρασε. Και θέλω να τονίσω  πως τα περισσότερα έσοδα τους τα συγκέντρωσαν από την δραστηριότητα τους στο εξωτερικό.

Ένας εκ των βιομηχανικών ομίλων που έχει ισχυρή διεθνή παρουσία, σε αγορές όπως των ΗΠΑ, της Τουρκίας και σε άλλα μήκη και πλάτη του κόσμου, η τσιμεντοβιομηχανία «Τιτάν», χθες ανακοίνωσε αύξηση 33,1% του κύκλου εργασιών, ο οποίος ανήλθε σχεδόν στα 2,3 δισ. ευρώ και αύξηση 19,3% των καθαρών κερδών, τα οποία ανήλθαν στα 109,7 εκατ. ευρώ.

Από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων ξεχώρισα τις προοπτικές που βλέπει η διοίκηση του ομίλου για το 2023 ανά περιοχή όπου δραστηριοποιείται.

Και για την Ελλάδα αναφέρει: «Στην Ελλάδα, η χρονιά ξεκίνησε θετικά καθώς η χώρα φαίνεται να μην έχει επηρεαστεί πολύ από τις διεθνείς μακροοικονομικές αναταράξεις αντλώντας στήριξη από τη δυναμικότητα του τουριστικού κλάδου, ο οποίος αναμένεται ότι θα κινηθεί και φέτος σε επίπεδα ρεκόρ, καθώς και από την εισροή κοινοτικών χρηματοδοτικών κονδυλίων για την ανάπτυξη της ψηφιοποίησης, της ενεργειακής αποδοτικότητας και της αναβάθμισης των συναφών υποδομών.», σημείωνει η διοίκηση και εξηγεί: «Η ανάπτυξη είναι διάχυτη σε όλη τη χώρα και είναι ορατή στην αγορά κατοικίας, στα μικρής κλίμακας βιομηχανικά έργα, στα δημοτικά έργα και, βεβαίως, στις σχετιζόμενες με τον τουρισμό υποδομές και εγκαταστάσεις. Επιπλέον, υπάρχουν ήδη σχέδια για την ανάπτυξη υποδομών μεγάλης κλίμακας και για έργα αστικής ανάπλασης, τα οποία θα συμβάλουν στη στήριξη της αγοράς τα επόμενα χρόνια…».

Οταν ένα εκπρόσωπος της βαριάς βιομηχανίας εκδηλώνει τέτοια αισιοδοξία τότε τα πράγματα είναι σοβαρά, έστω κι αν μέρος της αισιοδοξίας βασίζεται στα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Κάνω λάθος;

Οι ιταλοί έχουν πιάσει πόρτα για τον χειμώνα…

Οι Ιταλοί επενδυτές στη χώρα μας έχουν μία αξιόλογη παρουσία. Και την έχουν αποκτήσει με την εξαγορά κρατικών εταιρειών – που πουλήθηκαν στην εποχή των των αλήστου μνήμης μνημονίων.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Μεταξύ των άλλων πρόκειται για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Ferrovie dello Stato Italiane, την είσοδος της Snam μαζί με άλλους βέβαια Ευρωπαίους Διαχειριστές στο 67% του ΔΕΣΦΑ και την απόκτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών από την Italgas.

Μαθαίνω όμως ότι διάφοροι κυβερνητικοί παράγοντες είναι τουλάχιστον προβληματισμένοι από την συμπεριφορά Ιταλών.

Η περίπτωση των ιδιοκτητών της HellenicTrain (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) είναι χαρακτηριστική. Με αφορμή το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, η κυβέρνηση έκανε μία αναδρομή – έστω με καθυστέρηση – στις τακτικές τους και διαπίστωσε τουλάχιστον … ασυνέπεια σε πολλά θέματα. Και δεν αναφέρομαι βέβαια στο πως αντιμετώπισαν το τραγικό γεγονός των Τεμπών…

…και στο φυσικό αέριο

Ομως ο νέος πονοκέφαλος, της κυβέρνησης είναι η Italgas. Ο όμιλος πράγματι έδωσε μία μεγάλη προσφορά πλησίασε το 1 δισ. ευρώ για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία έχει τρεις θυγατρικές τις Εταιρείες Διανομής Αερίου στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη – Θεσσαλία και την υπόλοιπη Ελλάδα (ΔΕΔΑ).

Σύγκρουση με τη ΡΑΕ

Οι Ιταλοί, λοιπόν, φέρονται,  μετά τη μεταβίβαση της εταιρείας, να πιέζουν την κυβέρνηση για διάφορα σοβαρά θέματα που αφορούν στο μάνατζμεντ της ΔΕΠΑ Υποδομών. Ένα από αυτά – σηκώθηκε μεγάλος «κουρνιαχτός» πριν από μήνες –  είναι πως δεν δέχτηκαν να μπουν υποχρεωτικοί όροι, προκειμένου η ΡΑΕ να πιστοποιήσει την εταιρεία ως Διαχειριστή Δικτύου, για τη διατήρηση του προσωπικού και της μετοχικής σύνθεσης στην επόμενη τριετία.

Τότε, λένε οι πηγές μου, ήταν, λόγω της σύγκρουσης με τη ΡΑΕ, έτοιμοι να τα βροντήξουν και να φύγουν… Και φυσικά τους πέρασε… Και η «υποχρέωση» της ΡΑΕ μετατράπηκε σε «ισχυρή σύσταση».

Και φωτογραφική ρύθμιση

Το νέο κρούσμα των Ιταλών επενδυτών έχει να κάνει με μία νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στο πολύκροτο πολυνομοσχέδιο – σκούπα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σύμφωνα με αυτή, κατ’ εξαίρεση στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα καθοριστεί πρώτα το WACC (η Εύλογη Απόδοση Κεφαλαίου Επί Της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης) και μετά θα εγκριθούν το ρυθμιστικό έσοδο και τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας…

Με βάση, όμως, το ρυθμιστικό πλαίσιο ακολουθείται η αντίστροφη διαδικασία. Τουτέστιν, πρώτα η ΔΕΠΑ Υποδομών υποβάλλει τα επενδυτικά πλάνα, μετά τα οικονομικά στοιχεία και το αιτούμενο ρυθμιστικό έσοδο κ έπειτα αποφασίζεται το WACC, δηλαδή το κέρδος στην τσέπη των επενδυτών.

Επενδυτές είναι ρε παιδιά, μην τους … κακοκαρδίσουμε! Είναι ευαίσθητοι άνθρωποι θα «πληγωθούν»! Ετσι σκέφτηκε η κυβέρνηση και τους έκανε και πάλι το χατίρι.

Οι πηγές μου λένε πως επικρατεί ισχυρός προβληματισμός στους αρμόδιους κύκλους της κυβέρνησης.

Για να εξηγούμαστε νομίζω πως πρόκειται για «στάχτη στα μάτια του κόσμου» και φυσικά τους «κυβερνητικούς προβληματισμούς» τους ακούω … «βερεσέ»!

Το εμπόριο και οι ειδήσεις

Η χθεσινή παρουσίαση μελέτης για τις επιπτώσεις του τουρισμού στο εμπόριο είχε μεγάλο ενδιαφέρον. Αποδείχθηκε από τον κόσμο που πήγε να ακούσει τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ, Γ. Καρανίκα και τον υπουργό Τουρισμό, Β. Κικίλια, όπως και τους ειδικούς που ανέλυσαν την έρευνα. Πολύς κόσμος, αλλά σε μικρή αίθουσα, που όμως δείχνει και το ενδιαφέρον που υπάρχει για τη ραχοκοκκαλιά της οικονομίας, το εμπόριο.
Ομως, ξέρετε τι μας έλεγε ένας επιχειρηματίας με μικρά εμπορικά καταστήματα στην Αθήνα; «Είναι απίστευτο πόσο επηρεάζεται η ψυχολογία του κόσμου από αυτά που ακούει στην τηλεόραση. Μπορεί από το ναδίρ να φτάσει στο ζενίθ ακούγοντας… ειδήσεις. Και κατευθείας η κατανάλωση να ανέβει ή να πέσει».
Και προέτρεψε τους δημοσιογράφους να… προσέχουν τι λένε γιατί εδώ που φτάσαμε το εμπόριο και η πορεία του κρίνεται από τις ειδήσεις.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories