Αν σας ενοχλεί η ζέστη και η υγρασία, καλύτερα να αποφύγετε τον εξωπλανήτη TOI-244 b, έναν κόσμο λίγο μεγαλύτερο από τη Γη, τυλιγμένο σε ένα πέπλο καυτών υδρατμών.

Ο πλανήτης της σάουνας ίσως είναι μέλος μιας ολόκληρης νέας οικογένειας πλανητών, κάτι ανάμεσα στη Γη και τους αέριους γίγαντες σαν τον Ποσειδώνα, λέει στο δικτυακό τόπο του Science ο Αμαντέο Κάστρο-Γκονζάλες, επικεφαλής μελέτης που εξέτασε τον πλανήτη.

Έκπληκτοι οι αστρονόμοι από την «ισχυρότερη έκρηξη που έχει καταγραφεί ποτέ στο Σύμπαν»

Ο TOI-244 b βρίσκεται σε απόσταση 72 ετών φωτός από τη Γη και ανακαλύφθηκε το 2018 με το τηλεσκόπιο TESS της NASA, σχεδιασμένο να καταγράφει το χαρακτηριστικό σκοτείνιασμα μακρινών άστρων από πλανήτες που περνούν μπροστά τους, ανάμεσα στο άστρο και το τηλεσκόπιο. Οι πρώτες αυτές μετρήσεις έδειξαν ότι ο πλανήτης έχει διάμετρο 1,5 φορά μεγαλύτερη από της Γης.

Η νέα μελέτη, η οποία έχει γίνει δεκτή για δημοσίευση στην επιθεώρηση Astronomy & Astrophysics αλλά είναι ήδη διαθέσιμη ως προδημοσίευση, χρησιμοποιεί μια άλλη μέθοδο που καταγράφει πώς το βαρυτικό πεδίο του πλανήτη επηρεάζει την κίνηση του μητρικού άστρου. Αυτό επέτρεψε στους ερευνητές να υπολογίσουν ότι η μάζα του πλανήτη είναι 2,7 φορές μεγαλύτερη από τη μάζα της Γης.

Ο όγκος του TOI-244 b είναι μεγάλος σε σχέση με τη μάζα του, κάτι που σημαίνει ότι ο πλανήτης έχει μικρότερη πυκνότητα από τη Γη, αναφέρουν οι ερευνητές. Η εξήγηση που προτείνουν ότι ο πλανήτης αποτελείται μεν από πετρώματα όπως η Γη, περιβάλλεται όμως από μια ατμόσφαιρα πάχους 500 χιλιομέτρων γεμάτη υδρατμούς.

Ο πλανήτης κινείται τόσο κοντά στο μητρικό άστρο του ώστε το έτος του διαρκεί μόλις επτά γήινες ημέρες. Λόγω της μικρής απόστασης η θερμοκρασία της ατμόσφαιρας είναι εξαιρετικά υψηλή, περίπου 2.000 βαθμούς Κελσίου.

Σε αυτή τη θερμοκρασία δεν μπορεί να υπάρχουν ωκεανοί, δεδομένου όμως ότι η ατμοσφαιρική πίεση στον TOI-244 b είναι εξαιρετικά μεγάλη, το νερό μπορεί να βρίσκεται σε «υπερκρίσιμη» φάση, κάτι ανάμεσα σε υγρό και στερεό.

«Είναι ένα μείγμα αυτών των δύο. Δεν είναι μια τυπική κατάσταση που βλέπουμε εδώ στη Γη. Η καλύτερη αναλογία είναι η σάουνα» λέει ο Κάστρο-Γκονζάλες.

Επόμενος στόχος της ομάδας του είναι να αναζητήσει κι άλλους υδάτινους κόσμους αλλά και να μελετήσει τον TOI-244 b με το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, το οποίο θα μπορούσε να προσφέρει νέες πληροφορίες για τις συνθήκες του ατμόλουτρου.

Πηγή: in.gr